mp3 äänen tasot isommalle
-
mp3 äänen tasot isommalle
Viesti Kirjoittaja Lazarus »
Olen itse nauhoitellut pieniä ääniefektejä ja tehnyt niistä mp3:ia, mutta äänet kuuluvat liian hiljaa.
Saako esim. Garage Bandila noita tasoja nostettua, että ne kuuluisivat hieman lujempaa? (Siis ilman, ettei minun tarvitse koskea kaiuttimieni volumesäätöihin ;-)
-
Re: mp3 äänen tasot isommalle
Viesti Kirjoittaja Maza »
iTunesilla onnistuu. Paina omppu-i valitun kappaleen kohdalla ja säädä äänenvoimakkuus halutuksi Asetukset-välilehdellä.Lazarus kirjoitti:Mitenköhän saisin kätevimmin nostettuä mp3:steni äänitasoja.
Olen itse nauhoitellut pieniä ääniefektejä ja tehnyt niistä mp3:ia, mutta äänet kuuluvat liian hiljaa.
Saako esim. Garage Bandila noita tasoja nostettua, että ne kuuluisivat hieman lujempaa? (Siis ilman, ettei minun tarvitse koskea kaiuttimieni volumesäätöihin ;-)
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
iTunes tosin muokkaa metadataa, eli tuo volumetason muutos pätee vain sellaisissa soittimissa jotka lukevat ID3v2-tageista tuon volumesäädon. Mikäli haluat säätää volumetasoja pysyvästi niin kannattaa kokeilla esim. normalisointia Audacityllä.Maza kirjoitti:iTunesilla onnistuu. Paina omppu-i valitun kappaleen kohdalla ja säädä äänenvoimakkuus halutuksi Asetukset-välilehdellä.
-
Viesti Kirjoittaja mamiti »
Ei tosin ole kovin kätevää...
-
Viesti Kirjoittaja juishi »
http://homepage.mac.com/beryrinaldo/Aud ... acMP3Gain/
Ja tuo ei prosessoidessaan dekoodaa ja enkoodaa, joten laatukin pitäisi pysyä entisellään.
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Mulla on huonoja kokemuksia tuosta - ei osannut tehdä samalla voimakkuudella soivia mp3:sia sille lykkäämästäni batchista.juishi kirjoitti:MacMP3Gain
http://homepage.mac.com/beryrinaldo/Aud ... acMP3Gain/
Ja tuo ei prosessoidessaan dekoodaa ja enkoodaa, joten laatukin pitäisi pysyä entisellään.
-
Viesti Kirjoittaja comac »
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
Herää kysymys: mitä kautta toit äänen koneelle? Oliko levysoittimen ja koneen välissä riaa-korjain / phonoamp?comac kirjoitti:Tarvisin vastaavaa ohjelmaa muutamalle LP-levyltä tallennetulle .flac tiedostolle? Audacity ei jostain syystä korjannut äänitasoa riittävästi. Onko ainoa mahdollisuus muuttaa mp3siksi ja sitten macmp3gainilla tai vastaavalla yrittää äänitasoa isommalle?
http://sisainenaani.com
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Jos äänentaso on alkujaankin niin hiljainen että kohinat sun muut alkaa kuulua niin tuo phono amp -kysymys on aika olennainen.
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
Mä en lähtis normalisoimaan. Ensin mä kompressoisin piikit kuosiin parilla miedolla kompuralla ja sitten heittäisin limitterin perään, jolla volat tappiin. Jos häiriöääntä(napsuja yms.) niin ne ekaks helvattiin leikkaamalla.Fixx kirjoitti:Käytännössähän jos vaikka ajaa normalisoinnin niin mikä äänitiedosto hyvänsä nousee maksimitasolle. Jos ei nouse niin äänessä on piikkejä joihin se normalisointi osuu. Tällöin pitää vaan etsiä ne piikit ja joko vaimentaa ne (jos ne on luonnollista ääntä) tai leikata pois (jos ne on häiriöääntä).
-
Tiedä mikä on aiheuttaja kun toisinaan tallennus tapahtuu hiljaisella völyymillä levysoittimesta suoraan kuunneltaessa voimakkuus on ihan ok ja samoin kun kuuntelen koneella kappaleita. Mutta kannettavissa soittimissa völyymin saa aika maksimiin laittaa.
En ole perehtynyt tähän Ötsi Vik mainitsemaan kompressointiin, miten tämä tapahtuu? Muistaakseni käyttämässäni audacityssäkin tälläinen toiminto löytyy ikään vaan sitä tarvinnut käyttää sellaista. Ääni kuuluu sinällään hyvin hiljainen völyymi on ainoa ongelma, johon etin ratkaisua.
Tätä samaa mietein itsekin, että miksi muuttaa häviöttömästi pakattu häviöllisesti pakattuun muotoon ja siitä takaisin...varmasti vaikuttanee jotenkin äänenlaatuunkin, tämä kävi vain siksi mielessä kun mp3gain tyyppisiä ohjelmia löytyi silloin kun niitä etsiskelin muttei muille formaateille tai sitten en vaan osanut hakea mikä sekin on tietysti täysin mahdollista.
-
Viesti Kirjoittaja skip »
Parempi se on normalisoida, kuin kompressoida, varsinkin jos ei halua äänelle muuta tehdä kuin nostaa sen voimakkuutta. Itse en taas lähtisi kompressoimaan, koska siinä menetetään dynamiikkaa.Ötsi Vik kirjoitti:Mä en lähtis normalisoimaan. Ensin mä kompressoisin piikit kuosiin parilla miedolla kompuralla ja sitten heittäisin limitterin perään, jolla volat tappiin. Jos häiriöääntä(napsuja yms.) niin ne ekaks helvattiin leikkaamalla.Fixx kirjoitti:Käytännössähän jos vaikka ajaa normalisoinnin niin mikä äänitiedosto hyvänsä nousee maksimitasolle. Jos ei nouse niin äänessä on piikkejä joihin se normalisointi osuu. Tällöin pitää vaan etsiä ne piikit ja joko vaimentaa ne (jos ne on luonnollista ääntä) tai leikata pois (jos ne on häiriöääntä).
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
-
Viesti Kirjoittaja skip »
Olipa epäselvästi selitetty. Heräsin juuri, se olkoon tekosyyni.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Ja tähän vielä että flac on häviötön pakkausformaatti eli ihan sama jos ääni on aiffina tai wavina -- kaikki äänidata säilyy, käyttipä mitä formaattia vaan tai tallenteliko muodosta toiseen.comac kirjoitti:Tietenkin jos sellainen löytyy joka osaa parantaa .flac muodossa olevan tiedoston äänen tasoa ettei tarvitse konvertoida ainakaan huonompaan häviölliseen muotoon kuten .mp3
-
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka