Eka viestini tälle foorumille kun nyt vuosien päästä palasin takaisin:-). En muista mikä mun käyttäjänimi silloin 2008 oli, mutta nyt mut tunnetaan halluna joka paikassa ja muusikoiden.net:issä olen samalla nimimerkillä. E: törmäsin vanhaan kirjoitukseeni
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
ja se mun käyttäjänimi oli "mikaha" ja näemmä 2011 olen viimeksi tänne kirjoittanut. Edellinen tunnus oli poistettu varmaan ylläpidon toimesta kun en ole paikalla käynyt moneen vuoteen ja siksi siis loin uuden käyttäjän, mutta minä se olen
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
.
Itse sain vähän rahaa kasaan ja uusin tänä viikonloppuna koko äänisysteemini ja tietokoneen (en tiedä mikä on DAW, mutta varmaan olen uusinut senkin mikä se sitten onkaan). Vanha koneeni oli alu iMac keskivuodelta 2007 24 tuumainen ja 2,4Ghz dual2core prossu ja 4 Gt ddr2 ja 320 Gt HD7200rpm ja siinä oli asennettuna osX 10.10 yosemite sekä Logic pro 9. Äänikorttina oli M-audio FastTrackPro ja kaiuttimina Yamaha HS7. Rumpusoftana Toontrack Superiordrummer, jota käskytän halvoilla sähkörummuilla midin kautta.
Äänittelen audiota ja ainoastaan rumpuraidassa käytän midiä. Työskentelen yksin ja olen varsinaisesti kitaristi, mutta olen opetellut soittamaan rumpuja ja bassoa voidakseni äänittää orkesterisovituksia omista kappaleistani joita siis äänittelen. Tuo aikaisempi setuppi toimi ihan hyvin, mutta alkoihan tuo vanha kone jo olla jonkin verran hidas ainakin raskaammassa väännössä ja kovalevy alkoi käydä ahtaaksi, kun nykyohjelmat on niin isoja etc. Äänikortti oli ihan okei, mutta ajansaatossa alkoi vain kaksi sisääntuloa käydä ahtaaksi ja erityisesti kuuntelujen puutteet ärsyttivät eli vain kaksi kuuntelua sain samaan aikaan (kuulokkeet ja monitorit) ja jouduin kortin ohjaimen asetuksista aina käydä vaihtamassa kumpia monitoreja halusin käyttää. Toinen ärsyttävä juttu oli äänikortin liian vaatimattomat mikrofonietuasteet, jonka pulman paikkasin ostamalla etuvahvistimen mikrofoneille. OsX ja Logic toimivat aina moitteitta ja alkuun käytin Garagebandia kunnes siirryin Logiciin tarpeiden kasvaessa.
Nyt kun sain vähän rahaa kasaan, niin uusin koko systeemin eli koneeksi ostin alu iMac 27 tuumainen (joku retina) neliytimisellä i5 prosessorilla joka on 3,5Ghz ja siinä on teratavun fusion kovalevy ja 16Gt keskusmuistia. OsX 10.10 yosemiten edelleen tietenkin käyttiksenä, mutta ostin tuon uuden Logic proX:n jossa on niin vakuuttava rumpuosasto, että poistin Superiordrummerin ja heivaan nuo sähkörummut varastoon. Lisäksi uusin äänikortiksi Focusrite Saffire pro 24, joka oli huokea ja korjasi näköjään kaikki ongelmat joita tuossa M-audiossa oli (tai no niistä mikkietusista en vielä tiedä, mutta kuuntelut futaa hienosti). Kaikki rahat ja viikonloppu tässä meni, mutta nyt alkaa olla systeemi suunnilleen kasassa:-).
Uskon ja toivon, että tässä uudessa systeemissäni on tuttu ja turvallinen käyttötuntuma, mutta kaikki vain toimii paremmin joustavammin ja nopeammin. Ainakin ensimmäiset fiilikset on, että tämä uusi kone on yllättävän paljon nopeampi ja tehokkaampi kuin tuo vanha. Tämä ei edes lämpene siinä väännössä kun tuo vanha kone kävi ihan kuumana. Minua vähän hirvitti tuo 27 tuumainen näyttö kun edellinenkin kone tuntui isolta, mutta ei tämä fyysisiltä mitoiltaan ole kovin paljoa isompi, vähän leveämpi ei muuta joten ihan hyvin mahtuu työpöydälle. DVD-aseman puutetta vähän mietin, mutta sellaisenhan saa ostaa jos tarvitsee (en usko että tulen tarvitsemaan). Odotan ja toivon että tämä kone tulee olemaan vähintään yhtä pitkäikäinen kuin tuo edellinenkin oli (ainakin tämä oli yhtä kallis, tai jopa vähän kalliimpikin

), ainakaan minulla ei ole varaa näitä myötäänsä ostaa.
TB-äänikortit ovat minulle vielä liian kalliita, mutta FireWirellä pärjää varmaan vielä pitkään kunnes TB-korttien hinnat laskevat harrastajatasolle.