Joka tapauksessa "vasemmalta kirkkaiden" ja "hyväksyttävien" ero on huima. Olen nähnyt useita kumpaakin laatua. Itse asiassa en ole edes nähnyt muunlaisia kuin noita kahta.heikki_m kirjoitti:Nythän ei (IMO) ole tarkoitus ehkäpä hieman Applefanimaiseen tapaan selitellä tuloksia, "asettaa asioita perspektiiviin" tai pohtia ketä haittaa ketä ei, vaan nimenomaan selvittää onko kaikki 24" iMac-näytöt viallisia/heikkolaatuisia. Siitä ainakin itselläni on kyse.Repe Ruutikallo kirjoitti:Ja voidaan miettiä, mitä tuloksia muista näytöistä saataisiin "silmämääräistä" tiukemmilla kriteereillä. Eihän tämä nimittäin ole yleensä tapana muualla kuin testeissä, että näyttöjä tutkaillaan syvällisesti silloinkin kun käyttäjä ei huomaa mitään ongelmaa.Vuti kirjoitti:Äänestystulosta voidaan taas peilata siihen kuinka _normaali_ käyttäjä asian näkee, pikkutarkat nussnuss-miehet erikseen.heikki_m kirjoitti: Hyvä niin, yösi ovat rauhaisammat
Näihin kommentteihin on hyvä peilata mm. tuota äänestystulosta...
Oma oletukseni siitä, että toistaiseksi kaikki ovat heikkolaatuisia, vahvistuu vahvistumistaan.
iMacin näyttöjen laatu, ongelmia?
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja heikki_m »
Itse olen nähnyt vain yhdenlaisia ja kuvailisin niitä vasemmalta kirkkaiksi ja keskeltä kellertäviksi/laidoilta sinertäviksi - juuri sellaisia kuin muuallakin netissä näkee kuvissa.Repe Ruutikallo kirjoitti: Joka tapauksessa "vasemmalta kirkkaiden" ja "hyväksyttävien" ero on huima. Olen nähnyt useita kumpaakin laatua. Itse asiassa en ole edes nähnyt muunlaisia kuin noita kahta.
Ilmeisesti hyppäsin kelkkaan vasta niin myöhään, etten noita "vasemmalta kirkkaita" ole nähnytkään, sillä kaikki mitkä olen nähnyt ovat olleet samanlaisia (ja joidenkin mielestä siis ilmeisesti hyväksyttäviä). Kuinka kauheita lie sitten olleet alunperin.
-
Viesti Kirjoittaja mikaha »
No itse asiassa näytöt eivät "livenä" näytä lainkaan niin kauheilta kuin kuvissa. Itsellänikin tuo taustavalo on epätasainen, mutta sitä ei erota kuin kuvissa. Ainoastaan taustavalo himmennettynä sen voi havaita silmämääräisesti.heikki_m kirjoitti:Itse olen nähnyt vain yhdenlaisia ja kuvailisin niitä vasemmalta kirkkaiksi ja keskeltä kellertäviksi/laidoilta sinertäviksi - juuri sellaisia kuin muuallakin netissä näkee kuvissa.Repe Ruutikallo kirjoitti: Joka tapauksessa "vasemmalta kirkkaiden" ja "hyväksyttävien" ero on huima. Olen nähnyt useita kumpaakin laatua. Itse asiassa en ole edes nähnyt muunlaisia kuin noita kahta.
Ilmeisesti hyppäsin kelkkaan vasta niin myöhään, etten noita "vasemmalta kirkkaita" ole nähnytkään, sillä kaikki mitkä olen nähnyt ovat olleet samanlaisia (ja joidenkin mielestä siis ilmeisesti hyväksyttäviä). Kuinka kauheita lie sitten olleet alunperin.
Olen huvikseni tutkaillut muitakin näyttöjä (kaikkia en ole voinut mielinmäärin säätää, kun eivät ole olleet omiani) ja kyllä noita virheitä suuntaan tai toiseen on vähän kaikissa (luulen tosin pystysuuntaisen väri ja sävyeron halvimmissa näytöissä liittyvän kapeisiin katselukulmiin). Tänään nappasin kuvan tuosta aikaisemman koneeni näytöstä Sony E500 crt ja hemmetti siinä oli valokuvassa ihan saman verran sävyeroa sivusuunnassa kuin imacissakin !?! no se on kuitenkin näyttö jonka kanssa ehdin työskennellä jonkun vuoden ja en missään vaiheessa epäillyt sen erinomaisuutta. Itse asiassa olen vierastanut lcd-näyttöjä kaikki nämä vuodet koska olen pitänyt niitä crt:tä huonompina. Vasta imacissa tapasin lcd:n joka itselleni sopivassa hintahaarukassa veti vertoja tuolle vanhalle sonylle.
Olen laittanut näytöstäni kuvia näytille ja voin tossa kohta julkaista vielä tuon viimeisen kokeiluni kuvat. Toistan nyt jo tuolla aikaisemmin esittämäni pyynnön, että jos sulla olisi kuvaa sellaisesta näytöstä, joka vastaa laatuvaatimuksiasi (tai mainitsisit edes merkin ja mallin) niin näkisin mistä jään paitsi. Tämän pyynnön esitän siksi, että mulla on täällä himassakin näitä näyttöjä joitakin ja muutenkin niitä olen kovasti tutkinut (tänään viimeksi kävin veikonkoneessa ja mustassa pörssissä tihrustamassa esillä olleita näyttöjä) enkä osaa vieläkään pitää tuota imacin näyttöä huonona (saati sitten kelvottomana) ja haluaisin ymmärtää ahdistustasi.
Kiinnostavaa muuten noiden oled-näyttöjen kehitys. Ne ei vissiin vielä ole kauhean kaksisia ja kalliitakin lienevät, mutta niissä taitaa olla aikalailla potentiaalia tulevaisuuteen.
-
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
No, tää oli vaan tällaista jauhantaa. Toiselle hyvä, toiselle ei...
-
-
Viesti Kirjoittaja HTL »
Kaikki on tietysti suhteellista. Ei täällä mielestäni odoteta, että iMacien näytöt olisivat täydellisiä - vaan sitä että ne olisivat speksiensä ja kuluttajan perusodotusten mukaisia. Näyttöongelmalliset 24" iMacit eivät siltä vaikuta.p-veli kirjoitti:Toisaalla puhutaan, että hyvästä näytöstä pitäisi maksaa monta tonnia. Täällä odotetaan, että iMacin näyttö olisi täydellinen. iMacit oli joskus ihan tavallisten vaatimattomien perustallaajien koneita.
20" iMac on TN-paneeleineen mielestäni niin perustallaajan kone kuin nykypäivänä voi siinä hintaluokassa odottaakin. 24"-malli on astetta parempi ja sopii selvästi vakavampaankin käyttöön (kunhan tuota mainittua ongelmaa ei ole). Oli kyse sitten peruskäyttäjästä tai jostain muusta, tiettyjen laatuvaatimusten tulisi täyttyä. Kunhan nuo raportoidut ongelmat saadaan ratkottua, voidaan alkaa ihmetellä niitä monen tonnin näyttöjen ja iMacin näyttöjen eroja. "Täydellinen" (kallis) on sitten kuitenkin eri asia kuin "virheetön" (mutta halpa).
-
Viesti Kirjoittaja mikaha »
No tiiä häntä, mutta itse ainakin olen kovasti tyytyväinen omaani kunnes joku näyttää virheettömämmän näytön miltä tahansa valmistajalta. Olen peräänkuuluttanut tässä ketjussa esimerkkiä, että minkälainen sen näytön sitten pitäisi olla, mutta ei ole vielä tullut vastausta. (tämä sen vuoksi, että olen huomannut viimeisen kuukauden aikana ettei kovinkaan moni näyttö kestää puhtain paperein kovin kriittistä tarkastelua).HTL kirjoitti:Kaikki on tietysti suhteellista. Ei täällä mielestäni odoteta, että iMacien näytöt olisivat täydellisiä - vaan sitä että ne olisivat speksiensä ja kuluttajan perusodotusten mukaisia. Näyttöongelmalliset 24" iMacit eivät siltä vaikuta.p-veli kirjoitti:Toisaalla puhutaan, että hyvästä näytöstä pitäisi maksaa monta tonnia. Täällä odotetaan, että iMacin näyttö olisi täydellinen. iMacit oli joskus ihan tavallisten vaatimattomien perustallaajien koneita.
20" iMac on TN-paneeleineen mielestäni niin perustallaajan kone kuin nykypäivänä voi siinä hintaluokassa odottaakin. 24"-malli on astetta parempi ja sopii selvästi vakavampaankin käyttöön (kunhan tuota mainittua ongelmaa ei ole). Oli kyse sitten peruskäyttäjästä tai jostain muusta, tiettyjen laatuvaatimusten tulisi täyttyä. Kunhan nuo raportoidut ongelmat saadaan ratkottua, voidaan alkaa ihmetellä niitä monen tonnin näyttöjen ja iMacin näyttöjen eroja. "Täydellinen" (kallis) on sitten kuitenkin eri asia kuin "virheetön" (mutta halpa).
-
Viesti Kirjoittaja Jubax »
Minusta jo yli vuoden käytössä ollut muovikoppanen 24" on ihan asiallinen näytöltään:
http://web.mac.com/jpatsi/sepantie/24naut.html
Edit: korjasin linkin kun päivitin iWebin.
iMac C2D 24"(Late 2006, Lion)
MacBook Pro 13" (mid 2010, Yosemite)
Time Capsule 1TB
Apple TV3
iPhone 6 (16GB Space Gray)
iMac Retina 5K 27"(Late 2014, Yosemite)
-
-
Viesti Kirjoittaja htc »
Mulla myös virheetön kaksnelonen, johon olen erinomaisen tyytyväinen, jopa onnellinen. Vaan jos otan pokkarilla siitä kuvan, niin kuvissa nurkat ovat tummemmat. Tuo siis johtuu KAMERAN laaduttomuudesta, eikä näytön. Kuvaan tuolla sitten mitä tahansa, nurkat ovat tummemmat (tuskin kuitenkaan siksi, että Applella on laatuhaasteita ;-) Teorian tasolla siihen tulee vielä pieni annos katselukulman aiheuttamaa tummumista mukaan, joka pienuudestaan huolimatta on lisänä hämmennystä aiheuttamassa. Kamera kun katselee näyttöä yhdestä reiästä ihmisen kahden reiän sijaan.
Tämä fakta kohtaa niitä, jotka ovat jo etukäteen niin vakuuttuneita, että vaivautuvat kuvailemaan näyttöjä, vaikka maailma on kauneutta pullollaan kuvattavaksi asti
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kuva ei siis tee oikeutta...
-
Viesti Kirjoittaja vexi »
http://picasaweb.google.com/vexi.savijo ... 1924909122
Tässä uusi iMac 24"
http://picasaweb.google.com/vexi.savijo ... 0514843730
Vuoden vanha Cinema Display 30"
Jubaxin tyydyttävä näyttö näyttää aika samalta kuin omani. Samanlainen valoisuuserohan siinäkin on. Löytyykö niitä täysin tasaisia tai edes lähes tasaisia näyttöjä mistään?
-
Viesti Kirjoittaja r.wagner »
-
Viesti Kirjoittaja vvrinne »
Olen tässä nyt selaillut aikani jenkkiforumeita ja mielestäni homma vaikuttaa kyllä siltä, että tuo sama virhe on kaikissa tämän hetken imaceissa. Ihmiset vain havaitsevat sen eri tavoin ja myös näytön kirkkauden asetuksella on vaikutusta siihen miten hyvin tuon näkee. Erittäin kirkkaaksi säädetty näyttö ilmeisesti hieman lieventää ilmiötä.
Tuon oman ihmettelysessioni päätteeksi tulin kyllä siihen tulokseen, että virheen havaitseminen ei vaadi mitään erityislahjoja ja sen jälkeen, kun olin sitä aikani tuijotellut en pystynyt enään käyttämään edes selainta full screeninä ilman, että tuo virhe puski tajuntaani.
Luultavasti tuo ongelma ei suurimmalle osalle ihmisistä kuitenkaan ole mikään kovinkaan suuri juttu. "Tavallisessa käytössä" en luultavasti häiriintyisi tuosta itsekään, mutta suuri osa omasta tietokoneen käytöstäni kuluu valokuvia käsitellessä, jossa tuo toki on aito ongelma.
Eli summa summarum, joudun ainakin itse keksimään tältä erää jotain muuta vaikka ostopäätös imacista oli henkisellä tasolla jo tehty. 23" cinema display ja halvempi mini 2gb muistilla lienee selkein kilpaileva vaihtoehto Applen tarjonnassa.
-

Täytyy ehkä vielä itsekin harkita jos lähtisi tuohon vaihtorumbaan laatuyksilön toivossa ..
-
Viesti Kirjoittaja Jarmo »
Ei kyllä järkisyillä kannata Applen näyttöä ostaa, ovat naurettavan ylihintaisia.vvrinne kirjoitti:23" cinema display ja halvempi mini 2gb muistilla lienee selkein kilpaileva vaihtoehto Applen tarjonnassa.
Apple kun ei tykkää seurata markkinahintoja, mallit tulevat ja pysyvät sitten samaan hintaan myynnissä vuoden pari.
Samaan aikaan kilpailijoilla laatu paranee ja hinnat halpeutuvat.
Sitten joskus kun taas mallistoa päivitetään, saa laatua sopuhintaan, mutta nyt maksaa ihan liikaa.
-
Viesti Kirjoittaja HTL »
Oliko sattumalta Tampereen Stockasta kyse?vvrinne kirjoitti:Tuli vielä Stockalla käydessä katsastettua yksi 24" imac lisää. Sen verran täytyy vetaa aiempia puheita takaisin, että heidän demo-yksilössä tuo värivirhe oli kyllä selvästi vähäisempi kuin niissä kahdessa joita tarkastelin aiemmin.
Katselin ko. paikassa itsekin 24" iMacin näyttöä sillä silmällä ja vaihtelin taustakuvaa etsien valo- ja värivirheitä. Esimerkiksi tuossa yksilössä homma tuntui olevan kohtuullisen hyvin hanskassa ja kelpuuttaisin vastaavan luultavasti omalle pöydälle. Myymälävalaistus ja nopea tutkailu on tietysti aivan eri asia kuin koti- tai työkäyttö, mutta tämä oli pikaisen testin tulos.
Käykäähän benchmarkkaamassa omaan koneeseenne ja/tai käsityksiinne, tamperelaiset, jos vaan asia epäilyttää.
-
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Täysin OT, mutta miten maailmassa olet kyennyt kolmessa vuodessa postaamaan Homppuun kokonaista 18 viestiä?vvrinne kirjoitti:Tuli vielä Stockalla käydessä katsastettua yksi 24" imac lisää.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
[Ottaa aina koville, kun huomaa että joillakin on ihan oikeasti muutakin elämää ja he pystyvät kylmästi vain seurailemaan päältä mitä me höpöttimet täällä sekoilemme tunnista toiseen.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-

Vähän OT tämäkin, mutta tulin samaan tulokseen, josta Jarmo jo tuossa aiemmin kirjoitti. Mini tuli kannettua kotiin (itse asiassa toinen mini 2vk sisällä, ensimmäinen meni htpc:ksi). Tarkoitus oli ostaa siihen 23" ACD rinnalle. Valitettavasti tuo ACD:n hinta ja laatu eivät kyllä tällä hetkellä ihan täsmää ja näyttö jäi ostamatta. Sen sijaan tilasin Samsungin 27" 275T-mallin, jonka kuva oli varsin mainion näköinen.
Myös Sampan 30" kuva näytti omasta mielestäni paremmalta, kuin 30" ACD:n. Jotenkin olin kuvitellut, että tuossa Samsungin 305T:ssä olisi sama paneeli, kuin 30" ACD:ssä, mutta mene ja tiedä..
Ja originaaliin topiciin liittyen: Bongasin samalla matkalla yhden 24" imacin lisää, tällä kertaa Helsingin verkkokauppa.com:ssa. Sama virhe oli tässäkin koneessa, yhtä paha kuin aiemmin Gigantissa bongaamassani. Eli tähän asti olen nähnyt neljä imacia, joista kolmessa tuo värivirhe on ollut sellaisella tasolla, että se olisi deal-breaker itselleni. Melko huonoilta tuntuvat todennäköisyydet ..
Ja se aiemmin mainitsemani Stockmann oli siis Helsingin keskustan stocka.
-
Viesti Kirjoittaja jorepore »
Kannattaisiko tilata jostain (voi ehdottaa!!!), eikös se niin ollut että tilatut kamat saa palauttaa ja vaikka purkaa kaupan jos ei miellytä ?
Kiitos!!
-
Viesti Kirjoittaja RikuS »
Kaikissa etämyynneissä (postimyynti, nettiostokset ym.) on 14 päivän palautusoikeus.jorepore kirjoitti:Olen ajatellut ostaa iMac 20" version mutta kyseisen mallin näytöissä on näköjään aikapaljon kuraa. Onko esim. kuolleet pixelit ihan arkipäivää tässä 20" näytössä ja mistä kannattas kone ostaa että vois vaihtaa jos sattuu tuollainen "viallinen" näyttö. Onko liike velvoitettu vaihtamaan kone jos näytössä on yksi kuollutpikseli ?
Kannattaisiko tilata jostain (voi ehdottaa!!!), eikös se niin ollut että tilatut kamat saa palauttaa ja vaikka purkaa kaupan jos ei miellytä ?
Kiitos!!
Koskee myös netin kautta tilattuja ja myymälästä noudettuja ostoksia.
Gigantissa taas on 30 päivän palautusoikeus kuluttajille.
-
-
Mitä mitataan, kohdetta vai mittausmenetelmän tarkkuutta?
Viesti Kirjoittaja HACY »
No joo. Näytön vasen ja oikea reuna ei ole kuvassa täsmälleen yhtä korkea, eli kamera ei ole ollut täysin näytön keskilinjalla. Jo tämä voi vaikuttaa kameran näkemään erilaiseen kirkkaustasoon näytön vasemmassa ja oikeassa reunassa, eli en vetäisi vielä mitään voimakkaita johtopäätöksiä näytön viallisuudesta noiden kuvien perusteella vaikka tuossa crop/flip menetelmässä saakin kirkkauseron esiin.Lihapipo kirjoitti:Kyllä nyt on kuitenkin mainittava, että kuvien perusteella näyttösi on viallinen...Alku kirjoitti:Tässä on sitten kuvia:heikki_m kirjoitti:Otas vielä tasaharmaalla taustakuvalla mikäli viitsit/jaksat.Alku kirjoitti:Itse sain tänään uuden 24" iMac:n ja en huomaa mitään vikaa näytössä.
Lisäksi ei ole mitään tietoa mikä on ollut huoneen yleisvalaistus kuvanottohetkellä. Jos huoneessa on lamppu kuvaajan takana vasemmalla tai oikealla, se voi vaikuttaa kirkkauseroihin / aiheuttaa kirkkauseroja monitorista otetussa kuvassa.
Väitän (ja väittämäni saa todistaa vääräksi), että käsivaralta kalibroimattomalla kameralla kalibroimattomissa kuvausolosuhteissa otetuista kuvista ei voi päätellä yhtään mitään kirkkauseroista näytöissä.
.
-
Re: Mitä mitataan, kohdetta vai mittausmenetelmän tarkkuutta
Viesti Kirjoittaja Jubax »
Ei, kyllä digikamera kuvaa kaikessa raadollisuudessaan oikein. Jos kuvassa näkyy näytön lisäksi muutakin, huone on ilmeisesti valaistu. Täysin pimeässä huoneessa kuvattu näyttö on vasta vertailukelpoinen.HACY kirjoitti:No joo. Näytön vasen ja oikea reuna ei ole kuvassa täsmälleen yhtä korkea, eli kamera ei ole ollut täysin näytön keskilinjalla. Jo tämä voi vaikuttaa kameran näkemään erilaiseen kirkkaustasoon näytön vasemmassa ja oikeassa reunassa, eli en vetäisi vielä mitään voimakkaita johtopäätöksiä näytön viallisuudesta noiden kuvien perusteella vaikka tuossa crop/flip menetelmässä saakin kirkkauseron esiin.Lihapipo kirjoitti:Kyllä nyt on kuitenkin mainittava, että kuvien perusteella näyttösi on viallinen...Alku kirjoitti:Tässä on sitten kuvia:heikki_m kirjoitti: Otas vielä tasaharmaalla taustakuvalla mikäli viitsit/jaksat.
Lisäksi ei ole mitään tietoa mikä on ollut huoneen yleisvalaistus kuvanottohetkellä. Jos huoneessa on lamppu kuvaajan takana vasemmalla tai oikealla, se voi vaikuttaa kirkkauseroihin / aiheuttaa kirkkauseroja monitorista otetussa kuvassa.
Väitän (ja väittämäni saa todistaa vääräksi), että käsivaralta kalibroimattomalla kameralla kalibroimattomissa kuvausolosuhteissa otetuista kuvista ei voi päätellä yhtään mitään kirkkauseroista näytöissä.
.
Oman näyttöni vasemman puolen lievää valoisuutta en käytännössä tajuaisi, jos en olisi mennyt ottamaan kuvaa siitä.
iMac C2D 24"(Late 2006, Lion)
MacBook Pro 13" (mid 2010, Yosemite)
Time Capsule 1TB
Apple TV3
iPhone 6 (16GB Space Gray)
iMac Retina 5K 27"(Late 2014, Yosemite)
-
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka