Toiseksi, jos ei jaksa lukea minun omaa tarinaani, niin menkää suoraan tonne alas linkille missä keskustelaan otsikon aiheesta.
Noniin, taannoin kävin otsikon mukaisen puhdiskelun mikä noista malleista. MB puhui puolestaan koonsa takia ja se että olen ollut melkein täydellisesti tyytyväinen MB Late 2006 malliin. Aino joka jurpi, ja jurpi joskus tosi paljon, oli GMA950 näytönohjain. Tämä lähinnä EyeTv:n kanssa. Ja joo, tiedän että muut ovat saanet ne toimimaan yhdessä hyvin, minä en. Pätkimistä, pätkimistä...ja HD turha unelma. Muuten toimi ihan riittävästi omiin tapeisiin. Elgaton tikuissa ei ollut vikaa, ehkä MB:ssäni vaikka eniten epäilän vain että GMA950 on vain tehoton.
Tästä syystä tuo Unibody MB oli jo hieman huonossa asemassa päätöstä tehdessä. Tosin paljon kehuttiin uutta 9400M piiriä. Ja syystä, hyvähän se on. Varsinkin verratuna GMA950:seen. Toimii EyeTV ja HD nykimättä pätkääkään, ja voi jopa pelailla. Jippii! Toisaalta halusin olla "varma" että näyttis on "hyvä", joten MBP mallit, vaikka isompia ovatkin alkoivat olla vahvemilla hankintapäätöksessä. Mutta taas "ongelma": Mikä niistä?? 256 MB näyttis, vai 512? Ja ne muut pikkuseikat kuten prossuteho ja L2 etc. Hintaero kuitenkin aika iso. Googlettamalla ei helposti (ei löytynyt) minulle selkeetä vastausta onko ero paperilla vai käytänössä nähtävissä. Täältä tietenkin sain hyviä vastauksia, mutta en kuitenkaan selkeetä minulle "10 Euroa lompakossa on parempi kuin 9 Euroa"-vastausta. Humacin ja MP Storen ystävällinen henkilökunta antoi ihan hyviä vastauksia kysymyksiin. Kummiskin päätös oli vaikea. Prossu ero ei minua paljoa haitannut, L2 en oikeen tiennyt mitä se käytänössä tarkoitti mutta ei ainakaan hintaeroa

Tässä nyt muutaman kuukauden kokemuksella olen erittäin tyytyväinen. Vaikka MBP on hieman isompi, niin se ei ole ollut haitaksi. Melkein päinvastoin, pystyy jo Excel taulukoita katsoa ilman ulkoista näyttöä. Näytöstä puheenollen, niin on tämä ihan hemmetin parempi (mattanäyttöä en muutenkaan olisi hankinnut). Ja jotta tämä oma romaanini loppuisi, niin menen suoraan asiaan. Olisiko kannattanu hankkia MBP 2,53 malli paremman näyttiksen takia? Ja mitä eroa on 9400M ja 9600M GT erolla kun kummatkin ovat 256MB. Googlettamalla löytyy niin paljon roskaa että en oikeen löytänyt hyvää infoa asiasta. Nyt sattui linkki löytymään jossa puhutaan 256/512 eroista (linkissä myös käytetty 8XXXX sarjaista näyttistä, mutta ajanee samaa asiaa takaa mitä minä halusin tietää. Eli käytänössä 256/512 näyttiksissä ei ole mitään sen suurempia eroja ( kuten muutenkaan MBP mallejen eroissa). Pieniä eroja tietinkin on, mutta hintapuntarissa normaalille kuolevaiselle ei merkitystä. Käytänössä peleissä ei mitään 128mbit memorybus takia (pystyy käyttää vain 256 MB), valokuvissa 512 vie voiton (Ja tässä GMA950 oli jo ihan riittävä minulle). Eli ohjelmat jotka tarvitsevat nopeaa muista eivät hyödy paremmasta näyttiksestä, ohjelmat jotka tarvitsevat paljon muista (ei siis nopeasti) hyötyy paremmasta. Jos nyt ymmärsin oikein.
Linkki keskusteluun (missä löytyy lisää linkkejä koskien MB mallia): http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=580718
-nalle joka taitaa vihdoin mennä nukkumaan kun aurikokin alkaa paistaa