Saisit lisää tilaa lompakkoon sekä tarkemman näytön josta et kyllä hyötyisi kun vanhana ihmisenä et erota edes läppäriä aamulehdestä. Tietysti tässä olisi nyt sitten 8Gb rammia, jota ei voi päivittää, mutta se on toki enemmän kuin mitä sinun nykyisessä on. Päivitettävyys olisi tyyliin että kovalevyn voit vaihtaa, ehkä joskus jos iFixit tekee jonkin setin jolla tuo uuden Pron sisuskalujen tyhjä tila saataisiin täytettyä. Painoero et huomaisi ja näppäimistö on samassa kohdassa sekä CDtä tässäkin on turha mihinkään rakoon turha tunkea. Jos jotain mieltä räjäyttävää odottaa alle vuoden vaihtovälillä niin valkotakit kutsuu, nämäkin kaikki uudistukset on kyllä jo moneen kertaa osattu arvata ja osa pettynyt... Itse en tuota ostaisi vaikka ppi onkin parempi kuin isoveljessään, vaan tuo 15" retina olisi järkevämpi korvaaja jopa 13" Airin tilalle. Pitänee siirtyä Hompun Baarin puolelle...KunkkuJ kirjoitti:Minulla on nyt viime vuoden mallinen 13'' Air, johon olen enemmän kuin tyytyväinen. Valistakaa minua, mitä hyötyisin, jos saisin tämän laitteen näytön tilalle retinanäytön? Mitä oikeasti uutta se antaisi? Siis konkreettisesti, eikä vain tyyliin "se näyttää paremmalta".
MacBook Pro 13" retina late 2012
-
Re: MacBook Pro 13" retina late 2012
Viesti Kirjoittaja thoug »
Nikon D500, Nikkoreita +
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Kyllä tuo ero on suurimmaksi osaksi paremmassa näytössä, mutta onhan 13" Pro:ssa laskentatehoakin on jonkin verran enemmän. Resoluution suhteen uusi "rätinä"-kone pyyhkii Air:illa lattiaa, mutta muiden aspektien suhteen tietoa ei ole paljoa. Tosin jos aiemmissa malleissa näkyneeseen trendiin on luottaminen, niin uuden Pro:n näyttö päihittää Air:in myös muilla osa-alueilla.KunkkuJ kirjoitti:Minulla on nyt viime vuoden mallinen 13'' Air, johon olen enemmän kuin tyytyväinen. Valistakaa minua, mitä hyötyisin, jos saisin tämän laitteen näytön tilalle retinanäytön? Mitä oikeasti uutta se antaisi? Siis konkreettisesti, eikä vain tyyliin "se näyttää paremmalta".
Eli jos high-res näytölle ei ole tarvetta niin ei uutta Pro:ta tarvitse ostaa, ihan sama juttu 13" Air:in ja perus Pro:n kanssa jos 2 kiloa ei ole ylivertainen taakka ja haluaa pystyä vaihtamaan kiintolevyn ja RAM-muistit puhumattakaan optisesta asemasta.
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja jurppa »
edit: Tänää hypistelin tuota 13" retinaa ja ei näyttö aiheuttanut juuri enään edes vau efektiä + tuntui selkeästi painavammalta kuin nykyinen verme.
-
Viesti Kirjoittaja iMies »
Minä en ymmärrä koko myllyä. Itsellänikin on matkakirjoituskoneena 13" MBA, enkä kaipaa siihen käyttöön yhtään lisää painoa saati hintaa. Ja toisin kuin LAG väitti, tavallinen 13" MBP surkeinen näyttöineen vasta ankea esitys onkin.
Itselläni oli jo hetken harkinnassa tuo 15" rMBP mutta lopulta sekin jäi kauppaan - parin tunnin testaamisen jälkeen totesin, että mikään tarkkuus ei korvaa riittävän suurta fyysistä näyttöä, eli senkin rinnalle olisi joutunut hankkimaan 27" näytön.
-
Viesti Kirjoittaja Toby One »
Edit.
Pitäähän tuota kurkkaamassa käydä, muttei 15" retinakaan saanut ensinäkemällä hymyä kasvoille.
-
-
Viesti Kirjoittaja Toby One »
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Jotenkin vain tuntuu Airin näyttö käytännöllisemmältä.
-
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Näin juuri, 1280x800 on jotain käsittämättömän surkeaa vuonna 2012 ja on tarkoitettu lähinnä sokeille. Minä en vain käsitä tuon skaalauksen 'hienoutta' mitä esim. Apple näkee retinoissaan. Miten vaikeaa olisi ollut tuoda vain esim. 1920x1080 tai 1920x1200 tarkkuuksinen näyttö tuohon kokoluokkaan ja antaa käyttäjälle lähinnä sliderit millä säätää erinäisten asioiden fyysistä kokoa ruudulla, esim. tekstin kokoa jos silmät eivät toimi?Toby One kirjoitti:Tuntuis vaan typerältä ostaa retina ja käyttää sitä 1280x800 vastaavassa tilassa, kun ei käytännön työskentelytila kuitenkaan lisäänny. Täys tarkkuus on taas liian pientä katseltavaa ja skaalatessa otetaan kuvanlaadussa takkiin.
Jotenkin vain tuntuu Airin näyttö käytännöllisemmältä.
Mitä kuvanlaatuun tulee, niin lähdemateriaalihan on kaiken a ja o, ei 1680x1050 ole mitenkään huonolaatuinen tai huonompi kuin 1280x800 jos materiaali ottaa sen huomioon ja miksi ei ottaisi koska mulla on tälläkin hetkellä tässä rutkasti enemmän pikseleitä näytöissä ja ei mitään ongelmia kuvanlaadun suhteen.
Natiivireso on aina se kaikista parhain vaihtoehto niin koneelle, näytölle kuin ihmisellekin, kaikki skaalaus on percstä ja aiheuttaa vain lisäharmia prosessorille, näytönohjaimelle yms.
-
Itse asiassa iPad 3:n käyttö on aiheuttanut itselleni sen, että 13" MBA on alkanut tietyissä käyttötilanteissa tuntumaan häiritsevän epätarkalta. Normaalissa kirjoitushommassa sen näyttö tuntuu edelleen loistavalta, mutta sohvalla/sängyllä/lattialla surffatessa näyttö on niin lähellä (<50 cm) silmää että tekstin sahalaitaisuuden pystyy erottamaan. Ja kun pöydältä löytyy 27" iMac, on tuosta MBAsta tullut lähinnä matkakirjoituskone.
-
-
Viesti Kirjoittaja dl00m »
Itse vaihdoin 13 pro late 2011 tähän mid 2012 airiin.L_A_G kirjoitti:Kyllä tuo ero on suurimmaksi osaksi paremmassa näytössä, mutta onhan 13" Pro:ssa laskentatehoakin on jonkin verran enemmän. Resoluution suhteen uusi "rätinä"-kone pyyhkii Air:illa lattiaa, mutta muiden aspektien suhteen tietoa ei ole paljoa. Tosin jos aiemmissa malleissa näkyneeseen trendiin on luottaminen, niin uuden Pro:n näyttö päihittää Air:in myös muilla osa-alueilla.KunkkuJ kirjoitti:Minulla on nyt viime vuoden mallinen 13'' Air, johon olen enemmän kuin tyytyväinen. Valistakaa minua, mitä hyötyisin, jos saisin tämän laitteen näytön tilalle retinanäytön? Mitä oikeasti uutta se antaisi? Siis konkreettisesti, eikä vain tyyliin "se näyttää paremmalta".
Eli jos high-res näytölle ei ole tarvetta niin ei uutta Pro:ta tarvitse ostaa, ihan sama juttu 13" Air:in ja perus Pro:n kanssa jos 2 kiloa ei ole ylivertainen taakka ja haluaa pystyä vaihtamaan kiintolevyn ja RAM-muistit puhumattakaan optisesta asemasta.
Muistia on Airissa 8gb, jota en tarvitse takuulla enempää. Suurin etu on näyttö: 1440x on aivan jäätävästi parempi vrt. tuohon 1280 resoon. En ymmärrä miten koskaan käytin niin kuppasta resoluutiota. Värisävyt ovat toki pro:ssa paremmat, tumma on tummempaa ja muutenkin kylläisemmän näköiset värit.
Aika turhaahan tämä on, jos Retinalla samat resot periaatteessa kuin tuolla 13 karvalakki-pro:lla? Huhhuh!
-
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Tehokkaampaa ja vähemmän energiaa kuluttava kun kaikki on yhdellä SoCilla.mika_t kirjoitti:Tämä on taas tarpeisiin ja eri mahdollisuuksien tietämykseen liittyvä asia. Toisen nopeus on toisen konttaus. Lauseen jälkimmäistä osaa en oikein ymmärtänyt, että mitä ajat siinä oikein takaa.Kyllä ne nykyajan näytönohjaimet on ihan tarpeeksi nopeita, ongelmana on etäisyyden ja kaikki pitää saada mahdollisimman lähelle.
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
-
Tämän hintaisessa laitteessa voisi olettaa, että on jo tehojakin.
-
- Porttikiellossa
Viesti Kirjoittaja adele »
Tämän hintaisessa laitteessa voisi olettaa, että olisi joku idea joka kantaa. Tämän hintaisessa laitteessa voisi olettaa järkevää kokonaisuutta. Ferrarin donitsi ei tee kottikärrystä Ferraria.mika_t kirjoitti:Tämän hintaisessa laitteessa voisi olettaa, että on jo tehojakin.
Sadan miljoonan pikselin näytölläkin 13":n näyttö olisi yhä 13":n näyttö. 50cc mopo on 50cc:n mopo, 50cc:n mopon tehoilla. Integroitu näytönohjain on integroitu näytöohjain, integroidun näytönohjaimen teholla.
15" retinaan voidaan (ilman kohtuuttoman suurta mielikuvitusta) liittää nimeen sana Pro, mutta 13" on ominaisuuksillaan käsittämätön sekasikiö. Macbook Heavy Air sopisi paremmin nimeksi kuin Pro.
Applella suunta Pro linjan suhteen on osin hukassa.
Voimakoneet ovat unohdettu pöytäkoneissa. Jään odottamaan saman trendin jatkumista, jossa 15":kin jää kahden ytimen ja mikkihiiri-näytönohjaimen varaan, samalla kun näytön ppi nostetaan viiteensataan.
-
Viesti Kirjoittaja nuutti »
-
Viesti Kirjoittaja _Geno44 »
-
Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »
Sitten taas sen jälkeen kun saa logattua ittensä sisään, niin WLAN:iin liittyminen kestää tyyliin 5+ sekuntia?
Aikaisempiin keskusteluihin viitaten, itse kun käyttelen konetta 1650 jne resolla, kuvat näkyvät 1:1 koossa esim Pixelmatorissa (ja varmaan Previewissä), sekä VLC:llä 1080p leffat näkyy natiiviresossaan.
Kannattaa siis muistaa et nää retinakoneet pyörittää ihan-swidun-kokoajan 2560x1600 resoa, josta sitten on skaalattu softalla/GPU:lla tää lopullinen reso.
Sellanen hauska tuli vielä mieleen, että HD tuubivideot pyörinee varsin töksivästi aina. Aika kurppasta tän hintaselta koneelta. <--- I'll take that back. Ongelmana lienee Chromen built-in flash joka ei oikeen jotenkin osaa. Firefoxissa ja Safarissa erikseen asennettu fläsy jaksaa pyöritellä ihan nätisti tuubin 1080p videoita.
-
Viesti Kirjoittaja _Geno44 »
Kokeilin, ja yllätyin suuresti. Vaikkei mitään järkyttäviä ongelmia ollut ennenkään. Kaikki pyörii kuin silkki, myös esim. theverge.com
Suosittelen, oli käytössä sitten retina tai ei!
-
Viesti Kirjoittaja rikuku »
Kiitos tästä! Lähti kyllä kaikki scroll-lagit sen myötä._Geno44 kirjoitti:http://www.anandtech.com/show/6495/late ... na-display
Kokeilin, ja yllätyin suuresti. Vaikkei mitään järkyttäviä ongelmia ollut ennenkään. Kaikki pyörii kuin silkki, myös esim. theverge.com
Suosittelen, oli käytössä sitten retina tai ei!
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka