Apua valintaan MBP vs PC?
-
Apua valintaan MBP vs PC?
Viesti Kirjoittaja TaikaV »
Uuden tietokoneen hankinta on tullut ajankohtaiseksi, kun vanha pöytä pc on alkanut tulla tiensä päähän. Nyt tarkoituksena olisi hankkia kannettava, kun tarve mukaan ottamiseen on kasvanut. Olen ajatellut mac book pro 15" halvempaa mallia, jonka luulisin riittävän hyvin tarpeisiini. Erillinen näytönohjain on myös tukenut 15" valintaa, koska mielestäni pysyis pitempään (5 vuotta) kohtuullisen suorituskykyisenä ilman että tarvisi hankkia uusi.
Kuitenkin minua on jäänyt arveluttamaan muutamia asioita pc:ltä mac:n siirtymisessä. Onko esimerkiksi nokian ovi suite saatavilla mac:n, ilman windowsia, koska on aika elintärkeä minulle. Office oli saatavilla, mutta onko windowssin asentaminen itse hankalaa?
Kone tulisi lähinnä surffailu, satunnaiseen kuvankäsittely, pelaamiseen (suurimmaksi osaksi steamin kautta pelattavia) ja leffojen katsomista varten. Kone olisi myös tarkoitus liittää kotona ollessa isompaan näyttöön hdmi:llä tai dvi:llä, mutta vaatii ilmeisesti jonkin sovittimen ostamisen? Ja miten erillisen näppäimistö/ hiiren liittäminen?
Toisen vaihtoehtona olisi hieman alle 900€ pc ja en ole päässyt näiden välillä oikeen vielä mihinkään tulokseen että kannattaako isompi satsaus mac:n jos ei olekkaan pitkäikäinen vaiko pitemmällä ajalla kahden pc:n ostaminen?
Kiitos avusta jo etukäteen!
Syy: Otsikon hienosäätöä
-
Re: Apua valintaan Mbp vs pc?
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Ei ole, mikä siitä tekee elintärkeän? Windowsin asentaminen ei ole hankalaa, sen voi asentaa virtuaalikoneeseen tai buuttaavaksi, mutta kyllähän suht. samantasoisen windows raudan saa halvemmalla, jos käyttö enemmänkin windows puolta on.TaikaV kirjoitti:Onko esimerkiksi nokian ovi suite saatavilla mac:n, ilman windowsia, koska on aika elintärkeä minulle. Office oli saatavilla, mutta onko windowssin asentaminen itse hankalaa?
Edit
Samalla tavalla se mac rauta vanhenee kuin PC puolellakin, vaikka jälleenmyyntiarvo onkin parempi.TaikaV kirjoitti:Toisen vaihtoehtona olisi hieman alle 900€ pc ja en ole päässyt näiden välillä oikeen vielä mihinkään tulokseen että kannattaako isompi satsaus mac:n jos ei olekkaan pitkäikäinen vaiko pitemmällä ajalla kahden pc:n ostaminen?
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Luna Negra »
http://en.wikipedia.org/wiki/Ovi_%28Nokia%29
Steam peleistä sen verran että kannattaa käydä valven sivuilla katsomassa mitkä pelit on OS X yhteensopivia kaikki eivät ole mutta itse steam löytyy kyllä mäkille.
http://store.steampowered.com/browse/mac/
Omassa MBA'ssa on OS X ja bootcampillä asennettu W7 rinnalla pelaamista varten. Boot camp siis tarkoittaa sitä että koneen voi bootata kumpaan tahansa käyttikseen alussa pitämällä option nappia alhaalla. Vaikka jotkut pelit ovatkin konvertoitu OS X:lle niin ne pyörivät emulaattorin kautta joka saattaa hidastaa peliä. Siksi hankin opiskelija lisenssillä W7:n rinnalle, maksoi 35e...
Nyt OS X on siis surffailua, työskentelyyn ja mediaa varten (ylivoimainen käyttis tähän tarkoitukseen) mutta W7 pelaamista varten. Näin saan myös optimoitua molemmat käyttikset palvelemaan yhtä tarkoitusta.
Isompi näyttö onnistuu adapterilla/välikaapelilla mihin muotoon tahansa.
Itse käytön logitechin bluetooth hiirtä ja näppiksen liittäminen (jos pelaat esim. G15) onnistuu myös ihan niinkuin Windows ympäristössäkin.
Suosittelen!
-Luna
MBA 13" Late 2010 - Time Capsule 2TB - iPad 16G Wi-fi
-
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
Oli ihan pakko....
Enpä osaa tuohon Suiteen sanoa varmaksi, mutta ainakin Nokia Link toimii OSX-käyttöjärjestelmässä
http://europe.nokia.com/support/product ... d-download
ja foorumilla tuon kerrotaan toimivan N9:n lisäksi myös symbian 3/AnnaBelle puhelimilla.. Tiedä sitten varmaksi. Lisäksi on olemassa iSync..
Todella typerää kyllä Nokian kokoiselta firmalta jos eivät saa softaansa toimimaan OSX:llä. Toivottavasti pistävät kuntoon, kun Applen vastavat toimii jo Winkkareilla..
-
Ovi suitella käsittääkseni pystyy tekemään monta muutakin asiaa kuin iSyncillä, kontaktien yms. synkkaaminenhan ei ole mikään ongelma, voi käyttää vaikka googlen palveluita siihen. Siksi kysyinkin, miksi ovi suite koetaan elintärkeäsi, että löytyykö halutuille toiminnoille jotain vahtoehtoa.jt.syrja kirjoitti:Enpä osaa tuohon Suiteen sanoa varmaksi, mutta ainakin Nokia Link toimii OSX-käyttöjärjestelmässä
http://europe.nokia.com/support/product ... d-download
ja foorumilla tuon kerrotaan toimivan N9:n lisäksi myös symbian 3/A
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Koneessa on Thunderbolt/miniDisplayPort-liitin johon saa m.m HDMI ja DVI-adapterit ihan perus mäkkejä myyvistä liikkeistä. Applen viralliset vehkeet kustantavat noin 30€ (vielä enemmän jos haluaa dual-link DVI-adapterin) ja epävirallisia saa jopa 7€ polkuhintaan ulkomaalaisista nettikaupoista. Mitä ulkoisiin näppäimmistöihin ja hiiriin tulee niin hiireksi kelpaa melkein mikä tahansa PC-hiiri (peli-hiiret ja muut eksoottisemmat hiiret ovat siis poikkeuksia) ja näppäimmistönä toimii parhaiten ihan tavallinen mäkkinäppäimmistö (joita Applen itsensä lisäksi valmistaa m.m Logitech).
Kysymykseen että kannattaisiko ostaa 900e PC vai kalliimpi Mac, en osaa sanoa kun en tarkemmin sinun käyttöä tiedä enkä tiedä PC:stä muuta kuin hinnan (ja erot eri samanhintaisten PC-koneiden kanssa saattavat olla melko suuria riippuen että mistä koneen ostaa ja onko se valimspaketti tai itse palasista kasattu). Itse olen ainakin pärjännyt ihan hyvin 15" Pro ainoana koneena yli-opisto opinnoissa, olen myös miettinyt että hankkisin tehokkaamman pöytäkoneen kannettavan kaveriksi, mutta olen todennut että se toimisi varmaan lähinnä peli-koneena kun 15" siirtyy sen verran näppärästi luennolta työpöydälle ja sieltä sohvalle syliin (kirjoitan tätä juuri nyt sohvalta ja lopetin juuri perjantaina häämöttävään tenttiin lukemisen samaisella sohvalla istuen).
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
"I'm a Mac - I'm a PC"jt.syrja kirjoitti:PC = Personal Computer = Henkilökohtainen tietokone, eli millä määritteellä Mac ei olisi PC?
Oli ihan pakko....
Toisaalta iOS5-laitteet taas "PC Free", joten ilmeisesti Mac kuitenkin tarvitaan.
-
-
Re: Apua valintaan MBP vs PC?
Viesti Kirjoittaja Hiljaisuus »

Ompput: Mb Pro 17" unibody, 2.8 Ghz, 8 gb, 500 gb, anti-glare / Air 11", 1.6 Ghz, 4 gb, 128 gb
Palvelin: AMD 64 Laptop / FreeBSD
iPod/iPad/iPhone: 16 gb nano 5th gen violetti / 32gb wifi / 4 32GB musta
-
-
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Tietysti joillain voi olla tarpeita tiettyjä erikoisvaatimuksia ja esim. tuommoinen Ovi Suite voi olla tärkeä juttu joillekin, mutta esim. N9:lle on tarjolla Nokia Link joka hoitaa luurin synkkauksen iTunesista yms. jutut lisäksi tuo tuplabootti ja virtuaali-windowssit ovat nekin mahdollisia mäkissä.
Mielestäni TaikaV:n kannattaa käydä vähän kaupoissa kiertelemässä ja tutkailemassa mikä läppäri sopii tuntumaltaan hänen omiin tarpeisiin parhaiten, väitän, että kumman valinnan sitten tekeekin, tulee tietotekniset tarpeet varmaan hoidettua suurella varmuudella. Käytännön eroavaisuudet ovat kuitenkin niin pieniä.
-
Windowsin asentaminen on oikeasti yksinkertaista. Jos haluaa bootcampin kautta asentaa, niin bootcamp apuri käyntiin, windows lätty asemaan, tarvittavat ajurit ovat os x levyllä tai ne voi vissiin nykyään tehdä bootcamp apurilla. Ajureita ei tarvitse netistä etsiä.TaikaV kirjoitti:Olen kyllä hyvin tietoinen siitä millaisen koneen windows puolelta on saatavissa, mutta koska mac:sta minulla ei ole kokemuksia niiin siksi hieman epäröin. Ja nokia ovi suite on tärkeä koska ei ole kovin mielekästä alkaa puhelimella lataamaan esimerkiksi gigan verran karttoja kuukausittain sekä jotkin puhelimen päivitykset edellyttävät ovi suiten käyttöä asennukseen ja varmuuskopiointiin. Voisiko joku kertoa hieman tarkemmin windowsin asentamisesta sekä mahdollisista ajureiden hakemisesta? Tiedän kyllä että se asennentaan boot campin kautta mutta onko oikeasti yksinkertaista? Ja onko joku ketä olisi viimeisen vuoden sisällä siirtynyt windowsista mac:n niin voisi kertoa kokemuksistaan?
Jos windows käyttö olisi lähinnä tuota ovi suitea tai muuta kevyttä varten, niin suosittelisin sen asentamista virtuaalikoneeseen, jolloin sinun ei tarvitse käynnistää konetta käyttääksesi windowsia, vaan se on hiukan kuin omana ikkunanaan OS X:n sisällä. Soveltuu oikein mainiosti kaikkeen kevyeen ja hiukan raskaampaankin, poislukien pelit.
-
Viesti Kirjoittaja ZeiEizh »
Hankin omani kuvien käsittelyyn ja videon editointiin. Lisäksi halusin ~20" näytön, pieneen tilaan menevän kompaktin, resoluutiota näyttöön ja ei kosketusnäyttöä. Tää oli siihen ihan kohtuullinen paketti. Win puolelta ei oikein löytynyt helposti.
Käyttöjärjestelmäpuolella molemmat (win/osx) on nykyään ihan samanlaisia. Molemmat tutisee vähän ja on helppoja. Molemmissa on hyviä ja huonoja ominaisuuksia. Kumpikaan ei ole kukkulan kuningas. Joku asia on Macilla helpompaa ja joku on ihan naurettavan hankalaa. Valinta on siis käyttistä ajatellen aivan sama.
Yksi mikä kannattaa miettiä on tuki. Macille on tuki aika surkea. Jos joku ohjelma/käyttis/käyttiksen osa kiukuttelee, ratkaisua on vaikea löytää. Kukaan ei vastaa kyselyihin edes Applelta(ainakaan mun keisseissä) ja mitään gurujen tekemiä patcheja ei oo.
Toinen on ohjelmat. Maksullisia ja hyviä ohjelmia on, mutta ilmaiset hyvät ohjelmat puuttuu. Kaikennäköistä kauppalista-kuukautis kalenteri ohjelmia on tietty, mutta selkeä ero on.
Kolmas on laite-tuki. Kaikkiin vehkeisiin ei löydy ajureita. Esim. mun uudehkoon väri-laaseriin ei löydy, joutui hiukan soveltamaan.
Henkilökohtaisesti mua rasittaa eniten tää markkinointi-tuuba. Systeemiä rampautetaan niin, että saadaan myytyä jotain lisää. Ohjelmia, lisälaitteita ym. apple-storesta ja "halvalla". Saman tyylisesti, hiukan piiloitellen niin kuin iPhonelle.
Anyway, speksit osui mulle ja tää käynnistyy nopeasti eikä rekisteri pursua, niin ihan ok masiina. Tuleeko joskus toinen? Jää nähtäväksi.
-
Viesti Kirjoittaja Ape »
Oma valonhetkeni oli 3,5 vuotta sitten, enkä hetkeäkään ole katunut. Se tosin oli XP-aikaa, joten nyt Win7 on saattanut laittaa asetelman toisenlaiseksi. Silloin ero oli selkeä. Kyseessä on duunin kone ja 99% kolleegoista elelee Win-koneilla eli emme ole mikään Mac-talo.
Itsellä on ollut Windows asennettuna virtuaalikoneeseen (VMware Fusion) ja, kuten KunkkuJ taisi mainita, toimii hyvin kun ei tarvitse erikseen buutata toiselle käyttikselle. Voi jakaa hakemistoja jne Macin ja Windowsin välillä, jne.
Hyppää rohkeasti sekaan vaan. Kyllä elämä kantaa. Olet yhtä kokemusta rikkaampi ja jos et ole tyytyväinen niin kiertoon vaan. Ostaja varmaan löytyy.
Ja mitä tukeen tulee, väittäisin tilanteen olevan vähän parempi mitä tuolla ylempänä annetaan ymmärtää. Google ja Homppu on ystäviäsi - yllättävän hyviä sellaisia.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tota, mikäs rekisteri? Anteeksi, oli pakko...ZeiEizh kirjoitti:Elokuussa tuli mulle iMacci.
Hankin omani kuvien käsittelyyn ja videon editointiin. Lisäksi halusin ~20" näytön, pieneen tilaan menevän kompaktin, resoluutiota näyttöön ja ei kosketusnäyttöä. Tää oli siihen ihan kohtuullinen paketti. Win puolelta ei oikein löytynyt helposti.
Käyttöjärjestelmäpuolella molemmat (win/osx) on nykyään ihan samanlaisia. Molemmat tutisee vähän ja on helppoja. Molemmissa on hyviä ja huonoja ominaisuuksia. Kumpikaan ei ole kukkulan kuningas. Joku asia on Macilla helpompaa ja joku on ihan naurettavan hankalaa. Valinta on siis käyttistä ajatellen aivan sama.
Yksi mikä kannattaa miettiä on tuki. Macille on tuki aika surkea. Jos joku ohjelma/käyttis/käyttiksen osa kiukuttelee, ratkaisua on vaikea löytää. Kukaan ei vastaa kyselyihin edes Applelta(ainakaan mun keisseissä) ja mitään gurujen tekemiä patcheja ei oo.
Toinen on ohjelmat. Maksullisia ja hyviä ohjelmia on, mutta ilmaiset hyvät ohjelmat puuttuu. Kaikennäköistä kauppalista-kuukautis kalenteri ohjelmia on tietty, mutta selkeä ero on.
Kolmas on laite-tuki. Kaikkiin vehkeisiin ei löydy ajureita. Esim. mun uudehkoon väri-laaseriin ei löydy, joutui hiukan soveltamaan.
Henkilökohtaisesti mua rasittaa eniten tää markkinointi-tuuba. Systeemiä rampautetaan niin, että saadaan myytyä jotain lisää. Ohjelmia, lisälaitteita ym. apple-storesta ja "halvalla". Saman tyylisesti, hiukan piiloitellen niin kuin iPhonelle.
Anyway, speksit osui mulle ja tää käynnistyy nopeasti eikä rekisteri pursua, niin ihan ok masiina. Tuleeko joskus toinen? Jää nähtäväksi.
Ja käynnistyksestä sen verran, että mun olohuoneen mini on viimeksi sammutettu 2006. Toki käyttispäivitysten jälkeen on uudelleenkäynnistetty ja silloinkin kun vaihdoin kovon isommaksi.
Softaa on kyllä ja hyvää. Mutta parhaat maksaa, totta. Tosin osa maksaa luokkaa 15 euroa, varsinkin MacAppStoressa.
Ajureita ei kaikkiin ole, totta. Enemmän laitevalmistajien asia kuin Applen. Itse olen jo kauan ajatellut, että jos valmistajaa ei kiinnosta tukea mun käyttistä, eivät saa mun rahaa. Ostettaessa olen jo yli kymmenen vuotta katsonut, että tuetaan sekä Windowsia että Maccia ja aika usein myös Linuxia. Siten on optiot auki jatkossakin.
-
Viesti Kirjoittaja tteravai »
Kyllä mä noista vaihtoehdoista hommaisin sen 15" Macbook Pro:n.
-
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
En ole kertaakaan saanut huonoa palvelua kivijalka-liikkeesä, eli voin lämpimästi suositella Helsingin Lasipalatsin Tectoria ja Eteläesplanadin Humaccia sekä Turun Varimporttia ja Humaccia. Mitä Windowssin saamiseen halvalla tulee niin ainoa tietämäni paikka josta Windwossin saa halvalla on erillaiset opiskelija-tarjoukset ja Microsoftin MSDAA-ohjelma jonka kautta olen itse saanut ilmaiseksi Windows 7 Enterprisen ja Visual Studio-ohjelmistokehitystyökalun.
Ongelmiin on aina löytynyt vastaus joko Googlettamalla tai kysymällä täällä, eli sen puoleen itsellä ei juuri ole ollut ongelmia. Mitä huoltoon tulee niin olen aina törmännyt hyvään palveluun, esimerkkinä mainittakoon kun ensimmäisen mäkin (mid 2007 Macbook Pro) näytönohjain hajosi Nvidian valmistuksen aikana tekemän tunaroinnin seurauksena ja kun vein koneen huotloon niin soittivat sitä seuraavana päivänä ja sanoivat että "Voit tulla hakemaan konees, vaihdettiin emolevy ja huolto meni applen piikkin". Tosin en ole käyttänyt huoltoa varten muita firmoja kuin Humaccia ja Varimporttia.
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja mika_t »
-
-
Ei kannata stressata siitä windowsin asennuksesta, se menee käytännössä klikkailemalla "next" nappulaa koko ajan.TaikaV kirjoitti:Olen nyt alkanut tulla siihen tulokseen, että mac book pro menee hankintaan. Vielä tarvitsee selvittää mistä saisin windowsin valmiiksi asennettuna koneelle, että tulee varmasti oikein. Tietoa minkä hintainen office on? Vai onko valmiina asennettuna jokin ohjelma jolla tekee samat asiat? Joten olisko jotain oikeasti hyviä ohjelmia, jotka kannattaisi heti hankkia(ilmaisia/edullisia)?
Office maksa reilusta 100 eurosta ylöspäin (uusin versio), riippuen siitä minkälaisen version tarvitsee. Officelle löytyy ilmaisia vastineita, esim open office, joka suurimmaksi osaksi toimii ihan hyvin ristiin MS officen kanssa. Jos jatkuvalla syötöllä tarvitsee tehdä yhteistyötä useamman käyttäjän kanssa niin, että kaikki muokkaavat dokumenttia, niin suosittelen officen ostamista. Jos taas pitää lähinnä lähetellä valmiita dokumentteja eteenpäin, niin open office toimii ihan hyvin. Sitten löytyy applen oma iwork paketti (maksullinen), joka on samantyyppinen kuin office paketti.
-
-
Viesti Kirjoittaja Jakkis »
-
Viesti Kirjoittaja tteravai »

-
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka