Otan osaaEnjoy The Silence kirjoitti:Dodii.. hienosti menee...Mun MacBookki lähtee nyt sit takas tehtaalle, lähettävät uuden, toivottavasti tällä kertaa ehjän.
Eli summasummarum.. meikän bookista on Superdrive "särki" ja se lähtee takasin, kerkesinhän mä ihastelemaan sitä reilut 5h..
Melkee tekis mieli..
Oli vähä sellanen pelko "takalistossa", että jotaa tällasta tulee tapahtumaan.. No ei auta muuta ku oottaa taas reilut pari viikkoa, ja odottavan aika on tunnetusti, PITKÄ!!
Uusi MACBOOK on keskuudessamme
-
Dukez
Viesti Kirjoittaja Dukez »
-
tahkis
-
MacDummy
Viesti Kirjoittaja MacDummy »
Tosiaan harrastan valokuvausta ja keskusmuistin määrä ei sinänsä vaikuta kuvien ottamiseen mitenkään:)BulletFace kirjoitti:MacDummy kirjoitti:Pari viikkoa Macbookin (1,83GHz/1Gt) omistaneena vähän vaikutelmia ja pari kysymystä.
Kone on todella tyylikäs, mutta valitettavasti muotoilu on mennyt ergonomian edelle siinä paljon puhutussa terävässä etureunassa. Ei voi mitään, mutta minua se ainakin kiusaa tietyissä tilanteissa, kun kone on sylissä.
Käyttöliitymän suhteen en keksi mitään erityistä. Koska työssä käytän Windowsia, sieltä on juurtunut tiettyjä käyttötapoja, jotka aiheuttavat tietysti aluksi pientä hämminkiä, mutta ei kuitenkaan ylitsepääsemättömiä. Molemmissa on asioita, joita ehkä kannattaisi kopioida ristiin.
Yksi kysymys kuitenkin tähän liittyen: Kun Dock on näkyvissä, maximise- nappi suurentaa ikkunan vain Dock- palkkiin asti. Voiko tämän kiertää niin, että ikkuna suurenisi koko ruudun kokoiseksi?
Ulkoista näyttöä käyttäessäni huomasin pari asiaa: Pihiyttäni ostin jokin aika sitten littunäytön ilman DVI- liitäntää. Nyt näyttää siltä, että näytönohjaimen analogiaosa ei ole kovin hyvä. Kuvassa on selvästi näkyvää pehmeyttä. Onko muilla tästä kokemusta?
Toinen mielenkiiintoinen juttu on, että profiloituani näytön LaCie Blue Eye 2:lla väriavaruus muodostui paljon suuremmaksi, kuin samalla näytöllä PC:ni kanssa.
Harrastan valokuvausta ja kuvien käsittely on iso osa käyttöäni. PC:ssä (n 3 v vanhaa tekniikka edustava) minulla on Photoshop CS 2 ja olen pärjännyt sillä aika mukavasti. Nyt asensin Tryout- version MacBookiin ja se oli pieni pettymys. Odotin kuitenkin ainakin jonkinmoista tehon lisäystä, mutta toisin kävi. Rosettan läpi käytettynä Photoshop pyörii aika raskaasti.
Kone menee heti alusta lähtien täysille kierroksille ja tuulettimet alkavat kohista. Tätä jatkuu käytännössä koko Photoshop- session ajan ja tuulettimet ovat todella kovaäänisiä peittäen vieressä käyvän PC:n äänet.
Lämpötila nousee maksimissaan 85 asteeseen, joka sinänsä on minulle samantekevää, kunhan kone kestää, tuulettimien ääni vaan ei ole erityisen miellyttävä. Tähän lämmönsäätelyyn liittyy prosessoritaajuuden jatkuva vaihtelu. Onko joku jo kehittänyt apuohjelman, millä taajus saadaan lukittua maksimiin? Jos kerran täytyy tuulettimia kuunnella, niin haluaisin varmistaa, että täysi potku on sitten myös saatavissa koneesta.
Photoshop- käyttöön PPC- kone lienee edelleen parempi. Tosin kokemuksia minulla ei niistä ole.
Siitä jäähdyttämisestä puheenollen: Ohjeissa puhutaan, että koneen pitäisi olla tasaisella alustalla, jotta jäähdytys pelaa koneen alla. Tämä ei oikein minun järkeeni mene. Tassut ovat hyvin matalat, alle jää ehkä millin rako. Sellaiseen väliin ei voi mitenkään syntyä tehokasta jäähdyttävä ilmavirtausta, vaan ilma toimii pikemminkin tehokkaana eristeenä. Jos halutaan hyvä jäähdytys, kannattaa tehdä alumiinista levy, jossa on reiät tassujen kohdalla. Näin kone saadaan tiiviisti levyä vasten. Sen kun maalaa vielä mattamustaksi, niin jäähdytys pelaa:)
Yksi kysymys vielä liittyen Bluetooth- hiireen. Minulla on Logitechin V270- hiiri, joka aika usein häviää sleep- tilan aikana. Mistäköhän johtuu ja onko parannuskeinoa?
Jos tosiaan harrastat valokuvausta niin hommaa nyt hyvä mies kone täyteen muistia ennenkuin rupea edes ajattelemaan mitään valokuvaamiseen liittyvääkään. Ei tuolla gigasella nyt ihan kovin pitkälle pääse mitä valokuvaukseen tulee.
Varmaan olet oikeassa muistin suhteen, minulla ei ole oikein tuntumaa, minkälainen on Mac- ohjelmien muistikäyttö. Windowsissa olen pärjännyt kyllä gigan muistilla, jopa 150 Mt tiffitkin ovat pyörineet, tosin aika tuskallisen hitaasti.
Muistin lisäys toki auttaa aina, vaikkei se nytkään ole näyttänyt olevan ihan tapissa. Tosiasia kuitenkin on, että Photoshop ei pyöri kovinkaan hyvin Intel- pohjaisissa Maceissä. Valitettavasti näyttää myös siltä, että Adoben Intel- päivitystä ei ole ihan lähiaikoina tiedossa.
Odotan mielenkiinnolla Nikonin uutta Capture NX- ohjelmaa. Tosin sen Mac- versiosta on varsin vähän tietoa saatavana, joten vähän epäilen senkin Intel- tukea.
-
MacAntti
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
Joo, kyllä Photoshopin luulisi ainakin suht peruskäytössä pyörivän ihan hyvin gigan työmuistilla. Mä en taida asentaa MacBookiin lainkaan Creatvie Suitea, koska se kuulemma on tosiaan niin tahmea. Katsotaan sitten ensi vuonna millaisen monsteri-sovelluksen Adobe esittelee, kun se ymppää Macromedian softat mukaan Creative Suite kolmoseen... On se ainakin universaali.MacDummy kirjoitti: Tosiaan harrastan valokuvausta ja keskusmuistin määrä ei sinänsä vaikuta kuvien ottamiseen mitenkään:)
Varmaan olet oikeassa muistin suhteen, minulla ei ole oikein tuntumaa, minkälainen on Mac- ohjelmien muistikäyttö. Windowsissa olen pärjännyt kyllä gigan muistilla, jopa 150 Mt tiffitkin ovat pyörineet, tosin aika tuskallisen hitaasti.
Muistin lisäys toki auttaa aina, vaikkei se nytkään ole näyttänyt olevan ihan tapissa. Tosiasia kuitenkin on, että Photoshop ei pyöri kovinkaan hyvin Intel- pohjaisissa Maceissä. Valitettavasti näyttää myös siltä, että Adoben Intel- päivitystä ei ole ihan lähiaikoina tiedossa.
-
Pollari
-
Jouna-
-
Tonppa
Viesti Kirjoittaja Tonppa »
Palveleeko muistini minua vallan väärin (eipä taivu sanonta englannista suomeen), mutta oliko EDU hinta macbookille 1060€? Siis sille karvalakeimmasta karvalakeimmalle versiolle? Ja onnistuuko macbookin hankinta tuohon hintaan mistä tahansa EDU hinnoittelun omaavasta liikkeestä, vai vain soittamalla applelle suoraan?
Kiitos ja kumarrus!
-
telegram
Viesti Kirjoittaja telegram »
1060 e on Apple Storen opiskelijahinta karvalakkimalliselle Macbookille. Sillä hinnalla saa siis Apple Storesta, netin kautta tahi puhelimitse tilaamalla. Jälleenmyyjien omat EDU-hinnat riippuvat sitten kyseisen liikkeen omasta hinnoittelupolitiikasta. Esimerkiksi Officelinen EDU-hinnat tapaavat olla hitusen kalliimpia kuin Apple Storen (iMac maksoi taannoin reilut 1350 e kun Apple Storessa olis ollut 1323 e).Tonppa kirjoitti:Pyydän anteeksi jo valmiiksi. Koetin 'haku'-komennolla löytää threadia, jossa mainittiin macbookkia koskevasta opiskelijatarjouksesta.
Palveleeko muistini minua vallan väärin (eipä taivu sanonta englannista suomeen), mutta oliko EDU hinta macbookille 1060€? Siis sille karvalakeimmasta karvalakeimmalle versiolle? Ja onnistuuko macbookin hankinta tuohon hintaan mistä tahansa EDU hinnoittelun omaavasta liikkeestä, vai vain soittamalla applelle suoraan?
Kiitos ja kumarrus!
-
Legge
Viesti Kirjoittaja Legge »
Muistaakseni Officelinen edu-hinta (kuten myös Varin) on muutaman euron kalliimpi (jossain 1070 paikkeilla). Tectorilla 1095 egeä.Tonppa kirjoitti:Pyydän anteeksi jo valmiiksi. Koetin 'haku'-komennolla löytää threadia, jossa mainittiin macbookkia koskevasta opiskelijatarjouksesta.
Kiitos ja kumarrus!
EDIT: Korjataan sen verran, että Officelinessä edu-hinta 1085.
-
nikoh
-
mickeyyy
Viesti Kirjoittaja mickeyyy »
-
Jansko
Viesti Kirjoittaja Jansko »
Laita se viitenumero viestikenttään. Applestoren viitenumerot eivät ole Suomen standardin mukaiset. Sen takia suomalaiset verkkopankit eivät hyväksy sitä.mickeyyy kirjoitti:Voi vehnä sanon minä. Koitin verkkopankis maksaa tilisiirtoo applelle et lähtis Macbook tulemaan. Mut tuo ei hyväksy viitenumeroa. No, soitin applelle ja siin selvitettiin vähän aika mist vois johtuu. Lopulta joudun siis menemään PANKKIIN maksamaan sen. P*rkele. Ja pääsen vasta maanantaina seuraavan kerran pankkiin ajoissa
-
stuffe
Viesti Kirjoittaja stuffe »
Itse laitoin sitten juurikin noin. Pitikö pistää pelkkä numero viestikenttään? Entä pitikö saajaksi laittaa se Bibit Internet Payment Service ?Jansko kirjoitti:Laita se viitenumero viestikenttään. Applestoren viitenumerot eivät ole Suomen standardin mukaiset. Sen takia suomalaiset verkkopankit eivät hyväksy sitä.mickeyyy kirjoitti:Voi vehnä sanon minä. Koitin verkkopankis maksaa tilisiirtoo applelle et lähtis Macbook tulemaan. Mut tuo ei hyväksy viitenumeroa. No, soitin applelle ja siin selvitettiin vähän aika mist vois johtuu. Lopulta joudun siis menemään PANKKIIN maksamaan sen. P*rkele. Ja pääsen vasta maanantaina seuraavan kerran pankkiin ajoissa
-
Jansko
-
Dukez
Minä laitoin samalla tavalla ja melko nopeasti tuli vahvistus Applelta. Tuurilla vain satuin muistamaan, että tuosta oli juttua täällä joskus.Jansko kirjoitti:Jep, saaja on juuri tuo Bibit. Varmaan ne siellä ymmärtää jos laittaa vain tuon pelkän viitenumeron viestikenttään, mutta itse kirjoitin varmuuden vuoksi Reference number jonka perään viitenumeron, sekä laitoin myös viestikenttään tilausnumeroni.
-
stuffe
Viesti Kirjoittaja stuffe »
Pitäisikö tässä nyt sitten "huolestua", kun vahvistusta ei ole kuulunut muutamaan tuntiin?Dukez kirjoitti:Minä laitoin samalla tavalla ja melko nopeasti tuli vahvistus Applelta. Tuurilla vain satuin muistamaan, että tuosta oli juttua täällä joskus.Jansko kirjoitti:Jep, saaja on juuri tuo Bibit. Varmaan ne siellä ymmärtää jos laittaa vain tuon pelkän viitenumeron viestikenttään, mutta itse kirjoitin varmuuden vuoksi Reference number jonka perään viitenumeron, sekä laitoin myös viestikenttään tilausnumeroni.
-
Mela
Viesti Kirjoittaja Mela »
nyt on 2 Ghz malli, 13,3",1 Gt muistilla ja 120 Gt levyllä varustettu kone
näyttö ainakin omaan silmään näyttää hienolta verrattuna "vanhaan "powerbookkiin verrattuna. Näppäimistön tuntuma on hyvä, tuttua vanhastakin koneesta
ja uuden koneen käyttöönotto oli vaivaton kaapelin välityksellä
-
Dukez
Minulla taisi tulla siis seuraavana päivänä, kun illalla maksoin. Applen mailissa luki, että 10pv päästä kandee ottaa yhteyttä jos ei mitään kuulu. "After submitting your wire transfer, please allow 2-3 business days for the bank to process your payment. " <-- tommonenkin oli jossain vaiheessastuffe kirjoitti:Pitäisikö tässä nyt sitten "huolestua", kun vahvistusta ei ole kuulunut muutamaan tuntiin?Dukez kirjoitti:Minä laitoin samalla tavalla ja melko nopeasti tuli vahvistus Applelta. Tuurilla vain satuin muistamaan, että tuosta oli juttua täällä joskus.Jansko kirjoitti:Jep, saaja on juuri tuo Bibit. Varmaan ne siellä ymmärtää jos laittaa vain tuon pelkän viitenumeron viestikenttään, mutta itse kirjoitin varmuuden vuoksi Reference number jonka perään viitenumeron, sekä laitoin myös viestikenttään tilausnumeroni.
Arvaa vaan epäilyttikö siirtää jotain 1700e jonnekki ihmeen Bibitin tilille, eikä viitteetkään toimi
-
Legge
Viesti Kirjoittaja Legge »
Seuraavana päivänä tuli myös itselle aikoinaan iBookista vahvistus. Maksoin tosin Nordean verkkopankista, jossa oli myös tuon Bibitin tili ainakin silloin...tiedä sitten meneekö kauemmin, kun rahat siirtyvät muusta pankista.Dukez kirjoitti:Minulla taisi tulla siis seuraavana päivänä, kun illalla maksoin. Applen mailissa luki, että 10pv päästä kandee ottaa yhteyttä jos ei mitään kuulu. "After submitting your wire transfer, please allow 2-3 business days for the bank to process your payment. " <-- tommonenkin oli jossain vaiheessastuffe kirjoitti:Pitäisikö tässä nyt sitten "huolestua", kun vahvistusta ei ole kuulunut muutamaan tuntiin?Dukez kirjoitti:Minä laitoin samalla tavalla ja melko nopeasti tuli vahvistus Applelta. Tuurilla vain satuin muistamaan, että tuosta oli juttua täällä joskus.Jansko kirjoitti:Jep, saaja on juuri tuo Bibit. Varmaan ne siellä ymmärtää jos laittaa vain tuon pelkän viitenumeron viestikenttään, mutta itse kirjoitin varmuuden vuoksi Reference number jonka perään viitenumeron, sekä laitoin myös viestikenttään tilausnumeroni.
Arvaa vaan epäilyttikö siirtää jotain 1700e jonnekki ihmeen Bibitin tilille, eikä viitteetkään toimi
-
Dukez
-
kermit
-
designed
Viesti Kirjoittaja designed »
-
nikoh
Viesti Kirjoittaja nikoh »
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta homman pitäisi toimia niin että kannen kiinnilaiton jälkeen herättelet koneen ulkoisella näppiksellä tai hiirellä ja kas, sehän virkoaa siitä ja räväyttää kuvan ulkoiselle näytölle. Käsittääkseni.designed kirjoitti:Semmonen juttu tuli mieleen, että mites tuo MacBookin käyttö ulkoisen näytön kanssa, saakos sen oman näytön sammutettua jostakin jotenkin kierosti jookos? Pyörittelin Front Row-showta kaverin telkkarissa ja ärsytti suunnattomasti kun en voinut sammuttaa näyttöä (tai keksinyt mistä se tapahtuu) enkä vain pistää kantta kiinni kun silloin kone meni nukkumaan.
-
Erño
-
Dukez
Sama pätee siis luonnollisesti muillakin pankeilla. Voisi ajatella, että osa ajasta tuhrautuu myös siinä, kun raha kulkee tuolta Bibitiltä ApplelleErño kirjoitti:Joo näin se toimii. Eli ulkoinen hiiri on hyvä olla mukana.
Hyvä tietää tuosta Nordean tilisiirtonopeudesta Nordeaan.
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka