Mun housunikin käy kuumempina kuin iBookki. Oli ne vaan hiljasia ja vilposia.masa kirjoitti:Probookeille tuli oma päivitys hiljan jossa oli kuulemma sisällä uudet opengl ajurit- joku taho oli tutkinut asiaa. Mulla ei ollut alunperinkään tuossa omassa 15" mallissa keltatauteja eikä yleensä mitään tauteja, kuumempana se käy kun aiempi iBookkieepeli kirjoitti:Onko näistä keltanäytöistä tullut mitään uutta tietoa?
Uudet "MacBook Pro"-mallit julkaistu
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja strong »
Vertasin uusimpia MBP -malleja macintosh-liikkeessä vierekkäin. 17 -tuumaisen näyttö oli sinertävänpunertava ja 15-tuumaisen näyttö hieman kellertävä. Kuitenkin hyvin vähäisessä määrin ja ehkä liikkeen demokoneiden näytöt eivät ole kalibroituja?masa kirjoitti:Probookeille tuli oma päivitys hiljan jossa oli kuulemma sisällä uudet opengl ajurit- joku taho oli tutkinut asiaa. Mulla ei ollut alunperinkään tuossa omassa 15" mallissa keltatauteja eikä yleensä mitään tauteja, kuumempana se käy kun aiempi iBookkieepeli kirjoitti:Onko näistä keltanäytöistä tullut mitään uutta tietoa?
MBP on edelleen tilauksessa, joten omakohtaista kokemusta ei ole vielä. Rekkarahdilla Euroopasta Suomeen. Varmaankin siinä viikko vierähtää nopeasti ennenkuin ProBookit ovat jälleenmyyjillä ja jos Ruotsin kautta tulevat, voi olla ettei tilattuja edes riitä tänne periferiaan.
-
-
Tukkuri-jämy-ketju nyt vaan on todella hidas. Näköjään yhä. No good!Sikari-Sakari kirjoitti:Siis häh?Puhut varman jostain fyyisestä kaupasta? Apple storen mukaan konetta saisi 4:ssä päivässä ja sis vielä kustomoiduilla spekseillä...
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Skarsnak »
Apple Store ilmoittaa nuo ajat ready to ship -aikoina, eli kone lähtee liikkeelle neljän päivän kuluttua. Asiakkaalla kone sitten on hieman vaihtelevasti, mutta ei siinä yleensä kyllä kauaa mene.Sikari-Sakari kirjoitti:Siis häh?Puhut varman jostain fyyisestä kaupasta? Apple storen mukaan konetta saisi 4:ssä päivässä ja sis vielä kustomoiduilla spekseillä...
-
Viesti Kirjoittaja groove »
Minun yksilöni on halvin eli 2,2 ghz, mutta eroaa perusmallista glossy-näyttöllään ja isommalla 160 gigasella levyllään. Tällainen kustomoitu konfiguraatio saattoi hieman pidentää toimitusaikaa.
En ole kovin paljoa ehtinyt vielä konetta käyttää, mutta ihan makeelta se vaikuttaa. 8) OS X ei tuota vaikeuksia tällaiselle ikänsä Windowsia käyttäneelle tyypille.
Vaikka aluksi olin miltei varma, että tilaan tämän matta-näytöllä, otin kuitenkin lopulta glossyn. Nyt olen glossy-näyttöön todella tyytyväinen - kuva on loistava. Heijastukset häiritsevät oikeastaan vain kirkkaammalla ilmalla ja hyvin tummalla/mustalla taustalla. Tämä Applen glossy-näyttöpinta on pehmeä (jos sitä koskettaa hyvin varovasti) eikä sellainen kova kuin joissain muiden läppärien glossy-näytöissä (ainakin ne muutamat mitä olen nähnyt/kokeillut, tai luulen kokeilleeni). Luulinkin hetken, että onko tähän tullut kuitenkin matta (kun heijastuksetkaan eivät häiritse), mutta näyttöpinta peilaa sen verran hyvin ympäristöä pimeänä ollessaan, että glossy tämä taitaa ihan oikeasti olla.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tänään olen käyttänyt konetta akulla. Tai lähinnä pitänyt sitä vaan päällä. Ehkä ½h-1h olen yhteensä sillä surffannut/tutkinut OSX:ää. Noin klo 17 laitoin sen päälle (maanantaina latasin akun täyteen), seitsemän ja yhdeksän välillä kone nukkui ehkä tunnin, näyttö taas on nukkunut vähän väliä, kun en ole konetta juurikaan kuitenkaan käyttänyt. Tällä hetkellä (klo ~23.10) akkua on jäljellä 8%.
En ole sen enempää vielä asiaa testannut, mutta näyttö vaikuttaisi olevan keltatautinen. Ainakin minun silmilläni näyttää siltä, että näytön alaosa olisi kellertävä, kun vertaa jotain valkoista ikkunaa/kuvaa ensin näytön yläosassa, sitten alaosassa. Vinkkejä mitä sille kannattaa tehdä? Kalibrointi? Takuuvaihtoon?
Muuten kone on loistava, hyvännäköinen ja fyysisesti vakuuttava. Pirun keltaisuus...
Onko muuten tossa näppäimistön taustavalossa jokin pimeydentunnistin?
-
Uusi MacBook Pro:
http://i26.photobucket.com/albums/c107/ ... G_8938.jpg
Glossy-näytön heijastus (näyttö on pois päältä, oikealla on ikkuna josta heijastus tulee, näytön yläpuolella on peili):
http://i26.photobucket.com/albums/c107/ ... G_9038.jpg
Nappasin digikameralla kuvia koneen ensimmäisestä käynnistyksestä. Tässä yksi "screenshot" kun mbp lataa jotain käynnistyksen vaihetta. Johtuneeko kamerasta, vai näkyykö jo tässä kuvassa näytön kellertävyys?
http://i26.photobucket.com/albums/c107/ ... G_8986.jpg
Koneen ensimmäinen käynnistys päätöksessään. Kuvassa työpöytänäkymä:
http://i26.photobucket.com/albums/c107/ ... G_9021.jpg
-
Viesti Kirjoittaja samij »
sivusta katsottuna, kuten tuossa kuvassa, led näytöt menee keltaiseksi, siinä missä aiemmat ccfl näytöt tummenee. lisäksi keltatautisuus ilmenee horisontaalisessa suunnassa, yleensä ruudun alakolmanneksessa. tuo kuva ei siis ole keltatautisuuden merkki. se keltatautisuus on kyllä ihan selvä jos sellaista on eli jos suoraan edestä katsottuna mietiskelet että "onkohan vaiko eikö" niin todennäköisesti ei. palstojen meuhkaaminen keltatautisuudesta on omiaan tekemään hiukan vainoharhaiseksi itse kunkingroove kirjoitti: Nappasin digikameralla kuvia koneen ensimmäisestä käynnistyksestä. Tässä yksi "screenshot" kun mbp lataa jotain käynnistyksen vaihetta. Johtuneeko kamerasta, vai näkyykö jo tässä kuvassa näytön kellertävyys?
http://i26.photobucket.com/albums/c107/ ... G_8986.jpg
näyttö kannattaa tosin joka tapauksessa kalibroida, vaikka se on todella hyvän näköinen pakasta otettuna, paranee se vielä kalibroinnista. jos ei omista kalibrointityökalua, on esim macrumorssin palstoille postailtu profiileita joita voi kokeilla omassa koneessa. itselläni tässä postissa mainittu profiili toimii hyvin: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=314479#12
-
Viesti Kirjoittaja =JP= »
Eipä Applelta mitään virallista tietoa asian tiimoilta ole tullut.eepeli kirjoitti:Onko näistä keltanäytöistä tullut mitään uutta tietoa?
Minun koneeni kuitenkin meni nyt prosessoinnin läpi, ja saan uuden koneen tuon vanhan tilalle. Eli näytön keltaisuus myöskin todettiin MacHuolto Oyssä!
Nyt siis uutta tilalle, katsotaan miten tällä kertaa käy tässä lottoamisessa
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Taitavasti hukkaamani pollin mukaan kolme neljäsosaa antoi MBP:nsa Led-valonäytölle arvosanan perfect. Lopuilla oli jotain tyytymättömyyden aihetta, joka useimmiten on juuri se kellertävyys.=JP= kirjoitti:Eipä Applelta mitään virallista tietoa asian tiimoilta ole tullut.eepeli kirjoitti:Onko näistä keltanäytöistä tullut mitään uutta tietoa?
Minun koneeni kuitenkin meni nyt prosessoinnin läpi, ja saan uuden koneen tuon vanhan tilalle. Eli näytön keltaisuus myöskin todettiin MacHuolto Oyssä!
Tuollainen polli ei tietenkään kerro sitä, monelleko se täydellinen näyttö on tullut vasta vaihdon kautta...
-
-
Joo, tästä taitaisi olla kyse tuossa kuvassa.samij kirjoitti:sivusta katsottuna, kuten tuossa kuvassa, led näytöt menee keltaiseksi, siinä missä aiemmat ccfl näytöt tummenee.
Niin en ole kyllä ihan varma kuinka "vinossa" asennossa päätäni pidän, mutta kyllä mielestäni jo heti alussa huomasin kellertävyyttä nimenomaan ruudun alareunassa. Esimerkiksi tossa mun työpöytäkuvassa http://i26.photobucket.com/albums/c107/ ... G_9021.jpg dockin kalenteri- ja järjestelmätieto-kuvakkeet ovat kellertäviä. Kun liikutan päätäni vertikaalisesti kun on joku valkoinen ikkuna tai nettisivu auki, tai esimerkiksi tämä Hompun foorumin etusivu jonka valkoiset ja harmaat osat ovat alaviistosta katsottuna kellertäviä ja yläviistosta sinertäviä. Ja nyt kun vielä tarkemmin tutkin näyttöä niin kun yritän katsoa mahdollisimman suoraan ja vertaan ruudun yläosassa näkyvää valkoista ruudun alaosan valkoiseen, niin alaosassa se mielestäni näyttäisi olevan kellertävää. Ja samalla tutkiessani luulin löytäneeni näytöstä myös viallisen pikselin, ehkä toisenkin, mutta en ole varma ovatko ne.lisäksi keltatautisuus ilmenee horisontaalisessa suunnassa, yleensä ruudun alakolmanneksessa. tuo kuva ei siis ole keltatautisuuden merkki. se keltatautisuus on kyllä ihan selvä jos sellaista on eli jos suoraan edestä katsottuna mietiskelet että "onkohan vaiko eikö" niin todennäköisesti ei.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
EDIT: lisään vielä että tutkin vielä hetken aikaa liikuttamalla valkoista ikkunaa eripuolilla näyttöä ja kellertävyys (jos sitä on) vaikuttaisia kyllä melko vähäiseltä tai huomaamattomalta, pään asento/katselukulma tuntuisi vaikuttavan aika paljon, mutta edelleen olen sitä mieltä että näyttö olisi kellertävä (vaikka saattaa se olla sitä vainoharhaisuuttakin...)
Juu, pitänee tehdä tuo kalibrointi.näyttö kannattaa tosin joka tapauksessa kalibroida
Mutta jos haluan vaihtaa MBP:ni toiseen yksilöön, niin pitääkö minun sumplia vaihto Applen kanssa ja lähettää konetta postissa johonkin vai voinko tehdä saman jossakin Mac-myynti/huoltoliikkeessä vaikka ostin koneen AppleStoresta?
-
Viesti Kirjoittaja Huppe »
Itse soittelin tuonne ja selvittelin huoltoasioita ja minulle kerrottiin että aivan sama vaikka veisi Suomesta ostetun koneen Thaimaahan Applen huoltoon.groove kirjoitti: Mutta jos haluan vaihtaa MBP:ni toiseen yksilöön, niin pitääkö minun sumplia vaihto Applen kanssa ja lähettää konetta postissa johonkin vai voinko tehdä saman jossakin Mac-myynti/huoltoliikkeessä vaikka ostin koneen AppleStoresta?
Eka viestini foorumille ja eka Apple (MacBookPro) hankinnassa heti kun Leopardi saa pilkkunsa 8)
Väsynyt tuohon Windowsin uudelleen asennukseen...
-
Tänään sain uuden koneen ja näyttöpaneeli on tällä kertaa LGn valmistama, edellinen kellertävä siis oli Samsungin. Ja mitä nyt on tuolta MacRumorsin foorumilta lueskellut, niin juurikin Samsungin paneelit olleet eniten kellertävii.=JP= kirjoitti:Minun koneeni kuitenkin meni nyt prosessoinnin läpi, ja saan uuden koneen tuon vanhan tilalle. Eli näytön keltaisuus myöskin todettiin MacHuolto Oyssä!
Noh, manuaalisen kalibroinnin jälkeen tämä näyttö on selkeästi parempi kuin edellinen, mutta (aivan, mutta täältä kuitenkin tulee) kellertävyyttä alareunassa on edelleenkin huomattavissa
Nyt alkaa kyllä allekirjoittanutta pikkasen potuttamaan, onko Apple tosiaankin nyt vähän mokannut näiden LED-näyttöjen kanssa, harmi jos näin on käynyt! Muuten kone olisi todella hyvä, mutta tälläinen näyttöongelma vaan on ainakin minun mielestäni aivan liian häiritsevä!
Huomenna kannan koneen työpaikalle ja kokeilen ihan kalibrointi laitteella pistää näytön kohdilleen. Moni onkin saanut tuollaisen pienen häiriön näin katoamaan sen verta, että olleet ihan tyytyväisiä näyttöön.
Mutta jos tuo jää häiritsemään edelleen, niin palautan koneen ja vaadin kyllä rahani takaisin. Tässä ei ole oikein saanut nyt rahoilleen vastinetta, varsinkin kun koneella pitäisi tehdä ihan töitä värimaailmassa! Värikorjaus on tälläisen ongelman kanssa lähes mahdotonta tehdä valokuville tai videokuvalle...
Raportoin lisää, mikäli jaksan vielä avautua myöhemmin lisää
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Edit:
Muuten, sellainen sivukysymys, kun otin Full backupin ennen vanhan koneen lähettämistä tuolla Carbon Copy Clonerilla, niin voinkos minä nyt palauttaa sen tälle uudelle koneelle niin, ettei System tiedostoja palauteta (koska ainakin näyttöpaneeli on muuttunut, ja tiedä mitä muuta pientä raudassa). Eli voinko palauttaa pelkästään user ja application hakemistot ja kaikki toimii OK? Eipä tarvitsisi alkaa uudelleen asentelee mitään...
-
Muistatko mikä oli ekan MBP:si valmistusviikko? Entä tämän uuden minkä sait tilalle?=JP= kirjoitti:Tänään sain uuden koneen ja näyttöpaneeli on tällä kertaa LGn valmistama, edellinen kellertävä siis oli Samsungin. Ja mitä nyt on tuolta MacRumorsin foorumilta lueskellut, niin juurikin Samsungin paneelit olleet eniten kellertävii.
Eikös se katsottu sarjanumerosta numeron 7-jälkeen kaksi seuraavaa lukua? (näin muistan jostain foorumilta lukeneeni)
Jos se tarkistetaan noin, niin minun MBP olisi viikon 25 tuote. Ja sieltä mistä luin, niin muistaakseni joku sanoi että viikon 24 jälkeen valmistetut olisivat parempia (ilmeisesti juuri näitä LG:n paneeleja).
Itse tässä vielä mietin mitä teen oman näyttöni kanssa, kun se keltaisuus ei kuitenkaan ole niin häiritsevää. Kalibrointia en ole vielä tehnyt (en ole muutenkaan juuri edes ehtinyt konettani käyttämään kovin aktiivisesti..

-
Näyttäisi olevan viikon 23 kone tämä uusi, on niin tätä mun tuuriagroove kirjoitti:
Muistatko mikä oli ekan MBP:si valmistusviikko? Entä tämän uuden minkä sait tilalle?

Ekan koneen valmistusviikko näytti olleen 22.
Täytyy toivoa että tuo pieni keltaisuus katoaa tuon kalibroinnin myötä, kunhan ehtisi sen tässä jossain välissä tekemään tuolla laitteella...
Niin, ja jotta tiedät mikä paneeli koneessasi on (valmistusviikko sitä ei kerro), niin sen näkee vain kun otat System Preferences -> Displays -> Color -> ja valitse sieltä sen default profiilin (Color LCD) ja Open profile. Sieltä sitten skrollaa riville 13 ja valitse se ja siinä tuleekin Model numero näkyviin. 00009C67 = LG 00009C68 = Samsung
Tuohon sivukysymykseen vielä odotelen vastausta, että voiko noin tehdä ilman että ongelmia esiintyy? Olisi vaan kaikki softat heti näppärästi käytössä.
-
Nyt on näyttö kalibroitu Gretamacbeth Eye-One Display laitteella!=JP= kirjoitti: Täytyy toivoa että tuo pieni keltaisuus katoaa tuon kalibroinnin myötä, kunhan ehtisi sen tässä jossain välissä tekemään tuolla laitteella...
Ero on todella suuri edelliseen koneeseen verrattuna! Keltaisuus ompi lähes kadonnut, ihan hieno keltaisuus on havaittavissa edelleen (kalibrointi on tehty useaan kertaan, eikä tuosta kokonaan eroon ikävä kyllä pääse). Katsotaan nyt vieläkö tuo häiritsee normaalia käyttöä, jos en opi elämään tuon kanssa ensi viikkoon mennessä, lähtee kone takaisin Applelle ja eurot takaisin tilille ja meikäläinen jää odottelemaan revision 2 tulemista markkinoille
Jopa suurempi ongelma vaan on se, että näytön alareunan valkoinen on paljon harmaampi verrattuna näytön yläreunaan, mutta tämä taitaa olla kaikkien kannettavien LCD -näyttöjen ongelma muistaakseni?
-
Viesti Kirjoittaja frissy »
http://cgronlund.posterous.com/
-
-
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
http://www.apple.com/support/downloads/ ... ate13.html
Jatketaan tilanteen seuraamista, ainakin tästä näkee sen, että Apple itsekin on tiedostanut ongelman...
Edit:
Ja hauskuus senkuin jatkuu! Päivityksen jälkeen tuli näyttöön väreily ongelma! Eli näytössä kulkee kuin aalltoja alhaalta ylös koko ajan, etenkin oikeassa yläkulmassa näkyy parhaiten ongelma, huoh....
Ja nyt jotenkin koko näyttö taasen on keltaisempi, eli pitää uudestaan kalibroida!
-
Viesti Kirjoittaja samij »
mistä luit että firmware päivitys poistaisi keltaisuusongelman?=JP= kirjoitti:Nyt on sitten Apple muka julkaissut firmware päivityksen, jonka pitäisi korjata tuo keltaisuus ongelman.![]()
http://www.apple.com/support/downloads/ ... ate13.html
Jatketaan tilanteen seuraamista, ainakin tästä näkee sen, että Apple itsekin on tiedostanut ongelman...
Edit:
Ja hauskuus senkuin jatkuu! Päivityksen jälkeen tuli näyttöön väreily ongelma! Eli näytössä kulkee kuin aalltoja alhaalta ylös koko ajan, etenkin oikeassa yläkulmassa näkyy parhaiten ongelma, huoh....
Ja nyt jotenkin koko näyttö taasen on keltaisempi, eli pitää uudestaan kalibroida!
onpa sulle tosiaan sattunut ongelmallisia tapauksia, mun koneeseen tuo päivitys meni sisään ongelmitta. viime aikoina on kyllä oppinut että applen päivitysten kanssa on parempi odotella muutama päivä ja katsella onko päivityksen kanssa ongelmia ja miten niistä selviää. liekö siellä vieläkin iphone kehityksen aiheuttamaan resurssipulaa...
joka tapauksessa tuo aalto-ongelma pitäisi ratketa näin: http://forums.macrumors.com/showthread. ... &page=2#26
-
Kiitoksia linkistä, tuo korjasi tosiaan tuon aalto-ongelman!samij kirjoitti: joka tapauksessa tuo aalto-ongelma pitäisi ratketa näin: http://forums.macrumors.com/showthread. ... &page=2#26
Edelleen painin tuon keltaisuus ongelman kanssa, sillä pientä keltaisuutta on edelleen minulla havaittavissa ja jotenkin se koko ajan vaan osaa häiritä
Ja jos nyt on luottamista tuohon MacRumors foorumiin, niin joku oli soittanut taasen Applelle ongelmasta ja he ovat nyt tietoisia siitä. Kuulemma joku valmistaja vika, mutta eivät kertoneet tarkemmin. Epäsuora neuvo oli yrittää saada mahdollisimman tuore kone...
Ei jaksaisi alkaa taas backuppaamaan konetta ja lähettämään uudestaan vaihtoon, ku hommiakin pitäisi tehdä...

-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Aikaisemmin on ollut, että kuukauden ennen uuden koneen ostaneet on saaneet nimellistä korvausta vastaan tilattua asennusmediat applelta, mutta mitään takeita tästä ei ole.Sikari-Sakari kirjoitti:Mites toi uus käyttis? Eli saako sen jollain alennuksella kun se tulee ilmeisesti parin kuukauden sisällä? Tekis melkein mieli vielö venailla siihen asti mutta kun koneelle olisi tarvetta nyt...
-
Viesti Kirjoittaja inf »
No joudut odottamaan sinne lokakuulle koneen ostossa sitten. Tosin eihän tuo leopard plajo maksa...129e tai 89e jos olet opiskelija. Ei ole kyllä paha hinta ollenkaan tuo 89e käyttöjärjestelmästäSikari-Sakari kirjoitti:Mites toi uus käyttis? Eli saako sen jollain alennuksella kun se tulee ilmeisesti parin kuukauden sisällä? Tekis melkein mieli vielö venailla siihen asti mutta kun koneelle olisi tarvetta nyt...

Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka