Onko kellään kokemuksia iBookin käyttämisestä Final Cutin kanssa? Olen hankkimassa ensimmäistä omaa Maciani, ja käyttäisin konetta ensisijaisesti videoleikkaamista varten. Budjettisyistä ajattelin12-tuumaista iBookia SuperDrivella, yhdistettynä 250 gigan ulkoisen koviksen ja esim 19 tuuman ulkoisen näytön kanssa.
Kalliimmat vaihtoehtoni olisivat 12" powerbook G4, päälle ulkoinen kovis ja erillinen näyttö, tai 20 tuumainen iMac G5. Kannettavuus olisi kyllä suuri plussa koulun ja kodin ja ystävien kotien väliä ravatessa.
Eli: mihin voin olettaa FCP:n jouhevan käyttämisen iBookilla kaatuvan ensimmäiseksi?
1. Mihin näyttömuistin määrä oikeastaan vaikuttaa? Antakaa anteeksi aloittelijalle.... Powerbookissa on näyttömuistia 64 Mt, eli tuplat Ibookiin verrattuna, mahtaako tuo 64:kään riittää?
2. epäröin vain yhden Firewire-slotin konetta - ulkoinen kovishan vie jo yhden liitännän ja kamerakin pitäisi saada kiinni johonkin...
3. nopeampi (5400 rpm) kovis ei varmaan olisi haitaksi videotiedostojen kanssa?
4. luonnistuuko kahden näytön tila iBookilta OK? Onko Mac-läppärien ja vaikkapa Samsungin näyttöjen kanssa yhteensopivuusongelmia? (Macin Cinemanäytöt vaikuttaa sikahyviltä mutta ovat myös sikakalliita)
Kiitos kaikista vinkeistä!
iBook FCP:n kanssa?
Keskustelua kannettavista
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
Viesti Kirjoittaja Dawham »
-
Ja sori, tämän viestin pitäisi ennemmin olla tuolla iBook-keskusteluosiossa.
-
Re: iBook FCP:n kanssa?
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Tuo nyt hieman riippuu, niinkuin aina. Itse näkisin että jos et tee kummempaa leikkausta/efektejä, niin rajoittavin tekijä tulee olemaan näytön resoluutio. DV matsku luonnistunee sangen hyvin. Ulkoinen näyttö ilman häkkejä on vähän kyseenalaista, koska se peilaisi näytön kuvan ja resoakaan ei saisi suuremmaksi (korjatkaa iBookin käyttäjät jos olen väärässä, näin olen foorumia tulkinnut). PB:llä ei vastaavia rajoituksia ole.Dawham kirjoitti: Onko kellään kokemuksia iBookin käyttämisestä Final Cutin kanssa? Olen hankkimassa ensimmäistä omaa Maciani, ja käyttäisin konetta ensisijaisesti videoleikkaamista varten. Budjettisyistä ajattelin12-tuumaista iBookia SuperDrivella, yhdistettynä 250 gigan ulkoisen koviksen ja esim 19 tuuman ulkoisen näytön kanssa.
Eli: mihin voin olettaa FCP:n jouhevan käyttämisen iBookilla kaatuvan ensimmäiseksi?
Epäilen että tällä ei ole juuri mitään merkitystä videoeditoinnissa. Tuo on käytössä vähän toisissa yhteyksissä. Motion yms sitten aina erikseen.1. Mihin näyttömuistin määrä oikeastaan vaikuttaa? Antakaa anteeksi aloittelijalle.... Powerbookissa on näyttömuistia 64 Mt, eli tuplat Ibookiin verrattuna, mahtaako tuo 64:kään riittää?
Tuota toki sopiikin epäröidä, ja voi muodostua ongelmaksi. DV matskun kaappaamiseen riittää toki kannettavankin kovalevy jos se on tarpeeksi nopea. Ja ne voi sitten siirtää sinne ulkoiselle. Tuo ei ole kovin kätevää, mutta pitäisi pelittää. Oma 5400rpm asema PB:ssä on riittävä kamerasta kaappaamiseen.2. epäröin vain yhden Firewire-slotin konetta - ulkoinen kovishan vie jo yhden liitännän ja kamerakin pitäisi saada kiinni johonkin...
3. nopeampi (5400 rpm) kovis ei varmaan olisi haitaksi videotiedostojen kanssa?
Hitaammasta kovalevystä en osaa sanoa riittääkö se, en ole kokeillut. DV on kuitenkin noin 2.5MB/s tasaista datavirtaa ja siihen pitäisi nykyisten levyjen kyllä pystyä. Epävarmuustekijät tulevat siitä, että jos levy on myös muussa käytössä saattaa se olla varattu kriittisen kauan kesken kaappauksen (käyttis tai joku muu ohjelma).
iBook tarvitsee häkkiä että kahden näytön tila onnaa. Taaskaan en osaa sanoa juuri Samsungista, mutta ne ulkoiset näytöt mihin olen PB:tä tunkenut ovat toimineet poikkeuksetta. Näitä lienee 5-10 kipaletta, eli kovin kattava otos tuo ei ole.4. luonnistuuko kahden näytön tila iBookilta OK? Onko Mac-läppärien ja vaikkapa Samsungin näyttöjen kanssa yhteensopivuusongelmia? (Macin Cinemanäytöt vaikuttaa sikahyviltä mutta ovat myös sikakalliita)
Mun maailmassani on hauskempaa.
-
Re: iBook FCP:n kanssa?
Joo, DV:tä tässä ollaan ensisijaisesti leikkaamassa. Alan kyllä silti kallistua sen Powerbookin puoleen, ennenkaikkea resoluution säätämisvaran ja DVI-liitännän vuoksi (DVD-R:ää tietenkään unohtamatta)... Puntaroin nyt ennenkaikkea PB 12" ja 20" iMac G5:n välillä - kuinka tärkeää onkaan kannettavuus, kysyn itseltäni. G5 nimittäin pysyis visusti budjetin raameissa, PB plus Lacien kovis plus näyttö menis jo kahden tonnin pahemmalle puolelle... Onko tietoa näytöistä joissa ois erityisen hyvä hinta-laatusuhde? korkeintaan 19-tuumaiseen mulla ois varaa. Ja hyviä ostoliikkeitä saa ehdotella...rajoittavin tekijä tulee olemaan näytön resoluutio. DV matsku luonnistunee sangen hyvin. Ulkoinen näyttö ilman häkkejä on vähän kyseenalaista, koska se peilaisi näytön kuvan ja resoakaan ei saisi suuremmaksi (korjatkaa iBookin käyttäjät jos olen väärässä, näin olen foorumia tulkinnut). PB:llä ei vastaavia rajoituksia ole.

Kiinnostaisi tietää, ihan noin yleisen pätevyyden vuoksiEpäilen että tällä ei ole juuri mitään merkitystä videoeditoinnissa. Tuo on käytössä vähän toisissa yhteyksissä. Motion yms sitten aina erikseen.

Tuota toki sopiikin epäröidä, ja voi muodostua ongelmaksi. DV matskun kaappaamiseen riittää toki kannettavankin kovalevy jos se on tarpeeksi nopea. Ja ne voi sitten siirtää sinne ulkoiselle. Tuo ei ole kovin kätevää, mutta pitäisi pelittää. Oma 5400rpm asema PB:ssä on riittävä kamerasta kaappaamiseen.
Selvitin asiaa, ja ilmeisesti laitteita vois laittaa jonoon siten, että kamera tulee FW:llä kiinni suoraan ulkoiseen kovalevyyn, jolloin koneen firewireliitäntää ei tarvitse koko ajan räplätä.
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka