HUOM! jokainen tekee omalla vastuullaan!!
Purkuohjeet löytyvät seuraavista linkeistä:
http://www.twam.info/hardware/apple/ins ... 10-27-imac
http://www.ifixit.com/Teardown/iMac-Int ... own/1236/1
Koneen purku sujui ongelmitta, kun varovasti toimi.
Ehkä kuitenkin huomion arvoisia juttuja voisi olla seuraavanlaiset asiat:
-Kun näytön ruuvit ovat irti ja näyttöä alkaa kampeaamaan ylös, niin muistaa heti irroittaa backlight sync-kaapelin kun se tulee yläreunasta näkyviin, jonka jälkeen sitten näyttöä on mahdollista kallistaa enemmän ja irroittaa muut kaapelit.
-DisplayPort kaapelin irroittamisessa täytyy painaa kaapelissa olevan liittimen molemmilta puolilta metallisia lukitusklipsuja ja vetää vasta tämän jälkeen kaapeli irti liittimistä.
-Kun näyttö on saatu siirrettyä sivuun, kannattaa varoa koneen powerin piirilevyllä olevaa salaman kohtaa, koska siinä on verkkokonkat ja jännitettä on varautuneina niihin.
Sitten vanha kovalevy irti ja uusi tilalle. Tässä vaiheessa huomasin, että uudessa WD levyssä ei ollut lämpötila anturin johdolle paikkaa, joten vähän yllätyin koska olin lukenut että WD:n levyt kävisivät Macciin. Tämä kannattaa huomioida uutta levyä hankkiessa, että siitä löytyy neljä piikkinen liitin SATA-kaapelin vierestä. Näissä käytetään sisäistä lämpötila-anturia, jota ei ainakaan ensimmäisissä alumiinisissä iMACeissä ollut, vaan niissä oli ulkoinen anturi kovalevyn pinnassa, joka piti irroittaa vanhasta ja liimata uuteen.
Tiesin, että jos jätän lämpötila-anturin johdon irti niin tuuletin huutaa täysillä, joten otin myös HDD FAN johdon irti (järkevää), jolloin kovalevyn tuuletin ei pyöri. Kovalevyn käyttöikä laskee, mutta eiköhän jo kahden vuoden päästä SSD-levyt ole sopivan hintaisia.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kone kasaan, levynalustus ja time machinella kone käyttökuntoon.
Ja sitten kuuntelemaan kovalevyn ääniä ja pettymyshän se oli kun levy rutisee lähes samaan malliin kuin edellinen.
Ei muuta kuin kone auki uudelleen ja miettimään miten kovalevyä saisi vaimennettua. Otin pois alkuperäiset kiinnikkeet ja laitoin kovon "roikkumaan" rautalangalla ja vanhasta kovossa ottamalla superloonilla tuin levyn irti takaseinästä.
Kone kasaan ja mikä yllätys, kovalevyn ääntä ei kuule enää ollenkaan, tuntuu aivan ihmeelliselle kaiken sen ruksutuksen jälkeen mitä on joutunut yli vuoden kuuntelemaan.
Levyn nopeus ainakin AJA System test:illä oli 110MB/s suuntaansa eli samaa kuin Seagatella
EDIT: Rupes lämmöt puolentunnin video konvertoinnissa nousemaan vähän liikaa, mem controller 58 ja HD 58 astetta, joten ei pitemmän päälle hyvä kuitenkaan pitää tuuletinta pois päältä. iStat näyttää lämpötilan vaikka kyseinen anturi ei ole kiinni, johtuu varmaan siitä, että lämpötilatieto tulee SATA-väylää pitkin ja tämä irti ollut johto on joku hälytystieto kovalevyntilasta, mene ja tiedä.
Netistä kaivamalla onneksi löytyi ohje miten WD:n levyyn saa "lämpötila-anturin" kytkettyä.
Jos levy on näin päin, että sata liitin jää oikealle puolelle jumpperi pinnejä, niin jumpperi pinneihin jotka on kuvattu alla olevassa "piirustuksessa" X:llä, tulee laittaa mustajohto ylempään ja harmaa alempaan, siis noihin kohtiin joissa on "0".
XX0X----------|SATA|----------|POWER|
XX0X----------|liitäntä|-----------|johto|
Tämän jälkeen HD:n tuuletin pyörii aivan normaalisti.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)