Olen siirtymässä Macin käyttäjäksi noin kuukauden sisällä ja samalla pitäisi löytää sopiva alusta musisointia varten. Olen tehnyt omaa tutkimustani netin syövereistä tietoa keräten kahdesta eri ohjelmistosta. Kummatkin todella suosittuja. Vertaileva testaaminen on jäänyt vähemmälle, koska Logic luonnollisesti ei toimi Windows -ympäristössä. Liveä olen demoillut jonkin verran ja se vaikuttaa monipuoliselta ja toimivalta kokonaisuudelta, ja myös kehujenkin puolesta se on sitä.
Logicin ominaisuudet ovat myös näyttäneet herkullisilta. Logiciin verrattuna Livestä on omaan pääkoppaan palanut ajatus sen olevan enemmän keikkailuun tähdätty ohjelmisto kuin täysipainoinen tuotantoalusta. Live ei myöskään ole kovin kummoisesti soittimilla siunattu, kun taas Logicssa tuntuu kehujen perusteella olevan erittäin mallikkaasti tehtyjä värkkejä.
Mikäli täältä löytyy joku, joka on siirtynyt kyseisien softien välillä toisesta toiseen, olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia. Kannattaisiko Logicin valitessa jo tuupata Pro 7 tulemaan vai odottaa siihen kovasti puhuttuun uuteen Logicin korvaajaan asti?
Siinäpä päällimmäiset mieleen putkahtaneet.
MacBook Pro 15" & AMD Athlon 64 3500+, 1Gb, 750Gb, 8800GTS
Samsung 245B & LaCie 500Gb F.A. Porsche
iPod Video 30Gb & Sennheiser HD265 linear & PlayStation 3 40Gb
Se on vähän siitäkin kiinni mitä aikoo tehdä. Live sopii varmasti monenlaiseen musisointiin, mut jos tarvitsee käyttää ohessa paljon ulkoista laitteistoa, syntikoita jne ja tarvitsee paljon MIDI-toimintoja, niin Logic on ainut oikea. Sen lisäks tietty ne plugarit mitä mukana tulee on mahtavia.
Just tolla MIDI-puolella Logicille ei löydy haastajaa tältä planeetalta. Se on aivan omaa luokkaansa. Kun taas audiopuoli hoitunee paremmin Livellä, ainakin tällä hetkellä. Uuden Logicin ilmestymisestä ei ole mitään tietoa missään. Juuri luettujen juttujen perusteella Apple on etsimässä Logiciin ohjekirjan tekijöitä, eli ei varmaan ihan vielä heti julkaista.
Mun mielestä Live on enemmän "kikkailuun" kun taas Logic on enemmän... öh "Pro"-ohjelma. Jos meinaa audiota äänitellä/editoida/miksailla niin Logic on käytännöllisempi siihenkin hommaan kun Live plus tietenkin Logicin midi puoli. Live on enemmän looppien kanssa touhuamiseen suunnattu ja ehkä jo nimestäkin voi päätellä että tarkoituksena on ollut live tilanteisiin sopiva ohjelma... Loisto ohjelmia toki molemmat ja rewirenä esim Pro Toolsin kanssa Live on aivan loistava härpätin kikkailla mutta yksinään Live on ehkä hieman rajoittunut....
Itse käytän molempia eri tarkoituksiin. Live on erittäin luotettava softa esimerkiksi keikkatilanteessa taustojen pyörittämiseen. Myös nopea ideoiden kasaus hoituu Livellä. Vakavampi miksaus käy mielestäni Livellä aika raskaaksi ja hankalaksi, esimerkiksi automaatioiden tekeminen on jotenkin nihkeää.
Logicin audio-ominaisuudet ovat hieman muita softia jäljessä mutta kokonaisuutena se on aika mainio paketti. Toiveet uuden version suhteen ovat korkealla mikäli se joskus ilmestyy..
Kuinkas muuten tuo Logicin moniydin tuki pelaa Intel -koneiden kanssa? Powermaceissähän oli aikanaan IBM:n moniydin prosessorit, joten kai samainen tuki käy myös Intel -alustalla? Livessähän on moniydin/-prosessori tuettuna jo täysin. Osaisitteko myös kertoa, että kuinka muistisyöppöjä ovat ohjelmat verrattuna toisiinsa? Nelisen gigaa on muistia odottamassa konetta, joten se varmasti riittää lähes poikkeuksetta kaikkeen. Muistinkäyttö kuitenkin kiinnostaa. Olen kuullut myös valitteluja Logicin käyttöliittymästä verrattuna vanhempiin versioihin?
ringo: Miten tarkemmin luonnehtisit Logicin audiopuolen puutteita?
