Sivu 1/1

Normaalia vai epänormaalia, näytöllä outoja tahroja

Lähetetty: 9.5.2017 klo 11.49
Kirjoittaja Tiira
Kyseessä MacBook Pro Retina 13" Eraly 2015 läppärin näytön kummalliset tahrat. Näytön reunoilla mustalla osalla olevat tahrat vai millä nimellä noita länttejä kutsuis,niin ovatko tyypillisiä vai harvinaisia tuolle konemallille? Noita tahroja on ilmaantunut n, 2 kuukauden aja jatkuvasti lisääntyvästi. Näyttöä ei ole sormin hipelöity eikä millään nesteillä pyyhitty. Silloin ne tahrat näkyvät selkeästi kun näyttö ei ole päällä. Jos tuota ongelmaa on ollut muilla,niin miten tuo on korjattu ja mitkä on ollut kustannukset korjauksesta? Kone ostettu 14 kuukausi sitten. Meni ensin väärälle osiolle!

Re: Normaalia vai epänormaalia

Lähetetty: 9.5.2017 klo 15.57
Kirjoittaja Aatamix
Olisiko kyse tästä: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=67&t=227541?

Tyyppivika noille tietyn ajanjakson MacBookeille. Applen pitäisi korvata tuo, jos vain esität vaatimuksesi.

http://www.staingate.org/
https://9to5mac.com/2017/02/24/retina-m ... staingate/

Re: Normaalia vai epänormaalia

Lähetetty: 9.5.2017 klo 19.17
Kirjoittaja Tiira
Kyllä hyvin tuon näkönen,mutta ei vielä noin pahan. Täytyy viedä Jyväskylään valtuutettuun huoltoliikkeeseen näytille mikä tuomio takuukorjaukseen. Miten nuo sitten pysyneet virheettömänä korjauksen jälkeen? Mithän tulee maksamaan jos ei takuu korvaa?

Re: Normaalia vai epänormaalia

Lähetetty: 9.5.2017 klo 21.42
Kirjoittaja homenamsi
Kannattaa perehtyä - ja vedota - virhevastuuseen:
1. Milloin tavarassa on virhe?
Virheen arvioinnin lähtökohta on osapuolten välinen sopimus. Lain mukaan tavaran pitää vastata lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Tavarassa on virhe esimerkiksi silloin, jos
  • tavara ei sovellu sen tavanomaiseen käyttötarkoitukseen
    tavara ei sovellu ostajan tarkoittamaan erityiseen käyttötarkoitukseen. Tämä koskee tilanteita, joissa myyjän on kaupantekohetkellä täytynyt olla selvillä käyttötarkoituksesta eikä hän silti ole ennen kaupantekoa ilmoittanut ostajalle, että tavara ei mahdollisesti sovellu käyttötarkoitukseen.
    tavara ei ole myyjän antaman kuvauksen, näytteen tai mallin mukainen
    tavara ei vastaa kestävyydeltään tai muuten sitä, mitä kuluttaja yleensä perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa
    tavara ei vastaa lain tai viranomaisen vaatimuksia esimerkiksi tuoteturvallisuudesta
    ostajalle ei tavaran yhteydessä luovuteta tavaran asentamista, kokoonpanoa, käyttöä, hoitoa tai säilytystä varten tarpeellisia ohjeita
Ei 14 kk ole mikään kohtuullinen kestävyys.

Tietoisuutta noista vinkatuista kohtalotovereiden linkeistä ei myöskään kannata piilotella.

Re: Normaalia vai epänormaalia

Lähetetty: 10.5.2017 klo 22.40
Kirjoittaja kaulahuivi
Applen laatu pahasti pettänyt jälleen kerran. Uusi kone!

Re: Normaalia vai epänormaalia

Lähetetty: 11.5.2017 klo 9.14
Kirjoittaja exlex
Taas?

Apple on edelleen laadussa aivan kärkeä ja vähiten reklamoitu tietokonemerkki ainakin joka vuotisten tilastojen mukaan. Itselläni 5kk aikana reklamoitu yksi LG:n näyttö ja yksi Acerin näyttö. Molemmat ollut DOA-tapauksia. Applella ei ole tullut vielä koskaan DOA-tapausta itsellä. Ja noi oli ensimmäset muun merkkiset tietotekniikkslaitteet moneen vuoteen itselläni ja nolemmat ostaessa jo vialliset. [:D]

Re: Normaalia vai epänormaalia

Lähetetty: 11.5.2017 klo 10.30
Kirjoittaja Paapaa
Kertokaapa, mitä ovat Applella vastanneet, kun tätä asiaa on takuuajan jälkeen tiedusteltu?

Re: Normaalia vai epänormaalia

Lähetetty: 11.5.2017 klo 10.39
Kirjoittaja Tiira
Soittelin tuossa Jyväskylässä olevaan valtuutettuun Apple huoltoon menee kuulemma takuuseen,se tieto OK. Siinä sitten sitä huolto aikaa kun soviteltiin,niin sitten tuuttasi sellaisen ongelma,että ei saakaan konetta mukaan vaikka lasin vaihtoon ei mene kun alle tunti. On kuulemma suoritettava erilaisia testiajoja sun muita rituaaleja ja on otettava vielä selvässä asiassa yhteyttä Appleen. Se tässä ketuttaa kun joutuu yhden lasin vaihdon vuoksi ajamaan yhteensä 280 kilometriä,kun olis selvinnyt 140 kilometrillä jos olis saanut koneen yhdellä käynnillä mukaa. >:( :x

Re: Normaalia vai epänormaalia

Lähetetty: 11.5.2017 klo 14.52
Kirjoittaja Paapaa
Eli operaatiossa todella vaihdetaan vain lasi, ei koko näyttöä?

Re: Normaalia vai epänormaalia

Lähetetty: 11.5.2017 klo 15.48
Kirjoittaja Tiira
Vien näytille ensi tai seuraavalla viikolla ja palaan se jälkeen asiaa ,niin nähdään kuinka äijän kävi.

Re: Normaalia vai epänormaalia

Lähetetty: 11.5.2017 klo 17.23
Kirjoittaja Aatamix
exlex kirjoitti:Taas?

Apple on edelleen laadussa aivan kärkeä ja vähiten reklamoitu tietokonemerkki ainakin joka vuotisten tilastojen mukaan. Itselläni 5kk aikana reklamoitu yksi LG:n näyttö ja yksi Acerin näyttö. Molemmat ollut DOA-tapauksia. Applella ei ole tullut vielä koskaan DOA-tapausta itsellä. Ja noi oli ensimmäset muun merkkiset tietotekniikkslaitteet moneen vuoteen itselläni ja nolemmat ostaessa jo vialliset. [:D]
Minkä tilastojen mukaan?

Löysin tällaisen, jonka mukaan Apple on vasta neljäs: https://www.geckoandfly.com/6311/the-mo ... omparison/

Ottaen huomioon, että noilla muilla valmistajilla on myös halpoja malleja, siinä missä Applella vain premium-hintaisia, niin Applen sijoitus on yllättävän huono.

Sama laadun heikentyminen näkyy myös iOS-laitteissa: https://dazeinfo.com/2017/03/07/google- ... re-report/

Re: Normaalia vai epänormaalia

Lähetetty: 11.5.2017 klo 18.48
Kirjoittaja homenamsi
On hyvin vaikea kytkeä edellisen viestin linkkejä mihinkään laadun kehitystrendiin.

Läppärilinkki kertoo jotain v. 2009 tilanteesta mutta on vain yksittäinen havainto ilman mitään vertailukohtaa. Näyte on varmaan riittävän iso jotta prosentit ja erot ovat sinänsä luotettavia. Havaitut erot ovat kuitenkin niin pieniä että niitä on suurenneltu tekemällä 3 v. ennuste vaikka data oli 2 v. sisällä vikaantuneista.

Tuollaista yksittäistä havaintoa helposti heilauttaa jokin yksittäinen ominaisuus - Applen osalta vaikka tuo onneton laturipiuha.

Puhelinlinkissä sen sijaan on trendi selvästi fokuksessa. Indikoiko löydös jotain teknisestä laadusta vai ei, onkin sitten vaikeampi kysymys.

Applen puhelin on yleensä tuntunut kukkarossa se verran, että sitä yritetään korjauttaa ja vikaantumiset tulevat ilmi. Android laitteissa on valtavasti halpoja malleja, joiden korjauttaminen maksaa lähes uuden hinnan. Viat eivät siten pääse tilastoitaviksi.

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että elektroniikan ja sähkölaitteiden luotettavuus on kehittynyt ajat sitten ei-hyväksyttävälle tasolle.

Valmistajien ja valmistuttajien väliset erot ovat marginaalisia kun yleinen vikaantumistiheys on liian korkea.

Jos firman sadasta läppäristä pitää korjauttaa 10 tai 15 kahden vuoden aikana niin se alkaa olla liian paljon.

Re: Normaalia vai epänormaalia

Lähetetty: 11.5.2017 klo 18.58
Kirjoittaja Aatamix
Joo, hyvä huomio, että tuo läppärilinkki olikin vuodelta 2009. Alkuperäinen lähde: https://www.squaretrade.com/htm/pdf/Squ ... y_1109.pdf Tuossa aikaisemmin laittamassani luki, että oli päivitetty 1.1.2017. Lisäksi samat luvut löytyivät http://www.statisticbrain.com/laptop-malfunction-rates/, jossa väitetään tutkimuksen vuodeksi 2016.

Löytäisikö joku niitä tuoreita tietoja?

Muokattu virheitä pois.

Re: Normaalia vai epänormaalia

Lähetetty: 18.5.2017 klo 16.59
Kirjoittaja Tiira
Kyllä nyt asiat napsahti kohdalleen vein koneen huoltoon eilen klo,9.00 ja tänään tuli viesti klo,16.30 koneen näyttö vaihdettu hinta 0,00€. Tämä kone oli vielä yrityksen nimissä, eikä sekään onneksi vaikuttanut tähän näytön takuu korjaukseen,jos vika olisi ollut jokin muu niin ei olisi korvattu takuun alaisena työnä. Haen koneen huomenna niin täytyy kysyä vastaisuuden varalle hoito ohje tuon näytön puhdistukseen,ettei ainakaan hoidolla pilaa näyttöä.

Re: Normaalia vai epänormaalia

Lähetetty: 21.5.2017 klo 16.12
Kirjoittaja Tiira
Kyllä kelpaa katsella virheetöntä näyttöä ja vielä kaiken hyvän lisäksi korjasivat näytön saranoinnin herkästi toimivaksi. Tuossa tuo saranointi oli niin jäykkä että monasti tuntui siltä että näyttö ja kone irtoavat toisistaan.

Re: Normaalia vai epänormaalia

Lähetetty: 18.9.2017 klo 20.53
Kirjoittaja Paapaa
Apple korjasi oman rMBP:ni (13", late 2013) mukisematta virhevastuun piikkiin. Eli koko näyttö vaihdettiin, operaatiossa ei kauan mennyt. Vanhassa näytössä oli siis pientä pinnoitteen kulumista havaittavissa. Ei vielä ollut levinnyt varsinaiselle näyttöalalle, vaan oli reunuksen päällä.

Ei voi kuin hattua nostaa siitä, kuinka Apple näitä fiksailee takuun jälkeen. Tälläkin ikää yli 3,5v.

MB näytön "kalvo"

Lähetetty: 22.9.2017 klo 17.05
Kirjoittaja mäkkimies
Mistä johtuu outo heijastuma näytöllä tietyssä valossa?
Onko asialle mitään tehtävissä?

Kuva

Re: MB näytön "kalvo"

Lähetetty: 22.9.2017 klo 21.29
Kirjoittaja Eki79
Kuinka vanha ja mikä kone kyseessä? Applehan on noita vikoja korjannut takuun jälkeenkin.

Re: MB näytön "kalvo"

Lähetetty: 22.9.2017 klo 22.14
Kirjoittaja mäkkimies
Eki79 kirjoitti:Kuinka vanha ja mikä kone kyseessä? Applehan on noita vikoja korjannut takuun jälkeenkin.
MacBook Pro (Retina, 13-inch, Early 2015),
Ostettu maaliskuussa 2016.

Re: MB näytön "kalvo"

Lähetetty: 22.9.2017 klo 22.16
Kirjoittaja khaosaming
Tuo näyttää ”staingatelta”.

http://www.staingate.org/

Re: MB näytön "kalvo"

Lähetetty: 24.9.2017 klo 20.40
Kirjoittaja Paapaa
Tässä ketjussa keskustelua samasta (?) asiasta. Nämä ketjut voisi yhdistää?

http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=67&t=252520

Re: Normaalia vai epänormaalia, näytöllä outoja tahroja

Lähetetty: 4.12.2017 klo 17.13
Kirjoittaja Elroy
Itsellä lähti rMBP 2015 early takuun ulkopuoliseen huoltoon kun pinnoite alkoi irtoamaan. TAAS. Aiempi oli rMBP 2013 jossa sama ongelma. Tähän 2015 koneeseen vaihdettiin myös akku ja emolevy takuuseen aiemmin keväällä. Laatu on mennyt kyllä rajusti alas, myös 2011 kone sai käydä paristi huollossa. Saman 6 vuoden sisällä ollut myös kaksi eri Airia joista akut kuoli ennen aikojaan ja toisesta trackpad. Laskin että tänä aikana minulla on ollut 7-8 eri maccia ja yksi ainoa ei ole käynyt kertaakaan huollossa, joka on Mini. iPhonet lähes kaikki kärsi jostain ongelmasta mikä edellytti takuuhuoltoa. Lähes kaikissa raudoissa ollut ongelmia ja samaa kuulee kollegoilta uusimpia malleja myöten. Muistaakseni minun G5 koneet taisi kaikki kestää ehjänä ilman ongelmia.