Ensimmäinen MacBook - sen käyttöönotto ja tarkastukset
-
Ensimmäinen MacBook - sen käyttöönotto ja tarkastukset
Viesti Kirjoittaja Silver Doctor »
Päätin repäistä ja ostaa elämäni ensimmäisen Macin, kun tuohon iPadiin tuli jo sorruttua aiemmin. PC-puolelle on työpaikka tarjonnut viime aikoina aina tarvittavat työkalut, joten viimeisin tietokoneen ostoni oli vain vanhan työläppärini lunastus kotikäyttöön. Nyt sekin alkaa muutaman vuoden jälkeen vedellä viimeisiään, joten tämä oli pääasiallisena syynä uuden kotikoneen ostamiseen.
Nyt tilauksessa on siis karvalakkimalli 15" Macbook Pro Retinasta höystettynä kuitenkin 16 gigan muistilla ja odottelen milloin paketti saapuu.
Kaipaisinkin neuvoja siihen, että mitä koneeni saapuessa kannattaa ensiksi tehdä varmistaakseni, että käyttöönotto sujuu ongelmitta.
Alempana muutamia asioita, jotka askarruttavat mieltäni, koska koneita ei yllä mainitun mukaisesti ole jatkuvasti ostettua ja voisivat sopia Tyhmät kysymykset -säikeeseen. Koitin kuitenkin jo Hopeisen Ompun haulla etsiä vastaavia ketjuja yleisetä Macbookin käyttöönoton keskeisistä toimenpiteistä, mutta sellaisia ei tullut vastaan.
1) Miten tehdä kattava DOA-tarkastus koneelle? Onko suosituksia esim. muistin tai näytön tarkastamiseen sopivia apuohjelmia (kuolleet pikselit, näytön valovuodot/läikät, jne)? Onko tarpeen tehdä jonkinlainen sisäänajo esim. kuormittamalla konetta 24 tuntia jollain ohjelmalla?
2) Onko syytä muuttaa SSD-levyn partitiointia? Kuvaus toimenpiteestä http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1398253 ei nyt suoranaisesti rohkaise ja herättää kysymyksen partitioinnin hyödyistä vs käytön hankaluudesta jatkossa. Miten te olette menetelleet Macbookkien kanssa?
Mitä muuten suosittelette recovery osiolle tehtävän?
3) Kuinka paljon Mac OS X:ssä tulee oletusasennuksena mukaan turhaa tauhkaa (tiedostoja, prosesseja)? Onko syytä tehdä puhdas asennus?
Onko jotain taustaprosesseja, jotka tulisi poistaa käytöstä? Onko syytä kääntää Mac OS X:n kernel itse uusiksi sen toiminnan optimoinniksi kyseiselle alustalle, sillä käsittääkseni samoja buildeja käytetään Macbook Airista Mac Prohon (http://support.apple.com/kb/HT1159?viewlocale=en_US)?
4) Onko suosituksia esim. Mac OS X:n päivittämisjärjestyksestä, tietoturvan säätämisistä, recovery pointeista, jne. ennen kuin alan asentamaan sovelluksia? Erityisesti Microsoft maailmassa olen tottunut siihen, että konetta ei kytketä julkiseen verkkoon ennen kuin palomuurit, virustorjunta, jne on säädetty kuntoon. Hoitaako Mac OS X päivitysten optimaalisen asennusjärjestyksen automaattisesti, vai onko tässä huomoitava jotain?
5) Miten muutoin Mac OS X:n tietoturva tulisi hoitaa? Onko käyttäjäoikeuksien hallinnan kanssa jotain ihmeellisyyksiä, jotka tulisi korjata ensi tilassa? Esim. onko uusilla käyttäjäprofiileille oletuksena liikaa oikeuksia esim. sudotuksen suhteen?
6) Muita asioita, joilla varmistaa koneeni hyvän elämän uudessa kodissa?
Kiitos jo etukäteen neuvoista.
