Eeh? tarkistetaan nyt ymmärsinkö ihan oikein.kallekilponen kirjoitti:Ei tietenkään, mutta yhtä paljon syklejä siinä kertyy niinkin. Ne syklit vain ketyvät eri tavalla. Kiinni pitäessä ne kertyvät 3%+3%+3% eli pienissä paloissa, mutta kuitenkin ihansamaan tahtiin. Minun tavallani niitä ei kertyy isommissa paloissa, muttei sen nopeammin. Hyvin lähelle saman verran akkua rasitetaan, mutta sillä erolla, että muisti-ilmiötä ei synny yhtä vikkelään kuin kokoajan kiinni pidettäessä. (Ja jos joku ajattelee, että eihän nykyakuilla enää muisti-ilmiötä tapahdu, niin kyllä sitä tapahtuu, ei niin paljon kuin ennen, mutta tapahtuu.)Hount kirjoitti: Jos nyt neuvot käyttämään akun aina tyhjäksi, niin tuosta niitä lataussyklejä vasta kertyykin. Kun konetta käyttää verkkovirrassa ei se todellakaan laske kokonaista lataussykliä jokaisesta pienestä latauskerrasta.
Tapa A: minun ehdottama tapa.
Akku kiinni koneessa ja kone kiinni laturissa.
Akkua ei ladata, eikä siitä oteta virtaa juurikaan. Akkua ladataan pikkuisen silloin tällöin sen oman purkautumisen ja satunnaisen käytön mukaan. Akkuun tulee yksi lataussykli n. 2-3 päivän välein.
Tapa B: sinun ehdottamasi tapa.
Akku kiinni koneessa ja kone irti laturista.
Akkua puretaan koko ajan n. 10 - 20 W teholla. Akkuun tulee yksi lataussykli akkukesto + akun latautumiseen kuluva aika. Eli yksi lataussykli n. 8-10 tunnin välein.
Laturissa kiinni pitämällä akku tuhoutuu siksi, että sen kemiallisen rakenteen takia akkua ei ole järkevää säilyttää 100% latauksessa. Myös koneessa kiinni pitämällä akku on koko ajan lämmin. Tämä tuhoaa akun maksimi kapasiteettia liki yhtä nopeasti, kuin jatkuva 100% lataus.kallekilponen kirjoitti: Eli tuon tyhjäksi->täyteen->tyhjäksi tavan idea on minimoida kalibroinnin tarvetta (toki sitä silti täytyy aika-ajoin tehdä), ei lataussyklien määrää.
Ainoa tapa säästää akkua lataussykleiltä on tosiaan tuo tapa ottaa akku irti kun kone on verkkovirrassa, mutta tämä ei nykykoneilla ole enää mahdollista, tai ainakaan käytännöllistä.Hount kirjoitti:Optimi olisi akun purku n. 50% kapasiteettiin ja sitten säilytys koneesta irrallaan.
- Hount
Kaikenlaisista akunkäyttötavoista on vuosien varrelta kokemusta, jotka ovat minulle osoittaneen akun säilyvän pisimpään käyttökelpoisena tuolla täyteen->miltei tyhjäksi->täyteen lähestymistavalla. (Laturissa kiinni pitämällä tai pöytälaatikkoon unohtumalla on kyllä useammastakin akusta tullut käyttökelvoton aika vikkelästi...)
Pöytälaatikkoon unohtunut akku tuhoutuu puolestaan siitä, että sen varaus on alunperin ollut 100% tai alle 50%. Taas 100% lataus tuhoaa akkua, koska LiPo tai Li-Ion akun itsepurku on hyvin vähäistä. Ja alle 50% varaukseen jätetyn akun itsepurku saattaa viedä latauksen liian alhaiseksi ja tästä akku tuhoutuu hyvin herkästi, vaikka akuissa onkin nykyään hyvin toimivat suojapiirit, jotka estävät akun liian tyhjäksi purun, niin jälleen kerran akun kemiallinen rakenne ei kestä pitkäaikaista säilytystä liian tyhjänä.
Tähän yhtälöön kun vielä lisätään se, että akku lämpenee sitä ladattaessa tai purettaessa ja jos akkua ei voi irroittaa koneesta (uudet koneet) niin akun lämpötilan laskemiseksi ei ole muuta keinoa, kuin pitää konetta laturissa. Tällöin akkua ei pureta eikä sitä ladata (kuin hyvin harvoin).
Nykyiset akut kestävät oikein käytettynä niin monta lataussykliä ettei tuosta tyhjäksi->täydeksi käytöstä ole varsinaista haittaa, mutta se on aivan tyhmää, koska tällä lämmittää vaan turhaa akkua ja lisää lataussyklejä.
Korjataan nyt hieman alkuperäistä ohjetta.
1. Paras vaihtoehto on akun lataus tai purku 50% varaukseen ja säilytys koneesta irrallaan.
2. Jos akku ei ole irroitettavissa, niin akun säilytys 50% varauksessa koneessa kiinni ja riittävän viileänä.
3. Jos maksimi lataus ei ole säädettävissä, eikä akun irroitus mahdollista, niin sitten akku kiinni koneessa ja kone kiinni laturissa ja riittävän usein akun käyttö tyhjäksi ja lataus. Riittävän usein tarkoittaa ~200-300 kertaa vuodessa. Akun tyhjennys-lataus syklit siksi, ettei kone unohdu 100% varaukseen koneeseen kiinni. Tähän seikkaan perustuu tuo ainainen purku-lataus, mutta jos konetta käyttää muuten "oikein", niin ei tarvitse koko ajan olla irroittelemassa latausjohtoa. Ja jos tiedät ettet käytä konetta yli viikkoon, niin pura akku 50% varaukseen.
Aina kun akku on kiinni koneessa, niin tietokoneen sammutus tai suspend aina kun konetta ei käytetä, koska tällöin akku pääsee jäähtymään.
Haluan nyt huomauttaa etten missään mielessä ole runttaamassa kallekilposen ehdotusta purku-lataus-purku -ideasta.
Tuo on nykykoneilla helpoin tapa varmistua siitä ettei akku unohdu tyhjäksi tai täydeksi. Fiksumpi voisi äkkiä laskea että tuolloin akun keskimääräinen kapasiteetti on hyvin lähellä optimaalista 50 prosentia. Haluan vain tarjota selityksen mistä tämä johtuu ja vaihtoehtoisen tavan jolla pääset samaan (tai hyvällä tuurilla ja taidolla parempaan) lopputulokseen akun säilymisen kannalta vähemmillä lataussykleillä. (parempi tulos akun säilymisen kannalta tuolla "minun tavallani" johtuu enimmäkseen pienemmästä akun lämpötilasta, osakseen vähemmistä lataussyklien määrästä)
- Hount