MacBook Pro 13" (early 2015) kyykkää – onko jotain tehtävissä?
-
MacBook Pro 13" (early 2015) kyykkää – onko jotain tehtävissä?
Viesti Kirjoittaja mungiisi »
- 3,1 GHz Dual-Core Intel Core i7
- 16 GB 1867 MHz DDR4
- Intel Iris Graphics 6100 1536 MB
Käytän konetta lähinnä netin selailuun, musiikin äänittämiseen Logicilla sekä kuvien käsittelyyn Adobe Lightroom Classicilla ja Photoshopilla. Lightroom Classic ja Photoshop pyörivät vielä joten kuten, toki tuulettimet huutavat ja kovaa.
Logic sen sijaan kaatuu jos raitoja on edes kaksi kappaletta, joissa kummassakin plug-ineja käytössä (pääsääntöisesti Neural DSP:n kitaramallinnukset ja Kontakt Player). Olen Logicin osalta yrittänyt selvittää ja säätää järjestelmää niin, että se pyörisi, mutta prosessorimonitoroinnin perusteella kaksi ensimmäistä ydintä menevät heti tappiin (100%) josta seuraa system overload.
Myös ajoittain nettiä selatessa kone on kovilla - Discord ja YouTube tuntuvat ajoittain todella tahmaisilta.
EDIT: Lisättäköön vielä, että käytän konetta ulkoisen näytön kanssa (DELL U2723QE 27"), näyttö on kytketty MiniDP-porttiin. Tuntumani on, että tämän ulkoisen näytön kanssa suorituskyky hieman heikkenee myös.
Olen ymmärtänyt, että tämän koneen pitäisi vielä olla ihan käypä peli tällaiseen käyttöön - olen kuullut että ihmiset käyttävät vielä vanhempiakin laitteita vastaavissa hommissa ongelmitta. Koneeseen on vaihdettu lämpötahnat 1-2 vuotta sitten, mutta se ei tuonut merkittävää parannusta. Ennen kuin pistän isot rahat uuteen koneeseen, ajattelin olisiko vielä jotain tehtävissä? Kannattaisiko lämpötahnat vaihtaa uudestaan? Kannattaisiko sen lisäksi uusia tuulettimet? Onko jotain muuta, mikä tämän koneen hitauden voisi aiheutta?
EDIT2: Viimeisin käyttöjärjestelmäpäivitys (macOS Monterey) on tehty niin että kovalevy on tyhjennetty ja käyttöjärjestelmä otettu käyttöön tyhjältä pohjalta.
-
Re: Early 2015 MBP kyykkää - onko jotain tehtävissä?
Viesti Kirjoittaja HJpenni »
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
-
Mistä vikaa voisi lähteä etsimään? En tunne tekniikkaa niin hyvin, mutta voiko SSD-kovalevy vanheta ja oireilla tällä tavoin?
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Levyn yleistilanteen voit tarkistaa vaikka DiriveDx:n maksuttomamalla versiolla - aivan kaikki testit eivät taida maksuttomassa versiossa toimia.
https://binaryfruit.com/drivedx
Onko koneessa jokun lämpötilanäyttö? Ellei ole, niin asenna jokin tuulettimien hallintaohjelma, joka myös näyttää lämpötilat. Lämpötilojen ei pitäisi ainakaan pidempään olla paljoa yli 70°.
Esimerkiksi TG Pro on monipuolinen lämpötilanäytön osalta.
https://www.tunabellysoftware.com/tgpro/
-
Itselläni on yleensä päivittäin MBP:n lämpötilat yli 80° useita tunteja putkeen. Nytkin kun on miksaussessio kesken Pro Toolsissa, lämpötilat ovat olleet 85-95° ainakin neljä tuntia jo tänään. Kone on kuitenkin työkalu ja oletan työkalun kestävän niitä tehtäviä, joita varten se on tehty.
E: tokihan mä laitan tuulettimet täysille heti kun aloitan projektin, mutta on sen verran raskaita progiksia yleensä, että ei ne lämmöt ole koskaan tuon alhaisemmat.
-
Tätä ajattelin alkuperäisen kysyjän kohdalla - ja tilanteen kontrollointia.
Paljonko sitten elinikä lyhenee - vai lyheneekö - tuollaisella jatkuvalla 90+ asteen käytöllä, ei liene julkisesti tiedossa.
-
En ole huomannut hidastumista. Tätä kirjoittaessa lämpö oli jonkin aikaa 100 astetta, koska bouncasin session ulos Toolsista.
Sitä ei varmaan kukaan tiedä ja sehän saattaa vaihdella rajustikin koneyksilöiden välillä. Aiempi koneeni 2011-vuoden MBP oli myös jatkuvasti samanlaisissa lämmöissä. Siitä toki hajosikin GPU vuonna 2018.Paljonko sitten elinikä lyhenee - vai lyheneekö - tuollaisella jatkuvalla 90+ asteen käytöllä, ei liene julkisesti tiedossa.
-
iStat Menus mukaan koneen akun kapasiteetti on 75% alkuperäisestä. Voisiko se olla edes osittain ongelmien aiheuttaja? Olen käsittänyt että huonokuntoinen akku voi olla syy kehnoon suorituskykyyn.
-
Minulla on akku nyt 75,7% alkup., eikä mitään ongelmaa. Käsittääkseni sillä ei ole mitään vaikutusta, jos on kone piuhan päässä.
Sinuna minä vetäisin koko systeemin sileäksi, asentaisin käyttiksen uudestaan ja sitten Logicin. Sen jälkeen alkaisin yksitellen asentamaan plugareita ja tarkkailemaan missä kohtaa ongelmat alkavat, jos enää alkavat.
E: Onko muuten Monterey ihan virallisesti tuettu käyttis vielä tuon ikäiselle koneelle? Sitäkin kokeilisin, että laittaisin vanhemman käyttiksen. Esim. Mojaven. Itse ajan vielä Mojavea, koska siinä toimii mun työkalut (Pro Tools ja Ableton) kunnolla.
-
-
-
-
Asensin Macs Fan Control ohjelmiston, jonka avulla määritin että tuulettimet alkavat pyörimään nopeammin kun lämpötila on 65 C ja maksimilämpötilaksi määritin 90 C. Tämän avulla ainakin tuo naurettavan pieni Logic-projekti pyöri. Seurailen tilannetta josko tuon avulla käyttämisestä tulisi edes jotenkin siedettävää.
Siltikin vielä mietityttää, miksi ylipäätään lämpötilat nousevat prosessorilla noin pienet niin suuriksi? Ja miksi koneen automaattinen tuulettimen ohjaus ei reagoi asiaan mitenkään?
-
-
Tahnat vaihtoi ATK-huolto Verkkotalo Helsingin Itäkeskuksessa.
Ennen tahnojen vaihtoa kone lämpesi päältä ja alta tuntuvasti, mutta en silloin asentanut mitään ohjelmistoa millä olisi saanut lukemia ylös. En muistaakseni silloin käyttänyt vielä Logicia, mutta muistelen että koneen hidastumista olin jo tuolloin havainnut. Lämpötahnojen vaihto ei tuonut asiaan oikein mitään muutosta. Jos avaan koneen itse, pystynkö tunnistamaan jos lämpötahnoissa on jotain vikaa? Olen lukaissut iFixitin ohjeet miten niihin pääsen käsiksi, ei liene mahdoton homma oikeilla työkaluilla.
Nyt kun olen tuulettimet itse konfiguroinut tuon Macs Fan Controlin kautta, olen pistänyt merkille että aiemmin tuulettimet eivät käyneet täysillä juuri ollenkaan. Tämä on omituista, sillä lämpötilat ovat kuitenkin pienelläkin käytöllä siellä 60-70 asteen tuntumassa (tuosta pienoisesta Logicin käytöstä puhumattakaan - automaattiasetuksella tuulettimet eivät edes käy täysillä vaan system overload -viesti tulee heti).
-
Heat sinkin irroitus: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ment/45130
Tahnan vaihto: https://www.ifixit.com/Guide/How+to+App ... +Paste/744
Samalla toki kannattaa huolellisesti putsata pölyt sisuksista. Ja tsekata että siellä on kaikki muukin kiinni kunnolla edellisen tahnojen vaihdon jäljiltä.
Sitäkin vielä koittaisin tuon operaation jälkeen, että asentaisin vanhemman käyttiksen. Nää on ihan hakuammuntoja ja niiden vaikutusta on mahdoton arvioida, mutta kaikkeahan kannattaa kokeilla ennen kuin lähtee uusilla konekaupoille.
-
Kirjailen vastauksen ylös, jos joku muu taistelee saman ikäisen koneen (MBP Early 2015) ja samanlaisen ongelman kanssa. Itse totesin että nyt on aika mennä konekaupoille ja tämä kone jääköön vain kevyeen käyttöön.
-
Viesti Kirjoittaja Kusari »
Itselläni nimittäin juuri samanlainen kone ja täysin identtinen ongelma. Vaihdoin myös lämpötahnat ja ei mielestäni vaikuttanut mitenkään. Tuuletinprofiili on tosissaan oudon "lepsu" - voisi mielestäni surruttaa kovempaa kun lämmöt alkaa nousemaan. Laitoin Mac Fans Controllilla kiinteäksi arvoksi 3000rpm, jolloin tuuletinta ei oikeastaan kuule, mutta lämmöt pysyy paremmin kurissa. Itse en nettiselailua kummempaa koneella käytännössä tee.
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka