Täytyypä aloitella tällainen ketju liittyen kokemuksiin uunituoreesta MBP:stä. Laite on ollut nyt käytössä tämän iltapäivän ja olen ehtinyt asentelemaan jutut ja kääntelemään vivut haluamiini asentoihin. Vaihdoin tähän laitteeseen mid 2010 MBP:stä eli melkoinen harppaus tämä on teknologisesti vaikka ulkopuolella merkittäviä muutoksia ei juuri näykkään. Olisi kiva kuulla muidenkin kommentteja laitteesta.
Ensihuomioita:
- Koko- ja painoero verrattuna vanhaan MBP:hen on selkeä. Aivan Airin luokkaan ei päästä, mutta parannusta kuitenkin. Ehkä jatkossa tietokone lähtee useammin kodin ulkopuolelle mukaan.
- Uusi Force touch pad on toistaiseksi aika turhake, sillä se ei toimi esimerkiksi Chromessa tai muissa third party -ohjelmissa. Muutaman tunnin käytön jälkeen laite alkaa tuntua enemmän omalta ja myönnettäköön, että en pitänyt myöskään aikaisemmasta touchpadista ja sen painautumisesta aiheutuvasta äänestä ensimmäiseen muutamaan päivään koneen saatuani.
- En ole yhtä tottunut näppäimistön ja hiiren tuntumaan, sillä joitakin millejä on kadonnut tuntumasta ja se vaikuttaa palautteeseen, joka syntyy oikein painetusta näppäimestä. Edellisellä koneella osasin kirjoittaa vaikka kolmen promillen kännissä silmät kiinni ja pää alaspäin, mutta tämän kanssa pitää keskittyä - ainakin näin alkuun. Nämä on pitkälti tottumiskysymyksiä.
- Tehoja on rutkasti enemmän ja sehän se pääasiallinen syy tämän laitteen hankintaan olikin. Sikäli meni aikalailla putkeen.
- Retina display'n edut katoavat, jos käytössä on vanhempia ohjelmistoja, jotka eivät sitä tue. Tämä oli hienoinen pettymys ja aiheuttaa päivitystarvetta ohjelmistopuolella.
- Ostin koneen harrastamaani videoeditointia ja kuvankäsittelyä varten. Alan entistä enemmän kallistua sille kannalle, että minun pitäisi keskittyä vain valokuvaukseen. Onko jossain tutoriaaleja screen writingiin tms? Elämäni on ihan hirveän tylsää videolta katsottuna. Olen pistänyt nyt muutaman tonnin kiinni kuukauden päästä syntyvään suunniteltuun lomamatka_videoon_. Kalliiksi tulee - toivoittavasti tulee edes hyvä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- Kovalevy on kyllä vähän nafti ja se hieman huolettaa. Voisiko muutaman vuoden päästä vastaavan SSD-levyn mahduttaa natiivisti yhden Thunderbolt-portin sisään?
Teemu