Kysäisin tätä jo toisessa megaketjussa, mutta kun asia jää siellä tyypillisesti huomaamatta niin teenpä uuden.
Omasta 13-tuumaisesta late 2011 MBP:sta on laturin johto läheltä läppärin pään liitintä hajoamassa, kumi on halkeillut ja sisukset vilkkuvat. Aloin etsiä korvaavaa osaa Storesta ja sellainenhan löytyisikin 80 € hinnalla. Mutta kun vilkaisin sattumalta mitä asiakkaat ovat tuosta virallisesta osasta kirjoitelleen, niin tämä laturityyppihän vaikuttaa olevan ihan susi! Aika kömpelö minusta tuollainen suoran kulman liitäntä onkin, tulee eri lailla vääntöä johtoon verrattuna siihen vanhaan suoraan sivulle lähtevään tyyppiin.
http://store.apple.com/fi/product/MC461 ... o?fnode=5a
Onko tuohon kenelläkään ehdottaa parempaa ratkaisua? Oletan, että jostakin Dealextremestä saattaisi löytyä korvike mutta ovatkohan tuonkaan tasoisia? Korjaanko vain jesarilla ja pidän peukkuja?
13'' Late 2011 MBP:n huono laturi, mikä tilalle?
Keskustelua kannettavista
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
13'' Late 2011 MBP:n huono laturi, mikä tilalle?
Viesti Kirjoittaja ER »
-
Re: 13'' Late 2011 MBP:n huono laturi, mikä tilalle?
Viesti Kirjoittaja Vklnuppi »
En tiedä miten Pron liitin eroaa Airista, joten oletan nyt, että littimesi on tätä tyyppiä tai ainakin lähelle;
http://simple.wikipedia.org/wiki/File:A ... _tight.jpg
Koittaisin korjata mikäli peukku on suunnilleen oikealla paikalla ja kuten tekstistäsi ymmärsin itse tuo liitin ei ole rikki vaan eristeet. Korjauksena epoksi korjaus. Kuva itse potilaasti auttaisi, mutta mikäli jotenkin ymmärsin oikein niin;
Liittimelle tehdään allas, mikäli tuo KOVA muovi metallin ympärillä on ehjä, itse vetäisin maalarin teippiä sen ympärille jotta se muodostaa "kaukalon" johdon perään. Sitten liitin nastapuoli alaspäin pöydälle tms. tasaiseen ja tukevaan paikkaan. Jotain epoksia kaukalo täyteen, kuivumisajan jälkeen poistetaan teippi. Itse käyttäisin jotain perus marketti epoksia jonka kuivumisaika olisi kohtuullinen (1h). Eristää ja estää johtoa murtumasta irti.
Koko homma omalla vastuulla, mutta noin olen suojannut nappikuulokkeiden liittimiä. Ne kun poikkeuksetta alkavat pätkiä 1-4viikon käytön jälkeen, johtuen että taskussa liitin on väännössä.
Ja mitä tuohon linkkaamasi muuntajaan tulee; Airissa on tuollainen vakiona ja hyvin on toiminut jo 3 vuotta. Liitin on kyllä selvästi koko ajan reilussa väännössä, koska johto koneesta lähtee käyttäjää kohti. Tuo malli on todella hyvä mikäli on vakio työpöytä jossa konetta käyttää ja johto lähtee koneesta pöydän taakse eikä käyttäjää kohti kuten minulla. Toisin päin kääntämällä tuo mutka jäisi pois, mutta usb-paikka menee peittoon.
http://simple.wikipedia.org/wiki/File:A ... _tight.jpg
Koittaisin korjata mikäli peukku on suunnilleen oikealla paikalla ja kuten tekstistäsi ymmärsin itse tuo liitin ei ole rikki vaan eristeet. Korjauksena epoksi korjaus. Kuva itse potilaasti auttaisi, mutta mikäli jotenkin ymmärsin oikein niin;
Liittimelle tehdään allas, mikäli tuo KOVA muovi metallin ympärillä on ehjä, itse vetäisin maalarin teippiä sen ympärille jotta se muodostaa "kaukalon" johdon perään. Sitten liitin nastapuoli alaspäin pöydälle tms. tasaiseen ja tukevaan paikkaan. Jotain epoksia kaukalo täyteen, kuivumisajan jälkeen poistetaan teippi. Itse käyttäisin jotain perus marketti epoksia jonka kuivumisaika olisi kohtuullinen (1h). Eristää ja estää johtoa murtumasta irti.
Koko homma omalla vastuulla, mutta noin olen suojannut nappikuulokkeiden liittimiä. Ne kun poikkeuksetta alkavat pätkiä 1-4viikon käytön jälkeen, johtuen että taskussa liitin on väännössä.
Ja mitä tuohon linkkaamasi muuntajaan tulee; Airissa on tuollainen vakiona ja hyvin on toiminut jo 3 vuotta. Liitin on kyllä selvästi koko ajan reilussa väännössä, koska johto koneesta lähtee käyttäjää kohti. Tuo malli on todella hyvä mikäli on vakio työpöytä jossa konetta käyttää ja johto lähtee koneesta pöydän taakse eikä käyttäjää kohti kuten minulla. Toisin päin kääntämällä tuo mutka jäisi pois, mutta usb-paikka menee peittoon.
-
Viesti Kirjoittaja ER »
Siis minulla ei ole nimenomaan tuon linkittämäsi kuvan liitin, joka lähtee suoraan sivulle koneesta vaan suorassa kulmassa laitteen sivun suuntaisesti. Ja ilmeisimmin siis tuo sama kampe joka linkissäni on. Oletin ensin, että olen vain tallonut tai muuten huonolla tuurilla hajottanut johdon, mutta noiden Storen asiakaskommenttien perusteella tuo näyttää olevan hyvin yleinen murhe, ehkä peräti tyyppivika.
Tämmöinen:

Tämmöinen:
-
Viesti Kirjoittaja via »
en ole huomannut mitään vikaa omassani, kunhan muistaa olla nykäisemättä irti johdosta
-
Okei, sittenhän se onkin samanlainen kuin tässä Airissä ja homma helpottuu. Tosin täytyy sanoa, ettei tässä kulmaliittimessä mitään vikaa ole ilmennyt käyttöaikanani. On toki todennäköistä että kovemmalla käytöllä ja/tai pidemmällä ajalla alkaa oireilla helpommin kuin suora malli. Peruspihinä korjaisin silti tuon alkuperäisen, mikäli siinä ei siis vielä ole mitään muuta kuin kosmeettista vikaa. Eli johdot eivät ole irronneet sisältä.ER kirjoitti:Siis minulla ei ole nimenomaan tuon linkittämäsi kuvan liitin, joka lähtee suoraan sivulle koneesta vaan suorassa kulmassa laitteen sivun suuntaisesti. Ja ilmeisimmin siis tuo sama kampe joka linkissäni on. Oletin ensin, että olen vain tallonut tai muuten huonolla tuurilla hajottanut johdon, mutta noiden Storen asiakaskommenttien perusteella tuo näyttää olevan hyvin yleinen murhe, ehkä peräti tyyppivika.
Korjaus on siinä mielessä helpompi, että otat vain jotain halkaisijalta sopivaa joustavaa letkua esim. silikoniletkua jota itsellä oli ylimääräisenä. Halkaisijan pitää siis olla sen kokoinen, että se asettuu tiiviisti laturinjohdon alumiinista "putkea" vasten.
Leikkaat siitä sopivan pätkän vaikka 10-15mm ja joko halkaiset sen tai yrität pujottaa liittimen päästä kontaktien yli. Pujotetaan niin paljon, että alumiinin päälle jää vain 1-2mm letkua. Jos halkaisit letkun niin teippaa hyvin& tiiviisti letku ympäri. Sitten avonaisesta päästä epoksia sisään. tarkkaile ettei liima vuoda kontakteille tai muutenkaan Jos näin näyttää käyvän niin äkkiä liitin toista päin.
Ei liian litkua epoksia, muttei liian paksuakaan. Jos on kovin paksua niin kannattaa katsoa että kuivumisaikaa riittää, jotta liima ehtii rauhassa valua "pohjaan" asti. Lopuksi voi joko irroittaa muottina toimineen letkun tai antaa olla. Liitin tietystikään ei enää taivu tältä osalta.
Ennen liimausta varmista, että liitin sopii paikalleen myös liimauksen jälkeen. Toisin sanoen; ettei kuivunut epoksi tule tielle ja liitin ei pääse enää tarpeeksi lähelle konetta. Airissa ei ainakaan näyttäisi olevan ongelma, mutta kun en tiedä Prosta.
-
Viesti Kirjoittaja henkka.k »
Helpompi laittaa kutistesukkaa kun alkaa mäskään minkään epoksiliiman kans joka irtoaa kohta kuitenkin.
Liimakutistesukkaa jostain sähkötarvikeliikkeestä niin alkaa kestämään.
MacBook Pro 13,3" late 2011
iPhone SE 16GB Rose gold
iPhone 11pro 64gb Gold
iPad 2 16GB 3G+WiFi White
iPhone SE 16GB Rose gold
iPhone 11pro 64gb Gold
iPad 2 16GB 3G+WiFi White
-
Joo kutistesukkakin käy vallan mainiosti kuhan ei lämmittele liikaa, ei tullut itsellä mieleen. Huonojen epoksien kanssa olet ollut tekemisissähenkka.k kirjoitti:Helpompi laittaa kutistesukkaa kun alkaa mäskään minkään epoksiliiman kans joka irtoaa kohta kuitenkin.

-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Soittoa Applelle vaan. Hain juuri itse Systemasta uuden laturin johtorikkoisen tilalle. Kone on puolitoistavuotias Air. Homma vaati 46 minuutin puhelun Applen tukeen sekä kaksi käyntiä Systemassa, mutta kyllä se kannatti.
Tästä lähdettiin liikkeelle:
Tästä lähdettiin liikkeelle:
magsafe.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
kaikki maailman vesi on homeopaattista kusta
-
Viesti Kirjoittaja ER »
Jaah, tohtisko sitä yrittää. Olen vähän huono vänkäämään juu-ei sen puolikielisen puhelinpalvelun kanssa, varsinkaan 45 min. Olisivatkohan myöntämässä tuota suunnitteluviaksi niin kuin niitä valkoisen MB:n topcaseja?
-
Todennäköisesti nämä menee suunnitteluviaksi. Olivat tarkahkoja siitä että murtumakohta on aivan tuolla liittimen vieressä eikä kauempana, ja kun mulla kohta oli 5 mm päässä, olivat niin epävarmoja että piti käyttää Systemalla nähtävänä ja valokuvattavana ensin. Päätös tuli sitten perästä, ja tarvittiin uus reissu hakemaan laturia.
Puhelun aikana aspatyyppi kävi kolme tai neljä kertaa neuvottelemassa asiasta muiden kanssa, hyvin pitkäiä aikoja viipyen, ja yhdessä välissä olivat jopa postittamassa mulle uuden laturin suoraan mutta perääntyivätkin lopuksi. Suomenkielistä palvelua ei ollut soittaessa tarjolla, joten aloitin enkuksi jonkun tyypin kanssa, joka sitten tunnustikin osaavansa myös suomea. Oli muuten liki huonointa suomenkielistä palvelua mitä olen saanut. Ei niinkään huonosti puhuttua, mutta hepun sanavarasto ei riittänyt minkään asian ymmärtämiseen tai kertomiseen...
Puhelun aikana aspatyyppi kävi kolme tai neljä kertaa neuvottelemassa asiasta muiden kanssa, hyvin pitkäiä aikoja viipyen, ja yhdessä välissä olivat jopa postittamassa mulle uuden laturin suoraan mutta perääntyivätkin lopuksi. Suomenkielistä palvelua ei ollut soittaessa tarjolla, joten aloitin enkuksi jonkun tyypin kanssa, joka sitten tunnustikin osaavansa myös suomea. Oli muuten liki huonointa suomenkielistä palvelua mitä olen saanut. Ei niinkään huonosti puhuttua, mutta hepun sanavarasto ei riittänyt minkään asian ymmärtämiseen tai kertomiseen...
-
Viesti Kirjoittaja ER »
Pahus, itsellä taitaa olla pari cm tuosta muovista. :/mercury kirjoitti:Todennäköisesti nämä menee suunnitteluviaksi. Olivat tarkahkoja siitä että murtumakohta on aivan tuolla liittimen vieressä eikä kauempana, ja kun mulla kohta oli 5 mm päässä...
Suomenkielistä palvelua ei ollut soittaessa tarjolla, joten aloitin enkuksi jonkun tyypin kanssa, joka sitten tunnustikin osaavansa myös suomea. Oli muuten liki huonointa suomenkielistä palvelua mitä olen saanut. Ei niinkään huonosti puhuttua, mutta hepun sanavarasto ei riittänyt minkään asian ymmärtämiseen tai kertomiseen...
Sen Apple Caren kanssa olen asioinut puhelimitse parisen kertaa ja on tullut kyllä selvästi se olo, että vastapuoli ei puhu äidinkieltään. Asioita on saanut vääntää rautalangasta ja vastapuoli haki sanoja. Kun tuki on kai Ruotsissa (vai onko?), niin oletan että nuo jannut ovat 2. tai 3. polven ruotsinsuomalaisia.
-
Jep, tuen hoitaa Teleperformance Tukholmassa. Ovat rekrytoineet joskus poikkeuksena ruotsinkielentaitoisia opiskelijoita Suomesta, mutta normaalisti hakevat työntekijöitä vain Ruotsista. Kaikkien on kyettävä palvelemaan ruotsinkielisiä asiakkaita, ja suomen taitaminen on vain hyvä lisä. Meitä ei ole asiakkaina tarpeeksi että tarvitsisi laittaa kasaan suomitiimi, kuten muilla Ruotsin Teleperformancen toimipisteillä on muiden päämiesten kuten HP:n, Lexmarkin, Adoben ym. tuessa.ER kirjoitti:Kun tuki on kai Ruotsissa (vai onko?), niin oletan että nuo jannut ovat 2. tai 3. polven ruotsinsuomalaisia.
Viimeksi muokannut mercury, 1.2.2013 klo 22.37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka