Eli vihdoinkin sain PC-rojut myytyä uusille omistajille ja laitettua ensimmäisen Mac koneen tilaukseen. Koneeksi valitsin uuden 20" iMac Core Duon höystettynä 2GB RAM:lla ja X1600 256MB näytönohjaimella. Konetta odotellessa on tullut mieleen ensimmäisen Mac koneen mukana tuomia kysymyksiä.
1. Paatuneena PC-virittäjänä olen tottunut aina uuden koneen kasattuani asentamaan käyttöjärjestelmän uudelleen. Onko tälle toimen piteelle tarvetta Mac puolella, eli onko valmiiksi asennette OS X "käyttö" kelpoinen? Jos uudelleen asentamalla saadaan jotakin hyötyä, niin teen sen kyllä.
2. PC-Maailmassa olen tottunut tekemään kiintolevylle useita osioita esim. C:llä pelkkä windows, D:llä ohjelmat, E:llä pelit ja F:llä "muut tiedostot". Onko tälläiselle toimenpiteelle tarvetta OS X puolella? Windows puolella olen osioinnin tehnyt koska useat käyttämäni ohjelmat eivät vaadi asennusta, joten ne toimivat käyttöjärjestelmän uudelleen asennuksenkin jälkeen. Samoin "muut tiedostot" säilyvät aina tallessa.
3. Onko ohjelmien asennuksen paikalla jotain merkitystä, vai voiko siihen edes vaikuttaa OS X käyttöjärjestelmässä?
4. Mitä muuta minun tulisi ottaa huomioon?
Tuossa tämän hetken mieltä askarruttavia kysymyksiä. Lisää tulee joten postailen niitä sitä mukaa.
Jos jollakin olisi hyvää linkkiä jonkinlaiseen perusoppaaseen, jossa käsitellään ohjelmien asennusta ja muuta "newbie" kamaa niin olisin kiitollinen.
-MikeNAS-
Ensimmäinen Mac tulossa (20" iMac Core Duo), mit
iMac-aiheista keskustelua
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Ensimmäinen Mac tulossa (20" iMac Core Duo), mit
Viesti Kirjoittaja MikeNAS »
-
Re: Ensimmäinen Mac tulossa (20" iMac Core Duo), m
Viesti Kirjoittaja Pupu »
Mulla on täsmälleen sama tilanne, joten vetäsen oman jatkokysymyksen mukaan. Sitten lupaan olla hiljaa vähän aikaa.
5. Onko Tigerissa jotain juttuja, joita pitää "tweakata" kuntoon ennen kuin sitä alkaa tosissaan käyttämään (esim. pahamaineinen skandibugi)? XP:llä saa ainakin suorittaa pitkän listan pientä säätöä ennen kuin siihen uskaltaa tosissaan kajota, jos sittenkään.
5. Onko Tigerissa jotain juttuja, joita pitää "tweakata" kuntoon ennen kuin sitä alkaa tosissaan käyttämään (esim. pahamaineinen skandibugi)? XP:llä saa ainakin suorittaa pitkän listan pientä säätöä ennen kuin siihen uskaltaa tosissaan kajota, jos sittenkään.
-
Viesti Kirjoittaja Turmeric »
Aivan hyviä kysymyksiä.MikeNAS kirjoitti: 1. Paatuneena PC-virittäjänä olen tottunut aina uuden koneen kasattuani asentamaan käyttöjärjestelmän uudelleen. Onko tälle toimen piteelle tarvetta Mac puolella, eli onko valmiiksi asennette OS X "käyttö" kelpoinen? Jos uudelleen asentamalla saadaan jotakin hyötyä, niin teen sen kyllä.
2. PC-Maailmassa olen tottunut tekemään kiintolevylle useita osioita esim. C:llä pelkkä windows, D:llä ohjelmat, E:llä pelit ja F:llä "muut tiedostot". Onko tälläiselle toimenpiteelle tarvetta OS X puolella? Windows puolella olen osioinnin tehnyt koska useat käyttämäni ohjelmat eivät vaadi asennusta, joten ne toimivat käyttöjärjestelmän uudelleen asennuksenkin jälkeen. Samoin "muut tiedostot" säilyvät aina tallessa.
3. Onko ohjelmien asennuksen paikalla jotain merkitystä, vai voiko siihen edes vaikuttaa OS X käyttöjärjestelmässä?
4. Mitä muuta minun tulisi ottaa huomioon?
-MikeNAS-
1. Mielestäni käyttistä ei tarvi asentaa alusta alkaen.
Sen sijaan duplikaattifontit voi poistaa (ohje löytyy HO:n haulla) ja Delocalizer-ilmaisohjelmalla voi heittää turhat kieliresurssit myös pois. Näiden toimenpiteiden hyöty tehokkaalla koneella on kuitenkin marginaalinen. Oma iMac Corer Duoni on vielä alkuperäisellä käyttiksellä ilman mitään tuunauksia ja toimii ja buuttaa erinomaisen nopeasti.
2. Tästä hiukan kiistellään. PowerMacciin mahtuu kaksi tai kolmekin kovalevyä Tällöin esim. Photoshopissa voi varata yhden levyn datatlle ja yhden pelkästään Photoshopin scratch-diskiksi. Sen sijaan iMacin ainoata kovalevyä ei välttämättä tarvitse jakaa partitioihin. Mieluummin hankit ulkoisen firewire-levyn ja käytät sitä ulkoisena apulevynä.
3. Melkeinpä kaikki ohjelmat toimivat juuri siellä minne ne tiputtaa. Itse pidän toisinaan pieniä apuohjelmia jopa työpöydällä. Tärkeät ohjelmat toki kannattaa pitää Applications-kansiossa ja siirtää niiden "pikakuvakkeet" Dockiin.
4. Muistia sinun koneessasi on jo maksimi. Ei tule mitään erityistä mieleen. Se ulkoinen firewirelevy?
It's pining for the fiords!
-
Viesti Kirjoittaja MikeNAS »
Ulkoiseksi levyksi olen ajatellut hankkia Iomegan Black Desktop Triple Interface 250GB levyn. Pärjäsi ainakin pari numeroa vanhassa MacWorldin testissä.4. Muistia sinun koneessasi on jo maksimi. Ei tule mitään erityistä mieleen. Se ulkoinen firewirelevy?
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Kuulostaa hyvältä.
Yksi asia kannattaa kuitenkin Windowsista siirtyvän muistaa.
Unohda Windows ajattelu. Suurin osa hommista tapahtuu juuri sillä helpoimmalla mahdollisella tavalla, ilamn kikkailuja, täällä Mac-puolella. [H]
Tervetuloa joukkoon!![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Yksi asia kannattaa kuitenkin Windowsista siirtyvän muistaa.
Unohda Windows ajattelu. Suurin osa hommista tapahtuu juuri sillä helpoimmalla mahdollisella tavalla, ilamn kikkailuja, täällä Mac-puolella. [H]
Tervetuloa joukkoon!
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja designed »
Sama tilanne täälläkin, ensimmäinen mäkki tulossa ja se on 20" Core Duo iMac. Sen verran täytyy kysyä, että niin mikäh skandibugi?
Ex: Omputtaja-blogi
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Ei sitä bugia enää ole... Ekoilla 10.4 versioilla jos oli käyttis asennettu suomenkielellä tuli näppistä paineltaessa logiin virheilmoituksia, sen kuuli kovalevyn krapseesta kirjoitettaessa. Nyt jo korjattu..designed kirjoitti:Sama tilanne täälläkin, ensimmäinen mäkki tulossa ja se on 20" Core Duo iMac. Sen verran täytyy kysyä, että niin mikäh skandibugi?
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka