kallekilponen kirjoitti:Itse käytän fn tai crtl näppäintä, ei tule ylimääräisiä merkkejä avoimiin dokumentteihin tms.
Onko multa mennyt jotain ohi? Ei ensimmäistä näpäytystä rekisteroidä mun mielestä muuhun kuin herätykseen. Tai sit mulla ei ole vaan ole ollu avoimia dokkareita auki. Pakkohan niitä on olla ollut (häh?)...
Näinhän se taitaa olla. Ihan sama mitä painat, se herättää vain koneen / herättää näytön - ei muuta.
Tämä pätee vain jos malttaa painaa sitä nappia vain sen yhden kerran, eikä ole pakkoneuroosia hakata sitä toistuvasti. Kuten allekirjoittaneella…
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Tästä nukkumisesta tuli mieleen että mistä johtuu iMacin satunnainen heräily - ruutu ei siis syty päälle vaan rupee vähän hurisemaan... nappia painamalla saa ruudun päälle ja samalla napilla takaa sen saa takas kunnon uneen.... toi puoliksi herääminen tapahtuu ihan päivittäin ilman että ottais koneeseen etäyhteyden.
IIIMacci kirjoitti:Tästä nukkumisesta tuli mieleen että mistä johtuu iMacin satunnainen heräily - ruutu ei siis syty päälle vaan rupee vähän hurisemaan... nappia painamalla saa ruudun päälle ja samalla napilla takaa sen saa takas kunnon uneen.... toi puoliksi herääminen tapahtuu ihan päivittäin ilman että ottais koneeseen etäyhteyden.
IIIMacci kirjoitti:Tästä nukkumisesta tuli mieleen että mistä johtuu iMacin satunnainen heräily - ruutu ei siis syty päälle vaan rupee vähän hurisemaan... nappia painamalla saa ruudun päälle ja samalla napilla takaa sen saa takas kunnon uneen.... toi puoliksi herääminen tapahtuu ihan päivittäin ilman että ottais koneeseen etäyhteyden.
Taitaapi olla just toi homma kyseessä - kiitos! Exteme on käytössä, mut toisaalta haluan että koneet voi etänä herättää Back-to-my-macciä varten niin kai se on vaan annettava koneen hurista ittekseen... ehkä tiukentaa powersavin asetuksista aikarajoja....
kallekilponen kirjoitti:Sen suuri hyvyys on nopeus. Miksi turhaan odottamaan edes sitä lyhyttä käynnistysaikaa, kun voi alkaa työskennellä heti koneelle saapuessaan.¨
Jos on ylimääräistä aikaa, kuten kahvin hakemisen keittiöstä jne… niin mikä ettei.
Minulla tuo käynnistyessä kysyy salasanaa ja ennen kuin pääsen työpöydälle, niin se vielä toisenkin kerran salasanaa.
Onko se normaalia?
kallekilponen kirjoitti:
Kun ei se sammuttaminen sähköäkään lyhyellä aikavälillä säästä. Enemmän sitä kuluu sammutus/käynnistys operaatioon kuin nukkumisen aikana...
Noh, se selviää vain mittaamalla.
Jos ihmiset saisivat sateenkaaren eläintarhaan, niin he tekisivät sen.
Kain kirjoitti:Minulla tuo käynnistyessä kysyy salasanaa ja ennen kuin pääsen työpöydälle, niin se vielä toisenkin kerran salasanaa.
Onko se normaalia?
Ei se ole. Kerran pitäisi riittää.
Noh, se selviää vain mittaamalla.
Aiheesta on täällä keskusteltu ennenkin, ja joku tuon muistaakseni ehti mitatakin.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Tuo odotukseen sallittu sekuntimäärä kuvastaa enemmänkin käyttäjän luonnetta kuin muuta - eihän siinä "säästä" kuin minuutin, ehkä pari, päivässä.
Itsekin olen hätähousu, mutta silti epäilen, että tuo sleepillä säästetty aika on tuskin tuonut ratkaisevaa tuottoa..
Perusjärki tosin sanoo, että miksi odottaa, jos ei tarvitse.
Josta päästään taas maapallon tuhoutumiseen, jos kaikki maapallon ihmiset alkavat sleeppaamaan koneensa sammuttamisen sijaan - miljardeja watteja kuluu joka päivä tyhjille katsomoille - ihmiskunta potkii itseään lisää takapuoli..
Laptop 15"-i7-8GB-Radeon8770M(2GB) | iMac24" | TimeCapsule | iPhone | IPhone 4 | iPad 1st gen | iPad 2nd gen | iPod Touch 3rd gen
Le Corbusier kirjoitti:Tuo odotukseen sallittu sekuntimäärä kuvastaa enemmänkin käyttäjän luonnetta kuin muuta - eihän siinä "säästä" kuin minuutin, ehkä pari, päivässä.
On siinä mukana vielä sekin elementti, kun Macin kannen avaa luentosalissa juuri ennen luentoa ja on sekunnissa valmis kirjoittamaan. Toiset käynnistelevät Windowsejaan minuuttikaupalla, kun olet jo ehtinyt tekemään vaikka mitä.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
Le Corbusier kirjoitti:Tuo odotukseen sallittu sekuntimäärä kuvastaa enemmänkin käyttäjän luonnetta kuin muuta - eihän siinä "säästä" kuin minuutin, ehkä pari, päivässä.
On siinä mukana vielä sekin elementti, kun Macin kannen avaa luentosalissa juuri ennen luentoa ja on sekunnissa valmis kirjoittamaan. Toiset käynnistelevät Windowsejaan minuuttikaupalla, kun olet jo ehtinyt tekemään vaikka mitä.
Jos sen kannen avaisi vähän ennen kuin juuri ennen kuin starban parta alkaa pärisemään..
On tietysti paikkoja joissa voi ennakoida sleepin järkevyyttä, mutta ehkei tässäkään tapauksessa ihmiskunnan kokonaiskehitys riipune f-securen hitaudesta, tai sitten en näe tarpeeksi kauas?
Laptop 15"-i7-8GB-Radeon8770M(2GB) | iMac24" | TimeCapsule | iPhone | IPhone 4 | iPad 1st gen | iPad 2nd gen | iPod Touch 3rd gen
Le Corbusier kirjoitti:
Jos sen kannen avaisi vähän ennen kuin juuri ennen kuin starban parta alkaa pärisemään..
On tietysti paikkoja joissa voi ennakoida sleepin järkevyyttä, mutta ehkei tässäkään tapauksessa ihmiskunnan kokonaiskehitys riipune f-securen hitaudesta, tai sitten en näe tarpeeksi kauas?
Toki näin tapahtuu normaalisti. Toisinaan kuitenkin sumu on niin sakea, että luennolle on vaikea löytää ja nopeudesta on silloin hyötyä.
Toinen virkkeesi on niin mystinen räpäytys, että kaipaisin hieman sen avaamista.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
Toinen virkkeesi on niin mystinen räpäytys, että kaipaisin hieman sen avaamista.
Se viittasi äskeiseen viestiini, jossa pohdin onko sleepin käyttäminen tuonut minulle oikeasti konkretisoitunutta hyötyä, vai onko kyse ollut vain suklaasta - käyttömukavuudesta.
Se viittasi äskeiseen viestiini, jossa pohdin onko sleepin käyttäminen tuonut minulle oikeasti konkretisoitunutta hyötyä, vai onko kyse ollut vain suklaasta - käyttömukavuudesta.
Ok. Konkretisoitunut hyöty voisi olla vaikka sellaista, että työ sujuu joutuisammin ja ilman koneen käynnistymisen tuottamaa kiristynyttä hermojännitystä. Työhön voi keskittyä koneen sijaan, joka on ymmärtääkseni olennaisen tärkeää. Työ pysyy pääaiheena, eikä kone siirrä huomiota sivuun.
Ok. Konkretisoitunut hyöty voisi olla vaikka sellaista, että työ sujuu joutuisammin ja ilman koneen käynnistymisen tuottamaa kiristynyttä hermojännitystä. Työhön voi keskittyä koneen sijaan, joka on ymmärtääkseni olennaisen tärkeää. Työ pysyy pääaiheena, eikä kone siirrä huomiota sivuun.
Näinhän sen pitääkin olla. Ja kuten sanoin, on yksilöstä kiinni kuinka paljon se riipii sielua kun joutuu odottamaan koneen lämpeämistä - joitakin se ei syö ollenkaan.
Ipädin yksi loistavuus onkin, että juuri tämä odottelu on saatu poistettua käytännössä kokonaan. Mobiilisuus, pienuus ja keveys vain vahvistavat tätä kokemusta.
Useita viikkoja kerrallaan. iMac on "hidas" käynnistymään, helppoa kun napauttaa vaan sitä välilyöntiä ja menoksi.
Windows-koneissahan tulee joku ilmotus tyyliin viikon päälläolon jälkeen, että jotta järjestelmä voisi toimia normaalisti, täytyy kone käynnistää uudelleen. Ainakin veljen miniläppärissä näin.
Itse sammutan koneen, jos olen pidemmän aikaan poissa koneelta. Yleensä avaan koneen kun tulen kotiin ja sammutan sen mennessäni nukkumaan/töihin. Kone siis on päällä paljon, mutta harvemmin yli 24h.
Tallissa yksi traktori ja Borgward Isabella. Tuvan pöydällä iMac (Mid 2011) Onnellinen Japanilaisesta vaimostaan. Työpaikkoja takana +30kpl. Olin Apple-käyttäjät ry:n jäsen.
iMacin ostin syksyllä -07 ja siitä lähtien se on ollut käynnissä. MPB:n vastaavasti kesällä -09 joten se on ollut vajaat kaksi vuotta vähemmän aikaa käynnissä.
Toki iMaccia on sammutettu esimerkiksi huoneesta toiseen siirtämisen ajaksi.
Vanhemman iBookin olen äskettäin aivan sammuttanut kun se on ollut jo pitkiäkin aikoja käyttämättä, lepotilassa kun akku loppuu niin kellonaika sekoaa ja latauksen käynnistyminen kestää hyvän tovin. iBookin ohjevihkossahan kerrottiin että "kun lopetat koneen käytön sulje kansi". En sitten muutamaan ensimmäiseen vuoteen mitään muuta pysäytystä tai käynnistystä tehnytkään. Reilun kahden vuoden käyttämisen jälkeen päivitin sen käyttöjärjestelmän ja silloin se piti bootata ensimmäisen kerran uusiksi.