-
Re: Ensimmäinen Macbook - sen käyttöönotto ja tarkastukset
Viesti Kirjoittaja inf »
Heh...sulla on edelleen se Windows vaihde silmässä.Silver Doctor kirjoitti:Tervehdys
Päätin repäistä ja ostaa elämäni ensimmäisen Macin, kun tuohon iPadiin tuli jo sorruttua aiemmin. PC-puolelle on työpaikka tarjonnut viime aikoina aina tarvittavat työkalut, joten viimeisin tietokoneen ostoni oli vain vanhan työläppärini lunastus kotikäyttöön...
Unohda nuo kaikki ja käytät vaan sitä konetta. SE tosiaan ei ole mikään Windows mitä tarvitsee aluksi sörkkiä monta tuntia että siitä saa käytettävän.
Syy: Edeltävän viestin lainausta lyhennnetty
-
Re: Ensimmäinen Macbook - sen käyttöönotto ja tarkastukset
Viesti Kirjoittaja jereme »
Kaikkea näistä nyt ei kannata unohtaa. Esim. koneen ulkoinen tarkastelu ennen käyttöönottoa on suositeltava toimenpide, koska myös Applellakin niitä maanantaikappaleita pääsee linjastolta läpi. Itse ainakin omasta koneesta tarkastelin koko koneen ympäriinsä, ettei vain mitään kolhuja tms. löydy jo uutena.inf kirjoitti:
Heh...sulla on edelleen se Windows vaihde silmässä.
Unohda nuo kaikki ja käytät vaan sitä konetta. SE tosiaan ei ole mikään Windows mitä tarvitsee aluksi sörkkiä monta tuntia että siitä saa käytettävän.
Syy: Turhan pitkä lanaus poistettu
iPhone 12 Mini 64 Gt
Kotimaista softaa App Storesta: https://itunes.apple.com/developer/id1065243111
-
Re: Ensimmäinen MacBook - sen käyttöönotto ja tarkastukset
Viesti Kirjoittaja KenSu »
Minä vedin oman ssd:ni kolmeen partitioon. Yhdelle systeemi (olisko ollut reilu 60 gb), toiselle oma kotihakemisto jossa eniten tilaa vie iTunesiin laitettu musiikki, podcastit ja leffat, kolmannelle Aperture-kirjasto.Silver Doctor kirjoitti:
2) Onko syytä muuttaa SSD-levyn partitiointia? Kuvaus toimenpiteestä http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1398253 ei nyt suoranaisesti rohkaise ja herättää kysymyksen partitioinnin hyödyistä vs käytön hankaluudesta jatkossa. Miten te olette menetelleet Macbookkien kanssa?
Mitä muuten suosittelette recovery osiolle tehtävän?
Partitiointi meni Mountain Lionilla helposti eikä mulle tullut mitään ongelmia vastaan. Recovery-osioon ei tarvinnut koskea.
Pieni hankaluus oli siirtää vanhalta koneelta kotihakemisto, kun siirtymisapuri ei tuollaista järjestelyä tue. Superduperilla vedin ulkoisen levyn kautta lopulta. Lisäksi jotkut ohjelmat eivät tottele kunnolla käyttäjän kotihakemiston määrittelyä vaan tunkevat tavaraa väkisin systeemilevyllä olevaan Users-hakemistoon, esim virtualbox laittaa isot virtuaalikonetiedostonsa sinne, mikä ei ole kivaa kun systeemilevy on pieneksi viritetty.
-
Viesti Kirjoittaja wiljam.i »
Jos aiempaa OS X kokemusta ei ole, koneen käytön opiskeluun kannattaa varata aikaa ja kärsivällisyyttä. Jotkut asiat vain ajatellaan ja tehdään toisin. Esim. ohjelman "käyttöliittymän/ikkunan" sulkeminen ei sulje itse ohjelmaa.Silver Doctor kirjoitti:Tervehdys
Kaipaisinkin neuvoja siihen, että mitä koneeni saapuessa kannattaa ensiksi tehdä varmistaakseni, että käyttöönotto sujuu ongelmitta.
--
1) Koneen mukana on perinteisesti tullut diagnostiikkaohjelma, jos haluaa muistit tarkistaa ... koluaa myös muuten emolevyä yms. läpi. Itse olen vain laittanut sähköt päälle ja aloittanut käytön luottaen siihen, että jos jotain murhetta on, sen kyllä aikanaan huomaa.
2) Perinteisen kiintolevyn partitioinnin ymmärrän hakuaikojen optimoinnin kautta. SSD:ssä en näe ko. tarvetta.
3) Tällä palstalla on muutama käyttäjä, jotka vannovat macbookin käytössä Ubuntun nimeen, me muut vaan käytetään näitä
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
4) Time machine on kyllä kiva, toki se ei ole ihan sama kuin winkkarin recovery pisteet. En ole koskaan noita recovery pointseja harrastanut kummallakaan puolen, joten en osaa sanoa. Itse suosin varmuuskopiointia eri (verkko)levylle.
5) Minulla on "omassa käytössä" peruskäyttäjätili + admin käyttäjä. Normaalisti käytän konetta "peruskäyttäjä" oikeuksilla. Päivitykset ja asennukset osaavat nätisti pyytää "admin tunnusta" asennuksen aikana (sudo oikeus), joten tuosta ei sinänsä "ole haittaa". Järjestelyn etu on se, ettei "tausta-ajossa" kukaan pääse asentamaan mitään huomaamatta. Ja koneen pyytäessä admin tunnusta, pitäisi sen herättää huomiota olletikkin jos ei ole itse asentamassa mitään.
Palomuuri on hyvä pitää päällä ja osa käyttää myös virustorjuntaa tämän lisäksi.
6) Anna koneelle ja itsellesi aikaa totutella toisiinne
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Kiitos tästä. Mietinkin, että kuinka hyvin softat Macin puolella käyttäytyvät ei-oletuskonfiguraation kanssa ja nähtävsti erityisesti läppäreiden kanssa ei tästä kannata poiketa.KenSu kirjoitti:Pieni hankaluus oli siirtää vanhalta koneelta kotihakemisto, kun siirtymisapuri ei tuollaista järjestelyä tue. Superduperilla vedin ulkoisen levyn kautta lopulta. Lisäksi jotkut ohjelmat eivät tottele kunnolla käyttäjän kotihakemiston määrittelyä vaan tunkevat tavaraa väkisin systeemilevyllä olevaan Users-hakemistoon, esim virtualbox laittaa isot virtuaalikonetiedostonsa sinne, mikä ei ole kivaa kun systeemilevy on pieneksi viritetty.
Kiitos Wiljam.ille kattavasta vastauksesta.wiljam.i kirjoitti: Jos aiempaa OS X kokemusta ei ole, koneen käytön opiskeluun kannattaa varata aikaa ja kärsivällisyyttä. Jotkut asiat vain ajatellaan ja tehdään toisin. Esim. ohjelman "käyttöliittymän/ikkunan" sulkeminen ei sulje itse ohjelmaa.
Törmäsinkin MacOSX:n käytön sisäistämiseen opastaviin esittelyihin
Mac 101 ja Switch 101, jotka täytyy kahlata läpi.
Eli raudalle ei erikseen tarvitse tehdä akkujen, tms. kalibrointia? Näytölle minulla ei ole kalibrointilaitetta, joten sen kanssa on mentävä oletuksilla ja säädettavä käytön ohessa.wiljam.i kirjoitti: 1) Koneen mukana on perinteisesti tullut diagnostiikkaohjelma, jos haluaa muistit tarkistaa ... koluaa myös muuten emolevyä yms. läpi. Itse olen vain laittanut sähköt päälle ja aloittanut käytön luottaen siihen, että jos jotain murhetta on, sen kyllä aikanaan huomaa.
Onnistuuko automaattinen varmuuskopiointi kolmannen osapuolen tarjoammalle varmistetulle palvelimelle SFTP-protokollaa käyttäen (palvelimella Debian 6.0.5)?wiljam.i kirjoitti: 4) Time machine on kyllä kiva, toki se ei ole ihan sama kuin winkkarin recovery pisteet. En ole koskaan noita recovery pointseja harrastanut kummallakaan puolen, joten en osaa sanoa. Itse suosin varmuuskopiointia eri (verkko)levylle.
Eli järjestelmässä ei erikseen ole root-käyttäjää, vai onko sen suora login-disabloitu Ubuntun tyyliin?wiljam.i kirjoitti: 5) Minulla on "omassa käytössä" peruskäyttäjätili + admin käyttäjä. Normaalisti käytän konetta "peruskäyttäjä" oikeuksilla. Päivitykset ja asennukset osaavat nätisti pyytää "admin tunnusta" asennuksen aikana (sudo oikeus), joten tuosta ei sinänsä "ole haittaa". Järjestelyn etu on se, ettei "tausta-ajossa" kukaan pääse asentamaan mitään huomaamatta. Ja koneen pyytäessä admin tunnusta, pitäisi sen herättää huomiota olletikkin jos ei ole itse asentamassa mitään.
Erillisen admin-tilin perustamista kun suositeltiin myös täällä siltä varalta, että onnistuu vetämään oman käyttäjätilinsä solmuun
-
Viesti Kirjoittaja peku »
Järjestelmässä on root Unixien tapaan. Sen voi ottaa käyttöön graafisessa tilassa tai käynnistää kone single user-tilaan (tekstitila) jolloin root-tili on käytössä ilman salasanakyselyä.Silver Doctor kirjoitti: Eli järjestelmässä ei erikseen ole root-käyttäjää, vai onko sen suora login-disabloitu Ubuntun tyyliin?
Erillisen admin-tilin perustamista kun suositeltiin myös täällä siltä varalta, että onnistuu vetämään oman käyttäjätilinsä solmuun
Järkevintä on tosiaan perustaa Admin-tili erikseen ja käyttää normaalikäytössä User-tiliä (kuten kaikissa käyttöjärjestelmissä).
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
Vain yhtenä esimerkkinä upgreidaus käyttikseen, jonka toimivuudesta ei ole varmuutta - yhdellä osiolla uusi ts. toimimaton ja toisella vanha ts. toimiva. Toisena esimerkkinä Diskwarriorin tai levytyökalun käyttö käyttiksen/levyn korjaamiseen, ei ole ainakaan ennen onnistunut käynnistysosiolta. Onhan näitä esimerkkejä...MacFinn kirjoitti:Jaa, koskahan olen viimeksi harrastanut levyjen partitointeja, en muista. Enkä vieläkään tahdo ymmärtää sen oikeita hyötyjä. Varsinkin pienissä levyissä ne osiot ei ole koskaan oikean kokoiset.
-
Viesti Kirjoittaja wiljam.i »
Time machine tukea on kyllä tarjolla eri toimittajien verkkolevyissä, joissa sisällä on joku räätälöity linux tekele. Jotain ajatuksia herättänee oheinen linkki : http://kremalicious.com/ubuntu-as-mac-f ... ne-volume/ && http://goeri.homeip.net/blog/?p=395Silver Doctor kirjoitti:Onnistuuko automaattinen varmuuskopiointi kolmannen osapuolen tarjoammalle varmistetulle palvelimelle SFTP-protokollaa käyttäen (palvelimella Debian 6.0.5)?wiljam.i kirjoitti: 4) Time machine on kyllä kiva, toki se ei ole ihan sama kuin winkkarin recovery pisteet. En ole koskaan noita recovery pointseja harrastanut kummallakaan puolen, joten en osaa sanoa. Itse suosin varmuuskopiointia eri (verkko)levylle.
Eli järjestelmässä ei erikseen ole root-käyttäjää, vai onko sen suora login-disabloitu Ubuntun tyyliin?wiljam.i kirjoitti: 5) Minulla on "omassa käytössä" peruskäyttäjätili + admin käyttäjä. Normaalisti käytän konetta "peruskäyttäjä" oikeuksilla. Päivitykset ja asennukset osaavat nätisti pyytää "admin tunnusta" asennuksen aikana (sudo oikeus), joten tuosta ei sinänsä "ole haittaa". Järjestelyn etu on se, ettei "tausta-ajossa" kukaan pääse asentamaan mitään huomaamatta. Ja koneen pyytäessä admin tunnusta, pitäisi sen herättää huomiota olletikkin jos ei ole itse asentamassa mitään.
Mitä tulee root käyttäjän disabloimiseen, ubuntu on kyllä tuolla rintamalla ehdoton edelläkävijä. OS X jäänee XP:n ja ubuntun puoliväliin, mutta toteutus minusta elegantimpi kuin Vistassa / Windows 7:ssa.
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
2. En ole tähän päivään mennessä keksinyt mitä konkreettista hyötyä osioinnista on normaalissa OS X -käytössä. Unohda.
3. Kern... what? Ymmärrän ajatuksen mutta a) et voi kääntää itse OS X:n kerneliä ja b) ei siitä mitään konkreettista hyötyä olisi kuitenkaan. Unohda. Ja OS X:stä ei ole olemassa kuin clean install. Sen kun laitat virran päälle ja käytät sitä konetta. http://www.youtube.com/watch?v=D3k54096sXM
4. Ei tuollaisia tarvitse Macin kanssa miettiä. Päivityksiä tulee kun tulee ja kone niistä sitten ilmoittelee. Varmuuskopiointi toki kannattaa hoitaa, sekin on tosin niin että varmuuskopiolevyksi "uhrattu" ulkoinen levy kiinni, vastataan "kyllä" kun Time Machine kysyy että tehdäänkö tänne varmarit ja siinä sekin oli.
5. Ei tarvitse miettiä. Jos oikein pelottaa, voi tehdä erikseen admin-tunnarin ja itselleen normaalin. En minä ole jaksanut. Suurin reikä viime aikoina on ollut Java, joka onneksi käyttiksestä vakiona puuttuu ja jota ei kannata edes asentaa jos ei ole välttämätön pakko (käytännössä joko joku työjuttu tai Sampo pankki).
6. Rauhoitu 8)
Kuten joku sanoikin, Windows-vaihde on selvästi jäänyt aika tiukasti päälle. Ei se mitään, kyllä minullakin hetki meni aikanaan hyväksyä se, ettei Macilla tarvitse miettiä tuollaisia asioita. Ihan oikeasti, kansi auki, virta päälle ja käytät sitä ihan normaalisti etkä edes yritä säätää tai viilata jotain.
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Virtuaalikone, Recovery HD ja Diskwarrior USB-tikulla ovat kyllä enemmän omaan makuun kuin pilkkoa kiintolevy pieniin osiin mutta toki käyttöskenaarioita on monenlaisia. Mutta siltikin osiointi on sellainen homma, että kyllä sen sitten itse ihan oikeasti tietää kun tarvitsee osioida ja sitä ennen ei kannata "just because".pallo kirjoitti:Vain yhtenä esimerkkinä upgreidaus käyttikseen, jonka toimivuudesta ei ole varmuutta - yhdellä osiolla uusi ts. toimimaton ja toisella vanha ts. toimiva. Toisena esimerkkinä Diskwarriorin tai levytyökalun käyttö käyttiksen/levyn korjaamiseen, ei ole ainakaan ennen onnistunut käynnistysosiolta. Onhan näitä esimerkkejä...
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja Floyd Flanger »
4) Kyllä mac:llekin kannattaa asentaa tietoturvaohjelma. Niiden toimivuudessa on eroja, tietyissä on ollut ongelmia. Sophoksen ilmainen Anti-Virus on varma valinta. Sen virustunnisteet ovat hyvät ja kuormittaa konetta minimaalisen vähän. Käytännössä merkittävin tietoturvaa edistävä asia on ohjelmien hankkiminen luotettavista lähteistä. Lähtökoneisesti kannattaa hankkia ohjelmat Apps Storesta.
6. Mac-tietoutta löytyy hyvin ilmaiseksi netistä, mm. täältä hompusta. Jos valmis maksamaan sisällöstä, niin ehkä paras OS X:ää käsittelevä kirja on David Poguen kirjoittama OS X Mountain Lion: The Missing Manual.
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Tietokoneen käyttöönotossa kannattaa poistaa esimerkiksi GarageBand, jos ei ole ollenkaan musikaalinen, kerta muuten se istuu siellä vain syömässä levytilaa. iPhoto ja iMovie ovatkin sitten jo enemmän hyödyksi keskivertokäyttäjälle.Silver Doctor kirjoitti:3) Kuinka paljon Mac OS X:ssä tulee oletusasennuksena mukaan turhaa tauhkaa (tiedostoja, prosesseja)? Onko syytä tehdä puhdas asennus?
-
Viesti Kirjoittaja Mika73 »
Eikö tätä voi halutessaan poistaa myös jälkikäteen? Ajattelin vain, kun en ole kertaakaan käyttänyt. Kerran taisin kokeilla käynnistää. Tiedä sitten paljon se vie levyltä tilaa.Mailia kirjoitti:Tietokoneen käyttöönotossa kannattaa poistaa esimerkiksi GarageBand, jos ei ole ollenkaan musikaalinen, kerta muuten se istuu siellä vain syömässä levytilaa. iPhoto ja iMovie ovatkin sitten jo enemmän hyödyksi keskivertokäyttäjälle.Silver Doctor kirjoitti:3) Kuinka paljon Mac OS X:ssä tulee oletusasennuksena mukaan turhaa tauhkaa (tiedostoja, prosesseja)? Onko syytä tehdä puhdas asennus?
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Ajattelin vilkaista, onko Garagebandissä jotain päteviä sampleja, mutta Ableton Live saa vastata pääasiassa musisointitarpeisiini.
David Poguen OS X Mountain Lion: The Missing Manualin olin laittanut jo tilaukseen aiemmin, jotta on jotain iltalukemista - kunhan kirja saapuu.
Minulle oli tosin yllätys lukea kirjan arvosteluista Amazonista, että kirjan Mountain Lionia käsittelevästä versiosta on pudotettu pois terminaalin käyttöä kuvaava osuus, joka kuitenkin on ollut mukana Lionin versiossa. Onkohan tämä yleinen suunta, että terminaali ja OS X:n UNIX-pohjaisuus pyritään piilottamaan normikäyttäjältä?
-
Viesti Kirjoittaja Floyd Flanger »
Tavalliset käyttäjät eivät tarvitse terminaalia, mutta Apple ei tule ikinä tiputtamaan sitä pois. Syy: globaalisessa mittakaavassa puolet web-kehittäjistä käyttää mäkkejä ja web-kehittäjät tarvitsevat sitä. SSH:llä voi säätää web-serveriä ja nslookup:lla voi tarkistaa dns-tietueita.Silver Doctor kirjoitti:Kiitos vinkeistä ja lisääkin saa toki laittaa.
Ajattelin vilkaista, onko Garagebandissä jotain päteviä sampleja, mutta Ableton Live saa vastata pääasiassa musisointitarpeisiini.
David Poguen OS X Mountain Lion: The Missing Manualin olin laittanut jo tilaukseen aiemmin, jotta on jotain iltalukemista - kunhan kirja saapuu.
Minulle oli tosin yllätys lukea kirjan arvosteluista Amazonista, että kirjan Mountain Lionia käsittelevästä versiosta on pudotettu pois terminaalin käyttöä kuvaava osuus, joka kuitenkin on ollut mukana Lionin versiossa. Onkohan tämä yleinen suunta, että terminaali ja OS X:n UNIX-pohjaisuus pyritään piilottamaan normikäyttäjältä?
-
Viesti Kirjoittaja ermo »
-
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
En saa langatonta Locitech M705-hiirtä toimimaan sujuvan pehmeästi, vaan nettisivujen vierityksessä sivujen liikkuminen on pykälikästä, joten tekstin luettavuus vaikeutuu. Vanhassa ThinkPadissa tuo hiiri toimii oikein hyvin. Mikä avuksi?
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
MX Revolutionin kanssa huomasin ainakin itse että hiiri toimi paremmin ilman Logitechin ajureita, eli olen sen jälkeen käyttänyt mokomaan ilman valmistajan ajureita.
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Syy: Poistettu turha lainaus
-
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka