macminister kirjoitti:En minä vaan tiiä Sitä mitä tulee hommattua (ladattua). En mä näistä elokuvien pikselimikälie jostain ymmärrä hevon häntää
Joo, ilmeisesti samantyyppisiä leffoja oot katellu ku minäkin ja eihän nuo hyvältä näytä "edes" tässä 20 tuumasessa
Mutta sehän nyt johtuu vaan noitten leffojen laadusta.
macminister kirjoitti:Siis.. mulla on uusi iMac 24" ja mun mielipide on että toi näytön kuvanlaatu on ihan hanurista tai sitten se on mussa vika mutta mikään elokuva ei oo vielä kelpuuttavasti näkynyt tältä näytöltä.. Ihme söhröpuuroa koko roska, petyin todella pahasti. Joko vika on leffoissa minussa tai näytössä mutta elokuvissa sen huomaa, ei muussa, musta tausta näkyy ihan kohinana.
macminister kirjoitti:En minä vaan tiiä Sitä mitä tulee hommattua (ladattua). En mä näistä elokuvien pikselimikälie jostain ymmärrä hevon häntää
Hiukan on vaikea tolta pohjalta päästä eteenpäin...
iMacissa näkyy kaikki leffat komeasti, paitsi ne jotka joku on kerennyt pilata huonolla tai liiallisella pakkauksella, ja sellaisia on piraattiverkoissa tarjolla aika paljon. Näyttö on sitä luokkaa, että huono näyttää yhtä varmasti huonolta kuin hyvä hyvältä.
Jos leffan tiedostokoko on gigatavun luokkaa, ei ole toiveitakaan että siinä silmä lepäisi. DVD-R-kokoon (n. 4,3 GB) tehdyt alle parin tunnin DVD-rippaukset taas yleensä ovat hyvinkin asiallisia, joskaan eivät ihan aina.
iMac tosiaan näyttää skeidan skeidana, ja just niinhän sen kuuluu ollakin.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Repe Ruutikallo kirjoitti:Jos leffan tiedostokoko on gigatavun luokkaa, ei ole toiveitakaan että siinä silmä lepäisi.
Nyrkkisääntönä voinee nykyisillä pakkaussysteemeillä pitää, että se on n. vajaa tunti per gigatavu, jos 720p kamasta on puhe, mitä useimmiten on liikenteellä, missä laatu on vielä kohdillaan.
Tätä samaa asiaa ihmiset moittii kun ostavat olkkariin sen uuden taulutv:n. Vanhalla kuvaputkitöllöllä kuva oli paljon parempi kun katseltiin Subilta MacGyveriä
Huh mikä urakka. Selasin koko ketjun läpi. Onko kukaan ihan oikeasti kalibroinut iMacin näyttöä? Voiko sitä edes luotettavasti kalibroida kun siinä on lasi näytön kuorrutuksena. Luulisi sen mahdollistavan häiritsevän hajavalon. Minulla ei ole littunäytölle sopivaa kalibrointilaitetta. Kymmenkunta putkinäyttöä olen kalibroinut Gretagin laitteilla ja ohjelmilla silloin kun niitä vielä käytettiin. Littunäyttöihin töissä olen käyttänyt ulkopuolista palvelua ja katsonut vieressä. Tältä pohjalta hiipi mieleeni epäilys, että mitenkähän onnistuu. Jos näyttö on edellä kerrottujen mukaisesti epätasainen, ei profiilista voi tulla toimivaa. Sehän on oikea vain sillä kohdalla, missä mittarin lukupää mitattaessa on. Paino- ja tulostinprofiileja luotaessa epätasaisuutta torjutaan käyttämällä mittatargetteja, joissa värikentät ovat siroteltu sattumanvaraisesti, siis randomtargetteja. Mutta näytölle se ei taida olla mahdollista. Näytön kalibrointiin uskotaan muutenkin ihan liikaa. Sillä saadaan aikaiseksi vain niin hyvä tulos kuin kyseiselle näyttöyksilölle voi saada. Se ei välttämättä tarkoita hyvää ja luotettavaa. Minua yllätti kun Eizon kalibrointimittauksen yhteydessä mittasimme näytön tasaisuuden. Kaikki oli muuten ammattimaisen ok, mutta mittaustulos vahvisti silmillä toteamani. Siinäkin vasen reuna on kirkkaampi kuin oikea. Dellin 24" näytöillä tummuusero oli pienempää ja pystysuuntaista.
Jos kiinnostaa, voisin kaivella, jos vielä löydän, mittausraportit mainituista näytöistä. Voisivat olla vertailupohjana iMacin kalibrointiraporteille. Eizo on 22" ja hintaluokka päälle puolentoista tonnin. Dellit maksoivat syksyllä vähän yli 500 kappaleelta. Jos näyttöpuolen saisivat kuntoon, ostaisin iMacin kotikoneeksi ilman muuta. Ehdotonta pro-laatua en siinä edellytä. Kuvailemanne virheet kyllä häiritsevat kaikessa käytössä.
Minusta iMac on vallan loistava! Ja uskon esiin tulleiden näyttöongelmien olevan puhtaasti uuden konseptin lapsuksia. Varauksettomasti itse kyllä kehun näkemiäni yksilöitä. Ja omaani olen todella tyytyväinen, alussa Clossy vieroksutti. Aivan yli korostunut on minusta keskustelu iMacin näyttöongelmista.
15379093 kirjoitti:Minusta iMac on vallan loistava! Ja uskon esiin tulleiden näyttöongelmien olevan puhtaasti uuden konseptin lapsuksia. Varauksettomasti itse kyllä kehun näkemiäni yksilöitä. Ja omaani olen todella tyytyväinen, alussa Clossy vieroksutti. Aivan yli korostunut on minusta keskustelu iMacin näyttöongelmista.
Minustakin tässä ketjussa aikalailla asiasta kohkataan. Näin var importissa yhden 24" iMacin joku viikko sitten ja siinäkin oli tätä varjostumaa joskin kaupan valaistuksessa näytti, että sitä olisi ollut vähemmän kuin omassa yksilössäni. Olen itse nähnyt aika pljon toimistotason näyttöjä ja aika monissa on jonkilaisia varjoja ja epätasaisuuksia ja valovuotoja ja toisissa enemmän ja toisissa vähemmän. Tämä iMac ei var importin myyjän mukaan ole mikään pronäyttö joten ihan yhtä tiukkaa ja kriittistä tarkastelua se ei kestä kuin cinemadisplay tai joku eizon supernäyttö. Itse käyttelen omaa iMaciani niin, että himmennän näyttöä ympäristön valoisuuden mukaan eikä siinä ole ollut ongelmaa. Kyllä sen varjon sieltä pystyy näkemään, nyt kun se on esille otettu (en nimittäin huomannut sitä eennen tätä viestiketjua), mutta ei se häiritse kun olen päättänyt ettei se häiritse.
Yksi kuollut pikseli paljastui pari viikkoa sitten.
Löytyy tuosta dockin kohdalta joten ei hirveästi silmään iske. Onneksi.
En ole saanut ohjelmallisesti poistettua joten olkoon nyt siinä. Muuten ei ole 20"-näytöstä valittamista. Kaverikin sanoi että pakko hankkia laajakuvamonitori PuuCeehensä kun meikäläisen koneella WoW näyttää paljon paremmalta. 8)
Hrmh :/ Taitanee jäädä mahdollinen 24" Penryn iMacikin ostamatta näillä vioilla Käytössä on nyt yksi upeimmista ruuduista mitä koskaan nähnyt (suurempi toki saisi olla ). Eipä vierelle kyllä mitään ihan romua viitsi ottaa, ellei se ole oikeasti sitten joku satasen pläjäys.
Siksi pitänee siis varmaan silti nyt kuitenkin panostaa siihen Prohon. Ehkä vähän tuhti kone kotikäyttöön (tosin virma maksaa), mutta toisaalta 8800GT:n kanssa oiva pelikone myös.
Olen uusi foorumilla ja täytyy ensiviestikseni raportoida, että olen niin ihastunut 20-tuumaisen iMacini näyttöön, että työskentely keskeytyy välillä ihailevaan huokaukseen. Ei ole kuolleita pikseleitä tai häiritsevää epätasaisuutta, näin peruskäyttäjän silmään kaikki on oikein mainiosti. Vähän pelotti ostaa tämä kone, kun olin kuullut niin huonoja arvioita näytön laadusta, enkä ole yleensä glossyn fani, mutta paremmalla koneella en ole työskennellyt koskaan. Valtavan tyytyväinen olen ostokseeni. Siirtyminen mac-maailmaan huolestutti sekin hieman, kun ei kukaan tuttavapiirissä tiedä näistä laitteista mitään enkä voi kilauttaa kaverille ongelmatilanteessa, mutta ainakaan ensimmäisen kuukauden aikana ei ole mitään probleemia vastaan tullutkaan. Homma tuntuu todella toimivan intuitiivisesti ja olen varsin vaikuttunut siitä, miten sulavaa, vaivatonta ja yksinkertaisesti kivaa tätä laitetta on käyttää. Että simmottis, positiivinen lausunto kaiken valituksen sekaan.
2:n edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Itsellä ei ole valittamista näytössä eikä muutenkaan. En nyt mitään laatuongelmaa keksi Muutenkin vaikka on halvin malli niin on aivan pelittävä laite.
darkerstill kirjoitti:Olen uusi foorumilla ja täytyy ensiviestikseni raportoida, että olen niin ihastunut 20-tuumaisen iMacini näyttöön, että työskentely keskeytyy välillä ihailevaan huokaukseen.
Kyllähän se on ihastuttava, ihan varmasti.
Täällä on vain eri odotuksia kyseisen näytön suhteen. Toisille ei riitä se ihastuttavuus, vaan näytön tulisi joidenkin (minunkin?) mielestä olla kelvollinen ammattimaiseen värinkäsittelyyn. Siinä on eroa ihastelusta värinhallintaan.
Eipä ole tähän ketjuun käsittääkseni tullut selkeitä kertomuksia, että nykyisellä iMacilla onnistuu värinhallinta. Miten se Pastorin kalibrointikin on edistynyt (sori jos oot kuitannut sen jo tähän ketjuun, en ainakaan muista).
Jep, ja se oli mielestäni selvästi nähtävillä kun kävin verkkokaupassa moista katsomassa. Ero vanhempaan valkoseen C2D imäkkiin oli merkittävä (20" malleista puhun).
darkerstill kirjoitti:Olen uusi foorumilla ja täytyy ensiviestikseni raportoida, että olen niin ihastunut 20-tuumaisen iMacini näyttöön, että työskentely keskeytyy välillä ihailevaan huokaukseen.
Kyllähän se on ihastuttava, ihan varmasti.
Täällä on vain eri odotuksia kyseisen näytön suhteen. Toisille ei riitä se ihastuttavuus, vaan näytön tulisi joidenkin (minunkin?) mielestä olla kelvollinen ammattimaiseen värinkäsittelyyn. Siinä on eroa ihastelusta värinhallintaan.
Eipä ole tähän ketjuun käsittääkseni tullut selkeitä kertomuksia, että nykyisellä iMacilla onnistuu värinhallinta. Miten se Pastorin kalibrointikin on edistynyt (sori jos oot kuitannut sen jo tähän ketjuun, en ainakaan muista).
Mutta ne sano varimportissa ettei iMacia kuulu käyttää ammattimaiseen värityskentelyyn, vaan sitä varten pitäisi hankkia ammattimainen näyttö. Kuulemma iMacia jotkut koittavat kaikesta huolimatta siihen tarkoitukseen käyttää, mutta se on sitten niinkö oma häpeä:-(
Itse kyllä ajattelen, että tässä tyytymättömyydessä saattaa sittenkin olla kyse siitä, että apple on selvästi huonontanut iMacien näyttöjen laatua ainakin pienemmän mallin osalta ja hyvään tottuneet asiakkaat eivät sitä sulata. Ehkä ne applella ajatteli, että liian hyvät imacit syövät ammattivermeiden markkinoita.
mikaha kirjoitti:Itse kyllä ajattelen, että tässä tyytymättömyydessä saattaa sittenkin olla kyse siitä, että apple on selvästi huonontanut iMacien näyttöjen laatua ainakin pienemmän mallin osalta ja hyvään tottuneet asiakkaat eivät sitä sulata. Ehkä ne applella ajatteli, että liian hyvät imacit syövät ammattivermeiden markkinoita.
Vai olikohan tässä kyse yksinkertaisesti siitä että 20" kokoluokassa IPS tai PVA paneleiden tarjonta on viimeaikoina romahtanut ja siirtynyt 22" & 24" kokoihin. Ts. TN paneli oli ehkä ainoa potentiaalinen vaihtoehto koko tuoteversion elinkaarta ajatellen.
Onneksi en ostanut tuota 20" iMacia pelkästään pantterin takia ja onneksi olen tilannut Tekniikan Maailman, missä hekin huomasivat näyttöongelman.
Ja laitetaan tänne vielä linkki jenkkikuluttujien vaatimuksista: http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=33353
ELÄMÄN JA KUOLEMAN VÄLISSÄ ON AIKA, KÄYTITPÄ SEN MITEN TAHANSA
- Salamijakk
Tuolla slashdotin artikkelin kommenteissa oli (tyypilliseen tapaan) myös järkevä näkemys aiheesta. Eli ensinäkin on täysin normaalia mainostaa noita paneeleja miljoonien värien paneleina, samaa tekevät oikeastaan kaikki jotka myyvät niitä. Samoin, vaikka näissä näytöissä onkin 98% vähemmän värejä, käytetään ditherointia luomaan tunnetta että värejä on enemmän.
Loppujen lopuksi kaikki näytöt sisältävät vain muutaman päävärin, ja muut tulevat yhdistelemällä oikeassa suhteessa niitä päävärejä. Eli siis samalla periaatteella (väärä mainostus) oikeastaan mikä vain näyttö joka väittää toistavansa miljoonia värejä valehtelee...
Mutta selitykset sikseen, olen omin silmin todennut miten paska se 20" näyttö on verrattuna edelliseen, ja erityisesti gradient väreissä ero on huima. En suosittele sitä kuvankäsittelyyn, enkä ostaisi muutenkaan semmoista kun jo heijastukset häiritsevät niin kovasti. 24" imac taas näytti nykyversiossaankin aivan eri tason paneelilta.
Minun mielestä tuossa Applen toiminnassa 20" iMacin suhteen ei ole mitään puolusteltevaa. Ennakolta suurimman markkinaosuuden haukkaavasta mallista tehtiin "cheap-copy" edellisestä mallista. Säästettiin komponenttikuluissa ja haettiin parempaa voittoa ko. mallista.
Todella surkeata toimintaa poolopaita Steveltä.
Itsekin olisin ostanut tuon uuden 20" iMacin aikoja sitten, jos paneeli olisi edes lähellä edellisen mallin paneelia.
Toivotaan, että ryhmäkanne menee läpi ja oikeus voittaa tässä tapauksessa.
Macbook Air M3
iPhone 13 pro
Apple Watch Ultra 2
zuki kirjoitti:Ennakolta suurimman markkinaosuuden haukkaavasta mallista tehtiin "cheap-copy" edellisestä mallista. Säästettiin komponenttikuluissa ja haettiin parempaa voittoa ko. mallista.
Todella surkeata toimintaa poolopaita Steveltä.
Eikös 20" mallin hinta myös laskenut muovi -> alumiinisiirtymän yhteydessä jonkin verran (taisi olla runsaat 200 euroa?) joten ei Steve nyt ihan kaikkia masseja omiin liiveihinsä laittanut
Eikös 20" mallin hinta myös laskenut muovi -> alumiinisiirtymän yhteydessä jonkin verran (taisi olla runsaat 200 euroa?) joten ei Steve nyt ihan kaikkia masseja omiin liiveihinsä laittanut
Juuri näin, 200€ on iso raha. 20´iMacin haltijana on suoraan tunnustettava huvittavaksi keskustelut näytön huonoudesta. Se on vain niin että puolellatoista tonnilla saa hyvän kokonaisuuden. Aivan eri asia onkin sitten ammatti työkalut. ACD on ACD ja iMac on iMac niin se menee. Itse olen uskokaa vaan nähnyt tuolla iMacillä muutakin kuin hengellisiä näkyjä. Ja muutkin perheen jäsenet ovat olleet tyytyväisiä.
Teuvo Turska kirjoitti:Onko kukaan onnistunut vielä purkamaan kauppoja tämän ilmitulleen näyttöhässäkän takia?
Onnistunut?
Etämyynnissä kauppojen purku onnistuu ilman selityksiä.
Jos ei TN-paneeli kelpaa, turha ostaa 20 tuuman iMacia tai yleensäkään mitään kohtuuhintaista 20 tuuman volyyminäyttöä joissa on suunnilleen sama paneeli kaikissa...
Edelleen mulla on sellainen kuva että pienemmän iMacin ostajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä näyttöihinsä, koska koneita ei yleensä hankita ammattimaiseen värityöskentelyyn. Mitään näyttöhässäkkää ei siis edes ole olemassa, nämä iMacit kun ovat olleet samanlaisia viime kesästä saakka eikä näytöissä ole mitään valtavaa laadun vaihtelua ollut.
Sen sijaan isomman iMacin kohdalla varsinaista hässäkkääkin on havaittu, kuten ketju(j)a lukemalla selviää.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012