OSX virittely audio käyttöön?
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
17 viestiä
• Sivu 1/1
-
OSX virittely audio käyttöön?
Viesti Kirjoittaja Postman »
Terveppä terve
Tulipa hommattua eka Mäcci, iMac G5 2.1 GHz, 20 ", 1.5 Gt RAM, yms, nimenomaan nauhoitus käyttöön, rautana MOTU 828 mkII, softa Cubase SL.
Nyt täytynee kyllä myöntää että toi Mäcci on mulle täysin vieras laite joten melkoinen opettelu siinä on näin vuosia PCtä käyttäneelle.
Elikkä kysymykseeni: Onko Mäcciä tarvis optimoida audio käyttöön?
Vertaan Win XPn optimointiin: http://www.carbonmusic.fi/download/tiet ... tukset.pdf
Tulipa hommattua eka Mäcci, iMac G5 2.1 GHz, 20 ", 1.5 Gt RAM, yms, nimenomaan nauhoitus käyttöön, rautana MOTU 828 mkII, softa Cubase SL.
Nyt täytynee kyllä myöntää että toi Mäcci on mulle täysin vieras laite joten melkoinen opettelu siinä on näin vuosia PCtä käyttäneelle.
Vertaan Win XPn optimointiin: http://www.carbonmusic.fi/download/tiet ... tukset.pdf
-
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Niin ei kai niin kamalasti tarvitse tehdä ellei ole sullonut jo kamalasti taustalla rullaavia ohjemia koneeseen. Tarpeeksi hyvää muistia, about 2-3Gb. Kovalevyt 7200rpm nopeuksisia ja merkkilevyjä. Tarpeeksi backup tilaa vaikka toiselle ulkoiselle levylle. Meillä on hajonnut isoja firewireväyläisiä LaCien Extreme levyjä 2v sisällä 4kpl. Pienemmät LaCiet ovat kestäneet ok. Kaikissa noissa hajonneissa on ollut Maxtorin levyt sisällä. Liekö Seagate nykyään se ok? Sellaisen jos laittais FW-boxiin niin vois olla ok.
Koneesta kaikki virransäästöt pois ja näytönsäästäjät. Samoin prosessorin kuormitus automaattisesta tehdasasetuksesta "korkeilmmalle". Ohjelmien päivitys automaattisesta manuaaliseksi. Kovalevyjen "lepotila" pois ja tiedostojen jako. Hyppivät dockit ja dashboardit on joutavia. Taustakuvastakaan ei ole hyötyä.
Jos on ulkoisia DSP-lähteitä niin kannattaa lukea manuaalit tarkkaan. Eritysen tarkkoja ovat asetuksistaan.
Onhan sitä tuossakin äkkinäiselle, mutta liekö tähän mitää opastakaan olemassa? Tuollaiset asiat olen havainnut itse hyviksi. Sun kone kyllä pelaa varmasti tuolla Cubasella ihan suoraankin hyvin ilman mitään asetusten vaihtelua tai muistin lisäämistä. Mutta muistan itse eräitäkin miksauksia jossa on ihan Apollo 13-hengessä säädetty konetta että saadaan masteri ulos ilman rupinoita ja ryskettä.
Koneesta kaikki virransäästöt pois ja näytönsäästäjät. Samoin prosessorin kuormitus automaattisesta tehdasasetuksesta "korkeilmmalle". Ohjelmien päivitys automaattisesta manuaaliseksi. Kovalevyjen "lepotila" pois ja tiedostojen jako. Hyppivät dockit ja dashboardit on joutavia. Taustakuvastakaan ei ole hyötyä.
Jos on ulkoisia DSP-lähteitä niin kannattaa lukea manuaalit tarkkaan. Eritysen tarkkoja ovat asetuksistaan.
Onhan sitä tuossakin äkkinäiselle, mutta liekö tähän mitää opastakaan olemassa? Tuollaiset asiat olen havainnut itse hyviksi. Sun kone kyllä pelaa varmasti tuolla Cubasella ihan suoraankin hyvin ilman mitään asetusten vaihtelua tai muistin lisäämistä. Mutta muistan itse eräitäkin miksauksia jossa on ihan Apollo 13-hengessä säädetty konetta että saadaan masteri ulos ilman rupinoita ja ryskettä.
-
Viesti Kirjoittaja Tuppu »
Joo eipä tuolle mitää oikeastaan tartte tehä. Jone tuossa jo sanoikin noista virransäästöjutuista, eli ku vääntää musaa, ni virransäästö asentoon "highest" ja kovalevyjen sammuttamisraksi-pois ja näytönsäästäjiin sun muihin voi sitten laittaa semmosia asetuksia ku ite tuntuu tarttevan. Muistina 1.5 gigaa riittää jo aika hyvin. Lähinnä kannattaa varmistua, että on tarpeeks kiintolevytilaa nauhotuksia varten. En oo huomannu dockin, taustakuvien ja muiden vievän resursseja juuri lainkaan ja usein sattuu olemaan vaikka mitä softia samaan aikaan auki kun säätää logicilla. Yhden prossun kans ehkä joutuu olemaan hieman tarkempi tuosta, mitä softia on auki. Kannattaa testata miten ne vaikuttaa.
Core audio vaan toimii osx:ssä sen verran paremmin kuin asio windowsissa ja systeemi jakaa resursseja sopivasti aina kaikille ohjelmille, niin homma toimii kaikenkaikkiaan paljon vakaammin ja jouhevammin. Samplailin tuossa yks päivä ulkoisesta synasta ääniä logicilla (logic soitti midiä ja nauhotti samalla sisään), kun samaan aikaan editoin vielä edellisen setin ääniä soundtrack pro:ssa ja surffasin netissä ja kattelin välillä jotai videoklippejä. Exposeaki voi rempata tuossa samalla, eikä tuu edes pätkyjä nauhotukseen. En tiedä onnistuisko toi windowsin asiolla ollenkaan.
Core audio vaan toimii osx:ssä sen verran paremmin kuin asio windowsissa ja systeemi jakaa resursseja sopivasti aina kaikille ohjelmille, niin homma toimii kaikenkaikkiaan paljon vakaammin ja jouhevammin. Samplailin tuossa yks päivä ulkoisesta synasta ääniä logicilla (logic soitti midiä ja nauhotti samalla sisään), kun samaan aikaan editoin vielä edellisen setin ääniä soundtrack pro:ssa ja surffasin netissä ja kattelin välillä jotai videoklippejä. Exposeaki voi rempata tuossa samalla, eikä tuu edes pätkyjä nauhotukseen. En tiedä onnistuisko toi windowsin asiolla ollenkaan.

-
Viesti Kirjoittaja hjuutilainen »
Jep, samoilla linjoilla ollaan täälläkin eli mitään erityistä ei tarvitse tehdä. Jotkut tutu ovat olleet tästä enemmänkin huolissaan ja ottaneet varmuuden vuoksi spotlightin ja dashboardin kokonaan pois käytöstä mutta suosittelisin kyllä pitämään ennemminkin käyttiksen kikkailuvapaana.
Edellisten neuvoja vielä komppaan lisää eli prosessorin suoritus korkeimmalle Energiansäästäjä-asetuksista sekä koneen ja kovalevyjen nukkumiset pois käytöstä. Ja lue laitteiden manuaalit kunnolla sillä niillä saattaa joskus olla ihan omia vaatimuksia. Itse olen joskus pitänyt musa- ja vapaa-aikahommat erillään niin että molemmille oli omat käyttäjätunnukset mutta pikku hiljaa homma alkoi luisua vaan yhden tunnuksen käyttämiseen ja ei kyllä ole ollut senkään kanssa ongelmia. Pidät vaan softan, laiteajurit ja plugarit päivitettyinä (seuraa valmistajien sivuja) etkä hyppää aina ensimmäisten joukossa uuteen käyttispäivitykseen niin homma toimii kuin junan vessa...
Tervetuloa mac-käyttäjäksi! Jos tulee ongelmia niin täältä kyllä apuja löytyy...
Edellisten neuvoja vielä komppaan lisää eli prosessorin suoritus korkeimmalle Energiansäästäjä-asetuksista sekä koneen ja kovalevyjen nukkumiset pois käytöstä. Ja lue laitteiden manuaalit kunnolla sillä niillä saattaa joskus olla ihan omia vaatimuksia. Itse olen joskus pitänyt musa- ja vapaa-aikahommat erillään niin että molemmille oli omat käyttäjätunnukset mutta pikku hiljaa homma alkoi luisua vaan yhden tunnuksen käyttämiseen ja ei kyllä ole ollut senkään kanssa ongelmia. Pidät vaan softan, laiteajurit ja plugarit päivitettyinä (seuraa valmistajien sivuja) etkä hyppää aina ensimmäisten joukossa uuteen käyttispäivitykseen niin homma toimii kuin junan vessa...
Tervetuloa mac-käyttäjäksi! Jos tulee ongelmia niin täältä kyllä apuja löytyy...
-
-
-
Viesti Kirjoittaja ipi »
Kiitokset. Usein vain käynti optikolla riittää, vai miten se menikään...
Onkohan suurta merkitystä tuolla automaattinen/korkein-säädöllä?
Itselläni on Dual PPC (2ghz, 1,5 g ram). Toinen asia, mitä olen miettunyt, miten Logic/pluginit osaavat jakaa laskentatehon kahdelle prosessorille. Eihän tuohon löydy mitään ohjelmallista "kytkintä" vaan tapahtuukohan ko. systeemi automaattisesti?
Onkohan suurta merkitystä tuolla automaattinen/korkein-säädöllä?
Itselläni on Dual PPC (2ghz, 1,5 g ram). Toinen asia, mitä olen miettunyt, miten Logic/pluginit osaavat jakaa laskentatehon kahdelle prosessorille. Eihän tuohon löydy mitään ohjelmallista "kytkintä" vaan tapahtuukohan ko. systeemi automaattisesti?
-
Viesti Kirjoittaja Toby One »
logic node?ipi kirjoitti:Toinen asia, mitä olen miettunyt, miten Logic/pluginit osaavat jakaa laskentatehon kahdelle prosessorille. Eihän tuohon löydy mitään ohjelmallista "kytkintä" vaan tapahtuukohan ko. systeemi automaattisesti?
täällä juttua/testausta: http://discussions.apple.com/thread.jsp ... &tstart=60
kertokoon joku enemmän, joka asiasta jotain tietää.
-
-
Re: OSX virittely audio käyttöön?
Viesti Kirjoittaja vulcan spoetnik »
Lue tämä:Postman kirjoitti:Terveppä terve
http://emusician.com/mag/emusic_tracking_big_cats/
Paljon hyödyllistä infoa OS X audio virittelystä.[/url]
-
Viesti Kirjoittaja ipi »
Tuo node-asia ei näköjään ole ihan yksiselitteinen tuon threadin perusteella. Olen tähän asti ajanut Logicia ilman nodea ja kuvitellut ohjelman osaavan hoitaa tehot kahden prosessorin kesken. Asensin äsken Logic noden lisäohjelmista. En ainakaan heti huomannut mitään erikoista muutosta.
Miten siis oikeasti on-tarvitaanko Logicin käytössä Nodea-tilaa dual prosessori-koneissa vai ei?
Miten siis oikeasti on-tarvitaanko Logicin käytössä Nodea-tilaa dual prosessori-koneissa vai ei?
-
Viesti Kirjoittaja Tuppu »
Ei tartte. Logic osaa käyttää kahta prosessoria automaattisesti. jotkut quad-koneiden omistajat käyttävät nodesoftaa, koska logic ei vielä osaa käyttää kuin puolet g5 quadin tehoista.ipi kirjoitti:Tuo node-asia ei näköjään ole ihan yksiselitteinen tuon threadin perusteella. Olen tähän asti ajanut Logicia ilman nodea ja kuvitellut ohjelman osaavan hoitaa tehot kahden prosessorin kesken. Asensin äsken Logic noden lisäohjelmista. En ainakaan heti huomannut mitään erikoista muutosta.
-
-
-
-
17 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka