Mulla on tammikuussa ostettu macbook pro, ja tänään illalla yhtäkkiä alkoi pitämään kummaa, tasaiseti kuuluvaa naksutusta, aina kaksi kertaa putkeen, tauko, naksutukset, tauko... ja naksausten äänen kovuus vaihtelee. hmm. Mulla on ulkosella kovolla time machine back up, joten jos jotain käy, niin voinko tosiaan palauttaa koneen juuri tälläisenään kaikkine ohjelmineen esim. kovon vaihtamisen jälkeen sieltä time machinesta? Kuinka se käytännössä tapahtuu? Ja viittaako tuo naksutus edes kovoon? Nyt esim. ei kuulu mitään, mutta muuten ruksuttaa ( kopioi) et olisko sen takia... Kuinka huolestuttavaa tälläinen naksuminen yleisesti on? Kiitoksia jo etukäteen, apua arvostetaan..
Jos kovalevy/jotain muuta leviää..
Keskustelua kannettavista
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
hipis
Jos kovalevy/jotain muuta leviää..
Viesti Kirjoittaja hipis »
niin, pakko tulla tänne tarkistamaan, että mitäs sitten tehdään jos näin käy? Kun tämä puoli ei ole kyllä mulla hallussa...
Mulla on tammikuussa ostettu macbook pro, ja tänään illalla yhtäkkiä alkoi pitämään kummaa, tasaiseti kuuluvaa naksutusta, aina kaksi kertaa putkeen, tauko, naksutukset, tauko... ja naksausten äänen kovuus vaihtelee. hmm. Mulla on ulkosella kovolla time machine back up, joten jos jotain käy, niin voinko tosiaan palauttaa koneen juuri tälläisenään kaikkine ohjelmineen esim. kovon vaihtamisen jälkeen sieltä time machinesta? Kuinka se käytännössä tapahtuu? Ja viittaako tuo naksutus edes kovoon? Nyt esim. ei kuulu mitään, mutta muuten ruksuttaa ( kopioi) et olisko sen takia... Kuinka huolestuttavaa tälläinen naksuminen yleisesti on? Kiitoksia jo etukäteen, apua arvostetaan..
-
kallekilponen
Re: Jos kovalevy/jotain muuta leviää..
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Kovalevyn raksutus voi tarkoittaa, että jokin softa vain sattuu käyttämään sitä sillä hetkellä...tosin voi se myös ennakoida vikaa.
Mutta jos time machine backupit ovat kunnossa, saat koneen entiselleen vaihdettuasi koneeseen kovalevyn. Tarvitsee vain laittaa OS X asennuslevy sisään, formatoida kovalevy ja sitten asentaa uudelleen käyttäen time machine varmuuskopiota (asennusohjelma antaa mahdollisuuden osoittaa olemassaolevan varmuuskopion).
Mutta jos time machine backupit ovat kunnossa, saat koneen entiselleen vaihdettuasi koneeseen kovalevyn. Tarvitsee vain laittaa OS X asennuslevy sisään, formatoida kovalevy ja sitten asentaa uudelleen käyttäen time machine varmuuskopiota (asennusohjelma antaa mahdollisuuden osoittaa olemassaolevan varmuuskopion).
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
hipis
Kiitoksia nopeasta vastauksesta! Sellaisesta perus-raksutuksesta ei ole kyse, siitä en osaa olla moksiskaan. Tätä ääntä en oikein tiedä miten kuvailla, pikemminkin naksutusta, ja kellon tarkasti tietyin väliajoin, olisko aina 2 sekuntia välissä. ja aina kaksois-naksaus.. viisaintaa vissiin viedä kone huomenna huoltoon, tosin olen espanjassa että missä lie
Onk jotain mitä voisin itse yritää tarkistaa? Levyn oikeudet oli kunnossa kai, hardwware testiä en osaa ajaa. Vai voisikohan naksutus olla dvd-pesästä, vaikka ei sisällä mitään olekaan. Ääni tuntuu nyt kuuluvan ihan koko aika, heti käynnistäessä jne. Aargh, onkin ensimmiäinen kerta kun on oikeasti ongelmia.. 
-
kallekilponen
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Sen, onko levyssä vikaa voi nähdä Levytyökalun SMART statuksesta, mutta se että status on ok, ei tarkoita että levy on automaattisesti kunnossa.
Jos ääni johtuisi optisesta asemasta, sen kyllä huomaisi, sillä se on kohtuullisen äänekäs (ja sijaitsee toisessa laidassa konetta kuin kovalevy).
En nyt välttämättä heti olisi huoltoon menossa, ellei muita oireita ilmene, mutta varmuuskopioista pitäisin kyllä hyvin huolen, kunnes aiheuttaja löytyy.
Muistelisin, että vastaavasta oireesta oli keskustelua jonkin aikaa sitten, mutten yhtään muista mikä äänen aiheuttajaksi lopulta selvisi...ehkä joku paremmin muistava ilmestyy linjoille huomenna...![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Jos ääni johtuisi optisesta asemasta, sen kyllä huomaisi, sillä se on kohtuullisen äänekäs (ja sijaitsee toisessa laidassa konetta kuin kovalevy).
En nyt välttämättä heti olisi huoltoon menossa, ellei muita oireita ilmene, mutta varmuuskopioista pitäisin kyllä hyvin huolen, kunnes aiheuttaja löytyy.
Muistelisin, että vastaavasta oireesta oli keskustelua jonkin aikaa sitten, mutten yhtään muista mikä äänen aiheuttajaksi lopulta selvisi...ehkä joku paremmin muistava ilmestyy linjoille huomenna...
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Never-mind
Viesti Kirjoittaja Never-mind »
Kyllä se nyt pahasti kuulostaa siltä että kovalevysi on menossa rikki..Takuuseenhan tuo menee jos tammikuussa olet koneen ostanut.
http://www.youtube.com/watch?v=Cd8KwJ2q50g
http://www.youtube.com/watch?v=Cd8KwJ2q50g
I hear voices...
-Imac 2,4ghz 24"/320gt/4gt (ALU)
-Macbook c2d 2,4ghz Unibody
-Airport extreme base station
-iPhone 2G 16gb 3.0
-iPhone 3G S⃣ 32gb White 3.01
-Imac 2,4ghz 24"/320gt/4gt (ALU)
-Macbook c2d 2,4ghz Unibody
-Airport extreme base station
-iPhone 2G 16gb 3.0
-iPhone 3G S⃣ 32gb White 3.01
-
masa
Viesti Kirjoittaja masa »
Teepäs safe-boot. Eli shift pohjassa käyntiin ja heti perään normaali boottaus. Muuttiko mitään?
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
hipis
kiitoksia vinkeistä. Nyt on testailtu kaikenlaista mutta naputus vain itsepintaisesti jatkuu. Sitä kävi tänään yksi tuttu katsastamassa, ja sanoi että pahasti kuulostaa kovalevyltä. Kone itsessään toistaiseksi toimii hyvin, jos ei tuota ääntä lasketa. Nyt vaan kun kone kestäisi edes tämän viikon koska on NIIN pahasti homma asiakkaalle kesken eikä varakonetta...että sitten vissiin ens viikolla huoltoon
kivakiva, kun olen espanjassa. Saan koneeni takaisin sieltä epäilemättä hitaasti... mañana mañana 
-
hipis
Hei! Päivitystä...
Huomasin juuri nyt, että kun olen asentanut tuon iStat-widgetin, niin sepäs näyttääkin että Right Fan olisi nollissa, vaikka vasen on ihan normaalisti n.2000 rpm. Voisiko kenties käynnistä yrittävä fan aiheuttaa tälläistä kummalista napsutusta, ja mitenköhän ihmeessä sen saisi päälle...?? Jos nyt en ihan väärin muista niin ennen niitä on ollut kaksi lukemaa, eli kaksi fan. Macbook pro siis oli kyseessä.
Huomasin juuri nyt, että kun olen asentanut tuon iStat-widgetin, niin sepäs näyttääkin että Right Fan olisi nollissa, vaikka vasen on ihan normaalisti n.2000 rpm. Voisiko kenties käynnistä yrittävä fan aiheuttaa tälläistä kummalista napsutusta, ja mitenköhän ihmeessä sen saisi päälle...?? Jos nyt en ihan väärin muista niin ennen niitä on ollut kaksi lukemaa, eli kaksi fan. Macbook pro siis oli kyseessä.
-
masa
Viesti Kirjoittaja masa »
Kyllä tässä mun MacbookProssa on 2 puhallinta ja molemmat näyttää tällä hetkellä 2000 rpm. Osta sieltä ulkoinen mieluummin firewire kovalevy ja kloonaa se nykyinen kovalevysi siihen- onpa sitten ainakin varakopiot kunnossa. Siltä ulkoiselta voit jopa käyttää sitä koko systeemiä, ei olisi niin arka huonolle tuuletuksellekaan.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka