egoste kirjoitti:Olen MBP työkoneita käyttänyt aina piuhanpäässä, kansi kiinni ja piuhasta irti / laukkuun kun lopettaa. Sitten seuraavalla kerralla piuhaan kiinni ja kansi auki. Hyvin on pelannut useita vuosia ja akut hyvässä kunnossa.
Ainakin apple sanoo, että kun akku ladattu täyteen se kannattaa ottaa pois piuhasta. Käyttääkö kaikki piuhan päässä koko ajan? Eikös se akun kannalta parasta ettei päästä liian tyhjäksi ja ei kannata ladata akkua ihan täyteen? Se että aina pitää piuhan päässä kuulostaa hurjalta. No ei siinä.
Niin... Toisaalta täyden akun varastointi kuluttaa akkua, toisaalta itse akun käyttäminen kuluttaa sitä. Väittäisin, että 3v ikäinen akku jota on käytetty päivittäin (sanotaan tällöin vaikka 600 lataussykliä) on todennäköisemmin huonommassa hapessa kuin sellainen jota on pidetty piuhan päässä ja silloin tällöin käytetty (50 lataussykliä). Väittäisin kuitenkin myös, että kun jälkimmäinen akku saavuttaa 300 sykliä, on se yhtä huonossa kunnossa kuin ensimmäinen akku 600 kohdalla. Kait se paras ois säilyttää akkua varastointiolosuhteissa ja pitää varaus 30-80% välillä, kuitenkaan jatkuvasti lataamatta sitä.
Itse olen tuumaillut tosin asian niin, että maailmassa on suurempiakin huolia kuin läppärin akun vahtaaminen. Ei akkua tietokoneeseen laitettu vahtaamista varten vaan helpottamaan koneen käyttöä No näistä ajatuksista maksan nyt sitten viitisen sataa jotta saan pariin 4/5 vuotiaaseen macciin uudet akut.
peku kirjoitti:Oma 2011 vuoden 17" MBP ollut piuhan päässä melkein jatkuvasti. Syklejä 101 ja akun kapasiteetti vielä 91%.
Niin minullakin oli. Sitten kun sitä laitetta alkoi käyttämään akun varassa kunnon kuormalla, akun todellinen kunto paljastui. Kunto romahti melko nopeasti 50% tienoille.
Minulla 2015 MB Prossa syklejä 415 ja 91,7% kapasiteettia jäljellä.
Minulla ei ole ollut mitään logiikkaa lataamisessa, olen pistänyt piuhan kiinni kun akku on vähissä. Ehkä kuitenkin aika usein olen yöksi pistänyt koneen latautumaan vaikka akku ei ihan lopussa vielä olisikaan...
Tällä "älä ajattele" -taktiikalla sanoisin omaa tulostani ihan hyväksi.
Mac Pro x 2, Mac Mini, Macbook Air M1, Macbook Pro, LED Cinema Display x 2
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
^ Kummallisesti toisinaan näyttää tosiaan siltä, että tuo olisi paras toimintatapa!
Työläppäri-hp on ollut vuosikausia piuhassa kiinni, mutta akku toimii silti, iPhone SE:istä toisen - uutena ostetun ja uudemman työpuhelimen akku hupenee 50%:n jälkeen pelottavaa vauhtia, mutta käytettynä ostettu oma laskee tasaisen hitaasti ja loogisesti käytön mukaan. Kumpaakin lataan kyllä samalla tavalla, usein pienissä pätkissä, mutta toisinaan unohtuu latautumaan täyteen.
Kyllä joo ei siitä lataamisesta mitään numeroa kannata tehdä. Mietin vaan kun aiheesta on niin ristiriitaisia väitteitä. Akku näissä tuntuu uskomattoman hyviltä ainakin uutena.
Kyllä tämä mbp 16 tuntuu vaan paremmalta mitä enemmän käyttää sitä enemmän tykästyy lisää. En tiedä onko uutuuden kankeutta joskus tuntuu, että jotkut komennot kestävät hieman. Onko kukaan muu huomannut samaa? Eiköhän se ole vaan uutuuden kankeutta. Ei odottaisi tehokkaimman mbp 16 semmoista.
Hieman mietityttänyt tämmöinen asia siis, kuin tilasin mbp 16 kustomoituna. Lopulta kun sain koneen ja otin sen uutena laatikosta. Huomasin vasemman puolen sivurungossa thunderbolt 3 porttejen lähellä olevan hankauma jäljen ikään kuin koneessa olisi ollut jonkinlainen adapteri kiinni. Mikä ”hiertänyt” jäljen. Jälki ei ole aivan mahdoton, mutta kyllä sen huomaa. Mitä asian kanssa voi tehdä? Harmittaahan se ostaa 5180e kone missä heti uudesta asti jälki kyljessä. Varsinkin kun joudun konetta pitkään katselemaan. Ostin sen sillä ajatuksella.
Onko kellään kokemusta minkälainen prosessi saada uusi vastaava kone ilman jälkeä? Painotin vielä ennen tilausta, että koneen on oltava täysin virheetön, koska laitan siihen näin ison summan.
Tiedän että joku voi pitää asiaa pienenä, mutta paska fiilis jää asiakkaana. Maksoin kumminkin tuotteesta huomattavan summan. Raha kyllä kelpasi liikkeelle.
Hyviä neuvoja otetaan vastaan, kiitos jo etukäteen?
Jos ostit tuotteen etänä, sinulla on periaatteessa 14 päivän täysi palautusoikeus. Tosin tuo ei taida koskea kustomoituja konetilauksia, tai ainakin liikutaan sen suhteen harmaalla alueella.
Mikäli teet reklamaation välittömästi saatuasi koneen, saatat saada uuden tilalle. Jos koneen saapumisesta on jo useampi päivä, tuskin tekevät asialle mitään. Koska siis sait koneen itsellesi?
Jultsu kirjoitti:Jos ostit tuotteen etänä, sinulla on periaatteessa 14 päivän täysi palautusoikeus. Tosin tuo ei taida koskea kustomoituja konetilauksia, tai ainakin liikutaan sen suhteen harmaalla alueella.
Mistä tuon koneen ostit?
Gigantista ostin kaikki mennyt kaupanteon osalta muutenkin vihkoon. Toimitus aika ei pitänyt yhtään se venyi ja venyi. Välillä sanottiin, että kone on jo heillä sitten soitettiin ettei se olekaan heillä. Oikeaa kuittia en ole saanut vieläkään. Myyjä lupasi laittaa sähköpostiini korjatun oikean kuitin. Myymälässä kukaan ei osaa tulostaa/korjata oikeaa kuittia.
Itse jatkossa kierrän gigantin kaukaa. Enkä suosittele muillekaan.
karkka kirjoitti:Mikäli teet reklamaation välittömästi saatuasi koneen, saatat saada uuden tilalle. Jos koneen saapumisesta on jo useampi päivä, tuskin tekevät asialle mitään. Koska siis sait koneen itsellesi?
17.4. hain koneen. Aluksi oli fiilis etten jaksa enää tapella niiden kanssa. Nyt kumminkin keljuttaa niiden toiminta sen verran. Haluisin uuden koneen jos mahdollista.
karkka kirjoitti:Ei taida mikään liike 10 vrk kuluttua käyttöönotosta suostua vaihtoon tai edes hyvitykseen.
23.4. otin koneen käyttöön kylläkin. Onko nyt niin, että täällä kenelläkään kustomuiduissa macbook:ssa ei ole ollut ikinä minkäänlaista jälkeä. Onko kaikki saanut aina täysin virheettömän tuotteen?
karkka kirjoitti:Ei taida mikään liike 10 vrk kuluttua käyttöönotosta suostua vaihtoon tai edes hyvitykseen.
Giganttiin sai palauttaa tuotteen 30 (vai jopa 50) päivän sisään vaikka sitä oli kuinka raiskattu ja revitty. Tämä mahdollisuus on kuitenkin nyt väliaikaisesti poistunut.
Kuitenkin, jos laite on tilattu netin kautta, pätee tuo lakisääteinen 14 päivän palautusoikeus.
Itseasiassa hankin koneen maaliskuussa liikkeestä. Kone saapui vasta 17.4. Tuo palautusoikeus koskee 6.4. jälkeen tehtyjä tilauksia. Joten minullahan on oikeus palauttaa.
Jos tilaa kustomoituna macbookin onko niissä helpommin tuommoisia jälkiä verrattuna ei kustomoituun? Tuntuu että täällä kaikki saa aina priima-tuotteen. Kerta ei ole vastaavia ongelmia muilla.
Tuomas03 kirjoitti:Tuo palautusoikeus koskee 6.4. jälkeen tehtyjä tilauksia.
Ei, kyllä se koskee kaikkia palautuksia 6.4. alkaen. Kriittistä on nyt se että tilasitko laitteen liikkeessä asioidessasi vai naksuttelitko sen gigantin sivujen kautta ostoskoriin ja tilasit vain toimituksen noutona myymälään?
Tuomas03 kirjoitti:Tuo palautusoikeus koskee 6.4. jälkeen tehtyjä tilauksia.
Ei, kyllä se koskee kaikkia palautuksia 6.4. alkaen. Kriittistä on nyt se että tilasitko laitteen liikkeessä asioidessasi vai naksuttelitko sen gigantin sivujen kautta ostoskoriin ja tilasit vain toimituksen noutona myymälään?
Muutos koskee kaikkia 6.4.2020 (jälkeen) Gigantin myymälöissä tehtyjä ostoksia. Näin lukee gigantin sivuilla.