Olen aloittamassa teatterialan korkeakouluopinnot elokuussa ja mietin läppärini päivittämistä. Nykyinen koneeni on Macbook pro 16” 2019, jossa on 16Gb ram ja 512gb tallennustilaa. Tässä koneessa on ollut kaikenlaisia ongelmia ja tällä hetkellä kone kuumenee jo mielestäni aika peruskäytöllä todella kuumaksi ja tuulettimet huutavat täysillä. Olen miettinyt Macbook pro 14” M2 sirulla olevaa konetta, mutta en vielä oikein tiedä millä tehoilla minun kannattaisi se ottaa. Mietin myös 15” Macbook airia, jonka ottaisin 24gb ja 1tt muistilla. Pohdin sitäkin, että jos pitäisin nykyisen läppärini ja hommaisin Mac studion kotiin ja tekisin sillä ”raskaammat” työt.
Koneen tarvitsee pyörittää 3d-ohjelmia kuten Vectorworks, Capture ja Sketchup. Adoben ohjelmia käytän myös paljon. Erilaisia videomäppäys softia on myös tarve käyttää kuten Madmapper tai Millumin. Panostaisin mieluusti nyt sellaiseen koneeseen, jossa tehot oikeasti riittäisi käyttötarkoitukseeni eikä heti tarvitsisi miettiä koneen vaihtoa. Budjetti olisi max n. 3000€. Minkä Macin hankkisit näihin käyttötarkoituksiin?
Mikä MacBook taideopintoihin?
Keskustelua kannettavista
Re: Mikä MacBook taideopintoihin?
Kyllähän tuolla nykyiselläkin koneella pitäisi pärjätä edelleen oikein hyvin. Ei sen kyllä tuolla tavalla pitäisi käyttäytyä jos siinä koneessa on kaikki kunnossa. Kannattaisiko sitä jossain huollossa käyttää tai sitten asentaa käyttöjärjestelmä uudelleen? Eli en vielä heti lähtisi uutta konetta ostamaan jos ei liikaa setelit lompakossa pakota vaan katsoisin ensin, että mitä vanhalle koneelle on tehtävissä. Minkälaisessa käytössä tuo kone siis on? Taideopinnot ei vielä anna suoraa kuvaa siitä, että mitä kaikkea sillä on tarkoitus pyörittää.
Macbook Air M1
Samaa mieltä, systeemin uudelleenasennus vanhassa koneessa ja katsoo sit mihin se yltää. Teatteripuolella luulis että käytettävät mallit ei mitenkään valtavia ole, joten 16 GB vois edelleen riittää. Videomäppäyksestä en tiedä, mutta eiköhän siinäkin teho mene muistimäärän edelle.
Kiitos vastauksista! Nykyinen kone kävi 2022 talvella huollossa, jolloin todettiin ettei koneessa ole teknistä vikaa vaan epäiltiin ohjelmistovikoja. Koneeseen asennettiin silloin käyttöjärjestelmä uudestaan. Edellisen kerran olin asentanut käyttiksen uudestaan vuoden -20 syksyllä. Tuo kuumeneminen on kyllä aika mielenkiintoista, sillä kone on kyllä todella kuuma vaikka en käytä kuin esimerkiksi Capturen valomallinnos softaa. Tällä hetkellä koneen ohjauslevy ei aina välillä suostu zoomaamaan esimerkiksi safarissa tai photoshopissa. Vika korjaantuu kun käyttää kantta hetken kiinni. Kalenteri ei myöskään aina anna vierittää alas päin seuraavaan kuukauteen ja tämäkin ratkeaa kannen kiinni laittamisella. Ovatkohan nämä softavikoja vai voisiko tuossa ohjauslevyssä olla vikaa?
Käyttötarkoituksena tosiaan siis nuo 3d mallinnos ohjelmat, kuvan- ja videon käsittely, ehkä jollain asteella äänipuolen kevyitä hommia ja toki ihan perus opiskelu. Softina nuo mitä aloituksessa listasin.
Käyttötarkoituksena tosiaan siis nuo 3d mallinnos ohjelmat, kuvan- ja videon käsittely, ehkä jollain asteella äänipuolen kevyitä hommia ja toki ihan perus opiskelu. Softina nuo mitä aloituksessa listasin.
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Ohjauslevyn mystiset ongelmat liittyvät hyvin usein levyn alapuolella sijaitsevaan akkuun ja sen turpoamiseen. Tuon ikäisen koneen akku voi hyvin alkaa jo oireilla.
Oliko akun kunto esillä huoltokäynnillä? Kätevä emäntä ehkä irrottaisi akun ja kokeilisi käyttää konetta ilman sitä - jos tuo malli toimii ilman akkua.
Jos akun vaihto tulee kyseeseen, kääntyisin Applen virallisen huoltoliikkeen puoleen alkuperäisakun toivossa.
Oliko akun kunto esillä huoltokäynnillä? Kätevä emäntä ehkä irrottaisi akun ja kokeilisi käyttää konetta ilman sitä - jos tuo malli toimii ilman akkua.
Jos akun vaihto tulee kyseeseen, kääntyisin Applen virallisen huoltoliikkeen puoleen alkuperäisakun toivossa.
Ensinnäkin, onnittelut opiskelupaikasta!
Nuo lämpenemisongelmat kuulostavat omaan korvaan ihan tutulta intel mäccien touhulta. Uutta konetta miettiessä kääntäisin ensimmäisenä silmät juuri tuohon mainitsemaasi 14" Pro -malliin. Itsellä on tuo 2021 vuoden malli samaisesta koneesta, näyttö, akunkesto ja ominaisuudet ovat ihan huippuja.
Koon puolesta suosittelisin juuri tuota 14" verrattuna siihen 16". Tuon 2019 vuoden jälkeen kun tuo 16" on vielä järkälemäisempi ja painavampi kuin ennen, niin 14" kulkee paljon mukavammin mukana ja näyttö on käytössä huomattavasti isompi kuin vanhat 13 tuumaiset. Itsekin ensin tilasin tuon 16" ja pistin sitten palautukseen kun alkoi heti ärsyttämään tuo järkäleen kantaminen, kotona kun tuon pienemmänkin saa kiinni ulkoiseen näyttöön jos niin haluaa. Käytän kotona useampaa 27" ulkoista näyttöä eikä tuo 14" todellakaan tunnu liian pieneltä vaikka kahvilassa käytettäessä. Ramin puolesta uskoisin, että tuo 16 gb riittää varmasti, sillä nämä applen oman M-sirut käyttävät ramia huomattavasti taloudellisemmin kuin nuo vanhat intel koneet.
15" Air Kuulostaa ideana aivan loistavalta mutta jättäisin sen sinuna pois mietinnästä. Vaikka koneeseen saakin paljon ramia, se ei ehkä ole optimi valinta. Kuvailemasi ohjelmat kun ovat kovin tehoa vaativia, niin Airin tuulettimen puute saattaa tulla nopeastikin vastaan joka rajoittaa koneen suorituskykyä ja tällöin myös kone käy kuumana. Air on muuten kyllä todella houkuttava paketti.
Vielä viimeiseksi tärkein, suosittelen odottamaan koneen hankkimista vielä hetken. Applella on jo useita vuosia ollut käytössä opiskelijoille suunnattu kampanja kesäisin, jossa iPadin/Macin kouluun ostaneet saavat lisä alennusta. Applen omilta sivuiltahan saa jo normaalin opiskelija alennuksen, mutta lisäksi on kampanjan aikana saanut esimerkiksi AirPods-kuulokkeet. Viimevuonna kun itse tilasin, niin sain 150 euron lahjakortin kaupanpäälle. Jos lahjakortti ei houkuta niin myös applen viralliset myyntiliikkeet, esim. iTronic, 1store, tms. ovat mukana kampanjoissa ja niiden edut saattavat hieman vaihdella. Esimerkiksi iTronic tarjosi viimevuonna tuon 150 euroa suoraan alennuksena koneesta. Kampanja on yleensäkin alkanut juuri tässä heinäkuun aikana ja kestää pitkälle syksyyn.
Edit. Ja niin, jos et ollut vielä tietoinen niin opiskelija alennus löytyy erikseen osoitteesta https://www.apple.com/fi/education/
Minun ei ainakaan itse tarvinnut todistaa omaa opiskelupaikkaani mitenkään. Samalla koneen mukaan sai AppleCare+ lisätyn onnettomuusturvan halvempaan hintaan.
Nuo lämpenemisongelmat kuulostavat omaan korvaan ihan tutulta intel mäccien touhulta. Uutta konetta miettiessä kääntäisin ensimmäisenä silmät juuri tuohon mainitsemaasi 14" Pro -malliin. Itsellä on tuo 2021 vuoden malli samaisesta koneesta, näyttö, akunkesto ja ominaisuudet ovat ihan huippuja.
Koon puolesta suosittelisin juuri tuota 14" verrattuna siihen 16". Tuon 2019 vuoden jälkeen kun tuo 16" on vielä järkälemäisempi ja painavampi kuin ennen, niin 14" kulkee paljon mukavammin mukana ja näyttö on käytössä huomattavasti isompi kuin vanhat 13 tuumaiset. Itsekin ensin tilasin tuon 16" ja pistin sitten palautukseen kun alkoi heti ärsyttämään tuo järkäleen kantaminen, kotona kun tuon pienemmänkin saa kiinni ulkoiseen näyttöön jos niin haluaa. Käytän kotona useampaa 27" ulkoista näyttöä eikä tuo 14" todellakaan tunnu liian pieneltä vaikka kahvilassa käytettäessä. Ramin puolesta uskoisin, että tuo 16 gb riittää varmasti, sillä nämä applen oman M-sirut käyttävät ramia huomattavasti taloudellisemmin kuin nuo vanhat intel koneet.
15" Air Kuulostaa ideana aivan loistavalta mutta jättäisin sen sinuna pois mietinnästä. Vaikka koneeseen saakin paljon ramia, se ei ehkä ole optimi valinta. Kuvailemasi ohjelmat kun ovat kovin tehoa vaativia, niin Airin tuulettimen puute saattaa tulla nopeastikin vastaan joka rajoittaa koneen suorituskykyä ja tällöin myös kone käy kuumana. Air on muuten kyllä todella houkuttava paketti.
Vielä viimeiseksi tärkein, suosittelen odottamaan koneen hankkimista vielä hetken. Applella on jo useita vuosia ollut käytössä opiskelijoille suunnattu kampanja kesäisin, jossa iPadin/Macin kouluun ostaneet saavat lisä alennusta. Applen omilta sivuiltahan saa jo normaalin opiskelija alennuksen, mutta lisäksi on kampanjan aikana saanut esimerkiksi AirPods-kuulokkeet. Viimevuonna kun itse tilasin, niin sain 150 euron lahjakortin kaupanpäälle. Jos lahjakortti ei houkuta niin myös applen viralliset myyntiliikkeet, esim. iTronic, 1store, tms. ovat mukana kampanjoissa ja niiden edut saattavat hieman vaihdella. Esimerkiksi iTronic tarjosi viimevuonna tuon 150 euroa suoraan alennuksena koneesta. Kampanja on yleensäkin alkanut juuri tässä heinäkuun aikana ja kestää pitkälle syksyyn.
Edit. Ja niin, jos et ollut vielä tietoinen niin opiskelija alennus löytyy erikseen osoitteesta https://www.apple.com/fi/education/
Minun ei ainakaan itse tarvinnut todistaa omaa opiskelupaikkaani mitenkään. Samalla koneen mukaan sai AppleCare+ lisätyn onnettomuusturvan halvempaan hintaan.
No ei intel mäkkien aikana nyt perus käytössä ( jolta tuo kuvailtu käyttö kuulostaa ) mitään lämpöongelmia kyllä ollut. Toki ei minulla juuri tuota kyseistä mallia ole ollut, mutta lukuisia muita. Tokihan ne kovassa kuormituksessa lämpenee, mutta ei pitäisi tuolla kuvatulla käytöllä kyllä vielä kuumentua. Lisäksi nuo ohjauslevy-ongelmat kuulostaa enemmän siltä, että ei kone ihan kondiksessa ole. Onhan tuo kone kuitenkin huippumalli 4 vuoden takaa eli pitäisi kyllä toimia edelleen erinomaisesti.
Macbook Air M1
Viesti Kirjoittaja mikaelman »
Minulla on ollut ihan samanlainen kannettava yli kolme vuotta. Tässä kannettavassa on jäähdytys tunnetusti suuniteltu todella huonosti. Jos käytetään ulkoista näyttöä ja kannettavan omaa näyttöä yhtä aikaa niin kone lämpenee suunnittelu vian takia.
Itse olen saanut koneen nyt toimimaan melko hyvin poistamalla kaikki applen "huolto ohjelmat". Esim spotlight indeksointi kannattaa ehdottomasti ottaa pois päältä -> https://setapp.com/how-to/turn-off-spotlight
Asetuksista Battery->Low Power Mode -> Always voi myös auttaa.
Kun tuulettimet alkoivat huutaan ilman syytä katsoin Activity Monitorilla että mikä prosessi kuormitti konetta, sitten googletin että mikä se on ja jos se oli mielestäni turha niin otin sen pois käytöstä. Internet selain kannattaa välillä sulkea sillä sekin voi jäädä kuormittamaan. Elikkä melkoinen hakkerin unelma konehan tää on
Ohjauslevy ongelmia ei ole ollut, yleensä käytän ulkoista ohjauslevyä. Internet yhteys voi katketa kun kone kuumenee paljon.
Itse en olisi koskaan edes tarvinnut näin "tehokasta" tietokonetta. Ostin koneen koska luulin että tehokas tietokone on myös hiljainen:) Mutta kuinka väärässä olinkaan! Ja aika pettynyt ettei tää kestänyt kuin kolme vuotta.
Itselläni tämä kannettava on toistaiseksi siirrettävä mökkitietokone ulkoisella näytöllä, koska tästä hajosi koneen sisäinen näytön lattakaapeli. Tuo lattakaapelin hajoaminen on aika yleinen vika 2015-1019 MacBookeissa. Elikkä lattakaapelin päälle jäänyt pöly hiertää kaapelin pikku hiljaa rikki kun läppärin kantta suljetaan ja aukaistaaan. -> viewtopic.php?f=67&t=291021
Itse olen saanut koneen nyt toimimaan melko hyvin poistamalla kaikki applen "huolto ohjelmat". Esim spotlight indeksointi kannattaa ehdottomasti ottaa pois päältä -> https://setapp.com/how-to/turn-off-spotlight
Asetuksista Battery->Low Power Mode -> Always voi myös auttaa.
Kun tuulettimet alkoivat huutaan ilman syytä katsoin Activity Monitorilla että mikä prosessi kuormitti konetta, sitten googletin että mikä se on ja jos se oli mielestäni turha niin otin sen pois käytöstä. Internet selain kannattaa välillä sulkea sillä sekin voi jäädä kuormittamaan. Elikkä melkoinen hakkerin unelma konehan tää on
Ohjauslevy ongelmia ei ole ollut, yleensä käytän ulkoista ohjauslevyä. Internet yhteys voi katketa kun kone kuumenee paljon.
Itse en olisi koskaan edes tarvinnut näin "tehokasta" tietokonetta. Ostin koneen koska luulin että tehokas tietokone on myös hiljainen:) Mutta kuinka väärässä olinkaan! Ja aika pettynyt ettei tää kestänyt kuin kolme vuotta.
Itselläni tämä kannettava on toistaiseksi siirrettävä mökkitietokone ulkoisella näytöllä, koska tästä hajosi koneen sisäinen näytön lattakaapeli. Tuo lattakaapelin hajoaminen on aika yleinen vika 2015-1019 MacBookeissa. Elikkä lattakaapelin päälle jäänyt pöly hiertää kaapelin pikku hiljaa rikki kun läppärin kantta suljetaan ja aukaistaaan. -> viewtopic.php?f=67&t=291021
Kyllä mulla mun perus duunikäytössä (Ableton, Pro Tools, QLab) 2018 intel MBP pysyy koko ajan siellä yli 90 asteen lämpötiloissa. Näin on ollut aina. Voisi kuvitella että nuo 3D-softat ovat vieläkin raskaampia koneelle. Tokihan tämä kone on tehty sellaista duunia varten, joten e ole huolissani lämmöistä. Tällaisessa ihan perus kotikäytössä, jossa auki Firefox (viisi välilehteä), Whatsapp ja Kalenteri, lämmöt liikkuvat 50-70 asteen välillä.
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka