Kovin monesti en ole tällä foorumilla törmännyt tähän ratkaisuun. Kyseessä on siis ulkoinen SSD-kovalevy, joka yhdistetään iMaciin Thunderboltin kautta. Tähän tarkoitukseen tarvitaan adapteri, joka on mallia Seagate GoFlex Thunderbolt-adapter.
Tässä yksi linkki, jossa on kuvaus laitteesta:
http://www.maclife.com/article/reviews/ ... ter_review
Olen itse oman käytettynä ostetun iMacin hankkimisestä lähtien miettinyt SSD:n lisäämistä. Kuitenkin vähän hirvittää tuo ajatus näinkin arvokkaan laitteen avaamisesta ja varsinkin tuosta näytön irrottamisesta. Paikallinen tietokoneita huoltava yritys tarjoutui tekemään tuon SSD:n lisäämisen 50 euron hintaan. Mietin kuitenkin, että jos joskus haluaisin myydä iMacini pois uuden alta, niin miten tuo koneen avaaminen vaikuttaisi jälleenmyyntiarvoon. Lisäksi minun pitäisi taas kiikuttaa macci kyseiseen firmaan, jos haluaisin taas aiemmin asennetun SSD:n siirrettävän uuteen koneeseen.
Tämän takia alkoikin sitten kiinnostamaan nämä ulkoiset SSD-vaihtoehdot. USB-vaihtoehdot eivät ole nopeutensa puolesta sieltä parhaasta päästä. Ihan uusinta versiota lukuunottamattahan iMaceissa ei ole edes USB 3:a. Ulkoisten ratkaisujen osalta eniten SSD-kovalevystä saa siis irti käyttämällä Thunderboltia.
Tarjollahan on ainakin Elgaton ja LaCien "valmiita" ratkaisuja. Näissä kuitenkin ongelmana on ennen kaikkea hinta. Esimerkiksi tuo LaCien ulkoinen 240 gigan Thunderbolt SSD-kovalevy köyhdyttää lompakkoa jo 600 euron edestä. Tuohon on päälle vielä lisättävä Thunderbolt-kaapelin hinta.
Tuo aiemmin mainitsemani Thunderbolt-adapteri puolestaan maksaa uutena hieman alle 150 euroa. Thunderbolt kaapelin kanssa siis hinnaksi muodostuu vajaat 200 euroa ja tuon lisäksi tarvitsee toki ostaa vielä itse SSD-levy, jonka voikin sitten hankkia sellaisen kun itse haluaa. 250 gigaisen SSD:n saa parilla sadalla joten kokonaishinnaksi tällä setillä muodostuisi vajaat 400 euroa eli ihan huomattava säästö verrattuna noihin valmiisiin Thunderbolt-kovalevyihin.
Tässä vielä tiivistettynä, miksi itse päädyin tähän vaihtoehtoon:
+ Ei vaadi iMacin avaamista - Ei riskiä koneen hajoamisesta
+ Kovalevy helppo poistaa, jos haluat myydä iMacin
+ Kovalevy helppo vaihtaa uuteen, jos haluat esimerkiksi lisää tilaa tms
+ Halvempi, kuin "valmiit" Thunderbolt SSD-kovalevyt
+ Nopeampi, kuin USB-kovalevyt
+ Nopeampi, kuin Maccien alkuperäiset sisäiset SSD:t (...kai? katso alla oleva testi)
+ Bootcamp toimii Thunderbolt-levyltä, toisin kuin USB-kovolta
- Ei kuitenkaan yhtä nopea, kuin Macin sisälle asennettu SSD (eli jos vertaillaan kahta samaa merkkiä ja mallia olevaa SSD:tä)
- Kalliimpi, kuin Macin sisälle asennettu SSD (Asennustyön hinta n. 50e)
Millainen sitten on kyseisen härpäkkeen suorituskyky? Henkilökohtaista kokemusta minulla ei vielä ole, mutta tässä ihan mielenkiintoinen testi:
http://www.youtube.com/watch?v=vj4oP9NTUyo
Tuossa tosiaan testataan ensin Macbook Airin sisäistä SSD:tä, jolla luku- ja kirjoitusnopeudeksi mitataan n. 250 mb/s. Jälkimmäisessä testissä on Seagaten Thunderbolt-adapteri, johon on kiinnitettynä OCZ Vertex 4 SSD-kovalevy. Tämän testin tuloksena on n. 350mb/s luku- ja kirjoitusnopeus. Eli siis laadukasta SSD:tä käyttämällä tällä adapterilla pitäisi saavuttaa peräti parempia tuloksia, kuin mitä Maccien vakio SSD-kovalevyillä, jotka on asennettu sisäisesti!
Itse en ole siis vielä päässyt tätä ratkaisua testaamaan. Olen nyt hankkinyt Thunderbolt-kaapelin ja tuon adapterin. Kustannuksia näille muodostui hieman päälle 100 euroa. Vielä pitäisi sopuhintaan löytää laadukas SSD-kovalevy, niin saisi käytännön kokemuksia. Postailen sitten omia tuloksia tänne aikanani.
Onkos kenelläkään vielä kokemuksia tästä laitteesta ja eri SSD-vaihtoehdoista? Mielelläni kuulisin mietteitä, vaikka nyt olenkin oman päätökseni jo tehnyt.
Ne teistä, joilla on iMacissa joko alkuperäinen tai jälkeenpäin asennettu SSD, niin laittakaapa ketjuun viestiä, millaisia nopeuksia olette mitanneet. Onko iMacin alkuperäisen SSD:n nopeus suurinpiirtein samaa luokkaa, kun tuossa yllämainitussa testissä Macbook Airin SSD:n nopeus?
Vielä loppuun todettakoon, että kaikki tähän astiset tietoni ovat siis peräisin muista lähteistä eikä minulla omia kokemuksia ole SSD-kovalevyistä saatika kyseisestä adapterista lainkaan