Minullakin on kannettavan osto edessä. Rahapuoli ei onneksi ole esteenä (no, 3000 euroa on se raja
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
). Olen opiskelija jä käyttäisin sitä ihan yleiseen viihdekäyttöön (60 % surffaus ja kirjoittaminen, 30 % digikuvat ja musiikkitiedostot semi-pro touchilla, 10 % pelaaminen). Kannettava siis toimisi pöytäkoneen korvaajana.
Mietin pitkään Powerbookia sillä se on todella tyylikäs, varma, vakaa, virukseton, suorituskykyinen musiikissa ja valokuvissa ja siitä saisi vielä tuntuvan opiskelija-alennuksen.
Totuus kuitenkin on se, että Apple ei ole oikea kone tarvitsemaani käyttöön. Jos kirjoittaisin työkseni, editoisin valokuvia, musiikkia tai videoita, tai jos minulla olisi valmiina suorituskykyinen pöytäkone, niin varmasti ostaisin Powerbookin. Mutta tällaiseen yleiseen viihdekäyttöön Apple ei todellakaan ole sopiva.
Ensinnäkään Powerbookilla ei voi pelata. No oikeastaan sillä voi, mutta pelien määrä, Powerbookin "vanhahko" prossu ja näytönohjain sekä surkea pelien MAC-optimointi tekevät pelinautinnosta varmasti kaikkea muuta kuin nautittavan.
Tuosta vakaudesta ja viruksettomuudesta voin sanoa, että mielestäni se nostetaan liiankin suureksi asiaksi. On totta, että Windows kaatuilee, mutta kyllä OS X:kin kaatuilee, tosin harvemmin. On totta, että Windowsissa on paljon viruksia ja Macissä ei juuri nimeksikään, mutta jos suojaa koneensa ja pitää päivitykset ajan tasalla, niin ongelmia ei pitäisi tulle (minulla oli vanha PC-kone monta vuotta ilman mitään palomuureja tai virustutkia, ja sitten kun asensin siihen virustutkan ja ad-awaren monen käyttövuoden jälkeen, niin viruksia ei löytynyt, kerran tuli varoitus mahd. troijalaisesta). Kannattaa lukea todella hyvä artikkeli PC-käyttäjän Mac-kokemuksesta
http://www.anandtech.com sivustolta (klikatkaa ylhäältä oikealta Macintosh ja sitten sieltä PowerMacin ja Powerbookin arvostelut).