Kannattaako ostaa 5 vuotta vanhaa iMacia?
iMac-aiheista keskustelua
Kannattaako ostaa 5 vuotta vanhaa iMacia?
Hei!
Sanokaapa viisaammat onko järjeä ostaa 4-5vuotta vanhaa imacia?
Mitäs riskejä mahdollisesti ja ovatko tuon ikäiset vielä iskussa? Tuleeko ongelmia uusien iPhonejen kanssa?
Saako niihin uusimmat käyttikset ja ohjelmistot?
Kuinka kauan nuo pysyy pirteinä?
- Touho
Mitäs riskejä mahdollisesti ja ovatko tuon ikäiset vielä iskussa? Tuleeko ongelmia uusien iPhonejen kanssa?
- Touho
Viimeksi muokannut amanita, 5.10.2014 klo 15.16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikko kuvaavammaksi
Syy: Otsikko kuvaavammaksi
Re: 5 vuotta vanhaa iMacia
Yosemiten laitevaatimukset:
The system requirements for Yosemite listed by Apple are identical to those for Mavericks, which means that the following systems will be able to run OS X 10.10:
MacBook Pro: mid-2007 or newer
MacBook Air: late 2008 or newer
iMac: mid-2007 or newer
Mac mini: early 2009 or newer
Mac Pro: early 2008 or newer
MacBook: late 2008 aluminum, early 2009 or newer
Xserve: early 2009
The system requirements for Yosemite listed by Apple are identical to those for Mavericks, which means that the following systems will be able to run OS X 10.10:
MacBook Pro: mid-2007 or newer
MacBook Air: late 2008 or newer
iMac: mid-2007 or newer
Mac mini: early 2009 or newer
Mac Pro: early 2008 or newer
MacBook: late 2008 aluminum, early 2009 or newer
Xserve: early 2009
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini iPad mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod 2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
Itselläni on vieläkin aktiivisessa käytössä uusien koneiden rinnalla reippaasti tuota vanhempi iMac. Taitaa olla se ensimmäinen alumiinikuoressa ulos pukattu iMac. Ostaessa käyttis oli Tiger. Kone on pirteä eikä siinä ole mitään vikaa. Kerran hajosi kovalevy, mutta tuoreen backupin sai Time Capsulesta uudelle kovolle kiltisti palautettua.Touhokuu kirjoitti:Hei!
- Touho
Kyseisessä koneessa käytän vanhaa käyttistä (Leopard), koska olen siihen onnistunut rakentamaan itselleni tärkeitä toimintoja lähinnä musiikkijuttuihin liittyen. Kysyit ongelmasta iPhonen kanssa. Vanhaan käyttikseen ei saa uutta iTunesia ja näin ollen ei voi synkata luuria. Voisi tuohon uudemmakin käyttiksen (ei uusimpia) asentaa, mutta siinä nyt ei ainakaan omalla kohdalla olisi järkeä, kun toinen kone toimii viimeisimmällä OS X:llä ja vanhaa käyttistä tarvitsen tiettyihin ohjelmiin, jotka eivät uudessa toimisi. Vanhassa käyttiksessä on myös joitakin ominaisuuksia, joissa uudemmat ovat huonompia. Esim. (mikä ikinä nimeltään nyt onkaan) se kun napista päällekkäiset ikkunat saa erilleen näkyviin, on vanhassa toimiva. Uudessa käyttiksessä taas avoimet ikkunat ryhmittyvät urposti pienempiin läjiin ja toiminnon hyödyt häviävät olemattomiin.
Jos ei tarvitse esim. vanhaa käyttistä johonkin erityistarkoitukseen, ei kannattane ostaa vanhaa iMacia. Uskon kuitenkin, että vanha iMac silti toimii vielä vallan mainiosti. Omani on kaatunut aktiivisessa käytössä kerran ("greyscreen") ja sekin oli aikoina, kun kone oli vielä uuden karhea.
Viimeksi muokannut Pelle, 2.10.2014 klo 8.27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kaikkee Apple-roinaa on koneista puhelimiin!
Minulla on early 2009 iMac ja käytän sitä edelleen esim. graafiseen tuotantoon ja kuvankäsittelyyn. Toimii mainiosti ja on vikkelä. Tuo tosin vaati sen, että vaihdoin koneeseen tavallisen kiintolevyn tilalle SSD-aseman. Kiintolevyllä kun kone alkoi olla jo melko hidas ja käyttöikänsä päässä.
Kaikki uusimmat ohjelmistot toimivat, kun se on lähinnä kiinni käyttöjärjestelmästä.
Mutta noin muuten riskinä on kai lähinnä se, että iän myötä vikaantumisen riski kasvaa. Ei se välttämättä rikki mene, mutta kuitenkin todennäköisemmin kuin esim. pari vuotta vanha laite.
Kaikki uusimmat ohjelmistot toimivat, kun se on lähinnä kiinni käyttöjärjestelmästä.
Mutta noin muuten riskinä on kai lähinnä se, että iän myötä vikaantumisen riski kasvaa. Ei se välttämättä rikki mene, mutta kuitenkin todennäköisemmin kuin esim. pari vuotta vanha laite.
Sanoisin että nuo vanhemmat raudat on tehty paremmin kuin uudet. Itsellänikin on 5 vuotta vanhaa Apple-rautaa ja hyvin toimii. Uudet koneet ovat enemmän tai vähemmän kertakäyttötavaraa. Pitkä käyttöikä edellyttää tietysti säännöllistä huoltoa (pölyn poisto, lämpötahnojen vaihto). Mekaaniset kiintolevyt ovat kulutustavaraa mutta muuten vanhasta koneesta saa pienellä omatoimisuudella hyvän käyttökoneen.
Viimeksi muokannut peku, 2.10.2014 klo 11.24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini iPad mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod 2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
- kaulahuivi
- Viesti:
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Vanhan koneen viat on jo nähty 5 vuodessa. Muistit ja kovalevyt kuluvat kovassa käytössä. Osta pois halvalla.
Viimeksi muokannut kaulahuivi, 5.10.2014 klo 15.02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kannattaako ostaa 5 vuotta vanhaa iMacia?
Täällä 2010mid-iMac on varsin hyvässä iskussa vielä. Tilatessa valitsin 8gigaa+paremman prossun, joten kone ei ole tehojen puolesta edes pahemmin vanhentunut. 10.10 pyörii, SSD:llä varmasti paremmin. Ainoa, mitä tämän ikäisestä koneesta puuttuu, on AirPlay Mirror - prossu kun on vielä tätä vanhempaa sarjaa.
Eiköhän tämäkin vaihdu kuitenkin uusimpaan iMac-sukupolveen, kunhan sellainen kohta ilmestyy.
Eiköhän tämäkin vaihdu kuitenkin uusimpaan iMac-sukupolveen, kunhan sellainen kohta ilmestyy.
iPad Pro 10.5"/256GB
6xiPod +iPhone 3GS (M32)+iPhone 8
iPad (V32, 7 gen) | AppleTV
Apple Watch S7
6xiPod +iPhone 3GS (M32)+iPhone 8
iPad (V32, 7 gen) | AppleTV
Apple Watch S7
Täällä mennään vielä 20" early 2009 iMacillä. 2,66GHz Core 2 Duo, 8gigaa rammia ja SSD (vaihdettu noin vuosi sitten itse). Peruskäytössä erittäin vikkelä kone edelleen, ja kuvankäsittelykin onnistuu mainiosti. Ainoat pullonkaulat ehkä tulee 3D-mallintamisessa uusilla softilla ja HD-videoiden käsittelyssä. Itse videot pyörivät kyllä täydellisesti, jopa youtuben 4K videot ihan siedettävästi.
Kakkoskoneena löytyy 2011 vuoden 11"Macbook Air.. 1,6GHz(?) i5, vain 2gigaa rammia ja 64gigan flash. Mutta vaikka luulisi että tuo 2gigaa rammia ei riittäisi enää, niin on kyllä väärässä. Tämä kone se vasta peruskäytössä onkin nopea!
Oli sitten viisi tai vaikka kymmenenkin sovellusta kerralla auki, niin porskuttaa kyllä loistavasti. Tosin vääntö loppuu kanssa HD-videoiden käsittelyssä. Kuvankäsittelyssä todella nopea.
On kyllä ollut helpotus näiden kahden koneen kanssa, kun 2009 vuonna siirryin itsekasatuista Windows-koneista mäkin puolelle. Ei ole näiden kanssa tarvinut mitään turhaa säätää, ei formatointeja tai mitään. Ainoastaan tuo SSD:n vaihto, ja sekin oli n. 30min homma.
Tosin ensi vuonna ehkä tähän talouteen tulee uusi iMac!
Kakkoskoneena löytyy 2011 vuoden 11"Macbook Air.. 1,6GHz(?) i5, vain 2gigaa rammia ja 64gigan flash. Mutta vaikka luulisi että tuo 2gigaa rammia ei riittäisi enää, niin on kyllä väärässä. Tämä kone se vasta peruskäytössä onkin nopea!
Oli sitten viisi tai vaikka kymmenenkin sovellusta kerralla auki, niin porskuttaa kyllä loistavasti. Tosin vääntö loppuu kanssa HD-videoiden käsittelyssä. Kuvankäsittelyssä todella nopea.
On kyllä ollut helpotus näiden kahden koneen kanssa, kun 2009 vuonna siirryin itsekasatuista Windows-koneista mäkin puolelle. Ei ole näiden kanssa tarvinut mitään turhaa säätää, ei formatointeja tai mitään. Ainoastaan tuo SSD:n vaihto, ja sekin oli n. 30min homma.
Tosin ensi vuonna ehkä tähän talouteen tulee uusi iMac!
Viimeksi muokannut HaGGe, 6.10.2014 klo 21.48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MacBook Pro iPad iPhone Apple Watch Apple TV
Tervehdys koko HOPEINEN OMENA-yhteisölle! 25.8.2024
Tuo otsikon kysymys on vaivannut minua jonkin aikaa, koska tässä minun "MacBook Air 13" Early 2015"-laitteessani on ilmennyt seuraavat "viat":
1. Näppäinten toiminta isoja kirjaimia kirjoitettaessa ei toimi aina moitteettomasti, vaan kone antaa pienen kirjaimen, vaikka olen painanut "iso kirjain"-painiketta. - - - Tämä ongelma on ikäänkuin itsekseen parantunut ilman, että olen sen isompiin toimenpiteisiin ryhtynyt ja nyt minun "MacBook Air 13"-laite toimii lähes moitteettomasti.
2. Toinen jonkinlainen ongelma on ollut se, että "MacBook Air 13"-KOSKETUSLEVY on hiukan tahmea yläosaltaan eli se ei "tottele" painalluksia kovin hyvin, mutta alareuna pelaa melkoisen hyvin. Toki sormituntuma voisi ehkä olla kaikkiaan parempi, mutta näinkin pärjäillään.
- - -
Yllä oleva selostus olkoon pohjana sille, että olen pohtinut noiden kahden kohdan korjauttamista, mutta hinnat sille ovat melko korkeat, joten en ole ainakaan vielä sitä teettänyt, enkä itse sellaista osaa millään hoitaa.
No, eilen lauantaina tapasin Markkinoilla kaksi HS-lehdenmyyjää, joilla oli käytössä uudehkot MacBook-läppärit ja heille kerroin myös omasta laitteestani ja siinä ilmenneistä "vioista", mutta pojat totesivat, että "ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OSTA UUTTA LAITETTA, KOSKA SE SINUN VANHA "MacBook Air Early 2015" ON PAREMPI, SILLÄ SIINÄ ON TOSI VAHVA RAKENNE, JOTEN PIDÄ VANHA KONEESI, JOS SE KUTAKUINKIN PELITTÄÄ."
- - -
a) Mitä "Hopeinen Omena"-yhteisö edellä olevasta tuumaa?
b) Mitä voin itse tehdä näppäinten toimintaa parantaakseni?
c) Voinko jotenkin ihan omatoimisesti parantaa "kosketuslevy"-toimivuutta?
Olisin kovasti kiitollinen kaikista kommenteistanne!
ISÄNTÄ52
Tuo otsikon kysymys on vaivannut minua jonkin aikaa, koska tässä minun "MacBook Air 13" Early 2015"-laitteessani on ilmennyt seuraavat "viat":
1. Näppäinten toiminta isoja kirjaimia kirjoitettaessa ei toimi aina moitteettomasti, vaan kone antaa pienen kirjaimen, vaikka olen painanut "iso kirjain"-painiketta. - - - Tämä ongelma on ikäänkuin itsekseen parantunut ilman, että olen sen isompiin toimenpiteisiin ryhtynyt ja nyt minun "MacBook Air 13"-laite toimii lähes moitteettomasti.
2. Toinen jonkinlainen ongelma on ollut se, että "MacBook Air 13"-KOSKETUSLEVY on hiukan tahmea yläosaltaan eli se ei "tottele" painalluksia kovin hyvin, mutta alareuna pelaa melkoisen hyvin. Toki sormituntuma voisi ehkä olla kaikkiaan parempi, mutta näinkin pärjäillään.
- - -
Yllä oleva selostus olkoon pohjana sille, että olen pohtinut noiden kahden kohdan korjauttamista, mutta hinnat sille ovat melko korkeat, joten en ole ainakaan vielä sitä teettänyt, enkä itse sellaista osaa millään hoitaa.
No, eilen lauantaina tapasin Markkinoilla kaksi HS-lehdenmyyjää, joilla oli käytössä uudehkot MacBook-läppärit ja heille kerroin myös omasta laitteestani ja siinä ilmenneistä "vioista", mutta pojat totesivat, että "ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OSTA UUTTA LAITETTA, KOSKA SE SINUN VANHA "MacBook Air Early 2015" ON PAREMPI, SILLÄ SIINÄ ON TOSI VAHVA RAKENNE, JOTEN PIDÄ VANHA KONEESI, JOS SE KUTAKUINKIN PELITTÄÄ."
- - -
a) Mitä "Hopeinen Omena"-yhteisö edellä olevasta tuumaa?
b) Mitä voin itse tehdä näppäinten toimintaa parantaakseni?
c) Voinko jotenkin ihan omatoimisesti parantaa "kosketuslevy"-toimivuutta?
Olisin kovasti kiitollinen kaikista kommenteistanne!
ISÄNTÄ52
Ihan höpöhöpöä on, että uudet macit olisi huonompia kuin vanhat. Nykyiset Apple Silicon -mallit pesee suorituskyvyssä, akun kestossa ja käyttömukavuudessa vanhat intel-pohjaiset macit aivan totaalisesti. Ruuvimeisselin kanssa näpräämisestä vibansa saaville, joo, pitää paikkansa ettei niitä juuri itse muokata tai huollata mutta kaikessa muussa ne ovat parempia. En ole juuri kuullut että nämä uudet mitenkään erityisen heikkorakenteisia olisi.
Viesti Kirjoittaja Andreas66 »
Käytän mäkkejä töissä ja kotona ja todellakin ottaisin paljon mieluummin uusia tehokkaita koneita kuin vanhoja Intel -mäkkejä.
Mac Mini M1 2020, Lenovo ThinkVision T27p 27" 4K, iPad Air 2, iPhone 14 Pro, Apple Watch 6 Cellular, Apple TV 4K, AirPods Pro.
Tervehdys
Kuten olet edellä olevista viesteistä jo lukenut niin huomaat, että monilla toimii loistavasti - toiset sitten vaativat uudempaa.
Et kuitenkaan kertonut tarpeistasi, joten parempaan vastauksen en pysty.
Oma uusin Mäkkini on 2014 tai 2015 - hyvin toimivat omiin tarpeisiini.
Lisäksi käytössä yksi vanhempi IBM-ThinkPad-läppäri, jossa WIN XP - sitä ei enää verkkoon päästetä . . . mutta siinä on yksi hyvä ohjelma.
Kuten olet edellä olevista viesteistä jo lukenut niin huomaat, että monilla toimii loistavasti - toiset sitten vaativat uudempaa.
Et kuitenkaan kertonut tarpeistasi, joten parempaan vastauksen en pysty.
Oma uusin Mäkkini on 2014 tai 2015 - hyvin toimivat omiin tarpeisiini.
Lisäksi käytössä yksi vanhempi IBM-ThinkPad-läppäri, jossa WIN XP - sitä ei enää verkkoon päästetä . . . mutta siinä on yksi hyvä ohjelma.
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Moi,Isäntä52 kirjoitti: ↑25.8.2024 klo 14.42 Tuo otsikon kysymys on vaivannut minua jonkin aikaa, koska tässä minun "MacBook Air 13" Early 2015"-laitteessani on ilmennyt seuraavat "viat":
Näppisvikaa ja samaan aikaan kosketuslevyvikaa? Sulla on todennäköisesti akku alkanut turvota ja painaa alakautta ko. komponentteja. Se aiheuttaa tuollaiset viat. Kokeile onko kone tukevasti kaikilla 4 tassulla vai keikkuuko? Jos keikkuu niin akku on turvonnut niin paljon, että alakansikin mutkalla. Mutta, se on jo varma merkki akkuongelmasta.
Veikkaan, että viat häipyvät jos akku uusitaan. Uusi akku maksaa alle satasen ja joku osaava sen vaihtamaan siihen päälle. Jos käytät ammattilaista niin maksanee vähän enempi.
Oi-joi, nyt koitti se peljätty päivä: Photoshop CC herjaa vanhaa käyttöjärjestelmää. Uudempaa ei tähän iMac 2017:aan saa, jos atk-taidot ovat taviksen. Eli tätäkin laitetta odottaa kohtalo telkkarina, kun kaikki pilviohjelmistot lakkaavat toimimasta. Kotona odottelee iMac 2008 (!), joka kätevän dvd-aseman vuoksi myös hyvä katselukone.
Eli iäkkäämmätkin toimivat, mutta ei näillä kaikkia töitä tehdä.
Pyydä jostain joku, jonka IT-taidot eivät ole taviksen tasoa. Hän osaa asentaa siihen uudemman käyttiksen ja homma toimii taas ihan normaalisti. Tai katso itse youtubesta vaikkapa Mr. Machintoshin opetusvideoita miten homma hoidetaan. Ei ole ollenkaan paha rasti.hauki kirjoitti: ↑5.11.2024 klo 14.03 Oi-joi, nyt koitti se peljätty päivä: Photoshop CC herjaa vanhaa käyttöjärjestelmää. Uudempaa ei tähän iMac 2017:aan saa, jos atk-taidot ovat taviksen. Eli tätäkin laitetta odottaa kohtalo telkkarina, kun kaikki pilviohjelmistot lakkaavat toimimasta. Kotona odottelee iMac 2008 (!), joka kätevän dvd-aseman vuoksi myös hyvä katselukone.
Joo, sen verran tämä tavis osasi, että asensi OCL-Patcherin ja uuden käyttiksen vanhaan läppäriin (ihan itte) ja setti toimi kuukauden päivät, kunnes ei enää käynnistynyt. Sain purettua sen, mutta tajusin, että vaatii hieman harrastuneisuutta värkkäillä. Kannatan näitä yrityksiä!
Viimeksi muokannut jjpeltola, 6.11.2024 klo 15.01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainausketju poistettu
Syy: Lainausketju poistettu
Kun asentaa OCLP:n ja sen kanssa jonkun käyttiksen niin kannattaa huomioida:
1. Apple julkistaa päivityksiä, kun päivitykset asennetaan ne voivat pyyhkiä OCLP:n erikoisasetukset pois ja pahimmassa tapauksessa kone ei enää buuttaa. Se voi myös olla tällaisessa tapauksessa hieman-erittäin hankala saada takaisin toimintaan pelkällä maalaisjärjellä.
1b. myös OCLP-päivityksessä voi olla ongelmia, joka pistää koneen kyykkyyn - kuten tällä viikolla on ollut joidenkin käyttäjien tapauksessa
2. kannattaa asentaa valitsemasi käyttiksen viimeisin versio, tämä vähentää päivittämisen tarvetta
2b. kokemattoman ei kannata kovin vanhaan koneeseen asentaa vielä kehityksen alla olevaa käyttistä, jos kyseessä on tärkeä kone. Sieltä voi tulla mitä vain yllätyksiä päivitysten mukana ja pahimmillaan ongelmien setviminen voi viedä jopa päiviä. Tämä siis tällä hetkellä koskee Sequoiaa. Sitä vanhemmat ovat turvallisempia mutta niiden kanssa kantsii tutkia tuolla OS-osastolla mikä voisi olla hyvä valinta.
3. OCLP:n asennuksen jälkeen OS:n automaattiset päivitykset pitää heti ensimmäiseksi kääntää pois päältä ja hoitaa päivitykset jatkossa manuaalisesti (=klikkaat asenna päivitykset, mutta vasta kun #4 ja 5 on hanskassa).
4. ennen OS:n päivityksen ajamista kannattaa odottaa muutama viikko, jotta mahdolliset bugit siinä tai yhteensopivuus OCLP:n kanssa varmistetaan ja mahd. probleemat korjataan
5. sitten kannattaa mennä vaikkapa youtubeen ja katsoa em. Mr Machintoshin tai jonkun muun pätevän videot aiheesta, hän usein tekee videon, jossa käy läpi miten OCLP:n ja/tai OS:n päivittäminen tehdään onnistuneesti niin, että OCLP:kin toimii vielä päivityksen jälkeen. Tässä pari muuta relevanttia kanavaa: Jessie's Flying ja Mac Sound Solutions, nämä usein käsittelevät OCLP-asennuksia ja ongelmia. Muitakin on vaikka kuinka mutta noi ovat mielestäni olleet aika ok. Julkaisevat ratkaisuja vähän eri tahtiin eli jollain voi olla jo ratkaisu ongelmaan, kun muut vasta pähkäilevät.
Kantsii pitää mielessä, että toimivaa ei kannata korjata. OCLP:n muutokset koskeva pääosin aina vain kehitteillä olevaa OS:ää (11-2024 = Sequoia). Eli esim. Montereyn käyttäjä ei saa oikein mitään päivittämällä OCLP:n toimivasta vanhasta johonkin uuteen. Hän vain riskeeraa mahdolliset bugit. Näin on käynyt esim. tällä/viime viikolla, kun jotkut OCLP 2.xx -versiot ovat sotkeneet joitakin koneita ja uutta bugipäivitystä tulee melkein päivittäin. Se OCLP:n kehittäjäryhmä ei vaan voi testata kaikkia maailmalla olevia kokoonpanoja varmistaakseen, että kaikki varmasti toimii ihan kaikissa tapauksissa. So, if it works - don't fix it!
Homma kyllä toimii mutta siinä olet oikeassa, että käyttöjärjestelmän häkkääminen koneeseen mihin Apple ei halua sitä asentaa vaatii vähän harrasteneisuutta. Ja pidättäväisyyttä niiden päivitysten jne. suhteen.
1. Apple julkistaa päivityksiä, kun päivitykset asennetaan ne voivat pyyhkiä OCLP:n erikoisasetukset pois ja pahimmassa tapauksessa kone ei enää buuttaa. Se voi myös olla tällaisessa tapauksessa hieman-erittäin hankala saada takaisin toimintaan pelkällä maalaisjärjellä.
1b. myös OCLP-päivityksessä voi olla ongelmia, joka pistää koneen kyykkyyn - kuten tällä viikolla on ollut joidenkin käyttäjien tapauksessa
2. kannattaa asentaa valitsemasi käyttiksen viimeisin versio, tämä vähentää päivittämisen tarvetta
2b. kokemattoman ei kannata kovin vanhaan koneeseen asentaa vielä kehityksen alla olevaa käyttistä, jos kyseessä on tärkeä kone. Sieltä voi tulla mitä vain yllätyksiä päivitysten mukana ja pahimmillaan ongelmien setviminen voi viedä jopa päiviä. Tämä siis tällä hetkellä koskee Sequoiaa. Sitä vanhemmat ovat turvallisempia mutta niiden kanssa kantsii tutkia tuolla OS-osastolla mikä voisi olla hyvä valinta.
3. OCLP:n asennuksen jälkeen OS:n automaattiset päivitykset pitää heti ensimmäiseksi kääntää pois päältä ja hoitaa päivitykset jatkossa manuaalisesti (=klikkaat asenna päivitykset, mutta vasta kun #4 ja 5 on hanskassa).
4. ennen OS:n päivityksen ajamista kannattaa odottaa muutama viikko, jotta mahdolliset bugit siinä tai yhteensopivuus OCLP:n kanssa varmistetaan ja mahd. probleemat korjataan
5. sitten kannattaa mennä vaikkapa youtubeen ja katsoa em. Mr Machintoshin tai jonkun muun pätevän videot aiheesta, hän usein tekee videon, jossa käy läpi miten OCLP:n ja/tai OS:n päivittäminen tehdään onnistuneesti niin, että OCLP:kin toimii vielä päivityksen jälkeen. Tässä pari muuta relevanttia kanavaa: Jessie's Flying ja Mac Sound Solutions, nämä usein käsittelevät OCLP-asennuksia ja ongelmia. Muitakin on vaikka kuinka mutta noi ovat mielestäni olleet aika ok. Julkaisevat ratkaisuja vähän eri tahtiin eli jollain voi olla jo ratkaisu ongelmaan, kun muut vasta pähkäilevät.
Kantsii pitää mielessä, että toimivaa ei kannata korjata. OCLP:n muutokset koskeva pääosin aina vain kehitteillä olevaa OS:ää (11-2024 = Sequoia). Eli esim. Montereyn käyttäjä ei saa oikein mitään päivittämällä OCLP:n toimivasta vanhasta johonkin uuteen. Hän vain riskeeraa mahdolliset bugit. Näin on käynyt esim. tällä/viime viikolla, kun jotkut OCLP 2.xx -versiot ovat sotkeneet joitakin koneita ja uutta bugipäivitystä tulee melkein päivittäin. Se OCLP:n kehittäjäryhmä ei vaan voi testata kaikkia maailmalla olevia kokoonpanoja varmistaakseen, että kaikki varmasti toimii ihan kaikissa tapauksissa. So, if it works - don't fix it!
Homma kyllä toimii mutta siinä olet oikeassa, että käyttöjärjestelmän häkkääminen koneeseen mihin Apple ei halua sitä asentaa vaatii vähän harrasteneisuutta. Ja pidättäväisyyttä niiden päivitysten jne. suhteen.
Just näin! Itsellä ehkä tapahtui just jokin päivityshommeli oman OCLP-viritykseni kanssa, että hyytyi, enkä ruuhkavuodessani jaksanut viritellä enempää. Viittaan kuitenkin otsikon kysymykseen, oman taviskokemukseni mukaan koneilla porskuttaa paljon pidempään kuin valmistaja tukee. Kannustan muitakin maallikkoja kokeilemaan OCLP:ä, jos on kakkoskone koekaniinina ja aikaa värkätä. Termiten hyvään listaan ja muihin ohjeisiin tukeutuen selviät ja tuloksena on iso ilo, että osasit ja säästit pitkän pennin. Ehkä minäkin vielä yritän.
Miten tekisin varmuudella windows asennuksen high sierraan 2010 imaciin ettei mitään tiedostoja katoaisi? Parallels on kokeiltu ja se toimii ihan ok mutta koko asennus olisi parempi.
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
everymac.com mukaan Mid 2010 iMacciin voi Bootcampilla asentaa vain Windows 7:n. Joka tapauksessa Bootcamp on se paras tapa, koska silloin koneen muisti ja prosessori on vain joko MacOS:n tai Windowsin käytössä ja molemmille on levyltä varattu oma erillinen levyosio.
Levyllä täytyy siis olla riittävästi vapaata tilaa, jotta Bootcamp-apuri pystyy luomaan riiittävän kokoisen osion Windows-käyttöön - ja MacOS X:llekin jää vielä vapaata tilaa.
Levyllä täytyy siis olla riittävästi vapaata tilaa, jotta Bootcamp-apuri pystyy luomaan riiittävän kokoisen osion Windows-käyttöön - ja MacOS X:llekin jää vielä vapaata tilaa.
Muistakaa että vanhaan mäkkiin saa aika kivuttomasti sutjakan linuxin. Mun 2014 air mäkkiin laitoin fedora-pohjaisen ja käyttäisin sitä enemmänkin (kun on uusi akkukin) ellei olisi jo muutama uusi mäkbookki. Ehkä ainoana on wi-fi:n ajurit, mutta nekin asentui kun oli vanha usb-wifi mokkula josta sain netin sen hakeakseni.
"Uudeksi" koneeksi löysin macbook pro 16" M1 päivitetyillä spekseillä, kun en vaan löytänyt 16" akku+näyttö-näppis+kivuus -komboa win puolelta ja olisi pitänyt päästä aina tutkimaan lähemmin mitä puutteita löytyy (yhteen sorruin aiemmin, mutta täysin oma moka kun en tehnyt tarkempia tutkimuksia). Toki olisin asentanut linuxin siihenkin kun en niin noista wineistä välitä.
"Uudeksi" koneeksi löysin macbook pro 16" M1 päivitetyillä spekseillä, kun en vaan löytänyt 16" akku+näyttö-näppis+kivuus -komboa win puolelta ja olisi pitänyt päästä aina tutkimaan lähemmin mitä puutteita löytyy (yhteen sorruin aiemmin, mutta täysin oma moka kun en tehnyt tarkempia tutkimuksia). Toki olisin asentanut linuxin siihenkin kun en niin noista wineistä välitä.
MacBook Air 13,3" M2
Macbook Pro 16" M1
MacBook Air 13" i5 w/ Fedora
iPad 9
Macbook Pro 16" M1
MacBook Air 13" i5 w/ Fedora
iPad 9
Tietäisikö kukaan montako vuotta noihin iMaciin saa ohjelmisto päivityksiä? Itsellä on kustomoitu vuoden 2019 iMac 27" 64 Gt keskusmuitia, 3Tt kovo, alkaako olla vaihdon aika päivitysten vuoksi? Tuo Mac Mini M4 kiinnostaa...pyöriikö esim. kaikki kuvankäsittelyohjelmat sujuvasti?
CARPEDIEM
iPhone 15pro
iMac 27" 2019
iPad Air3
iPhone 15pro
iMac 27" 2019
iPad Air3
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Totta kai tuo koneesi on uhanalainen Applen käyttöjärjestelmäpäivistysten osalta ensi syksynä. Mutta mitä merkitystä on sillä sinulle?
Voi olla, että jotain uusia ominaisuuksia tulee tarjolle - mutta onko ne sinulle tärkeitä?
Käyttämiesi sovellusten yhteensopivuus uudempienkin päivitysten suhteen ei pitäisi olla ongelma - riippuu sovelluksesta. Tiukin tässä on ollut Microsoft joka tukee esimerkiksi Officea kolmen macOS päivityksen ajan eli käytännössä 5 vuotta.
Mikään sovellus ei lakkaa toimimasta vaikka jokin käyttöjärjestelmäpäivitys tulisikin. Sovelluksen päivitys kiintoisiin uusiin ominaisuuksiin toki voi estyä.
Ellet nyt jotain nopeasti uusia ominaisuuksia käyttöjärjestelmän tai sovelluksien osalta katso tarvitsevasi niin pärjäät vielä kovin monta vuotta eteenpäin. Minulle v. 2015 MacBook Pro on edelleen täysin kurantti vehje - vasta kaksi pykälää perässä käyttisrytmistä.
Voi olla, että jotain uusia ominaisuuksia tulee tarjolle - mutta onko ne sinulle tärkeitä?
Käyttämiesi sovellusten yhteensopivuus uudempienkin päivitysten suhteen ei pitäisi olla ongelma - riippuu sovelluksesta. Tiukin tässä on ollut Microsoft joka tukee esimerkiksi Officea kolmen macOS päivityksen ajan eli käytännössä 5 vuotta.
Mikään sovellus ei lakkaa toimimasta vaikka jokin käyttöjärjestelmäpäivitys tulisikin. Sovelluksen päivitys kiintoisiin uusiin ominaisuuksiin toki voi estyä.
Ellet nyt jotain nopeasti uusia ominaisuuksia käyttöjärjestelmän tai sovelluksien osalta katso tarvitsevasi niin pärjäät vielä kovin monta vuotta eteenpäin. Minulle v. 2015 MacBook Pro on edelleen täysin kurantti vehje - vasta kaksi pykälää perässä käyttisrytmistä.
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka