iMac ja kiistely Applen kanssa
iMac-aiheista keskustelua
iMac ja kiistely Applen kanssa
Olen yrittänyt saada 28.3 2017 CDONista ostetun iMac 5K late 2015 hyväksytettyä Applella. Laite on parhaillaan CDONin takuukorjauksessa Tukholmassa.
Ongelma tässä on, että Applen tilastoissa laite on ostettu 12.11. 2015. Laitoin Applelle CDONin ostokuitin (olen toinen omistaja) ja toisen asiakirjan CDONilta, jossa näkyy laitteen sarjanumero, ostopäivä CDONilta, viitenumero ja minun nimeni nykyisenä omistajana. Pyysin, että retail-osto hyväksyttäisiin siellä.
Apple vastasi AppleCare Agreement Administrationista:
"The receipt doesn’t show the original purchase for this product. The purchase date is set based on the date of the original retail purchase." Tämähän ei pitänyt paikkaansa.
Laitoin vastineen: "Thanks for your information, but I like to point out that date of the purchase on 12.11.2015 is from Apple to Ingram Micro which delivers goods in the channel. I know that, I have a copy of that transaction as a picture. The wholeseller can keep stuff longer periods. So as a consumer Apple puts me in an awkward position with not accepting the purchase date from retailer in two documents I sent to Apple. CDON is not Apple´s partner, it can sell older but unoped Apple products, what is wrong with that? I think this a wrong decision from Apple and you are humiliating me. CDON got 2590 euros 28.3.2017. And the iMac was sold as new. This seems to be nothing to you"
Oleellista oli tietysti että tukkurille toimituksen ja kuluttajalle myynnin välillä on pitkä aika ja että CDON ei ole valtuutettu Apple-jälleenmyyjä, se tässä on suurin kitkan aihe, joka tuli esiin myös keskusteluissani Applen tuen kanssa. Ajattelin, että kuittien kautta saan pidemmän ajan mahdollisissa kuluttajaongelmissa jatkossa. Nyt siinä oli vikaa ja onneksi CDON otti sen mukisematta takuukorjaukseen.
Itse opin tästä, että Applelle kaikki yhtiön laitteita kauppaavat jälleenmyyjät eivät ole tasa-arvoisia eivätkä laitteita ostavat kuluttajat ole samalla viivalla.
Toisena omistajana en tietystikään pystynyt vaikuttamaan alkuperäiseen ostopäätökseen.
Ongelma tässä on, että Applen tilastoissa laite on ostettu 12.11. 2015. Laitoin Applelle CDONin ostokuitin (olen toinen omistaja) ja toisen asiakirjan CDONilta, jossa näkyy laitteen sarjanumero, ostopäivä CDONilta, viitenumero ja minun nimeni nykyisenä omistajana. Pyysin, että retail-osto hyväksyttäisiin siellä.
Apple vastasi AppleCare Agreement Administrationista:
"The receipt doesn’t show the original purchase for this product. The purchase date is set based on the date of the original retail purchase." Tämähän ei pitänyt paikkaansa.
Laitoin vastineen: "Thanks for your information, but I like to point out that date of the purchase on 12.11.2015 is from Apple to Ingram Micro which delivers goods in the channel. I know that, I have a copy of that transaction as a picture. The wholeseller can keep stuff longer periods. So as a consumer Apple puts me in an awkward position with not accepting the purchase date from retailer in two documents I sent to Apple. CDON is not Apple´s partner, it can sell older but unoped Apple products, what is wrong with that? I think this a wrong decision from Apple and you are humiliating me. CDON got 2590 euros 28.3.2017. And the iMac was sold as new. This seems to be nothing to you"
Oleellista oli tietysti että tukkurille toimituksen ja kuluttajalle myynnin välillä on pitkä aika ja että CDON ei ole valtuutettu Apple-jälleenmyyjä, se tässä on suurin kitkan aihe, joka tuli esiin myös keskusteluissani Applen tuen kanssa. Ajattelin, että kuittien kautta saan pidemmän ajan mahdollisissa kuluttajaongelmissa jatkossa. Nyt siinä oli vikaa ja onneksi CDON otti sen mukisematta takuukorjaukseen.
Itse opin tästä, että Applelle kaikki yhtiön laitteita kauppaavat jälleenmyyjät eivät ole tasa-arvoisia eivätkä laitteita ostavat kuluttajat ole samalla viivalla.
Toisena omistajana en tietystikään pystynyt vaikuttamaan alkuperäiseen ostopäätökseen.
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Tässä pitää nyt muistaa kuka on lain mukaan vastuussa takuusta. Se kun ei ole valmistaja vaan myyjä. Eli CDON toimii oikein ja Apple oikein.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Vielä täsmennystä:
Tämänkin iMacin myyntikanava ja viipyminen siellä pitkään saattaa olla kimurantti: tukkuria, muuta jakelua, joidenkin jälleenmyyjien palautuksia, kuluttajien palautuksia ja jälleenmyyjän vaihtumista. Mahdollisuuksia riittää.
Tämänkin iMacin myyntikanava ja viipyminen siellä pitkään saattaa olla kimurantti: tukkuria, muuta jakelua, joidenkin jälleenmyyjien palautuksia, kuluttajien palautuksia ja jälleenmyyjän vaihtumista. Mahdollisuuksia riittää.
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Ongelma on se, että Apple ei hyväksy CDONin kuittia kaupasta eikä toista asiapaperia, jossa lisätietoa. Eli Applen mukaan CDON ei ole alkuperäinen myyjä. Normaalisti, jos ostan puolitoista vuotta myyntikanavassa makuutetun Apple-tuotteen valtuutetulta jälleenmyyjältä, saisin Applen hyväksynnän ja tuen ostotapahtumasta lähtien.
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
ja vielä takuusta: En puhunut siitä. Tarkoitukseni oli, että takuukorjauksen jälkeen jäisi aikaa ja mahdollisuuksia kuluttajansuojan kautta korjauksiin, jos tarvetta. Apple kuitenkin torppasi tämän mahdollisuuden hylkäämällä CDON-ostoksen kokonaan.
-
- Viestit: 1956
- Liittynyt: 30.8.2014 klo 20.45
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Viesti Kirjoittaja oppenheimer »
Mulla oli joskus tapana rekisteröidä laitteet Applelle jenkkisaitin kautta. Tiedä mikä on homma nykyään, kun en ole uusia laitteita ostanut. Viralliset myyntikanavat ilmeisesti jotenkin kuittaavat myynnin Applelle, muista en tiä.
Viimeksi muokannut oppenheimer, 22.11.2018 klo 14.57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
It's easy to die up here. Everything else is just work.
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Kyllä se kuluttajansuojan mukainen korjauskin lähtee sieltä myyjätaholta ratkeamaan eikä valmistajalta suoraan käsittääkseni. Tai valtuutetusta huoltopisteestä. Apple ja myyjätaho voivat keskenään setviä mahdollisia ostopäivämääriä. Kuluttajalla on myös oikeus korvaukseen ylimääräisten selvittelyiden aihheuttamista kustannuksista.kalnik kirjoitti:ja vielä takuusta: En puhunut siitä. Tarkoitukseni oli, että takuukorjauksen jälkeen jäisi aikaa ja mahdollisuuksia kuluttajansuojan kautta korjauksiin, jos tarvetta. Apple kuitenkin torppasi tämän mahdollisuuden hylkäämällä CDON-ostoksen kokonaan.
Mac Pro x 2, Mac Mini, Macbook Air M1, Macbook Pro, LED Cinema Display x 2
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
- kaulahuivi
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 25.5.2006 klo 16.49
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Erimielisyys on Suomessa liian usein katastrofi.
Viimeksi muokannut kaulahuivi, 1.1.2019 klo 13.55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
ensiostaja oli normityyppi, ei tietokoneista kiinnostunut eli ei rekisteröinyt tuotetta. Muistelen, että keskustellessani Applen kansainvälisestä jakelupuolen tukihenkilön kanssa, hän ehdotti, että ehkä Applen/Ingram Micon tiedot eivät ole kohdallaan. Hän kehotti minua ottamaan yhteyttä Ingramiin myöhentääkseni tilastoissa olevaa transaktiota. Totesin, että ehkä menee yli kuluttajan toimenkuvasta. Mutta kaikista vaihtoehdoista keskusteltiin. Lopputulemana: Applen tukihenkilöstö ok, Apple corp: Kylmä ja kova kalikka, joka keskittyy rahantekoon. Ei se yhtiö, johon tutustuin jo laitemielessä 1980-luvulla
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Mulla oli samantapainen hankaluus ostettuani keväällä myös Late 2015 iMacin.
Sain lopulta asian kuntoon useamman viestin ja puhelun jälkeen, yhteyttä tuli otettua koneen alunperin myyneelle Verkkokaupalle, koneen minulle myyneelle ensimmäiselle omistajalle ja Applen tuelle.
Mahtaakohan tällaisia tapauksia olla paljonkin - ja erityisesti tämän Late 2015 -mallin kohdalla...?
Sain lopulta asian kuntoon useamman viestin ja puhelun jälkeen, yhteyttä tuli otettua koneen alunperin myyneelle Verkkokaupalle, koneen minulle myyneelle ensimmäiselle omistajalle ja Applen tuelle.
Mahtaakohan tällaisia tapauksia olla paljonkin - ja erityisesti tämän Late 2015 -mallin kohdalla...?
En finnjävel
- kaulahuivi
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 25.5.2006 klo 16.49
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Vaikuta vaaleissa. Poistin viestejäni tästä keskustelusta.
Viimeksi muokannut kaulahuivi, 31.12.2018 klo 22.05. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Uskoisin, että kyseinen iMac oli myyntikanavaan pitkäksi ajaksi unohdettu tai palautettu. CDON on näköjään sellainen myyntipaikka, että se kalastaa kanavasta halpatarjouksia, joita tukkurit nimittävät hänniksi. Syystä tai toisesta jää myyntieristä ylimääräisiä, myymättömiä ja vanhenevia kappaleita tukkurille tai jälleenmyyjälle. Ne kaupataan kuluttajille nk. erikoistarjouksina. En jaksa oikein uskoa, että olisi ollut käytetty laite, joka myyty uutena. Sellaisesta jäisi nopeasti kiinni.
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Nyt asiat ovat edistyneet, Tukholman mcare korjaa laitetta CDONin tai Applen piikkiin, ja odottaa tällä hetkellä varaosia. Pystyn seuraamaan korjausprosessia. Ehkäpä jo ennen joulua iMac tulee takaisin turistimatkaltaan Ruotsista tänne Suomeen takaisin ja toivottavasti toimivana.
-
- Viestit: 1956
- Liittynyt: 30.8.2014 klo 20.45
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Viesti Kirjoittaja oppenheimer »
Hyvin olet hommaa hoidellut. Peukut siitä.
It's easy to die up here. Everything else is just work.
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
No niin, takuuhuolto on ohi ja iMac kotona, vaihdettu logiikkalevy ja näyttö, itse jouduin asentamaan Fusion Driven toimimaan. Nyt toimii kuin uusi Mojave-käyttikselle. Kiitokset tuesta. Tämän pohjalta suosittelisin Applecarea kaikille iMac-hankkijoille
- kaulahuivi
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 25.5.2006 klo 16.49
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Ei mennä heikoille jäille uutena vuotena.
Viimeksi muokannut kaulahuivi, 31.12.2018 klo 22.02. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Tässä Mcare Stocholmin käsittelijän mietteitä iMacin korjaamisesta. Ei ollut helppoa:
The specific issue proved to be not as easy to fix as first thought.
I've been forced to performed component isolation and also consult with Apple to find out the root to the issue, as just simply replacing the main logic board didn't help.
I have found that both the main logic and the display panel needs to be replaced simultaneously in order for the computer to be able to boot to OS.
The specific issue proved to be not as easy to fix as first thought.
I've been forced to performed component isolation and also consult with Apple to find out the root to the issue, as just simply replacing the main logic board didn't help.
I have found that both the main logic and the display panel needs to be replaced simultaneously in order for the computer to be able to boot to OS.
- kaulahuivi
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 25.5.2006 klo 16.49
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Perutaan häät, laulaa Anne Mattila.
Viimeksi muokannut kaulahuivi, 31.12.2018 klo 22.00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Luitko lainkaan tän vasen lähtötietoja? Ei ihan suoraviivainen juttu.
Ja toi sun Cook-vihasi alkaa olla surkuhupaisaa.
Ja toi sun Cook-vihasi alkaa olla surkuhupaisaa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Niin, tässä nimenomaisessa tapauksessani CDON hoiti ja kustansi takuukorjauksen, ja takuuaikaa jatkuu vielä vuoden 2019 maaliskuun loppupuolelle. Minulle oleellinen tieto on toki, että logiikkalevy ja näyttö on vaihdettu ja laite tehty toimivaksi. Vaikka laite Applen tietojen mukaan on tullut paljon aikaisemmin markkinoille, nämä korjaukset ovat tavallaan nollanneet ikäkysymyksen. Tietysti jokainen viallisen laitteen omistaja haluaa, että se korjataan.
Olen toki sitä mieltä, että Apple on tullut kovemmaksi osapuoleksi viime vuosina asiakkaitaan kohtaan ja laitteissa yhä enemmän vikoja, mutta en jaksa syyttää siitä pääjohtajaa.
Toimiva iMac Retina 27" on edelleen huipputuote alallaan, ja huipputuotteiden kehittäminen on edelleen Applen tehtävänä.
Olen toki sitä mieltä, että Apple on tullut kovemmaksi osapuoleksi viime vuosina asiakkaitaan kohtaan ja laitteissa yhä enemmän vikoja, mutta en jaksa syyttää siitä pääjohtajaa.
Toimiva iMac Retina 27" on edelleen huipputuote alallaan, ja huipputuotteiden kehittäminen on edelleen Applen tehtävänä.
- kaulahuivi
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 25.5.2006 klo 16.49
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Hyvää Uutta Vuotta 2019!
Viimeksi muokannut kaulahuivi, 31.12.2018 klo 13.44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: iMac ja kiistely Applen kanssa
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
...jatkan samassa hengessä:MacFinn kirjoitti:Luitko lainkaan tän vasen lähtötietoja? Ei ihan suoraviivainen juttu.
Ja toi sun Cook-vihasi alkaa olla surkuhupaisaa.
"Tässäkin ketjussa ovat haaskan kimppuun hyökänneet akat, ukot, hyeenat, shakaalit ym laumat, kun ovat haistaneet haaskasta lähtevän lievän ..."
(Lainaus Huuto.netin keskustelupalstalta)
Viimeksi muokannut homenamsi, 31.12.2018 klo 0.13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit