Surroundtoteutukset DVDllä
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Surroundtoteutukset DVDllä
Viesti Kirjoittaja ebowist »
On tässä tullut tutusteltua 5.1-äänen tekemiseen ja muokkaamiseen. Tässä prosessin myötä on alkanut askarruttaa että miten muut asiaa lähestyvät. Kyselenkin tässä että oletteko kohdaneet DVDitä (leffat, bänditaltioinnit, media-art, jne.) joissa äänimaailma on erityisen innovatiivinen/kiinnostava/unohtumaton. Itse olen törmännyt lähinnä konserttitaltiointeihin, joissa surround-osasto on lähinnä ambienssia ja yleisön hälyä ja aplodeja. Yksi mielenkiintoinen levy tässä suhteessa on kyllä tullut vastaan, nimittäin Peter Gabrielin Play - videokokoelma jossa äänet on miksattu uudestaan 5.1-formaattiin ja useimmiten vielä alkuperäisten tuottajien toimesta. Suht ok paketti, jos kestää äijän musaa kuunnella (no ehkä vähän konsevatiivisen varovaisia ovat miksaukset).
MBP 2.4 core 2 duo, hyvää tahtoa ja tovereita. Also starring Logic 8, MOTU UL.
-
Viesti Kirjoittaja tvahtera »
Niin jos muten ihan aidosti ja oikeasti olet kiinnostunut tuosta monikanava äänestä niin käyppäs vilaisemassa Dolbyn setien valkoisia lehtiä aiheesta. Sen jälkeen varmasti ymmärrät miksi niitä hirmu radikaaleja miksauksia ei kaupallisilla DVD lätyillä kuule.
Toisaalta varmasti joka ikinen hahmo, joka 5.1 äänekseen tutustuu tekemisen kautta, hauskuuttaa itseään kääntämällä perinteisen stereokuvan nurinpäin ja kieputtaa asioita hurjasti kaikkien viiden kailottimen välillä.
Niin ja jos et sinne Dolbyn sivuille asti löydä , niin todettakoon, että ne sedät suosittelee että kerronnan kannalta oleellisimmat jutut kannattaa ja pitää sijoittaa sinne etumaisiin purkkeihin, koska takakanavat saattavat olla häviölliset kuluttajapuolen laitteissa.
Itse olen tekemässä päättötyötäni televisioitavien urheilutapahtumien äänestä digitaaliaikana, johon myös kovin läheisesti liittyy monikanavaisuus. Yksi hienoimmista monikanava jutuista joita on tullut vastaan on ehdottomasti eräältä DTS testilevyltä löytyvä pätkä saksalaisesta jäähallista. Tosin olihan se silti tylsä, kun sattumoisin pätkässä oli otettu huomioon myös kuvaussuunnat ja selostaja oli sentterissä kuten pitääkin. Mutta se erottelevuus oli se juttu.
Toisaalta varmasti joka ikinen hahmo, joka 5.1 äänekseen tutustuu tekemisen kautta, hauskuuttaa itseään kääntämällä perinteisen stereokuvan nurinpäin ja kieputtaa asioita hurjasti kaikkien viiden kailottimen välillä.
Niin ja jos et sinne Dolbyn sivuille asti löydä , niin todettakoon, että ne sedät suosittelee että kerronnan kannalta oleellisimmat jutut kannattaa ja pitää sijoittaa sinne etumaisiin purkkeihin, koska takakanavat saattavat olla häviölliset kuluttajapuolen laitteissa.
Itse olen tekemässä päättötyötäni televisioitavien urheilutapahtumien äänestä digitaaliaikana, johon myös kovin läheisesti liittyy monikanavaisuus. Yksi hienoimmista monikanava jutuista joita on tullut vastaan on ehdottomasti eräältä DTS testilevyltä löytyvä pätkä saksalaisesta jäähallista. Tosin olihan se silti tylsä, kun sattumoisin pätkässä oli otettu huomioon myös kuvaussuunnat ja selostaja oli sentterissä kuten pitääkin. Mutta se erottelevuus oli se juttu.
-
Viesti Kirjoittaja Irpe »
Joo. Valitettavasti moni 5.1 -miksaus ei anna oikeastaan mitään lisää. Vaikka dolbyn sedät sanovatkin mitä sanovat niin miksaukset tulevat koko ajan rohkeammiksi, mikä on ainakin musta ihan piristävää.
Björk on julkaissut kaikki levynsä surroundversioina ja pakko sanoa että hienoimmat 5.1 -miksaukset joihin olen törmäillyt ja olen törmäillyt moniin, koska tein aiheesta lopputyön. Björkiin olen artistina täysin kyllästynyt, mutta kun kuuntelin nuo miksaukset innostuin ihan hulluna. Itse olen kuunnellut Vespertinin ja Homogenicin surroundversioita ja suosittelen.
Björk on julkaissut kaikki levynsä surroundversioina ja pakko sanoa että hienoimmat 5.1 -miksaukset joihin olen törmäillyt ja olen törmäillyt moniin, koska tein aiheesta lopputyön. Björkiin olen artistina täysin kyllästynyt, mutta kun kuuntelin nuo miksaukset innostuin ihan hulluna. Itse olen kuunnellut Vespertinin ja Homogenicin surroundversioita ja suosittelen.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja argo_hoo »
Kuulostaa ihan mielenkiintoiselta mutta veikkaanpa että on aika raskasta kuunnella kun informaatiota tulee joka puolelta... ihminen kun tahtoo luonnostaan kääntää päätään siihen suuntaan mistä tulee tavaraa, esim jos joku huutaa sulle moro sivultapäin niin yleensä pää kääntyy siihen suuntaa (ehkä vähän huono esimerkki mutta ymmärrätte pointin) niin tuo että koko ajan tulee tärkeää informaatiota joka puolelta ei välttämättä ole nautinto kuunnella. Ei pysty keskittymään yhteen suuntaan...Jone-51K kirjoitti:Rohkeimpana pidän kotoisan Kumikamelin surround-ajatusta. Dr,Gtr,Gtr,Bass ja jokainen omassa kaiuttimessa ja laulu sitten kaiken keskelläJulkaisua odotellessa...
Siinä mielessä on ymmärrettävää että suurin osa 5.1 miksauksista on "hillittyjä".
-
-
Viesti Kirjoittaja ebowist »
Vai on kumikameli edelleen hengissä! Orkesteriin tuli törmäiltyä usen kerran 80- ja 90-lukujen taitteessa Helsingissä jolloin olivat jonkinlaisella nevrending Vanha YO-talo-kiertueella. Se on kyllä totta että nämät keikat määrittivät uudelleen käsitteet kevyt ja raskas musiikki
MBP 2.4 core 2 duo, hyvää tahtoa ja tovereita. Also starring Logic 8, MOTU UL.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Hienoin kuuntelunautinto, jonka itse olen kokenut, tapahtui Satakunnan Museossa. Siellä oli kokonainen kuoro mikitetty jokainen laulaja erikseen ja jokainen ohjattu omaan kaiuttimeen, jotka oli asetettu ympyrään. Tämä oli siis taltioitu jossain kirkossa tms. Ympyrän halkaisija oli joku 8 metriä, eli siellä pystyi kuljeskelemaan ja kuuntelemaan jokaista laulajaa erikseen.argo_hoo kirjoitti:Kuulostaa ihan mielenkiintoiselta mutta veikkaanpa että on aika raskasta kuunnella kun informaatiota tulee joka puolelta... ihminen kun tahtoo luonnostaan kääntää päätään siihen suuntaan mistä tulee tavaraa, esim jos joku huutaa sulle moro sivultapäin niin yleensä pää kääntyy siihen suuntaa (ehkä vähän huono esimerkki mutta ymmärrätte pointin) niin tuo että koko ajan tulee tärkeää informaatiota joka puolelta ei välttämättä ole nautinto kuunnella. Ei pysty keskittymään yhteen suuntaan...Jone-51K kirjoitti:Rohkeimpana pidän kotoisan Kumikamelin surround-ajatusta. Dr,Gtr,Gtr,Bass ja jokainen omassa kaiuttimessa ja laulu sitten kaiken keskelläJulkaisua odotellessa...
Varsinaisen esitys alkoi äänenavauksella. Voi sitä kaunista kakofoniaa, kun jokainen mamemomitteli omaan tahtiinsa ja kröhi kurkkuuaan.
Siellä olisi oikeasti voinut koko päivän vaan ihmetellä ja olla. Taisi siinä reilu tunti vierähtää itselläkin, vaikka levy kestikin vain kymmenisen minuuttia.
-
Viesti Kirjoittaja kampela »
Tämä toikin mieleeni ne harvinaiset tilanteet jolloin monikanavaäänitys on oleellinen konserttitaltioinnissa. Jotkut kuorot käyttävät joskus koko tilaa hyväkseen liikkumalla ja laulamalla yleisön joukossa. Tunnelma on aika huikea kun esimerkiksi kirkossa kuorot laulavat eri puolilta tilaa, tai modernissa musiikissa puhekuoromaiset osuudet tulevat liikkuen aivan korvan juureen ja siitä etäisimpään nurkkaan.TheKraken kirjoitti:Hienoin kuuntelunautinto, jonka itse olen kokenut, tapahtui Satakunnan Museossa. Siellä oli kokonainen kuoro mikitetty jokainen laulaja erikseen ja jokainen ohjattu omaan kaiuttimeen, jotka oli asetettu ympyrään. Tämä oli siis taltioitu jossain kirkossa tms. Ympyrän halkaisija oli joku 8 metriä, eli siellä pystyi kuljeskelemaan ja kuuntelemaan jokaista laulajaa erikseen.
Varsinaisen esitys alkoi äänenavauksella. Voi sitä kaunista kakofoniaa, kun jokainen mamemomitteli omaan tahtiinsa ja kröhi kurkkuuaan.
Siellä olisi oikeasti voinut koko päivän vaan ihmetellä ja olla. Taisi siinä reilu tunti vierähtää itselläkin, vaikka levy kestikin vain kymmenisen minuuttia.
Riippuu musiikista tai kuunnelmasta kuinka mielekästä on sijoittaa tärkeitä asioita muualle kuin yhteen pääsuuntaan. Elokuvissa se ei ole perusteltua juuri koskaan.
-
Viesti Kirjoittaja HS »
Muutama vuosi sitten olin jonkun n.40-50 henkisen kuoron konsertissa, jossa musiikin lisäksi oli jotain draamaa ja kuoro lauloi yleisön ympärillä. Tila oli aika pieni, joten ääni oikeasti ympäröi kuulijansa. Ihan hyvä idea, mutta koska mukana oli myös draamaa, piti kuulijoiden koko ajan pyöriä eri suuntiin ja draaman päähenkilöitä seuratessaan kuulija näki aina edessään sen mitä myös eniten kuunteli, eikä takaa tai sivuilta tullut oikeastaan mitään solisitisia osuuksia. Ympäröivä kuoro teki siis lähinnä tilaa niinkuin elokuvissa ja musadvd:llä. Ihan hienon kuuloistahan se oli.kampela kirjoitti:Tämä toikin mieleeni ne harvinaiset tilanteet jolloin monikanavaäänitys on oleellinen konserttitaltioinnissa. Jotkut kuorot käyttävät joskus koko tilaa hyväkseen liikkumalla ja laulamalla yleisön joukossa. Tunnelma on aika huikea kun esimerkiksi kirkossa kuorot laulavat eri puolilta tilaa, tai modernissa musiikissa puhekuoromaiset osuudet tulevat liikkuen aivan korvan juureen ja siitä etäisimpään nurkkaan.
Riippuu musiikista tai kuunnelmasta kuinka mielekästä on sijoittaa tärkeitä asioita muualle kuin yhteen pääsuuntaan. Elokuvissa se ei ole perusteltua juuri koskaan.
Se on sitten asia erikseen, että pystyykö nauttimaan musiikista suht pienessä tilassa yleisönä tilan keskellä kuoron ympäröimänä kun olet luullut tulevasi kuuntelemaan normaalia kuorokonserttia..

-
kommentti
Viesti Kirjoittaja antonium »
5.1 miksauksessa livevetojen kohdalla ainakin omalla kohdalla käy useasti niin, että etenkin soitannolliset mokat ja epävireet erottuvat harmillisen hyvin.. vaikkei niihin olisi niin kiinnittänyt huomiota stereoversioissa. omistamistani muutamista liveDVD julkaisuista toimivana esimerkkinä voi mainita NIN-Beside you in time -lätyn.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka