Nonni.
Eli otetaas ihan alusta. Mulla on siis -09 karvalakki 13''MBP, 4G muistilla ja 500G 7200 levyllä.
Ja koneen vaihto ois kiikarissa.
Käyttö ei oo ihan hirveen raskasta, surffailua (täbejä on aina auki parikymmentä vähintään, nyt 42), musaa ja leffoja. Leffoja katon koneelta, mutta eniten oikeastaan Elisaviihteestä ja Areenalta wifillä himassa. Softaa on aina auki Mail, Chrome, iTunes, Adium ja Pages, lisäksi kaikenlaista muuta mitä ei jaksa sulkea. Optista asemaa en oikeastaan tarvitse. Kone kulkee aina mukana repussa, himassa käytän oikeastaan pelkästään sohvalla.
Vaihtoehtoina mulla ois oikeestaan tällä hetkellä uusi 13'' karvalakki MBP, viimeisimmän mallin Air käytettynä, tai tämän nykyisen tuunaaminen muisteilla ja SSD:llä. Hinta on oikeastaan aika sama kaikilla vaihtoehdoilla.
Mikähän olisi vaihtoehdoista parhain?
Airissa viehättää keveys ja hiljaisuus, mutta arveluttaa "lussu" prossu (1,86). Pränikkä MBP ois tietty pränikkä, mutta en tiedä onko tehonlisäys minun käytössäni oikeastaan tarpeen?
Tämä kiinnitti huomioni myyntipalstalla (ja kirvoitti ketjun ensimmäisen viestin):
MacBook Pro 13" 2.4 GHz Intel Core 2 Duo (ostettu 25.5.2010)
8 GB 1066 MHz DDR3 SDRAM (ostettu 1.7.2010)
128 GB Kingston SSDNow V+Series (ostettu 5.8.2010)
500 GB Seagate Momentus 7200.4 SATA2 DVD-aseman paikalla (ostettu 13.8.2010)
SuperDrive DVD-asema koneesta irrallaan, myynnissä myös ulkoinen Lacien DVD-asema
Tuossa ois muistit tapissa, hieman parempi prossu kuin minulla nyt, SSD ohjelmille ja "varastolevy" leffoille yms. Tuo setuppi taitaisi olla omassa käytössäni paras ratkaisu?
Toisaalta taas kone on aina mukana, ja himassa pääasiassa sohvalla, niin 1,86 Air 128 SSD:llä olisi myös ihan kelpo viahtoehto. Himassa voin striimata leffat suoraan verkkolevyltä, ja matkalle ottaa messiin mukaan vain sen minkä tartten. Airissa epäilyttää sen kyky pyörittää Areenaa, YouTubea ja Elisaa. Alkaako tuuletin huutamaan heti kun saitilla on vähänkin fläshiä? Geekbenchissä tuo 1,86 Air 4G muistilla jää kyllä jälkeen nykyisestä kokoonpanosta (2800 vs 3200), mutta onko tuolla geekbenchillä merkitystä omassa käytännön käytössäni?
Haluaisin, että tietokoneen käyttö olisi mahdollisimman mukavaa, softat avautuisivat kuin ajatuksen voimalla, kone olisi kevyt ja hiljainen, ja yleistä pykimistä ei ikinä esiintyisi.
Mitä mieltä olette?
M