Olen verraten tuore mac-käyttäjä, itse asiassa olen PowerBookkiani käytellyt vasta parin kuukauden ajan. Nyt kun on sitten täydellisesti langennut Applelle, on alkanut miettiä niin hyvin iTunesin ja muun mac-sälän kanssa yhteensopivan iPodin hankintaa. Omistan tällä hetkellä Sonyn NetMD soittimen, mutta sen käyttö on macin kanssa verraten ongelmallista, koska Sony ei tue macintoshia softapuolella. Olen siis käyttöjärjestelmän vaihdon yhteydessä menettänyt NetMD:stäni sen NetMD-toiminnon, eli koneella olevien musiikkitiedostojen siirtomahdollisuuden minidiscille. Lisäksi olen huomannut, etteivät CD-kopiosuojaukset päde macintoshmaailmassa samalla tavalla kuin PC:llä, joten pystyisin rippaamaan CD-levyni macille, ja sitä kautta sitten iPodiin -mahdollisuus, joka windowsin kanssa olisi ollut aikamoista säätämistä. iPod siksi, että voin pitää koko musiikkikokoelmani (n. 8G musiikkia koneella, 60 CD:tä hyllyssä) kerralla mukana, eikä minun tarvitse vaihtaa aina levyä, kuten minidiscien kanssa joutuu tekemään ja koska se tuntuu olevan iRiverin soittimien lisäksi ainoa todellinen vaihtoehto.
Mutta, mutta... Minussa on myös hieman hifistin vikaa. Kaikenmaailman huminoita, kahinoita ja särinöitä en äänitteideni taustalla halua kuulla. Onko iPod siis hifisti-uskottava laite, verrattuna minidisc-soittimeen? Kaikki musiikkini on lähes poikkeuksetta 192 kbps VBR tai korkeampi, joten se puoli ei ole ongelma. Kyse on siis nyt nimenomaan itse raudasta. Yhdessä viime vuoden mikrobiteistä oli suuri musiikkisoittimien vertailu, jossa 3G 20 gigan iPod sai testin niukasta toisesta tilastaan huolimatta aika masentavat arvostelut kuuntelukokemusten pohjalta. Tuossa testissä oli kuitenkin käytössä kaikkien mallien standardikuulokkeet, joita en aio missään nimessä käyttää (ellei 4G podeissa ole sitten paremmat napit?). Laatikosta löytyy Kossin the Plugit, joihin aion hankkia EARin tulpat.
Olen käsittänyt, että todella moni täällä omistaa iPodin, joten käyttökokemuksista olisi kiva kuulla. Minunkin pitäisi päästä tässä parin viikon päästä testaamaan kaverin iPodia, mutta sillä välin tyydyn muiden mielipiteisiin.