Tarkotus olisi tässä hankkia itselle eka mäkki ja ajatuksena on ollut MacBook Pro 13,3' Retina näytöllä . Mietinnässä onkin enää riittääkö 4GB RAM vai täytyykö olla 8GB? Mielipiteitä tästä. Kone tulisi siis ihan perus käyttöön: muusiikin kuuntelu, elokuvien katselu, netti, koulutyöt yms ja tarkoitus olisi myös raahata sitä mukana niin kouluun kuin matkoillekin. Vai olisiko MacBook Air kuitenkin parempi vaste minun tarpeilleni?
Kiitos jo etukäteen vastauksista !!
Kyllähän se tuohon käyttöön riittää, mutta ottaisin kuitenkin 8GB kun sitä ei enää pysty jälkikäteen lisäämään. Kumpi vaan kone riittää käyttöösi ja paljon muuhunkin. Retinassa parempi näyttö air hiukan kevyempi, saat itse päättää kumpi on tärkeämpää.
Mainitsemaasi perus-käyttöön 4 gigaa riittää kyllä mainiosti. Itse teen koneella juuri samaa kuin sinä ajattelet plus koodaamista, iMovie:lla säätämistä sekä jonkin verran pelaamista ja vakiona tullut 4 gigaa riittää vallan mainiosti.
Tämä on tosin vähän vanhempi malli johon saa lisättyä muistia jälkikäteenkin, mutta nyky-koneisiin sitä ei saa kun sakki on halunnut ohueempaa ja kevyeempää konetta jonka takia RAM muisti on niissä kolvattuna emolevyllä. Tämä ei sinällänsä ole ongelma, mutta ajan myötä ohjelmat tuppaavat muuttumaan raskaampaan suuntaan ja kuluttamaan enemmän muistia, jonka takia suosittelen kumminkin että otat sen 100€ päivityksen 8 gigan RAM-muisteihin vaikka sinulla ei juuri tällä hetkellä ole käyttöä tuolle muistimäärälle. Kaiken lisäksi tämä päivitys lisää koneen jälleenmyyntiarvoa siinä vaiheessa kun päätät hankkia seuraavan koneesi.
Air on tietty pari sataa grammaa kevyeempi, hiukan ohueempi (mutta muuten isompi) ja vielä hiukan halvempi kuin Pro pystyen kumminkin hoitamaan tarvitsemasi hommat. Eli suosittelen vaan menemään liikkeeseen katsomaan että ovatko Pro:n parempi näyttö sekä nopeampi prossu että näyttis ylimääräisen 200€ arvoisia. Jos itsellä olisi uuden koneen ostaminen vastassa ja vaihtoehtoina olisivat 13" retina-Pro sekä 13" Air, suhteessa pienen hinta-eron takia ostaisin Pro:n jo paremman näytön takia.
Macbook Pro (mid 2011) 15" - 2,0 GHz Core i7 - 4Gt - 500Gt (7200RPM) - Radeon HD 6490M
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt