Minulla on Mac Mini M4 ja olen harkinnut siihen aktiivikaiuttimia, ettei tarttis olla erikseen mitään vahvistimia tai muutakaan.
Jos ostan Genelec G3:set niin voinko liittää ne suoraan mun Mac Miniin vai tarvitsenko vielä väliin jotain?
En ymmärrä musiikista tai äänistä muutenkaan mitään (kuten en mäkeistäkään, tämä on mun eka Mac), mutta noi Genelecit kiehtoisi.
Genelecit suoraan mäkkiin ilman mitään lisäosia?
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Genelecit suoraan mäkkiin ilman mitään lisäosia?
Viesti Kirjoittaja Tunnelitanneli »
-
Re: Genelecit suoraan mäkkiin ilman mitään lisäosia?
Viesti Kirjoittaja Nuuska1 »
Minimissään piuhat väliin - mutta jos haluat noihin kajareihin sijoittamalesi fyffelle vastinetta niin sitten lisäksi äänikortti.
Hieno tuo aloitus - "mistään en ymmärrä mutta kiehtoo . . ."
Kerro vielä mikä niissä kiehtoo . . .
Hieno tuo aloitus - "mistään en ymmärrä mutta kiehtoo . . ."
Kerro vielä mikä niissä kiehtoo . . .
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
-
Viesti Kirjoittaja waiski »
^^ Jos haluaa tarkan ja tasapainoisen äänentoiston, niin kotimainen Genelec on tietysti erinomainen valinta.
Lisäksi kannattaa hankkia DA-muunnin joka tulee Macin USB-liitäntään kiinni ja siitä sitten kaapelit Geneihin. Suosittelen vaikka Ifi Zen audio V3 tai jokin Toppingin malli, riippuen myös siitä haluaako samalla kuulokevahvistimen vai ei.
Eli se ylimääräinen laite kannattaa hankkia, jotta saat jo mainitustikin kaiuttimista enemmän irti.
Lisäksi kannattaa hankkia DA-muunnin joka tulee Macin USB-liitäntään kiinni ja siitä sitten kaapelit Geneihin. Suosittelen vaikka Ifi Zen audio V3 tai jokin Toppingin malli, riippuen myös siitä haluaako samalla kuulokevahvistimen vai ei.
Eli se ylimääräinen laite kannattaa hankkia, jotta saat jo mainitustikin kaiuttimista enemmän irti.
Mac mini M2 16Gt/512Gt + Studio Display 27"
iPhone 16 Pro Max 256Gt
Apple Watch Ultra 2
Apple TV 4K 128Gt 3. Gen.
iPhone 16 Pro Max 256Gt
Apple Watch Ultra 2
Apple TV 4K 128Gt 3. Gen.
-
Viesti Kirjoittaja jlaxxx »
Osta tämä siihen: https://www.thomann.de/fi/behringer_uco ... ca_222.htm
Tarvitset USB-C adapterin ja kaksi tavallista RCA-piuhaa Behringerin ja Genelecien väliin.
Ostat sitten kalliimman DACin kun koet sellaisen tarvitsevasi.
Tarvitset USB-C adapterin ja kaksi tavallista RCA-piuhaa Behringerin ja Genelecien väliin.
Ostat sitten kalliimman DACin kun koet sellaisen tarvitsevasi.
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
Minä en laittaisi tuota Behkun purnukkaa siihen väliin. Mitä todennäköisimmin sitä kautta on paljon paskempi soundi, kuin kytkemällä skobet suoraan Miniin. Minä siis menisin ensin ihan vain Mini->skobet -linjalla, ja jos tarvetta tulee, niin sitten joku laadukkaampi interface/DAC väliin.
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
-
Viesti Kirjoittaja zoor »
En ihan ymmärrä miksi ylipäätään ostaa Genelecin kaiuttimia, jossei osta siihen laadukasta DACia. Signaali digitaalisena niin kauaksi koneesta kuin voi; eli USB-A/USB-C-liitännästä DACiin ja siitä analogisena laadukkailla kaapeleilla kaiuttimiin.
-
No jos haluaa aktiivikaiuttimet koneen omien tilalle (en tiedä onko uudessa Minissä mitään kaiutinta) ja haluaa Genelecit. Ei mielestäni yhtään kummallista.
Totta on tietenkin se, että laadukkaalla D/A-muuntimella soundi paranee vrt. Minin oma äänipiiri, mutta kyllä tuolla simppelilläkin vedolla nykytilanne paranee.
Totta on tietenkin se, että laadukkaalla D/A-muuntimella soundi paranee vrt. Minin oma äänipiiri, mutta kyllä tuolla simppelilläkin vedolla nykytilanne paranee.
-
Tämä nyt ei ihan suoraan liity tähän ketjuun, mutta olisi mielenkiintoista saada jostain joku puolueeton vertailu MiniMäkin muuntimien suorituskyvystä halpismuuntimiin verrattuna.Ötsi Vik kirjoitti: ↑26.3.2025 klo 18.13 Minä en laittaisi tuota Behkun purnukkaa siihen väliin. Mitä todennäköisimmin sitä kautta on paljon paskempi soundi, kuin kytkemällä skobet suoraan Miniin. Minä siis menisin ensin ihan vain Mini->skobet -linjalla, ja jos tarvetta tulee, niin sitten joku laadukkaampi interface/DAC väliin.
Minulla on tuo Behkun halpismuunnin - ja se toimii ihan ok - mutta eipä nettiselauksen satunnaisten ääniraitojen suhteen mitään HiFi-odotuksia olekaan. Musiikin kuuntelulaitteet ovat sitten erikseen.
Viimeksi muokannut jjpeltola, 27.3.2025 klo 6.31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus kuntoon
Syy: Lainaus kuntoon
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
-
Onko siinä miten taustakohinaa? Mulla ei siis ole itselläni kokemuksia tuosta, mutta mitä lueskelin eilen, niin useampi mainitsi suht äänekkään taustakohinan ja joku jopa jonkinlaista brummia.
-
Terve
Tämä on ihan kotikäytössä - hiljainen huone omakotitalossa - alimmillaan jotain 15dB pohjataso - mutta en ole kiinnittänyt mihinkään kohinoihin huomiota. Brummia ei lainkaan.
kannattaa otta huomioon, että mulla on tinnitus - jatkuva 2114Hz vinkuu hiljaa taustalla yötä päivää - en ole vaibautunut selvittämään sen tasoa - mutta tottakai se maskaa sen ympäristönsä hiljaisilla voimakkuuksilla. DolbySR-manuaalista löytyy hyvä kuvaus tuosta .
Ulostulo ReVox C279 mikseriin - sitten joku halpis stereovahvistin - ja ReVox kajarit - 2x3"+D
Ei siis yleensä muuta kuin kotikuuntelua - pari livetaltiointia olen noilla miksannut - muutta niissähän taas aniharvoin pääsee systeemin kohinoita kuulemaan. Ellei ole joku ECM-levytys kyseessä
Tämä on ihan kotikäytössä - hiljainen huone omakotitalossa - alimmillaan jotain 15dB pohjataso - mutta en ole kiinnittänyt mihinkään kohinoihin huomiota. Brummia ei lainkaan.
kannattaa otta huomioon, että mulla on tinnitus - jatkuva 2114Hz vinkuu hiljaa taustalla yötä päivää - en ole vaibautunut selvittämään sen tasoa - mutta tottakai se maskaa sen ympäristönsä hiljaisilla voimakkuuksilla. DolbySR-manuaalista löytyy hyvä kuvaus tuosta .
Ulostulo ReVox C279 mikseriin - sitten joku halpis stereovahvistin - ja ReVox kajarit - 2x3"+D
Ei siis yleensä muuta kuin kotikuuntelua - pari livetaltiointia olen noilla miksannut - muutta niissähän taas aniharvoin pääsee systeemin kohinoita kuulemaan. Ellei ole joku ECM-levytys kyseessä
-
Viesti Kirjoittaja apsev »
Mielenkiinnosta asiaa kohtaan etsiskelin netistä uudempien Minien audio-testejä. Mutten niitä löytänyt ja sain käsityksen, ettei Apple kerro kunnolla teknisiä yksityiskohtia kuulokeliitännästä.
Muutamia keskusteluja löytyi, joissa arvioitiin ettei eroa huomaa jos kaiuttimet kiinni suoraan (suuri-impedanssisessa) kuulokeliitännässä vs. äänikortin kautta.
Genelecin G-kolmosethan ovat jo hyvän luokan kaiuttimet, joiden sisäänmeno impedanssi on 10 kOhmia.
Apple, https://support.apple.com/fi-fi/108351 :
"Voit liittää suuri-impedanssiset kuulokkeet suoraan vuonna 2021 tai sen jälkeen julkaistuihin yhteensopiviin Mac-tietokoneisiin.
Yhteensopivien Mac-tietokoneiden 3,5 mm:n kuulokeliitännässä on tasavirtakuormituksen tunnistus ja adaptiivinen jännitelähtö. Mac pystyy tunnistamaan liitetyn laitteen impedanssin ja mukauttamaan lähdön suuri- ja pieni-impedanssisia kuulokkeita sekä linjatason äänilaitteita varten.
Kun liität kuulokkeet, joiden impedanssi on alle 150 ohmia, kuulokeliitännän tehollisarvo on enintään 1,25 volttia. Jos kuulokkeiden impedanssi on 150–1 000 ohmia, kuulokeliitännän tehollisarvo on kolme volttia. Tällöin ulkoista kuulokevahvistinta ei ehkä tarvitse käyttää.
Impedanssin tunnistuksen, mukautuvan jännitelähdön ja jopa 96 kHz:n näytteenottotaajuutta tukevan sisäisen DA-muuntimen ansiosta kuulet laadukasta, korkean resoluution ääntä suoraan Macin kuulokeliitännästä."
Muutamia keskusteluja löytyi, joissa arvioitiin ettei eroa huomaa jos kaiuttimet kiinni suoraan (suuri-impedanssisessa) kuulokeliitännässä vs. äänikortin kautta.
Genelecin G-kolmosethan ovat jo hyvän luokan kaiuttimet, joiden sisäänmeno impedanssi on 10 kOhmia.
Apple, https://support.apple.com/fi-fi/108351 :
"Voit liittää suuri-impedanssiset kuulokkeet suoraan vuonna 2021 tai sen jälkeen julkaistuihin yhteensopiviin Mac-tietokoneisiin.
Yhteensopivien Mac-tietokoneiden 3,5 mm:n kuulokeliitännässä on tasavirtakuormituksen tunnistus ja adaptiivinen jännitelähtö. Mac pystyy tunnistamaan liitetyn laitteen impedanssin ja mukauttamaan lähdön suuri- ja pieni-impedanssisia kuulokkeita sekä linjatason äänilaitteita varten.
Kun liität kuulokkeet, joiden impedanssi on alle 150 ohmia, kuulokeliitännän tehollisarvo on enintään 1,25 volttia. Jos kuulokkeiden impedanssi on 150–1 000 ohmia, kuulokeliitännän tehollisarvo on kolme volttia. Tällöin ulkoista kuulokevahvistinta ei ehkä tarvitse käyttää.
Impedanssin tunnistuksen, mukautuvan jännitelähdön ja jopa 96 kHz:n näytteenottotaajuutta tukevan sisäisen DA-muuntimen ansiosta kuulet laadukasta, korkean resoluution ääntä suoraan Macin kuulokeliitännästä."
-
Viesti Kirjoittaja zoor »
Kivaa markkinointitekstiä tuo lainaus. Voi pitää paikkaansakin varsinkin, kun tuossa on sana ehkä.
Edelleen olen sitä mieltä, että kannattaisi ostaa ulkoinen DAC (kuulokeliitännällä), jos G:n kajareita harkitsee kuin käyttäisin minin sisäistä muunninta. Eikös m4:ssäkin ole sisällä mm. poweri mahdollisia häiriöitä tuottamassa ja siihen vielä mahdollisesti halpiskaapeli kuulokeliitäntään, niin Genelecien hankkiminen on jotenkin mielestäni erikoinen ratkaisu. No, onhan ne hienon näköiset ja kai joku muu sistuselementti maksaa enemmän.![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Edelleen olen sitä mieltä, että kannattaisi ostaa ulkoinen DAC (kuulokeliitännällä), jos G:n kajareita harkitsee kuin käyttäisin minin sisäistä muunninta. Eikös m4:ssäkin ole sisällä mm. poweri mahdollisia häiriöitä tuottamassa ja siihen vielä mahdollisesti halpiskaapeli kuulokeliitäntään, niin Genelecien hankkiminen on jotenkin mielestäni erikoinen ratkaisu. No, onhan ne hienon näköiset ja kai joku muu sistuselementti maksaa enemmän.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
En mä nyt tiedä onko pienet Genet yhtään sen kummemmat tietariskobet kuin mitkään muutkaan. Itsellä on toki välissä laadukas interface ja laadukkaat 6,3 mm -> XLR -piuhat, mutta setup onkin aivan eri tarkoitukseen kuin vain kuunnella koneelta musaa tai katselle videoita/elokuvia.
13 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka