Ei äkkiseltään löytynyt keskustelua tästä aiheesta, joten päätin pistää uuden ketjun...
Eli olen tässä arpomassa päätöstä macbook pro mallien välillä. Enää tuottaa päänvaivaa ero 15" perusmallin ja 2,2ghz mallin näytönohjaimien välillä. Onko kellään kokemusta/tietoa, riittääkö tuo 15" perusmallin näyttis harrastelijamaiseen hd videoiden editoimiseen, vai kannattaako suosiolla valita kalliimpi 15" tai 17" malli? Vai onko tuolla näyttiksellä ylipäätänsä hirveästi merkitystä hd-videoiden muokkaamisen kannalta? Muussa käytössäni en uskoisi näytönohjaimelta suuria tehoja tarvitsevani, sillä en pelaa lainkaan koneella ja muu käyttö onkin sitten surffailua/musaa/leffaa tms perussettiä + kuvien muokkausta.
MacBook Pro early 2011 ja hd-videoeditointi
Keskustelua kannettavista
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBook Pro early 2011 ja hd-videoeditointi
Viesti Kirjoittaja Flanagan »
-
Re: MacBook Pro early 2011 ja hd-videoeditointi
Viesti Kirjoittaja Besouro »
Käsittääkseni suurempi paino on muistin määrällä (mieluiten 8Gb) ja prosessorin teholla sekä kovalevyn nopeudella. Joten uskoisin, että kevyempikin näyttis riittää - en sitten tiedä onko tällä mitään vaikutusta siihen, jos on ulkoinen näyttö käytössä. Joku jolla on kokemuksia, kertokoon tarkemmin.
Itselläni on tuo early 2011 2,2Ghz 15" MBP käytössä ja HD-videoiden editti on erittäin sujuvaa (FullHD prores ja HDV -muodossa ainakin). Matskut tämmöisellä raid 0 -ulkoisella http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... II-2TB-MAC. Mainittakoon, että kevyempään kokoonpanoon en vaihtaisi.
Itselläni on tuo early 2011 2,2Ghz 15" MBP käytössä ja HD-videoiden editti on erittäin sujuvaa (FullHD prores ja HDV -muodossa ainakin). Matskut tämmöisellä raid 0 -ulkoisella http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... II-2TB-MAC. Mainittakoon, että kevyempään kokoonpanoon en vaihtaisi.
-
Viesti Kirjoittaja KawaSami »
Mä oon alkanut editoimaan harrastemielessä macbook pro i5-mallilla. Päivitin just muistin 8 gigaan ja vähän tahmaista on joten laitoin just tän tilaukseen: http://www.maxupgrades.com/istore/index ... uct_ID=186.
Sieltä siis tuo 120gb ssd-mallin (349usd) missä tulee optisen aseman tilalle kelkka mihin nakkaan nykysen kovon ja lisäksi tulee ulkoinen kotelo dvd-asemalle usb-liitännällä. Luulis tuolla jo vähän sujuvammin onnistuvan. Pitemmän aikaa jo ollut ssd-levy harkinnassa, mutta ei ole raaskinnut ostaa kun alle 260 gigasella en ois tehnyt mitään. Tänään sit vasta foorumia selatessa valkeni tuo, että dvd-aseman tilalle saa kovalevyn, joten 120 gigasella pärjää nyt sitte ihan hyvin[:)]
Sieltä siis tuo 120gb ssd-mallin (349usd) missä tulee optisen aseman tilalle kelkka mihin nakkaan nykysen kovon ja lisäksi tulee ulkoinen kotelo dvd-asemalle usb-liitännällä. Luulis tuolla jo vähän sujuvammin onnistuvan. Pitemmän aikaa jo ollut ssd-levy harkinnassa, mutta ei ole raaskinnut ostaa kun alle 260 gigasella en ois tehnyt mitään. Tänään sit vasta foorumia selatessa valkeni tuo, että dvd-aseman tilalle saa kovalevyn, joten 120 gigasella pärjää nyt sitte ihan hyvin[:)]
-
Viesti Kirjoittaja Lampela »
Videoeditoinnin kannalta näyttimellä ei ole suurempaa merkitystä. Taustarenderointi esimerkiksi Final Cut x:ssä kuitenkin hyötyy sopivasta näytönohjaimesta mutta hyöty on kovin henkilökohtainen asia eli kuinka kiire on. Jos materiaalia on paljon (satoja tunteja) voi muistin määrän nostaminen olla hyödyllistä materiaalia selatessa. Itse editointiin sillä ei ole suurta merkitystä. Jos alle sekunnin takkuilut häiritsevät, kannattaa miettiä jotain muuta tekemistä. editoinnissa ajatteleminen on kuitenkin pääasia. Kovalevyn nopeus voi olla merkittävä, siis hakunopeus. Muuten nopeustarve riippuu käytettävästä koodekista. Tosin hakunopeus on vanhemmissakin koneissa riittävä FInal Cut Pro versioiden käyttöön, tästä tämänvuotisesta ei ole kokemusta.
Vanha pieru
Vanha pieru
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
Asiaa sivuten seuraavanlainen kysymys:
kumpi on kevyempi softa käyttää HD-kuvan editoinnissa, uusin Avid Media Composer vaiko uusin Final Cut Pro? Olen tottunut Avidiin, mutta jos Final on Macilla jotenkin "keveämpi", niin voisin harkita sen ostoa Avidin sijaan.
kumpi on kevyempi softa käyttää HD-kuvan editoinnissa, uusin Avid Media Composer vaiko uusin Final Cut Pro? Olen tottunut Avidiin, mutta jos Final on Macilla jotenkin "keveämpi", niin voisin harkita sen ostoa Avidin sijaan.
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
-
Mitähän mahdat tarkoittaa keveydellä? Minä siirryin Avidista aikanaan Final Cuttiin kevyen lompakon takia enkä ole vielä katunut. Final Cut pro x taas on minun ajatusmaailmaani sopiva dokumenttien teossa, mutta jos vielä draamaa teen, veikkaan käyttäväni Final Cut studiota jollei "raidat" tule takaisin X:ään. Avidiin en aio siirtyä takaisin koska en enää luota sen hinnoittelupolitiikkaan. Yritän myös päästä eroon ProToolsista samasta syystä. Digidesignin politiikka oli paljon luotettavampaa kunnes Avid sen osti.Ötsi Vik kirjoitti:Asiaa sivuten seuraavanlainen kysymys:
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
Ihan vain sitä, kumpi kuormittaa konetta enemmän. Itselläni ei ole enää Avidin rautaa, joten kaikki tehot imetään MBP:stä. Olen testannut Final Cut Pro X:ää koneellani (i7, 2,2 ghz, 8 gt) ja siinä ei hd-kuvaa työstettäessä tullut äitiä ikävä. Avidia olen aina käyttänyt sen oman raudan kanssa, joten en tiedä miten ohjelma käyttäytyy pelkkä läppäri moottorinaan.Lampela kirjoitti:Mitähän mahdat tarkoittaa keveydellä?
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
-
Viesti Kirjoittaja sydis »
Paljonkohan tuota muistia oikein pitäisi olla FCP X kanssa?
Kone on MacBook Pro 2-ydin ja 4 G muistia / Lion / Fire wire 800 / LaCie.
Editointi HD videolla nykivää ja efektit takkuaa.
Viimeksi muokannut sydis, 12.9.2011 klo 11.09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Kerrotko tarkemmin mikä kone. Nykiikö kuva, vai hiiren käyttö vai joku muu? Miten efektit takkuaa, eivätkö näy oikein vai eikö niitä voi säätää helposti, vai mikä? Mitä koodekkia käytät? Onko LaCie raid vai ilman?sydis kirjoitti:Paljonkohan tuota muistia oikein pitäisi olla FCP X kanssa?
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka