täällä on jo jonkin verran ollut puhetta tästä palvelusta, mutta päivä päivältä se on alkanut ihmetyttämään meikäläistä enemmän.. ei pelkästään sillä, että se tilastoi kuuntelemasi biisit kätevästi, vaan enemmänkin toi last.fm player, jolla voit esimerkiksi kuunnella "musiikillisten naapureittesi" suosikkiraitoja! loistava systeemi.
tietääkö kukaan, miten tuo radio itseasiassa toimii? voiko se olla ihan suoraa streamausta muilta käyttäjiltä? mites tekijänoikeudelliset asiat tuon kanssa?
www.last.fm/postsignup.php
last.fm / audioscrobbler
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
last.fm / audioscrobbler
Viesti Kirjoittaja andie »
-
Re: last.fm / audioscrobbler
Viesti Kirjoittaja henrik »
Itsekin olen käyttänyt vähän kyseistä palvelua, ja onhan se ihan mukava. Radio toimii sillä tavalla että palveluntarjoajan palvelimella on hervoton määrä biisejä valmiina streamaamaan (ai, mitä kieltä!) käyttäjille. Näin tapahtuu, ja samalla se pitää kirjaa mitä olet kuunnellut ja oletko antanut millaista palautetta ohjelmalle kappaleesta. Sen mukaan se luo soittolistoja joidenka uskoo olevan lähinnä sinun musiikkimakuasi. Tämän se tekee myös vertailemalla toisten käyttäjien mieltymyksiä omiisi.
Tekijänoikeusasiat kulkevat varmasti samalla tavalla kuin missä tahansa muussakin nettiradiossa. Palvelimella pidetään kirjaa siitä mitä kappaleita on soitettu ja kuinka paljon, ja rahat maksetaan niiden tietojen perusteella.
Tekijänoikeusasiat kulkevat varmasti samalla tavalla kuin missä tahansa muussakin nettiradiossa. Palvelimella pidetään kirjaa siitä mitä kappaleita on soitettu ja kuinka paljon, ja rahat maksetaan niiden tietojen perusteella.
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Tuo siis toimii?
Meinasin just pistää uutta aihetta... mut ei tarvinnutkaan...
Mä voin iTunesillakin kuunnella naapureiden musiikkia, eikä taida olla laillista sekään![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Meinasin just pistää uutta aihetta... mut ei tarvinnutkaan...
Mä voin iTunesillakin kuunnella naapureiden musiikkia, eikä taida olla laillista sekään
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
BlackBook 2.4 GHz "Penryn" 4 GB ram
Leopard
Leopard
-
Viesti Kirjoittaja andie »
heh, joo tuo iTunes-juttu on myös jännä, varsinkin tällaisissa opiskelija-asuntoloissa kuten tämä, missä asustelen. taitaa olla useimmilla jaossa musiikit? tosin mulla taitaa olla aika usein monia "x's limewire tunes" näkyvissä.dogmulder kirjoitti:Tuo siis toimii? Mä voin iTunesillakin kuunnella naapureiden musiikkia, eikä taida olla laillista sekään
hämmästyttävä systeemi kaiken kaikkiaan, edelleen ihmettelen suu auki. lisäksi voi kuunnella musiikkia eri tagien perusteella, niitäkin löytyy muutamat

-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Ei taida vaan saada soimaan iTunesista suoraan? En ainakaan pienen tutkiskelun jälkeen keksinyt että miten.
BlackBook 2.4 GHz "Penryn" 4 GB ram
Leopard
Leopard
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Kyllä se on ihan laillista - siinähän ei voi kopioida biisejä itselle vaan ainoastaan kuunnella.dogmulder kirjoitti:Mä voin iTunesillakin kuunnella naapureiden musiikkia, eikä taida olla laillista sekään
3-6-9
-
Viesti Kirjoittaja henrik »
matteus/2 kirjoitti: Kyllä se on ihan laillista - siinähän ei voi kopioida biisejä itselle vaan ainoastaan kuunnella.
Sallinette, että epäilen vahvasti. Kyse ei ole kopoinnista vaan julkisesta kuunneltavaksi saattamisesta, ja sellaisesta täytyy hoitaa Teosto-korvaukset.
-
Viesti Kirjoittaja jpn »
Itse epäilen että ko toiminta ja fiitseri iTunes:ssa ei mene Teosto-korvausten piiriin. Kysessä ei nimittäin ole 'julkinen' esittäminen eikä ns 'julkinen yhteys', joita Teosto-korvaukset koskevat. Pikemminkin kyse on siitä että kaveri tulisi meille kylään ja hän lainaisi minulta muutaman levyn. Tämähän on täysin sallittua ja kaveri saisi jopa uuden lainsäädännön mukaankin tehdä lainaamistaan levyistä jopa kopiot itselleen.henrik kirjoitti: Sallinette, että epäilen vahvasti. Kyse ei ole kopoinnista vaan julkisesta kuunneltavaksi saattamisesta, ja sellaisesta täytyy hoitaa Teosto-korvaukset.
Sinänsä nuo Teosto-korvausten määräysperusteet ja hinnoittelu-mallit ovat aika tavalla eilispäivää.... Itse ajatus on hyvä, mutta nykyinen malli ei vain enää toimi digitaalisen jakelun ja uuden tekijänoikeuslain aikana. Lisäksi se on siinä mielessä omituinen, että se sallii maksun perimisen moneen kertaan samasta tuotteesta, vaikka moinen moninkertainen verotus on laissa erikseen kiellettykin. Esimerkki: Ostan kappaleen iTMS:stä (Teosto-korvaus 12 % arvonlisäverottomasta kuluttajahinnasta, vähintään: 0,10 euroa / teoksen lataus, kun teoksen kesto enintään 5 min, minkä lisäksi 5 minuutin ylittävältä osalta 0,02 euroa/min), poltan sen audio CD:lle (Teoston keräämä hyvistysmaksu CR-aihiosta 0,20 euroa) ja soitan polttamaani CD-levyä vaikkapa taksissa (Teosto-korvaus musiikin käystä 31 euroa/vuosi).
Vielä vähän itse aiheestakin: Last.FM on kyllä ihan mielettömän hyvä palvelu ja täysin laillinen sellainen. Olen itsekin löytänyt sitä kautta monia sellaisia artisteja, joihin muutoin tuskin olisin tullut tutustuneeksi. Tuohon kun vielä saisi iTMS-integraation siten että pääsisi ostamaan biisejä suoraan Last.FM:n saitilta. Nyt kaikki buy-linkit vievät Amazoniin...
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Näin on. iTunesilla voi jakaa musiikin ainoastaan lähiverkossa ja sitä ei voi kopioida, ts. ei voi oiken rinnastaa edes levyn lainaamiseen vaan lähinnä siihen että kaverisi tulee kylään oman CD-soittimen kanssa ja kuuntelee sillä ostamiasi levyjä. Julkisesta esittämisestä ei missään tapauksessa ole kyse.jpn kirjoitti:Itse epäilen että ko toiminta ja fiitseri iTunes:ssa ei mene Teosto-korvausten piiriin. Kysessä ei nimittäin ole 'julkinen' esittäminen eikä ns 'julkinen yhteys', joita Teosto-korvaukset koskevat. Pikemminkin kyse on siitä että kaveri tulisi meille kylään ja hän lainaisi minulta muutaman levyn. Tämähän on täysin sallittua ja kaveri saisi jopa uuden lainsäädännön mukaankin tehdä lainaamistaan levyistä jopa kopiot itselleen.henrik kirjoitti: Sallinette, että epäilen vahvasti. Kyse ei ole kopoinnista vaan julkisesta kuunneltavaksi saattamisesta, ja sellaisesta täytyy hoitaa Teosto-korvaukset.
3-6-9
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka