Äitisi varmaan luulee, että kyseessä on hetken huuma, ja jos nyt ostaisit, viikon päästä MacBook olisi nurkassa pölyttymässä. Äidilläsi on mitä luultavammin virheellinen ja liian yleistävä käsitys siitä, että kukaan 13-vuotias ei voi ymmärtää, mikä on hyödyllinen hankinta ja mikä ei ja että onko se hyödyllinen vielä vähän ajan kuluttuakin, vaikka sinä itse tietenkin olet niin fiksu ja poikkeuksellinen 13-vuotias, että ymmärrät.
Nyt vaan sitkeää painostusta kehiin! Jos jaksat joka päivä jauhaa MacBookin hankinnasta - sanotaan nyt vaikka puolen vuoden ajan - niin äitisi kyllä pian ymmärtää, kuinka tosissasi asian kanssa olet. Hanki lisää tietoa Applesta ja MacBookista. Hanki käsiisi vertailuja PC-koneisiin. Korosta Maccien hyviä puolia (mutta mainitse myös joitakin huonoja, esim.. no, nyt ei tule yhtään mieleen, mutta kuitenkin niin, että mamma tietää sinun sitten puhuvan totta eikä keksivän päästäs mitään ihmekonetta).
Tee vaikka leikekirja kaikesta keräämästäsi tärkeästä informaatiosta. Samalla saat helpotusta omaan Mac-kuumeeseesi, ja kun vilauttelet kirjaa äiskälle välillä, hän alkaa varmasti pehmetä pikkuhiljaa. Jättele "vahingossa" äiskän silmiin osuviksi esim. lehtileikkeitä, jotka kertovat Mac-koneiden laadukkuudesta. Ja kun perheenne puheenaiheeksi tulee muuten vaan esim. energiankulutus, voit sivumennen sanoa, että Macit vievät energiaa muuten murto-osan siitä, mitä perus-PC:t.
Ole sitkeä, mutta älä sorru huutamiseen, lapselliseen kiukkutteluun äläkä tyrkytä omia mielipiteitäsi LIIKAA - sellaisesta äiti tulee varmasti vain pahalle tuulelle, mikä ei edistä luvansaantia yhtään. Kun aikansa tuloksetta suostuttelee, sortuu helposti liioitteluun. Varo sitä. Varo valehtelemasta. Älä sano, että Mac on niin hyvä, että sillä voi jopa lentää, ellei sillä voi lentää. Jos lipsauttaa yhdenkin valheen näin herkässä asiassa, uskottavuus häviää totuuksiltakin.
Jos äippä tuntuu hermostuvan ainaiseen vaikkakin asialliseen hokemiseesi, pidä parin päivän tauko. Jatka sitten varovaisesti ja vähän niin kuin salaa uudelleen. Kyllä se siitä..
Usko mua, siitä ei oo kuin 6 vuotta kuin olen itse ollut sinun ikäisesi ja keksinyt haluavani ties mitä.. Ja osan jutuista sitkeällä suostuttelulla ja määrätietoisella vakuuttelulla saanutkin.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)