MacBook Pro 15" & AMD Athlon 64 3500+, 1Gb, 750Gb, 8800GTS
Samsung 245B & LaCie 500Gb F.A. Porsche
iPod Video 30Gb & Sennheiser HD265 linear & PlayStation 3 40Gb
Osa seuraavista voi mennä osaamattomuuden piikkiin mutta verrattuna esimerkiksi Pro toolsin LE- versioon tai vaikkapa Digital performeriin niin ihan peruseditointi on jotenkin epäloogista ja tuskastuttavaa. Vaikkapa feidien ja crossfaidien tekeminen on kankeaa.
Viimeksi tänään tuskailin sellaisen editointiasian kanssa että rumpuraitoja korjaillessani pitkän regionin päälle liitettyjä pienempiä regioneja on todella vaikea käsitellä erikseen eli tavallaan päällekkäin olevien regionien hallinta on mulle jotenkin hirveän vaikeaa. Voi toki olla etten vaan osaa.. Logic:lla ei voi myöskään ottaa eri ottoja samalle raidalle kuten PT:ssä ja DP:ssä.
Logicin nykyversiossa ei myöskään ole Beat detective -tyyppistä työkalua joka jossain määrin löytyy toolisin lisäksi myös DP:stä.
ringo kirjoitti:. Logic:lla ei voi myöskään ottaa eri ottoja samalle raidalle kuten PT:ssä ja DP:ssä.
Paitsi että pystyy. Luuppimodessa Logic tekee alekkain uusia raitoja ja niitä voi sitten kuunnella erikseen mutettamalla naapurit. Tai sitten telee itse uudet raidat (Shift + Enter).
ringo kirjoitti:. Logic:lla ei voi myöskään ottaa eri ottoja samalle raidalle kuten PT:ssä ja DP:ssä.
Paitsi että pystyy. Luuppimodessa Logic tekee alekkain uusia raitoja ja niitä voi sitten kuunnella erikseen mutettamalla naapurit. Tai sitten telee itse uudet raidat (Shift + Enter).
Nii-in, tekee uusia raitoja eli ei voi ottoja ottaa samalle raidalle.... ProToolshan tekee samalle "fyysiselle" raidalle edellisen oton (regionin) päälle uuden oton ja uuden oton jne kun taas Logic tekee uusia raitoja allekkain... Molemmissa sama homma hoituu hieman erilailla.
spiidi78 kirjoitti:mut jos tarvitsee käyttää ohessa paljon ulkoista laitteistoa, syntikoita jne ja tarvitsee paljon MIDI-toimintoja, niin Logic on ainut oikea.
Just tolla MIDI-puolella Logicille ei löydy haastajaa tältä planeetalta. Se on aivan omaa luokkaansa.
No huppista! Tämä kaipaa lisäselvitettä tai lausetta "mun oma mielipide"
Paitsi että pystyy. Luuppimodessa Logic tekee alekkain uusia raitoja ja niitä voi sitten kuunnella erikseen mutettamalla naapurit. Tai sitten telee itse uudet raidat (Shift + Enter).[/quote]
Mikäs siinä on kun äänittelen luuppimodessa niin en saa kuulumaan kun viimeisen oton?
ei auta mute namiska. Voisko joku jelppiä.
hapo kirjoitti:Paitsi että pystyy. Luuppimodessa Logic tekee alekkain uusia raitoja ja niitä voi sitten kuunnella erikseen mutettamalla naapurit. Tai sitten telee itse uudet raidat (Shift + Enter).
Mikäs siinä on kun äänittelen luuppimodessa niin en saa kuulumaan kun viimeisen oton?
ei auta mute namiska. Voisko joku jelppiä.
Ne menee automaattisesti mutelle ne aiemmat otot. Klikkaa sitä waveformia ja paina "m", niin mute lähtee pois. Ihmettelin samaa itsekin kun ekaa kertaa otin looppimodessa audiota talteen. Mutea on logicissa siis kahdenlaista. Voit painaa raidan kohdalta mutenappia, jolloin vaikutus on koko raitaan tai sitten erikseen valitset jonkun palikan aktiiviseksi ja paina m-kirjainta tai jotain toista nappia, mihin olet asettanut mute-toiminnon.
edit. Ja kuten hjuutilainen jo totesi, nämä otot on assignoitu samalle ääniraidalle/kanavalle.
Viimeksi muokannut Tuppu, 18.8.2007 klo 19.02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nii-in, tekee uusia raitoja eli ei voi ottoja ottaa samalle raidalle.... ProToolshan tekee samalle "fyysiselle" raidalle edellisen oton (regionin) päälle uuden oton ja uuden oton jne kun taas Logic tekee uusia raitoja allekkain... Molemmissa sama homma hoituu hieman erilailla.
Ja nyt kannattaa muistaa että Logicissa voi olla samaa kanavaa kohti useita raitoja. Toisin kuin Pro Toolsissa. Eli vaikka ne otot on eri raidoilla niin ne ovat kuitenkin kaikki samalla kanavalla. Olen kyllä siinä mielessä samaa mieltä että Logic tarvitsisi kipeästi jonkinlaisen otonhallintasysteemin. Pro Toolsin tämä loop-äänitystapa sekä playlistit ovat aina todella kovassa käytössä kun Pro Toolsin ääressä istun.
Jos nyt vielä livestä ja logicista puhutaan, niin ne on 2 ihan erilaista softaa. Logic on enemmän perinteiseen nauhoitus/sävellys-työhön ja live puolestaan enemmän livesoitteluun ja kikkailuun, vaikka sitä monet nykyään käyttävätkin ihan säveltämiseenkin. Se on kuitenkin ominaisuuksiltaan hyvin rajoittunut siinä hommassa verrattuna esim. logiciin. Käyttöliittymältään softat ovat myös aivan erilaisia. Itseasiassa Liven käyttäminen tuntui täysin mahdottomalta cubasen ja logicin jälkeen, jopa suorastaan äsryttävältä, joten jätin leikin sikseen. Ne toiminnot ja välineet, mitkä cubasesta ja logicista löytyvät suht. vaivatta ovat livessä jotenkin aivan ihmeellisesti toteutettu. Tietenkin nää on mielipideasioita ja mihin on tottunut, mutta live ei ainakaan oo tehty mua varten.
Tuppu kirjoitti:Jos nyt vielä livestä ja logicista puhutaan, niin ne on 2 ihan erilaista softaa. Logic on enemmän perinteiseen nauhoitus/sävellys-työhön ja live puolestaan enemmän livesoitteluun ja kikkailuun, vaikka sitä monet nykyään käyttävätkin ihan säveltämiseenkin. Se on kuitenkin ominaisuuksiltaan hyvin rajoittunut siinä hommassa verrattuna esim. logiciin. Käyttöliittymältään softat ovat myös aivan erilaisia. Itseasiassa Liven käyttäminen tuntui täysin mahdottomalta cubasen ja logicin jälkeen, jopa suorastaan äsryttävältä, joten jätin leikin sikseen. Ne toiminnot ja välineet, mitkä cubasesta ja logicista löytyvät suht. vaivatta ovat livessä jotenkin aivan ihmeellisesti toteutettu. Tietenkin nää on mielipideasioita ja mihin on tottunut, mutta live ei ainakaan oo tehty mua varten.
Mulle taas toi Logic on aiheuttanut oppimisvaikeuksia, kun kaikki toteutetaan niin pirun epäloogisesta, kun on aikaisemmin käyttänyt Cubasea. Live taas on ihan oma maailmansa, mutta siinä on kaikki tehty niin helpoksi löytää, että siksi sitä on nopea oppia käyttämään, vaikka olisi aikaisemmin käyttänyt jotain muuta. Kyllähän Live on selkeästi nopein ja näppärin käyttää, mutta niin kuin aikaisemmin on tullut selväksi niin aivan noin monipuolinen softa se ei ole kuin nuo aikaisemmin mainitut. Toisaalta hinta on niin paljon huokeampi, kun osaa oikeaa kautta sen hankkia, että se kuitenkin on erittäin varteenotettava softa joka tapauksessa.
hjuutilainen kirjoitti:Ja nyt kannattaa muistaa että Logicissa voi olla samaa kanavaa kohti useita raitoja. Toisin kuin Pro Toolsissa. Eli vaikka ne otot on eri raidoilla niin ne ovat kuitenkin kaikki samalla kanavalla.
Mulle taas toi Logic on aiheuttanut oppimisvaikeuksia, kun kaikki toteutetaan niin pirun epäloogisesti...
Ensimmäiseen sen verrran että juuri tuota tarkoitin mutta ehkä tässä menee "kanava" ja "raita" käsitteet jo hieman sekaisin..... Mutta jokatapauksessa kun Logicissa katsoo eri ottoja niin ne ovat näytöllä allekkain (samalla kanavalla tai raidalla tai millä lie) kun taas ProToolsissa eri otot on "samasssa paketissa" josta ne haetaan listalla ja graafinen esitys aiheesta pysyy minun mielestä paremmin hanskassa kuin Logicissa...
Ja jälkimmäiseen että en tuota voisi juurikaan paremmin laittaa, epälooginen ohjelma nimeltä Logic....
Logicin epäloogisuutta on tässä itsekin tullut haukuttua jo vaikka kuinka monessa yhteydessä. Suosittelin kuitenkin ostamaan logicin.
Epäloogisuus logicissa johtuu monessa tapauksessa siitä että ohjelma on ikäänkuin tehty vähän liian muokattavaksi. Ohjelman vahvuudet tulee esille siinävaiheessa kun aletaan integroida ulkoista tavaraa logikin kylkeen. Lisäksi logikilla itsellään voi luoda jos jonkinmoisen työympäristön esimerkkeinä vaikkapa bändi-äänitys/miksaus sessio, midi ympäristö tai vaikka läppärillä pelattava virtuaalistudio.
Lisäksi logikin suuresti haukuttu audio editointi ominaisuus on erittäin hyvä. pitää vain hiffata että miten niitä audio regioneita käsitellään. Logikin huono puoli siis on epäloogisuus joka ilmenee vähän sellaisena "epä-macmäisyytenä" että ohjelma opettaa käyttäjäänsä. Mutta mikäs pro softa ei olisi sellainen?
kahta en vaihda, logic ja hetkinen, kenen sinappi se nyt sitten olikaan?
Ja vielä kerran on pakko puuttua siihen että se mistä on satoja euroja maksanut ja mitä on oppinut käyttämään on "se paras". Silloin ei rinnalla mikään ole parempi. En tunne KETÄÄN joka osaa sujuvasti työskennellä Nuendolla, Logicilla, Toolsilla ja DP:llä ja omaisi tuolloin käsityksen noiden paremmuudesta. Ja kun ei tunne naapurisoftasta kuin raapaisun ja selän takaa on nähnyt toisen sillä tekevän on himppu uskaliasta sanoa että: tämä on paras! Tällä planeetalla ei oo parempaa... Vielä en on kuullut kenenkään sanovan että maksoin tästä X-softasta 800€ ja tää ei oo hyvä. En suosittele kellekään. Olin hölmö kun hassasin rahani tähän. Kaikki kääntyvät muotoon: on siinä puolensa, suosittelen.
Se mikä jollekin on "paras" on toiselle silkkaa soopaa. Siksi se on vaan ostajan raplattava noita softia itse ja todettava se mikä sopii hänen tarkoituksilleen nyt ja huomenna. Näistäkin keskusteluista voi jotain vinkkiä ottaa kunhan tuon edellä mainitun pitää mielessä.
Ja tämä ei tarkoita sitä että Logic olisi jotenkin heikko, se on vain yksi muiden joukossa hyvine ja huonoine ominaisuuksineen.
Jone-51K kirjoitti:Ja vielä kerran on pakko puuttua siihen että se mistä on satoja euroja maksanut ja mitä on oppinut käyttämään on "se paras". Silloin ei rinnalla mikään ole parempi. En tunne KETÄÄN joka osaa sujuvasti työskennellä Nuendolla, Logicilla, Toolsilla ja DP:llä ja omaisi tuolloin käsityksen noiden paremmuudesta. Ja kun ei tunne naapurisoftasta kuin raapaisun ja selän takaa on nähnyt toisen sillä tekevän on himppu uskaliasta sanoa että: tämä on paras! Tällä planeetalla ei oo parempaa... Vielä en on kuullut kenenkään sanovan että maksoin tästä X-softasta 800€ ja tää ei oo hyvä. En suosittele kellekään. Olin hölmö kun hassasin rahani tähän. Kaikki kääntyvät muotoon: on siinä puolensa, suosittelen.
Se mikä jollekin on "paras" on toiselle silkkaa soopaa. Siksi se on vaan ostajan raplattava noita softia itse ja todettava se mikä sopii hänen tarkoituksilleen nyt ja huomenna. Näistäkin keskusteluista voi jotain vinkkiä ottaa kunhan tuon edellä mainitun pitää mielessä.
Ja tämä ei tarkoita sitä että Logic olisi jotenkin heikko, se on vain yksi muiden joukossa hyvine ja huonoine ominaisuuksineen.
Olen kyllä tästä niin samaa mieltä. Ja sopii muistaa että jokaisella näistä ohjelmista on tehty niin monta hittibiisiä että sitä miettiessä menee jo järki... Ei siis kannata sen kummemmin pohtia että mitä muut käyttävät vaan sitä mikä itselle sopii ja istuu parhaiten. Testaamalla se selviää...
spiidi78 kirjoitti:mut jos tarvitsee käyttää ohessa paljon ulkoista laitteistoa, syntikoita jne ja tarvitsee paljon MIDI-toimintoja, niin Logic on ainut oikea.
Just tolla MIDI-puolella Logicille ei löydy haastajaa tältä planeetalta. Se on aivan omaa luokkaansa.
Environment. Siellä voi tehdä midi-signaalille ja routtauksille käytännössä ihan mitä vain. Voit vaikka rakentaa oman syntikan siinä tilassa ja ohjata sillä täydellisesti jotain ulkoista laitteistoa. Enpä oo vastaavaan vielä muilla softilla törmännyt
Pärjää tietty muillakin, mutta huonommin Vai olisikos sinulla heittää jotain, joka kumoaa väitteeni
Environment. Siellä voi tehdä midi-signaalille ja routtauksille käytännössä ihan mitä vain. Voit vaikka rakentaa oman syntikan siinä tilassa ja ohjata sillä täydellisesti jotain ulkoista laitteistoa. Enpä oo vastaavaan vielä muilla softilla törmännyt
Pärjää tietty muillakin, mutta huonommin Vai olisikos sinulla heittää jotain, joka kumoaa väitteeni
Kysyn esimerkinomaisesti että missä kohtaa esim Nuendo poikkeaa tästä omilla midi-mixereillään ja rakennettavilla midiparametripaneeleilla?
Jone-51K kirjoitti:
Kysyn esimerkinomaisesti että missä kohtaa esim Nuendo poikkeaa tästä omilla midi-mixereillään ja rakennettavilla midiparametripaneeleilla?
Ovat näköjään onnistuneet uusimpaan versioon sitten lisäämään tollaisenkin. En tiedä nyky-Nuendosta tarkemmin, mutta onnistuuko siinä esim ulkoisen MIDI-kiipparin työntämän MIDI CC-signaalin muuttaminen lennosta vaikkapa tiettyyn sysex-muotoon? Tollanen toiminto on itsellä käytössä melkosen usein eikä ilman enää tuu toimeen.
Kiva tietty, että muutkin tajuaa tulla perässä noissa MIDI-jutuissa, joissa Logic on ollut edelläkävijä. Sikälis, että itsekään koskaan läheskään kaikkia tarvitsisin, koska tuosta environmentin MIDI-valikosta löytyy järjetön määrä eri toimintoja.
Jone-51K kirjoitti:
Ovat näköjään onnistuneet uusimpaan versioon sitten lisäämään tollaisenkin. En tiedä nyky-Nuendosta tarkemmin, mutta onnistuuko siinä esim ulkoisen MIDI-kiipparin työntämän MIDI CC-signaalin muuttaminen lennosta vaikkapa tiettyyn sysex-muotoon? Tollanen toiminto on itsellä käytössä melkosen usein eikä ilman enää tuu toimeen.
Kiva tietty, että muutkin tajuaa tulla perässä noissa MIDI-jutuissa, joissa Logic on ollut edelläkävijä. Sikälis, että itsekään koskaan läheskään kaikkia tarvitsisin, koska tuosta environmentin MIDI-valikosta löytyy järjetön määrä eri toimintoja.
No ei se nyt ihan varsinaisesti uusi keksintö ole. Taisi oll 1989 kun itse silloisella Cubasella näitä vääntelin. Logic oli vielä tuolloin C-labin alla Notatorin pusseissa hautumassa. Myöh. Emagicin..Toiminnot oli hajautettu osin toisiin aliohjelmiin joilla hallittiin jos ei sequa tarvinnut.
En lähde nyt mittaamaan pissiikö teidän äiti pidemmälle ku meidän äiti mutta pointti oli siinä tuossa edellä mainitussa että kannattaa hieman selvitellä ennen kun suu vaahdossa tuuttaa koko maailmalle softan ylivoimaisuutta.
Olen huomannut, että välillä kantsii huudella suu vaahdossa, koska muuten ei jostain syystä näytä tulevan vastauksia, joihin olen tyytyväinen.. kiitos valaistuksesta
Jone-51K kirjoitti:Ja vielä kerran on pakko puuttua siihen että se mistä on satoja euroja maksanut ja mitä on oppinut käyttämään on "se paras". Silloin ei rinnalla mikään ole parempi. En tunne KETÄÄN joka osaa sujuvasti työskennellä Nuendolla, Logicilla, Toolsilla ja DP:llä ja omaisi tuolloin käsityksen noiden paremmuudesta. Ja kun ei tunne naapurisoftasta kuin raapaisun ja selän takaa on nähnyt toisen sillä tekevän on himppu uskaliasta sanoa että: tämä on paras! Tällä planeetalla ei oo parempaa... Vielä en on kuullut kenenkään sanovan että maksoin tästä X-softasta 800€ ja tää ei oo hyvä. En suosittele kellekään. Olin hölmö kun hassasin rahani tähän. Kaikki kääntyvät muotoon: on siinä puolensa, suosittelen.
tämä nyt kyllä vähän loukkasi kun oli kirjoitettu suoraan jälkeeni.
jos jone15g kiinostaa, niin en ole ostanut ohjelmaa ennen kuin sitä osasin käyttää. ja ensin kyllä opettelin ihan vaan sitä cubase VST-tä. Eikä minulla ole mitään puolusteltavaa, koska ohjelma tuli hankittua "työsuhteilla" eli apurahat juoksi nopeammin kuin rokkari raahusti. Softa tilaukseen ja kuitti mesenaatille.
spindle kirjoitti:
tämä nyt kyllä vähän loukkasi kun oli kirjoitettu suoraan jälkeeni.
No sille ei voi enää mitään. En osannut odottaa oikeaa hetkeä? Tässä mulla on vielä opettelemista että kenen jälkeen saan kirjoittaa ja mihin sävyyn. Tuossa vaiheessa vaan tuli mulla asiaa niin siihen väliin asiani tuikkasin. Jos olisin halunnut viitata sun asiaan suoraan niin olisin toki siitä osasen edes lainannut. Tässä yhteydessä kyseessä oli/on yleisellä tasolla käsiteltävä seikka.
jos jone15g kiinostaa, niin en ole ostanut ohjelmaa ennen kuin sitä osasin käyttää. ja ensin kyllä opettelin ihan vaan sitä cubase VST-tä. Eikä minulla ole mitään puolusteltavaa, koska ohjelma tuli hankittua "työsuhteilla" eli apurahat juoksi nopeammin kuin rokkari raahusti. Softa tilaukseen ja kuitti mesenaatille.
No jos totta puhutaan niin ei suoranaisesti kiinnosta.. Mutta itsellesi mieleisen ohjelman kun olet löytänyt niin ei kai tässä suurempia hätiä ole. Sillä mennään mikä käteen sopii.
Mutta jos on niin että nuo kokemukset ja vertauskohdat ovat jollakin Cubase VST ympäristöstä muistutan lukijoille että sen softan valmistus loppui jo vuonna 2001! 6 vuotta on himpun pitkä aika tässä maailmassa ja jos meinaa jotain vertailua aiheesta tehdä niin päivitys omaan tietokantaan lie paikallaan ja tutustuminen uusiin versioihin. Kyseinen VST ei pyöri siis OSX puolella vaan on OS 9 aikaista asiaa.
Enkä näe kyllä syytä lähteä irvailemaan nimimerkkien myötä kun asiahan tässä riitelee eikä ihmiset. Kun mennään sille tasolle niin taso onkin jo himpun vaativampi.