Apua MacBookin valinnassa ymt.
-
Re: Apua MacBookin valinnassa ymt.
Viesti Kirjoittaja essyllyx »
1. Kuinka usein mac:ia tarvitsee päivittää ja onko se helppa?
2. Miten OS X eroaa windows 7??
3. Kertokaa windows:in huonoja puolia!! XD
4. Miltä sivustolta näkee mitä ohjelmia saa macbook:eihin??
Iskäni ei jousta/luovuta helpolla joten koitan saada äidin puolelleni... >:DD
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
-
: DDThoth kirjoitti:Isä kuulostaa niin jääräpäältä, että ehkä kannattaa tosiaan luoda "naisten liitto" äidin kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Olisikohan niitä päivityksiä sellainen kourallinen kuukaudessa? Varmaan noin 3-5. Riippuu aina vähän. Mutta Mac osaa itse lyödä sellaisen kätevän ikkunan, jossa se kertoo, että päivityksiä on löydetty ja kysyy jos ne haluaa asentaa (jotka kyllä normikäyttäjä aina haluaa). Ei se ole hankalaa vaikka sitä pitäisi tehdä joka toinen päivä. Se vain vie sen muutaman minuutista johonkin kymmeniin minuutteihin, riippuen paljon sieltä on tulossa tavaraa. Windows 7 verrattuna, päivityksiä ei tule niin valtavasti, koska Applen ei tarvitse julkaista yhtä paljon turvallisuuspäivityksiä, mitä Microsoft puskee Windows 7'aan.essyllyx kirjoitti:1. Kuinka usein mac:ia tarvitsee päivittää ja onko se helppa?
Yleinen käyttömukavuus varmaankin isoin pointti. Käyttöjärjestelmä on myöskin sopivampi pienelle näytölle, kuten tässä tapauksessa sinulla varmaan tulisi olemaan 13" kone. Onhan se paljon simplistisempi, jos sitä kaipaa, vaikka en olekkaan varmaan paras ihminen kertomaan tästä. Edit: Miltein unohdin. Itse olen vakituinen Windows 7 ja Mac OS X:n käyttäjä ja mielestäni Mac OS X:llä on paljon parempi pienkehittäjäyhteisö, jotka julkaisevat ihan fantastisia ohjelmistoja, esim. Twitter for Mac, Sparrow, Alfred, Reeder yms. Windowsilla on aika hankala löytää laadukkaita ohjelmia, tai ainakin verrattuna Mac'iin.essyllyx kirjoitti:2. Miten OS X eroaa windows 7??
Käyttäytyy joskus todella kummallisesti ilman kovin mitään selityksiä. Tosin, ei se Mac'aan kovin paljon selittele ongelmiaan, mutta se ei temppuile yhtä paljon silloin. Esim. Mac ei yhtäkkiä kerro, että tiedostoa ei voi uudelleennimetä, koska "Tiedosto on avoinna ohjelmassa Resurssienhallinta", joka on siis virhe johon on joutunut kohtaamaan ajoittain. Jos sitten verrataan ihan rautapuolella, niin yleensä Windows-läppärit oikein tuntuvat heikompilaatuisilta verrattuna Applen vastaaviin laitteisiin ja Applen läppäreissä on todella mukavia käyttölaadullisia ominaisuuksia, kuten esim. MagSafe-virtajohto ja tuo Trackpad, joka on ihan loistava.essyllyx kirjoitti:3. Kertokaa windows:in huonoja puolia!! XD
Ei siihen ole kovin yksittäisiä sivustoja. Mac App Storen sivuilla on muutama laadukas esimerkki tai sitten voi katsoa vaikka MacUpdatesta jotain.essyllyx kirjoitti:4. Miltä sivustolta näkee mitä ohjelmia saa macbook:eihin??
-
Viesti Kirjoittaja pikkupoika »
etsi Mac-fanaatikko poikaystäväksesi ja yritä saada hänet esim. luovuttamaan aiemman Macinsa sinulle jos hän haalii uutta

allekirjoittanut ei ole sinkku, mutta anteeksi tästä -- tilanne näyttää tarvitsevan radikaaleja käänteitä

t: pikkupoika
-
Mailia kirjoitti:Olisikohan niitä päivityksiä sellainen kourallinen kuukaudessa? Varmaan noin 3-5. Riippuu aina vähän. Mutta Mac osaa itse lyödä sellaisen kätevän ikkunan, jossa se kertoo, että päivityksiä on löydetty ja kysyy jos ne haluaa asentaa (jotka kyllä normikäyttäjä aina haluaa). Ei se ole hankalaa vaikka sitä pitäisi tehdä joka toinen päivä. Se vain vie sen muutaman minuutista johonkin kymmeniin minuutteihin, riippuen paljon sieltä on tulossa tavaraa. Windows 7 verrattuna, päivityksiä ei tule niin valtavasti, koska Applen ei tarvitse julkaista yhtä paljon turvallisuuspäivityksiä, mitä Microsoft puskee Windows 7'aan.essyllyx kirjoitti:1. Kuinka usein mac:ia tarvitsee päivittää ja onko se helppa?
Yleinen käyttömukavuus varmaankin isoin pointti. Käyttöjärjestelmä on myöskin sopivampi pienelle näytölle, kuten tässä tapauksessa sinulla varmaan tulisi olemaan 13" kone. Onhan se paljon simplistisempi, jos sitä kaipaa, vaikka en olekkaan varmaan paras ihminen kertomaan tästä. Edit: Miltein unohdin. Itse olen vakituinen Windows 7 ja Mac OS X:n käyttäjä ja mielestäni Mac OS X:llä on paljon parempi pienkehittäjäyhteisö, jotka julkaisevat ihan fantastisia ohjelmistoja, esim. Twitter for Mac, Sparrow, Alfred, Reeder yms. Windowsilla on aika hankala löytää laadukkaita ohjelmia, tai ainakin verrattuna Mac'iin.essyllyx kirjoitti:2. Miten OS X eroaa windows 7??
Käyttäytyy joskus todella kummallisesti ilman kovin mitään selityksiä. Tosin, ei se Mac'aan kovin paljon selittele ongelmiaan, mutta se ei temppuile yhtä paljon silloin. Esim. Mac ei yhtäkkiä kerro, että tiedostoa ei voi uudelleennimetä, koska "Tiedosto on avoinna ohjelmassa Resurssienhallinta", joka on siis virhe johon on joutunut kohtaamaan ajoittain. Jos sitten verrataan ihan rautapuolella, niin yleensä Windows-läppärit oikein tuntuvat heikompilaatuisilta verrattuna Applen vastaaviin laitteisiin ja Applen läppäreissä on todella mukavia käyttölaadullisia ominaisuuksia, kuten esim. MagSafe-virtajohto ja tuo Trackpad, joka on ihan loistava.essyllyx kirjoitti:3. Kertokaa windows:in huonoja puolia!! XD
Ei siihen ole kovin yksittäisiä sivustoja. Mac App Storen sivuilla on muutama laadukas esimerkki tai sitten voi katsoa vaikka MacUpdatesta jotain.essyllyx kirjoitti:4. Miltä sivustolta näkee mitä ohjelmia saa macbook:eihin??
KIITOSSS!! ^^
-
pikkupoika kirjoitti:heh, sen verran epätoivoiselta näyttää että pitää lisätä tämmöinenkin vaihtoehto:
etsi Mac-fanaatikko poikaystäväksesi ja yritä saada hänet esim. luovuttamaan aiemman Macinsa sinulle jos hän haalii uuttasitten jos isä vinkuu asiasta niin kerrot ettet maksanut penniäkään vaan poikaystäväsi sen sinulle antoi rakkaudenosoituksena 8)
allekirjoittanut ei ole sinkku, mutta anteeksi tästä -- tilanne näyttää tarvitsevan radikaaleja käänteitä
hah : D Ei varmaankaan kenelläkään koulussani olevalla pojalla ole mac:ia... (c: Jos on pakko niin menen mummini juttusille XD
-
-

Sanot vain isällesi että teidän on vakavasti keskusteltava SINUN tulevaisuudestasi. Koulutöitä ajatellen koet hyötyväsi kannettavasta tietokoneesta paljon -- nimenomaan kestävästä ja helposti päivitettävästä sellaisesta. Ellei isäsi suostu keskusteluun, anna hänelle muita valintoja -- on hän kuitenkin isäsi. Voisit esimerkiksi katsoa muutamia "kivoja" Windows-kannettavia samassa hintahaarukassa missä tuleva Macisi olisi ja ehdota isällesi niitä kaikkia, mutta faktapohjaisesti erittelet pois sellaiset joissa on esim. huono akunkesto ja/tai kehnorakenteinen runko. Ota isäsi mukaan elektroniikkaliikkeisiin ja katsele Windows-kannettavia. Älä lusmuile ja sano että "tämä ei miellytä" vaan tutki niitä koneita kunnolla ja sano isällesi tapaan "en usko että tämä muovinen runko pysyy laukussa ehjänä" -- kun saavutte Macien luo, kiinnitä huomiosi yksityiskohtiin, esim. MagSafe liittimeen: "katso isä! tämän virtajohto on magneettinen eikä vaurioidu yhtä helposti kuin tuon HP:n jota juuri katsoimme."
Kirjoita kirje, älä laita kuvia, älä ylista Applea millään lailla, mutta pane ylös kaikki asiat jotka ovat tärkeät sinulle. Mitä odotat kannettavalta? Anna isäsi vastata siihen kirjallisesti, jos ei keskusteluun suostu naamatusten. Huomioi asioita, kuten akunkestoa -- kannettava tulee joka tapauksessa opiskelutarpeisiin, tarvitset siis pitkäkestoisen akun, ettei sinun tarvitse raahata laturia mukana jota et välttämättä voi käyttää koulussa. Muistuta isääsi myös siitä, että Macille voi asentaa Windowsin siinä tapauksessa, että tarvitset käyttää vain Windowsille löytyviä ohjelmia koulujuttuja varten. Muistuta kuitenkin häntä myös siitä seikasta, että Microsoft Officen sekä yleisimmät ohjelmat kuten Adobe Photoshopin saa Macillekin. Ja lopuksi -- kerro hänelle että sinulle sopisi mikä tahansa kannettava (oikeasti sopiikin, käyttöjärjestelmä on vain... käyttöjärjestelmä, Mac ei mikään kummallisempi ole). Kuitenkin, yritä kertoa että MacBookin hintaluokassa ei vain ole mitään yhtä hyvää Windows-kannettavaa ja että tietokoneet ovat tietokoneita, kunhan saat koulutyösi hoidettua.
Yritän vain viestittää -- että jos ei nyt Macin hankinta onnistu, ei kannata mitään isä-vihaa kehitellä myöskään

Itselläni oli alussa myös pelkkää Windowsia, mutta isä ei suostunut oikein milloinkaan hankkimaan minulle Macia. No, rebellinä sitten päätin kokeilla Linuxia (ilmaiskäyttöjärjestelmä, huomattavasti monimutkaisempi kuin itse Windows) ja parin vuoden Linux harrastelun jälkeen päädyin hankkimaan Macin. Tässä vaiheessa isä ei sanonut paljoa vastaan, kun asiallisesti kerroin hänelle sekä hyvät että huonot puolet Windowsista ja Macista.
Onnea matkaan

-
pikkupoika kirjoitti:Ryhdistäydy nyt
Sanot vain isällesi että teidän on vakavasti keskusteltava SINUN tulevaisuudestasi. Koulutöitä ajatellen koet hyötyväsi kannettavasta tietokoneesta paljon -- nimenomaan kestävästä ja helposti päivitettävästä sellaisesta. Ellei isäsi suostu keskusteluun, anna hänelle muita valintoja -- on hän kuitenkin isäsi. Voisit esimerkiksi katsoa muutamia "kivoja" Windows-kannettavia samassa hintahaarukassa missä tuleva Macisi olisi ja ehdota isällesi niitä kaikkia, mutta faktapohjaisesti erittelet pois sellaiset joissa on esim. huono akunkesto ja/tai kehnorakenteinen runko. Ota isäsi mukaan elektroniikkaliikkeisiin ja katsele Windows-kannettavia. Älä lusmuile ja sano että "tämä ei miellytä" vaan tutki niitä koneita kunnolla ja sano isällesi tapaan "en usko että tämä muovinen runko pysyy laukussa ehjänä" -- kun saavutte Macien luo, kiinnitä huomiosi yksityiskohtiin, esim. MagSafe liittimeen: "katso isä! tämän virtajohto on magneettinen eikä vaurioidu yhtä helposti kuin tuon HP:n jota juuri katsoimme."
Kirjoita kirje, älä laita kuvia, älä ylista Applea millään lailla, mutta pane ylös kaikki asiat jotka ovat tärkeät sinulle. Mitä odotat kannettavalta? Anna isäsi vastata siihen kirjallisesti, jos ei keskusteluun suostu naamatusten. Huomioi asioita, kuten akunkestoa -- kannettava tulee joka tapauksessa opiskelutarpeisiin, tarvitset siis pitkäkestoisen akun, ettei sinun tarvitse raahata laturia mukana jota et välttämättä voi käyttää koulussa. Muistuta isääsi myös siitä, että Macille voi asentaa Windowsin siinä tapauksessa, että tarvitset käyttää vain Windowsille löytyviä ohjelmia koulujuttuja varten. Muistuta kuitenkin häntä myös siitä seikasta, että Microsoft Officen sekä yleisimmät ohjelmat kuten Adobe Photoshopin saa Macillekin. Ja lopuksi -- kerro hänelle että sinulle sopisi mikä tahansa kannettava (oikeasti sopiikin, käyttöjärjestelmä on vain... käyttöjärjestelmä, Mac ei mikään kummallisempi ole). Kuitenkin, yritä kertoa että MacBookin hintaluokassa ei vain ole mitään yhtä hyvää Windows-kannettavaa ja että tietokoneet ovat tietokoneita, kunhan saat koulutyösi hoidettua.
Yritän vain viestittää -- että jos ei nyt Macin hankinta onnistu, ei kannata mitään isä-vihaa kehitellä myöskäänSitten kun saat omat fyffet kasattua niin osta Mac, mutta jos isäsi tahtoo sinulle Windows-kannettavan nyt... niin jos ei asiallisellakaan keskustelulla pääse hänen mieltä muuttamaan, ota se Windows ja kiro sitä päivät pitkät aina kun ongelmia sattuu
Itselläni oli alussa myös pelkkää Windowsia, mutta isä ei suostunut oikein milloinkaan hankkimaan minulle Macia. No, rebellinä sitten päätin kokeilla Linuxia (ilmaiskäyttöjärjestelmä, huomattavasti monimutkaisempi kuin itse Windows) ja parin vuoden Linux harrastelun jälkeen päädyin hankkimaan Macin. Tässä vaiheessa isä ei sanonut paljoa vastaan, kun asiallisesti kerroin hänelle sekä hyvät että huonot puolet Windowsista ja Macista.
Onnea matkaan
Juu voisin kokeilla tuota, mutta varmaan teen niin että otan Windows koneen ja sanon että se on ihan sairaan huono ymt ja kone menisi veljelleni. Sitten voisin pyytää uudestaan mac:ia, sillä ei olisi enää sitä vaihtoehtoa, että ottaisin windows:in. ^^
-
Kuulostaa järkyttävän epäloogiselta ja huonolta idealta.essyllyx kirjoitti:Juu voisin kokeilla tuota, mutta varmaan teen niin että otan Windows koneen ja sanon että se on ihan sairaan huono ymt ja kone menisi veljelleni. Sitten voisin pyytää uudestaan mac:ia, sillä ei olisi enää sitä vaihtoehtoa, että ottaisin windows:in. ^^
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Mailia kirjoitti:Kuulostaa järkyttävän epäloogiselta ja huonolta idealta.essyllyx kirjoitti:Juu voisin kokeilla tuota, mutta varmaan teen niin että otan Windows koneen ja sanon että se on ihan sairaan huono ymt ja kone menisi veljelleni. Sitten voisin pyytää uudestaan mac:ia, sillä ei olisi enää sitä vaihtoehtoa, että ottaisin windows:in. ^^
No en keksi muutakaan, mutta kyllä tuo on aika huono suunnitelma.... Olin jo yhden päivän mykkäkoulussa ja kiukuttelin mutta ei se mitään auttanut... :// Mutta jos saan windows koneen tekisi mieli heitää se parvekkeelta alas. En ota vastaan kahta ja puolta vuotta kestävää konetta.... -.-'
-
Viesti Kirjoittaja jomppeli »
edit. Itse olen saanut 1 koneen vanhemmilta tai no sekin oli perheen kone mutta mie sitä käytin vain ja oli mun huoneessa. Kun sillä tuli ikää vinguin uutta konetta mutta vastaus oli että osta ite joten menin sinä kesänä kesätöihin ja säästin koko kesän massit jotta sain rakentaa haluamani koneen. Tääkin on 1 vaihtoehto jolla saat sen macin.
-
jomppeli kirjoitti:Juu tuo että otat winukka masiinan ja sit sanot että on huono taitaa päätyä siihen että sanotaan että no ole ilman mitään.
edit. Itse olen saanut 1 koneen vanhemmilta tai no sekin oli perheen kone mutta mie sitä käytin vain ja oli mun huoneessa. Kun sillä tuli ikää vinguin uutta konetta mutta vastaus oli että osta ite joten menin sinä kesänä kesätöihin ja säästin koko kesän massit jotta sain rakentaa haluamani koneen. Tääkin on 1 vaihtoehto jolla saat sen macin.
Voisin ostaa mac:in itse, mutta sitäkään en saa tehdä... (isäni sanoo että en saa päättää omista rahoista ennen kuin täytän 18v) -.-'
-
Toteat vaan kylmänviileästi, että hylkäät heidän tarjouksen ja toteat säästäväsi sitten itse rahat kasaan Macciä varten, jonka ostat sitten viimeistään 18v. Ei tässä oikeasti mikään auta.essyllyx kirjoitti:Voisin ostaa mac:in itse, mutta sitäkään en saa tehdä... (isäni sanoo että en saa päättää omista rahoista ennen kuin täytän 18v) -.-'
-
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
Älä välitä isästäsi kyllä sekin aikanaan leppyy. Marssikaa äitis kanssa yhessä lähimpään Giganttiin ostamaan se Mac. Jos äitis ei suostu niin sano vaikka että teet jotain koti-hommia vaikka kuukauden ajan.essyllyx kirjoitti:jomppeli kirjoitti:Juu tuo että otat winukka masiinan ja sit sanot että on huono taitaa päätyä siihen että sanotaan että no ole ilman mitään.
Voisin ostaa mac:in itse, mutta sitäkään en saa tehdä... (isäni sanoo että en saa päättää omista rahoista ennen kuin täytän 18v) -.-'

-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Jeps, sama ongelma aikoinaanessyllyx kirjoitti: Voisin ostaa mac:in itse, mutta sitäkään en saa tehdä... (isäni sanoo että en saa päättää omista rahoista ennen kuin täytän 18v) -.-'
Sitten kun ostin macin, niin sitä päivänkakkaraa alkoi satamaan urakalla porukoitten puolelta.
Turhaa sitä yhteen koneeseen kannattaa jumiutua.
Sitten kun ostat niin huomaat sen.
-
Sen lisäksi vain se, että faktat ovat pitäviä väitteitä, älä sorru sellaiseen "tämä on hidas, käynnistyy 5minuutissa ja on muutenkin tökkivä kone." MacBook (valkoinen, huom. muovinen malli) esimerkiksi on varsin epätehokas kannettava, siinä on melko vanha Intel-prosessori (Core 2 sarja, ei uusinta Core i5/i7 sarjaa) ja heikko grafiikkapiiri. Sanoisin jopa että brändistä tulee maksettua enemmän Mac puolella kuin Windows kannettavista. Näissä Maceissa on tosiaan hyviä puolia esim. vankkarakenteisuus, yksinkertainen käyttöjärjestelmä ja pitkä elinikä sekä hyvä jälleenmyyntiarvo. Mutta tämä kaikki tulee useimmiten suorituskyvyn kustannuksella, eli saman hintaluokan Windows-kannettava voi olla huomattavasti nopeampi ja/tai suorituskykyisempi kuin vastaava Mac. Lue läksysi kunnolla, ettet tee mitään virheellisiä päätelmiä.
Maceissa kuitenkin on myös ongelmia. Aina ei kaikki onnistu, joskus ohjelmat sulkevat itsensä sanomatta mitään ja joskus käyttöjärjestelmä jäätyy paikalleen -- virtanapista pois ja takaisin päälle, muu ei auta. Voin Windows-käyttäjänä myös todeta, että vanha tietokoneeni Windows 7:llä toimii tänäänkin yhtä hyvin kuin pari vuotta sitten, eikä virusten kanssa ole juurikaan mitään ongelmia. Maceille siis on myös viruksia jonkin verran, vaan ei yhtä paljon kuin Windowsille. Macin huoltaminen on lähes mahdotonta, voit esim. vaihtaa kovalevyn ja muistikammat, mutta siihen se jäikin. Akkua esim. ei saa irti, eli kun uuden MacBookin akku heikkenee ajan myötä, voi sen muutaman vuoden jälkeen joutua ostamaan toisen MacBookin, kun takuun ulkopuoliset huollon toimipiteet voivat maksaa maltaita. Ota huomioon myös, että sen max. 6kk käytetyn MacBookin takuukin on puoliksi mennyt umpeen, jolloin Macin ylläpito voi tulla kalliiksi jos puolen vuoden kuluttua sattuu jotain. Pidennetyn takuun (AppleCare) voi toki ostaa, mutta se maksaa itsessään n. 250 euroa, eli säästetty raha käytetyn koneen ostosta ei enää niin suurelta vaikuta.
Suosittelen siis että todella tutkit mikä Mac on, miksi Mac sopii sinulle ja mitä vikaa Windowsissa on. Nimittäin minusta tuntuu että pätevin väitteesi ostaa Mac on se, että se on Applea.
-
Aluksi halusin macbookin koska se oli hieno ymt, mutta nyt olen ottanut selvää applen JOISTAIN ominaisuuksista, mutta haluaisin tietää vielä lisää. Mistä saisin enemmän tietoa apple koneiden sisällöstä/ominaisuuksista?? (c:pikkupoika kirjoitti:Voi anteeksi. Luin ketjuun tulleita viestejä, enkä ymmärtänyt sitä että olet alle 18v. Pahoittelut ehdotuksestani, jos se tuntui liian ahdistelevalta tms. Ei ollut tarkoitus, luulin sinua tosiaan lukiolaiseksi ainakin, eli lähempänä tätä "aikuisten ikää". Tuon perusteella tokaisen nyt vain, että opiskele aluksi ilman tietokonetta, mieti tarkkaan mitä Macilla tekisit, lue ja seuraa Apple-uutisia (mikäli englanti sujuu, esim. MacRumors on hyvä sivusto). Kun olet viimein asemassa, jolloin saat päättää ostoksistasi, niin tee päätöksesi perustuen siihen, mitä olet ajan myötä oppinut. Mac voi todellakin olla hauska ympäristö, mutta pelkään pahoin että se ei ole sinulle vielä oikea vaihtoehto. Katsos, minun isäni muistuttaa sinun isääsi paljonkin tässä asiassa, ja hän suostui ostamaan minulle ensimmäisen Macini kun itse olin jo täyttänyt 18 vuotta. Ettei vain tule sellaista käännettä, että Mac vie aikasi opiskeluun, jolloin siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Sen lisäksi vain se, että faktat ovat pitäviä väitteitä, älä sorru sellaiseen "tämä on hidas, käynnistyy 5minuutissa ja on muutenkin tökkivä kone." MacBook (valkoinen, huom. muovinen malli) esimerkiksi on varsin epätehokas kannettava, siinä on melko vanha Intel-prosessori (Core 2 sarja, ei uusinta Core i5/i7 sarjaa) ja heikko grafiikkapiiri. Sanoisin jopa että brändistä tulee maksettua enemmän Mac puolella kuin Windows kannettavista. Näissä Maceissa on tosiaan hyviä puolia esim. vankkarakenteisuus, yksinkertainen käyttöjärjestelmä ja pitkä elinikä sekä hyvä jälleenmyyntiarvo. Mutta tämä kaikki tulee useimmiten suorituskyvyn kustannuksella, eli saman hintaluokan Windows-kannettava voi olla huomattavasti nopeampi ja/tai suorituskykyisempi kuin vastaava Mac. Lue läksysi kunnolla, ettet tee mitään virheellisiä päätelmiä.
Maceissa kuitenkin on myös ongelmia. Aina ei kaikki onnistu, joskus ohjelmat sulkevat itsensä sanomatta mitään ja joskus käyttöjärjestelmä jäätyy paikalleen -- virtanapista pois ja takaisin päälle, muu ei auta. Voin Windows-käyttäjänä myös todeta, että vanha tietokoneeni Windows 7:llä toimii tänäänkin yhtä hyvin kuin pari vuotta sitten, eikä virusten kanssa ole juurikaan mitään ongelmia. Maceille siis on myös viruksia jonkin verran, vaan ei yhtä paljon kuin Windowsille. Macin huoltaminen on lähes mahdotonta, voit esim. vaihtaa kovalevyn ja muistikammat, mutta siihen se jäikin. Akkua esim. ei saa irti, eli kun uuden MacBookin akku heikkenee ajan myötä, voi sen muutaman vuoden jälkeen joutua ostamaan toisen MacBookin, kun takuun ulkopuoliset huollon toimipiteet voivat maksaa maltaita. Ota huomioon myös, että sen max. 6kk käytetyn MacBookin takuukin on puoliksi mennyt umpeen, jolloin Macin ylläpito voi tulla kalliiksi jos puolen vuoden kuluttua sattuu jotain. Pidennetyn takuun (AppleCare) voi toki ostaa, mutta se maksaa itsessään n. 250 euroa, eli säästetty raha käytetyn koneen ostosta ei enää niin suurelta vaikuta.
Suosittelen siis että todella tutkit mikä Mac on, miksi Mac sopii sinulle ja mitä vikaa Windowsissa on. Nimittäin minusta tuntuu että pätevin väitteesi ostaa Mac on se, että se on Applea.
-
Viesti Kirjoittaja Eitsh »
Jep. Varmasti hyvän koneen saat mistä tahansa Macista, mutta kannattaa miettiä tarvitsetko todella noin kallista konetta - millaiseen käyttöön kone tulisi? Apple mitä suurimmalla todennäköisyydellä valmistaa koneita vielä parinkin vuoden päästä ja tilanteesi rahankäytön suhteen voi silloin olla toinen.
Mitenkään väheksymättä - itse kuolasin macceja neljätoistavuotiaasta asti ja jo silloin minun (suhteessa tehokkaassa) käytössäni se olisi ollut huomattavan mukava verraten Windowsiin. Myöhemmin on isäkin tullut käännytettyä vaikka vielä pari vuotta sitten vannoi ettei hänestä ikinä tule Mac-käyttäjää.
-
Viesti Kirjoittaja MIP »
OP sivulla asiaa: https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/m ... 09&srcpl=8
btw, Mikrobiti nrossa 9/2010 on aika hyvä ja laaja vertailu PC vs MAC josta löytyy hyviä argumentteja kummallekin koulukunnalle.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
MIP kirjoitti:15v täyttänyt saa päättää rahan käytöstä ainakin niiltä osin mitkä on omalla työllään ansainnut. kai näistä jokin lakikin oli olemassa...
OP sivulla asiaa: https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/m ... 09&srcpl=8
btw, Mikrobiti nrossa 9/2010 on aika hyvä ja laaja vertailu PC vs MAC josta löytyy hyviä argumentteja kummallekin koulukunnalle.
Kiitos, seuraavaksi kun menen käymään kirjastossa ja luen samalla tuon lehden. ^^
-
Eitsh kirjoitti:http://www.apple.com/fi/mac/
Jep. Varmasti hyvän koneen saat mistä tahansa Macista, mutta kannattaa miettiä tarvitsetko todella noin kallista konetta - millaiseen käyttöön kone tulisi? Apple mitä suurimmalla todennäköisyydellä valmistaa koneita vielä parinkin vuoden päästä ja tilanteesi rahankäytön suhteen voi silloin olla toinen.
Mitenkään väheksymättä - itse kuolasin macceja neljätoistavuotiaasta asti ja jo silloin minun (suhteessa tehokkaassa) käytössäni se olisi ollut huomattavan mukava verraten Windowsiin. Myöhemmin on isäkin tullut käännytettyä vaikka vielä pari vuotta sitten vannoi ettei hänestä ikinä tule Mac-käyttäjää.
Olen ajatellut itse ostaa koneen vasta vuoden päästä, sillä annan koneiden kehittyä ja silloin tarvitsisin sitä enemmän. Haluan silti saada kaiken mahdollisen tiedon applen koneista jo tässä vaiheessa. ^^
-
Viesti Kirjoittaja MIP »
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka