Minullakin on kannettavan osto edessä. Rahapuoli ei onneksi ole esteenä (no, 3000 euroa on se raja
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
). Olen opiskelija jä käyttäisin sitä ihan yleiseen viihdekäyttöön (60 % surffaus ja kirjoittaminen, 30 % digikuvat ja musiikkitiedostot semi-pro touchilla, 10 % pelaaminen). Kannettava siis toimisi pöytäkoneen korvaajana.
Mietin pitkään Powerbookia sillä se on todella tyylikäs, varma, vakaa, virukseton, suorituskykyinen musiikissa ja valokuvissa ja siitä saisi vielä tuntuvan opiskelija-alennuksen.
Totuus kuitenkin on se, että Apple ei ole oikea kone tarvitsemaani käyttöön. Jos kirjoittaisin työkseni, editoisin valokuvia, musiikkia tai videoita, tai jos minulla olisi valmiina suorituskykyinen pöytäkone, niin varmasti ostaisin Powerbookin. Mutta tällaiseen yleiseen viihdekäyttöön Apple ei todellakaan ole sopiva.
Ensinnäkään Powerbookilla ei voi pelata. No oikeastaan sillä voi, mutta pelien määrä, Powerbookin "vanhahko" prossu ja näytönohjain sekä surkea pelien MAC-optimointi tekevät pelinautinnosta varmasti kaikkea muuta kuin nautittavan.
Tuosta vakaudesta ja viruksettomuudesta voin sanoa, että mielestäni se nostetaan liiankin suureksi asiaksi. On totta, että Windows kaatuilee, mutta kyllä OS X:kin kaatuilee, tosin harvemmin. On totta, että Windowsissa on paljon viruksia ja Macissä ei juuri nimeksikään, mutta jos suojaa koneensa ja pitää päivitykset ajan tasalla, niin ongelmia ei pitäisi tulle (minulla oli vanha PC-kone monta vuotta ilman mitään palomuureja tai virustutkia, ja sitten kun asensin siihen virustutkan ja ad-awaren monen käyttövuoden jälkeen, niin viruksia ei löytynyt, kerran tuli varoitus mahd. troijalaisesta). Kannattaa lukea todella hyvä artikkeli PC-käyttäjän Mac-kokemuksesta
http://www.anandtech.com sivustolta (klikatkaa ylhäältä oikealta Macintosh ja sitten sieltä PowerMacin ja Powerbookin arvostelut).
Kiinnostuin Macistä silloin kun kaverini mainitsi niiden olevan hyviä. Hän työskentelee mediaviestinnän parissa ja hän on muusikko. itsekin kun olen muusikko (aloitteleva) aloin tutkimaan Macin mahdollisuuksia. Totuus on kuitenkin se, että jos minulla olisi varaa ostaa monta konetta, niin varmasti ostaisin yhdeksi koneeksi Macin. Mutta jos minulla on varaa ostaa yksi kannettava (miksi: ei ole paljon tilaa ja siirrettävyys on plussaa), niin ei ole mitään järkeä ostaa Powerbookia sen takia vaan, että se on hiukan vakaampi, virukseton, paljon tyylikkäämpi ja suorituskykyinen media-ohjelmissa. Let's face it: nämä kaikki ovat tärkeitä seikkoja, mutta eikö se tärkein ole se, että käyttäjä valitsee tietokoneen omien tarpeidensa mukaan. Apple Powerbook ei mielestäni vastaa minun tarpeitani.
Tällä hetkellä ykkösvalintani olisi HP-Compaqin tuleva 15,4" malli, NX8220, jossa on 2. sukupolven Centrino, 2 GHz Pentium-M ja ATI Mobility Radeon X600 (joka kylläkään ei ole niin nopea kuin haluaisin-> Half-Life 2). Hinta tulee sillä varmaan olemaan sellaista 2400-2600 euron luokkaa (sehän on yrityskannettava). Sen voin sanoa kyllä, että Powerbookiin verrattuna HP:n musta kuori on tylsä ja melko ruma, mutta minkäs teet...
Centrino vs. Powerbook:
Minulla olisi mahdollista saada Powerbook 20 prosentin alennuksella eli joutuisin maksamaan noin 2200 euroa. Tosin joutuisin ostamaan MS Officen. Lisäksi minun olisi mahdollista saada uusi käyttöjärjestelmä (Tiger) miltei ilmaiseksi. Centrinosta en saisi alennusta ja joutuisin ostamaan virusohjelmiston siihen. Tosin saisin MS Office Pro:n uusimman version aina täysin ilmaiseksi.
Powerbookiin joutuisin tilaamaan ohjelmat aina Applestoresta, ja kaikista niistä en saisi opiskelija-alennusta. Centrinoon ohjelmat saisin kotikaupungistani todella helposti. Powerbookiin ei saa Half-Life 2:sta (ja jos saisi, ei sillä sitä voisi pelata), Centrinoon sen saa, ja vaikka kannettavat eivät edelleenkään ole ihanteellisia pelikoneita, niin HL2:sta pystyy pyörittämään varsin mukavasti uusimmilla Centrino-kannettavilla.