MacBook Pro early 2011
-
Re: MacBook Pro early 2011
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
-
Viesti Kirjoittaja bayerische »
Nå joo, mut esim 17" 2499$ = 1850e + ALV = 2276.73 Ei se nyt niin hirveen kaukana ole. Muista että tuohon 2499$ lisätään USA'ssa kuitenkin sales tax, riippuu tasavallasta mutta esim manhattanilla toi maksaisi todellisuudessa 2723.91$ kaupasta eli reilut 2017€. Jos sitten lasketaan toi hinta 'tax'in" kera, niin hinnaksi tulee 2017e + alv 23% = 2480.91Mailia kirjoitti:Dollarihinta + 23% ALV on aikalailla 1070€.bayerische kirjoitti:Muista ALV... Ei se Applen vika ole, vaan ihan meidän oma.hrmh kirjoitti:Aina vaan kyllä osaa yllättää tuo $ -> € hinnoittelu.
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Ei taida tuo sales tax riippua tasavallasta ja ei sitä sales taxiä voi ottaa mukaan laskentoihin, ellei sitten osteta sitä sieltä.bayerische kirjoitti:Nå joo, mut esim 17" 2499$ = 1850e + ALV = 2276.73 Ei se nyt niin hirveen kaukana ole. Muista että tuohon 2499$ lisätään USA'ssa kuitenkin sales tax, riippuu tasavallasta mutta esim manhattanilla toi maksaisi todellisuudessa 2723.91$ kaupasta eli reilut 2017€. Jos sitten lasketaan toi hinta 'tax'in" kera, niin hinnaksi tulee 2017e + alv 23% = 2480.91Mailia kirjoitti:Dollarihinta + 23% ALV on aikalailla 1070€.bayerische kirjoitti:Muista ALV... Ei se Applen vika ole, vaan ihan meidän oma.hrmh kirjoitti:Aina vaan kyllä osaa yllättää tuo $ -> € hinnoittelu.
-
Viesti Kirjoittaja Zipe »
Applen opas sanoo näin: "Apple suosittelee, että asemat ja muistin asentaa Applen valtuuttama teknikko. Yhteystiedot huoltoa ja tukea varten löytyvät tietokoneen mukana tulleista ohjeista. Jos yrität asentaa aseman tai muistin itse ja vaurioitat tietokonetta, takuu ei kata vahinkoa."ponkes kirjoitti:Miten takuiden kanssa menee, jos hankkii tollasen uuden 13" MBP:n 2 x 2Gb Gb muisteilla ja vaihtaa itse halvemmat 2 x 4 Gb:n muistit tilalle...?
-
Viesti Kirjoittaja ponkes »
Eli ei tosta nyt ota kukaan selvää, mutta vaihtaa muistit itse ja ei ole vahingoittanut konetta...Zipe kirjoitti:Applen opas sanoo näin: "Apple suosittelee, että asemat ja muistin asentaa Applen valtuuttama teknikko. Yhteystiedot huoltoa ja tukea varten löytyvät tietokoneen mukana tulleista ohjeista. Jos yrität asentaa aseman tai muistin itse ja vaurioitat tietokonetta, takuu ei kata vahinkoa."ponkes kirjoitti:Miten takuiden kanssa menee, jos hankkii tollasen uuden 13" MBP:n 2 x 2Gb Gb muisteilla ja vaihtaa itse halvemmat 2 x 4 Gb:n muistit tilalle...?

MacBook 13,3" 2.0GHz C2D
iPhone 4
-
Terve.
Viesti Kirjoittaja pmu »
Zipe kirjoitti:Mut itse koneiden julkaisusta niin aina sama narina tulee kun apple julkaisee kamaa. Ihmiset unelmoi macista, mutta rahat ei riitä.hrmh kirjoitti:Aina vaan kyllä osaa yllättää tuo $ -> € hinnoittelu.
Sit on niitä ihmisiä jotka ottavat järjen käteen ja vetävät johonkin rajan mitä ovat mistäkin tuotteesta valmiita maksamaan.
1 vuosi 8 kk sitten kaupasta uutena ostamani karvalakki 15" MBP:n hintalappu näyttää lukemaa 1399€. Nyt karvalakki 15" on 1799 € (taisi 2010 mallitkin olla samoissa hinnoissa?). Eli 15" karvalakkiin tuli vuosi sitten heittämällä 400€ lisää hintaa, 23% hinnannousu.
Ei tunnu missään.
Syy: Palautettu kirjoittajan sääntöjenvastaisesti poistama tämänkin viestin teksti
-
Viesti Kirjoittaja ponkes »
Miten suuri ero on tuolla 13" MBP 2.3GHz dual-core Intel Core i5 & 2.7GHz dual-core Intel Core i7 prossuilla...?
MacBook 13,3" 2.0GHz C2D
iPhone 4
-
Joo tuo on ympäripyöreä ilmoitus applelta, mutta samanlailla asiaan suhtautuvat muutkin valmistajat. Tuon alla olevan linkin takaanta löytyy applen ohje ja kun siellä neuvotaan tuo muistinvaihtaminen niin ei se nyt mielestäni kiellettyäkään ole jos tekee ohjeiden mukaan. Ei vaikea toimenpide jos ymmärtää mitä staattinen sähkö voi saada aikaan. Tietenkin jos haluaa pelata varmaan päälle ilman omaa vastuuta niin ostaa muistit 100€ ja pyytää liikkeen ne vaihtamaan ja maksaa liikkeelle kiltisti siitä 20€ joten vastuu on heidän ja silti säästöä tulee 80€ applen muisteihin jos ne maksaa 200€ponkes kirjoitti:Eli ei tosta nyt ota kukaan selvää, mutta vaihtaa muistit itse ja ei ole vahingoittanut konetta...Koska nuo lisämuistit on aika karun hintaiset...
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://support.apple.com/fi_FI/manuals/ ... ecomputers
-
Viesti Kirjoittaja Mandibela »
Ei ihan varmana ole vielä Suomeen asti kivijalkakaupoissa noita. Samaan hintaan myyvät vanhat mallit varastosta, eivätkä edes kerro että ostajaa viilataan linssiin kun uudempaakin olisi tarjolla.ponkes kirjoitti:Onkohan uusia malleja jo kuitenki suomen koneita myyviin liikkeisiin ostettavaksi saapunut?
Miten suuri ero on tuolla 13" MBP 2.3GHz dual-core Intel Core i5 & 2.7GHz dual-core Intel Core i7 prossuilla...?
Nopeuseroista tulee noin kahden päivän sisällä vertailuja alan nettisivuille. Jo nythän oli jo parit tuolla aiemmin ketjussa.
(MBP 15" early 2011 hr+ag)
-
Kyllä se ruokakin kaupassa kallistuu eli aika monesti normaalia hinnan nousua. Joskus taas hinnat ns. tippuu. Vuonna 2005 ostettu 12" PowerBook maksoi 1771€ opiskelija-alennuksella. Kallishan se oli verrattuna nykyhintoihin, mutta edelleenkin sen ostaisin uudelleen, koska sillä sain tehtyä ne hommat mitä varten sen hommasin.pmu kirjoitti:Sit on niitä ihmisiä jotka ottavat järjen käteen ja vetävät johonkin rajan mitä ovat mistäkin tuotteesta valmiita maksamaan.
1 vuosi 8 kk sitten kaupasta uutena ostamani karvalakki 15" MBP:n hintalappu näyttää lukemaa 1399€. Nyt karvalakki 15" on 1799 € (taisi 2010 mallitkin olla samoissa hinnoissa?). Eli 15" karvalakkiin tuli vuosi sitten heittämällä 400€ lisää hintaa, 23% hinnannousu. Ei tunnu missään.
Jos johonkin pitää raha vetää ja appleä ei voi ostaa niin ei muuta kuin citymarketista ostamaan aceri. Tiedän monta todella tyytyväistä acerin käyttäjää
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jehu »
En tiedä. Ehkä minun kannattaa ostaa jokin kohtuu laadukas PC 800€ hintaluokassa, niissä on ominaisuudet ja hinta järkevissä raameissa. Ainoa mikä ei niin hirveästi innosta, on Windows. Sitä ei ole pöytäkoneella, niin ei ole tarvinnut asennella tietoturvaa tai muita jatkuvia päivityksiä, ei ole tarvinnut käynnistellä konetta uudestaan päivitysten yhteydessä. Siihen on jo tottunut, mutta kaikki ei toimi Linuxilla...no tosin ei ihan kaikki toki OS X:llä myöskään. Windows 7:ssa toimisi suunnilleen kaikki mikä pitää, mutta siinä on tietoturva ja päivitys/uudelleen käynnistys rumba aina läsnä.
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
Tottahan se on, että noi mäkit maksaa, mutta niin se on yleensä laadun kanssa. Sanoi PC-käyttäjät mitä tahansa heidän laitteiden toimivuudesta, niin Mäkit ovat kuitenkin yleisellä tasolla omasta mielestäni, seksikkäämpiä, mukavempia käyttää ja kaikenkaikkiian kivempiä laitteita. Ainut on se, että jos on PC-harrastelija, joka tykkää värkkäillä koneiden kanssa. Tässä mäkki ei ole paras, koska sen kanssa ei tarvitse värkkäillä.jehu kirjoitti:Kerronpa omankin mielipiteen, eli sitä itkemistä tottakai koska sitähän se kritiikki tietenkin aina on. Puhun nyt vain 13" MBP:sta. Ihmettelen eniten sitä, miksei näytön tarkkuutta voitu nostaa samalle tasolle kuin Airissa? Toisena ihmettelen sitä, millä perusteella tämän koneen hintaa piti nostaa edellisestä? Päivitys oli sen verran pieni, että vanhakin hinta olisi ollut liian paljon. Toki tämä on parempi kone kuin edellinen C2D-versio, mutta silti hinta ja ominaisuudet eivät kohtaa jos asiaa järjellä miettii. Tietenkin voidaan tehdä "saakutti cool" listausta kuten edellä voi lukea, mutta itse en kuulu siihen ihmisryhmään joka nettikahvilassa ihailee ja/tai esittelee omenalogoja kiihkolla.
En tiedä. Ehkä minun kannattaa ostaa jokin kohtuu laadukas PC 800€ hintaluokassa, niissä on ominaisuudet ja hinta järkevissä raameissa. Ainoa mikä ei niin hirveästi innosta, on Windows. Sitä ei ole pöytäkoneella, niin ei ole tarvinnut asennella tietoturvaa tai muita jatkuvia päivityksiä, ei ole tarvinnut käynnistellä konetta uudestaan päivitysten yhteydessä. Siihen on jo tottunut, mutta kaikki ei toimi Linuxilla...no tosin ei ihan kaikki toki OS X:llä myöskään. Windows 7:ssa toimisi suunnilleen kaikki mikä pitää, mutta siinä on tietoturva ja päivitys/uudelleen käynnistys rumba aina läsnä.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Itsestäni tuntuu edelleen mäkkiin siirtymisen jälkeen, että kuulun johonki V.I.P -talliin, missä kaikki vain toimii.
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Viesti Kirjoittaja mikaw_ »
Käsittääkseni OSX vaatii myös uudelleen käynnistyksiä mm. Safaria päivitettäessä. Windows 7:aan asentaa MS:n oman ilmaisen, huomaamattoman ja kevyen MS Security Essentialsin niin tietoturva on siinä. Juuri kukaan harrastaja ei ole enää aikoihin käyttänyt mitään 3:n osapuolien tietoturvia.jehu kirjoitti:Kerronpa omankin mielipiteen, eli sitä itkemistä tottakai koska sitähän se kritiikki tietenkin aina on. Puhun nyt vain 13" MBP:sta. Ihmettelen eniten sitä, miksei näytön tarkkuutta voitu nostaa samalle tasolle kuin Airissa? Toisena ihmettelen sitä, millä perusteella tämän koneen hintaa piti nostaa edellisestä? Päivitys oli sen verran pieni, että vanhakin hinta olisi ollut liian paljon. Toki tämä on parempi kone kuin edellinen C2D-versio, mutta silti hinta ja ominaisuudet eivät kohtaa jos asiaa järjellä miettii. Tietenkin voidaan tehdä "saakutti cool" listausta kuten edellä voi lukea, mutta itse en kuulu siihen ihmisryhmään joka nettikahvilassa ihailee ja/tai esittelee omenalogoja kiihkolla.
En tiedä. Ehkä minun kannattaa ostaa jokin kohtuu laadukas PC 800€ hintaluokassa, niissä on ominaisuudet ja hinta järkevissä raameissa. Ainoa mikä ei niin hirveästi innosta, on Windows. Sitä ei ole pöytäkoneella, niin ei ole tarvinnut asennella tietoturvaa tai muita jatkuvia päivityksiä, ei ole tarvinnut käynnistellä konetta uudestaan päivitysten yhteydessä. Siihen on jo tottunut, mutta kaikki ei toimi Linuxilla...no tosin ei ihan kaikki toki OS X:llä myöskään. Windows 7:ssa toimisi suunnilleen kaikki mikä pitää, mutta siinä on tietoturva ja päivitys/uudelleen käynnistys rumba aina
läsnä.
-
Applen pomot on päättänyt, että noilla osilla ja tuolla hinnalla ja myyntimäärällä X saadaan tulosta määrä Y ja kun määrä Y saavutetaan niin applen osakkeidenomistajat ovat tyytyväisiä. Kun osakekurssi nousee niin applen pomot saa M määrän bonusta. Siinä on varmaan syy miksi applen tuotteissa on nyt nuo rojut ja tuolla hinnalla. Money talks!jehu kirjoitti:Kerronpa omankin mielipiteen, eli sitä itkemistä tottakai koska sitähän se kritiikki tietenkin aina on. Puhun nyt vain 13" MBP:sta. Ihmettelen eniten sitä, miksei näytön tarkkuutta voitu nostaa samalle tasolle kuin Airissa? Toisena ihmettelen sitä, millä perusteella tämän koneen hintaa piti nostaa edellisestä? Päivitys oli sen verran pieni, että vanhakin hinta olisi ollut liian paljon. Toki tämä on parempi kone kuin edellinen C2D-versio, mutta silti hinta ja ominaisuudet eivät kohtaa jos asiaa järjellä miettii. Tietenkin voidaan tehdä "saakutti cool" listausta kuten edellä voi lukea, mutta itse en kuulu siihen ihmisryhmään joka nettikahvilassa ihailee ja/tai esittelee omenalogoja kiihkolla.
Jos tuntuu, että windows PC on sopiva niin eikun semmoinen ostamaan. En ymmärrä miksi kaikki sanoo, että windows on takapuoli kun sitä pitää käynnistellä uudestaan ja uudestaan. Mä teen ihan samaa mun macilla! Mä sammutan mun MBP:n joka päivä joten tuo rumba on aina läsnä, mut ei mua haittaa 15 sekunnin käynnistymisaika vaikka sen joutuisi tekemään parikin kertaa päivässä. Minusta on hienoa, että apple jakaa päivityksiä ja on se hienoa, että microsoft myös päivittää windowsta!
Toinen tykkää audista ja toinen skodasta, saman konsernin vehkeitä, mut toinen maksaa enemmän ja toisella on enemmän "coolia statusta".
-
-
Viesti Kirjoittaja Mandibela »
+1mikaw_ kirjoitti:Harmittaa vaan, että Apple on niin America-keskeinen. Olisi kädenojennus eurooppalaisille kuluttajille olla ottamatta sitä ylimääräistä satasta esim. 13" tapauksessa.
Saamari.
(MBP 15" early 2011 hr+ag)
-
Viesti Kirjoittaja Ritzenhoff »
(Unless Apple is using a SandForce based SSD, I recommend ordering with the cheapest HDD and replacing it with an OWC Mercury Extreme or OCZ Vertex 2 SSD.)
-
Oishan se hienoa jos olisi tuokin satasen halvempi tuote, mut en mä tässäkään tapauksessa ymmärrä miksi syytetään vain appleä. Kaikki tuotteet on jenkeissä halvempaa kuin euroopassa. Ei tämä mitenkään uusi ilmiö ole. Tästä samasta asiasta on jauhettu aina täällä palstalla ja varmaan tullaan aina jauhamaan.mikaw_ kirjoitti:Harmittaa vaan, että Apple on niin America-keskeinen. Olisi kädenojennus eurooppalaisille kuluttajille olla ottamatta sitä ylimääräistä satasta esim. 13" tapauksessa.
Just kattelin Sonyn PCM-M10 digitallenninta ja se maksaa saksassa Thomanilla 313€ ja jenkeissä Amazonissa se maksaa 220 dollaria joten kyllä siinä SONY vetää aika hyvin jenkkilään päin! Prosenteissa aika paljon enemmän kuin Apple!
Thaimaassa banaani maksaa 10% siitä mitä se suomessa maksaa... Ainahan näitä voisi jatkaa ja jatkaa, mutta onneksi me ollaan synnytty lottovoittajien maahan, joten nautitaan lottovoitosta, pakkasista, loskakeleistä, sateisista kesistä, hyvistä poliitikoista, korruption puuttesta, verottomasta palkasta (vaaliraha), kalliista asumisesta, kalliista autoilusta, kalliista macista... 8)
-
Viesti Kirjoittaja Stobex »
2x240gb SSDvertex2 |Toughpower 2000W |Hailea+Na **OsX,W7,Linux Pinguy
-
Viesti Kirjoittaja oasis74 »
-
Viesti Kirjoittaja guangzhou »
Be that as it may, minulle jäi tätä ketjua lukiessani epäselväksi, että mikä tässä Pro-linen uudistuksessa nyt oli se suurempi paha? Hintojen väitetty kalleus vai uudistuksien väitetty puuttuminen/merkityksettömyys? Jos sitä ostovolyymia löytyy, eli jos Teillä on riittävä määrä ostajia jonossa x-hinnalla tietyille tuotteille, niin pistäkääs nimet listaan niin lähdetään painamaan ne hinnat alas. Jos volyymia siis on tarpeeksi niin kyllä niitä alennuksiakin saadaan, sanoipa Steve Jobs mitä tahansa.
-
Viesti Kirjoittaja hrmh »
Onko tuo matta-optio sama asia mikä oli vanhemmissa ei-unibody -mallin macbook pro laitteissa vai ei?
Onko se matta siis samanlainen matta mikä on kun käyn ostamassa ulkoisen näytön mikä on mattapintainen, vai onko tuo "optio" jonkinlainen hätäviritys (mikä maksaa aika lailla -> luultavasti ei ole sama asia kun aikaisemmin pystyit valita ilman lisäkustannusta matan sijaan glossyn), vai onko kyseessä jonkinlainen 'viritys' tuohon 'perus'näyttöratkaisuun, että saataisiin "anti-glare", mitä sitten myydään mattana.
Olkoonkin niin, että näyttötekniikka on muuttunut noista "vanhemmista" malleista sen verran, (led taustavalaisu, tms. en tiedä) ettei tuota mattapintaista näyttöä enää vain saa, so be it. Tämä kuitenkin kiinnostaa, että onko se nyt sama asia, onko se nyt "käytännössä" sama asia, vai eikö se ole sama asia ollenkaan, tämä ihmetyttää.
Galenos, rakastettuni
-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Oikeassahan sä olet. Jenkeissä taitaa myös 50,000 $ saada sellaisen auton mistä täällä saa maksaa sen 100,000 €. Olen liian köyhä asumaan Suomessa.Zipe kirjoitti:Oishan se hienoa jos olisi tuokin satasen halvempi tuote, mut en mä tässäkään tapauksessa ymmärrä miksi syytetään vain appleä. Kaikki tuotteet on jenkeissä halvempaa kuin euroopassa. Ei tämä mitenkään uusi ilmiö ole. Tästä samasta asiasta on jauhettu aina täällä palstalla ja varmaan tullaan aina jauhamaan.
Just kattelin Sonyn PCM-M10 digitallenninta ja se maksaa saksassa Thomanilla 313€ ja jenkeissä Amazonissa se maksaa 220 dollaria joten kyllä siinä SONY vetää aika hyvin jenkkilään päin! Prosenteissa aika paljon enemmän kuin Apple!
Varsinkin tämä meneillään oleva talvi alkoi olla deal breaker mulle. Kyllä haaveissa on, että vielä joskus pääsisi täältä lottolandiasta jonnekin karkuun.Thaimaassa banaani maksaa 10% siitä mitä se suomessa maksaa... Ainahan näitä voisi jatkaa ja jatkaa, mutta onneksi me ollaan synnytty lottovoittajien maahan, joten nautitaan lottovoitosta, pakkasista, loskakeleistä, sateisista kesistä, hyvistä poliitikoista, korruption puuttesta, verottomasta palkasta (vaaliraha), kalliista asumisesta, kalliista autoilusta, kalliista macista... 8)
-
Viesti Kirjoittaja Stargazers »
Kiintoisa ilmaus tuo "ei todellakaan välttämättä", vähän samaa tasoa kuin "lähes suurin osa" ja "todennäköisesti ehkä"guangzhou kirjoitti:Jos joku ostaa puhtaasti käytännönläheisestä lähtökohdasta vaikkapa tietokonetta, niin ei todellakaan välttämättä päädy mäkkiin.

Pidän käytännönäheisenä ainakin sitä että tietokoneen ja kännykän ja iPadin kalenterit synkkaavat nätisti keskenään, samoin tietokoneen ja noiden muiden laitteiden yhteystiedot jne. Ja käytännöllisenä puolena pidän että peruskäyttö toimii säätämättä.
Juu toki, monia tuotteita ostetaan brändeinä ja ainakin itse ostan tiettyjen valmistajien tuotteita mieluummin kuin monen muun. Esim. syntikat mitä ostan ovat olleet viimeiset kaikkki Korgeja, kaikki kamerani ovat nykyään olleet Canoneita yms. Olen merkkiuskollinen noissa asioissa, koska ei ole mitään syytä olla olematta. Niiden logiikan on oppinut ja ne tekevät mitä haluan, joten miksipä en käyttäisi. Sama Applen tuotteissa.guangzhou kirjoitti:Ei tällä laadukkaalla "tuntumalla" ole mitään tekemistä käytännön toimimisen kanssa, mutta se on erittäin fundamentaali mielikuvien muokkaaja, brändiä rakentava ja laitteen hintaa kuluttajan mielessä selittävä tekijä - vaikka prossu olisikin hitaampi kuin kilpailijalla.
Ja tosiaan tuo että vaikka kilpailijalla olisi prossu nopeampi, niin hyvin montaa peruskäyttäjää asia ei kiinosta eivätkä he ymmärrä siitä mitään. Vähän sama kuin jos joku kertoisi minulle onko autossaan enemmän heppoja kuin entisessä Carina II:ssani. En tiedä, en ymmärrä eikä asia liikuta, kunhan pääsin sillä paikkaan B paikasta A ja se toimi, se oli tarpeeksi.
Jaaa takaisin taas sitten itse aiheeseen myös omalta osaltani: olihan tuo aika pieni päivitys, ei mitään maata mullistavaa mutta en silti pidä turhana. Tulihan niihin edes se Thunderbolt joka joskus ehkä tekee jotain kätevää

Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka