MacAntti kirjoitti:Hauskaa lukea, miten tarkasti monet käyttäjät MacBookia mittailee. Milloin ylälevy repsottaa, tai laite kuumenee/ammuu, kulmat on teräviä tai trackpad ei ole riittävän responsiivinen ym.
Mä olen varmaankin vähään tyytyväinen, koska omassakin MacBookissa on tuollainen hiiren nappi, joka ei reunasta reagoi kovin herkästi. Mä olen kuitenkin ajatellut sen olevan ihan normaalia ja painellut hiukan keskemmältä. Ei ole edes tullut mieleen epäillä laitteen valmistajaa moisesta ominaisuudsta.
Tää MacBookkien tarkka syynäys osoittaa varmaankin sen, että:
1. Macit ovat monelle käyttäjälle enemmän kuin tietokoneita
2. Mac-käyttäjät ovat hyvin hinta/laatu-tietoisia ja haluavat täyttä vastinetta rahoilleen
3. Applen tietokoneet ovat ostajien mielikuvissa tavallista laadukkaampia
4. Mac-käyttäjät ovat perfektionisteja
Olen kyllä kanssasi melko lailla samaa mieltä, paitsi, että en pidä kovinkaan eriskummallisena sitä, jos joku pitää huonona koneen kuumenemistä tilanteessa, jossa kone on alunperin suunniteltu sylissä (laptop) pidettäväksi. Konehan on täysi susi, jos sitä ei kuumuuden vuoksi sylissä voi pitää.
Ja itse olen ainakin huomannut, kun olen käyttänyt tyttöystäväni PC:tä että on raivostuttavan ärsyttävää, jos hiiren nappi on viallinen. Nappia painaa keskimäärin vähintään kerran minuutissa ja jos aina joutuu painamaan kaksi tai kolme kertaa ennen kontaktia, tulee monista toimenpiteistä torsoja. Jos esim. piirrään Photoshopilla jotain kuvaa, aiheutuu virhenäpäytyksestä todella ärsyttävää haittaa, koska joutuu käymään ensin vaihtamassa työkalua, sitten suurentamassa kuvaa, jotta näkee tarkasti virheen paikan, sitten korjaamaan virheen ja vaihtamaan taas kuvakokoa ja työkalua oikeaksi. Yhdestä virhepainalluksesta siis varmaan puolen minuutin korjausrupeama ja jos näitä korjausrupeamia toistuu jatkuvasti, tulee kuvankäsittelystä maanalainen paikka.
Toi edellä mainittu nyt oli lähinnä spekulaatiota, koska useimmiten käytän ulkoista hiirtä, mutta kyllä se on oikeasti ärsyttävä ja työntekoa haittaava ongelma, jos hiiren nappi ei toimi silloin kun sitä painaa.
Itseäni lähinnä ihmetyttää, että miksi joillekin keskinkertaiset tuotteet riittävät. Itsekin olet huomannut, että hiiri toimii vain keskeltä, mutta ei sinua tunnu haittaavan.
Numeroituihin kohtiin kommentoisin vielä, että:
1. Enemmän kuin tietokone tarkoittaa lähinnä sitä, että konetta käyttää joka päivä työntekoon koko ajan, jolloin pienet virheet alkavat ärsyttää.
Ihan sama kuin jos kengässä olisi pieni kivi. Jos kävelee sata metriä ei tästä vielä ole niin suurta haittaa, mutta jos aikoo juosta maratonin, muodostuu pienestä kivestä äkkiä suuri ongelma, joka pahimmassa tapauksessa estää koko suorituksen.
2. Applen MacBookit on lanseerattu nerokkaasti, kun mielikuva hinnasta on jotain tonnin luokkaa. Omani hinnaksi tulee kuitenkin kovalevyn ja muistin päivityksen jälkeen yli 1600 €, mitä vasten odotan jo saavani erittäin hyvän koneen. PC:eitä kun myydään jatkuvasti reilusti alle tonnilla, haluaa melkein tuplahinnan omasta pussista maksava asiakas jo kaksi kertaa enemmän laatua rahalleen.
3. Pidän Applea design-tuotteena, jonka kaikki osat toimivat hyvin. Olen käyttänyt konetta jotain 8 vuotta ja koko ajan toiminut moitteetta. Hyvälaatuisia ovat ainakin tähän asti olleet.
4. Ei se ole perfektionismia, jos haluaa, että vasta tilattu kone on 100% kunnossa kun se saapuu. Sinulle riittää, että on 95% kunnossa, jos viallinen hiiri ei sua haittaa, mutta itse pidän viallisen tuotteen hyväksymistä lähinnä outona. Eikö hinnastakin pitäisi sitten antaa 5% alennusta, jos virhe kerta on?
Itselleni ainakin 5% olisi 80€ ja se on ihan kohtalainen raha mun kukkarossa.
P.S. Kokeilin kaupassa kahta muuta MacBookia ja niissä hiiren näppäimet toimivat täysin hyvin joka kohdasta, myös laidoilta. Eli kyllä sinunkin koneessasi on korjaamisen varaa.