Dodiin 1.5v vanha G4 ibookki johon vaihdetiin 10kk sitten koko emolevy kun kone kaatui heti jos airportin laittoi päälle. No nyt viimeisen tunnin sisään kone on kaatunu 3krt ja panic.logissa on sama herja kuin silloin vuosi sitten. Voi pe*se sanon minä. Koneeseen tuskin kannattaa alkaa emoa vaihtaa kun se maksaa enemmän kuin kone. Mahtaakohan varimportilla olla joku erillinen takuu vaihdettuihin osiin ?
Ei hemmetti jos ei edes alle 2v vanha kone pysy vuotta kunnossa, ei voi kyllä ihmetellä että mistä tämä apple "laatu" oikein on muka tullut :-(
useissa mid-2005 ibookeissa on ongelmia airportin kanssa, kosketushäiriöitä ilmeisesti. Pitää varmaan pistää oma ibookki lihoiksi ja laittaa kuumaliiman kanssa kiinni se kortti!
Älä tee patenttikorjausta, soita Applen asiakastukeen ja kerro ongelma... Itsellä oireet alkoi alkuvuodesta, mutta ajattelin että on vain joku päivityksestä johtuva bugi, mutta paheni aina vaan ---> huolto takuupoikkeuksen piikkiin.
Humacin mukaan ei kuulmemma ollut ensimmäinen tapaus.
Halinen.org
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
Älä tee patenttikorjausta, soita Applen asiakastukeen ja kerro ongelma... Itsellä oireet alkoi alkuvuodesta, mutta ajattelin että on vain joku päivityksestä johtuva bugi, mutta paheni aina vaan ---> huolto takuupoikkeuksen piikkiin.
Humacin mukaan ei kuulmemma ollut ensimmäinen tapaus.
Jep soitin just applen asiakastukee ja tuomio oli ettei korjata ilmaiseksi.. voi v*tun v*ttu sanon minä, nyt kyllä toivotan koko v*tun applen p*ska firman syvimpään v*tun h*lvettiin! Eli siis kone lihoiksi ja patenttikorjaus käyntiin.. Emolevy ja airport on alle vuoden vanhat ja jo nyt on vaihtokunnossa..
Jos kone on oikeasti vasta puolitoista vuotta vanha niin aivan varmasti korjataan kuluitta. Jos Apple ei muuten usko niin kilautus kuluttaja-asiamiehelle pistää kyllä vipinää punttiin.
uus soitto. kerrot että jo kerran on kyseiset osat vaihdettu, eli vika toistuu --> "tyyppivika"
jos ei usko kerrasta niin vetoat kuluttajansuojaan. mulla ei itselläni tarvinnu moista tehdä, Applelta löytyi ymmärrystä ja sain jopa huollon osoitteen suoraan sieltä... siellä on nyt jollakin asiakas"palvelijalla" jäänyt edellisiltana pinpi saamatta niin sitä kiukuttaa.
Halinen.org
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
mutofuto kirjoitti:uus soitto. kerrot että jo kerran on kyseiset osat vaihdettu, eli vika toistuu --> "tyyppivika"
jos ei usko kerrasta niin vetoat kuluttajansuojaan. mulla ei itselläni tarvinnu moista tehdä, Applelta löytyi ymmärrystä ja sain jopa huollon osoitteen suoraan sieltä... siellä on nyt jollakin asiakas"palvelijalla" jäänyt edellisiltana pinpi saamatta niin sitä kiukuttaa.
Jep sanoin jo ekalla soitolla sinne että on jo vaihdettu, laitoin nyt mailia sinne jossa kerroin koko tarinan ja kerroin ottavani yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ellei apple toimi. Tosin en usko että menee enää läpi tämä vaan saan palata alkuperäiseen suunnitelmaan eli kuumaliimaan :-D
mutofuto kirjoitti:uus soitto. kerrot että jo kerran on kyseiset osat vaihdettu, eli vika toistuu --> "tyyppivika"
jos ei usko kerrasta niin vetoat kuluttajansuojaan. mulla ei itselläni tarvinnu moista tehdä, Applelta löytyi ymmärrystä ja sain jopa huollon osoitteen suoraan sieltä... siellä on nyt jollakin asiakas"palvelijalla" jäänyt edellisiltana pinpi saamatta niin sitä kiukuttaa.
Jep sanoin jo ekalla soitolla sinne että on jo vaihdettu, laitoin nyt mailia sinne jossa kerroin koko tarinan ja kerroin ottavani yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ellei apple toimi. Tosin en usko että menee enää läpi tämä vaan saan palata alkuperäiseen suunnitelmaan eli kuumaliimaan :-D
mailit vaan "häviää" tuollaisissa isoissa lafkoissa hämärien "palvelinvirheiden" ja "ohjelmistopäivitysten" yhteydessä... soitto on aina sähköpostia ja tekstiviestiä parempi tapa kun sitä ei voi kiertää.. samoin nykyisenä sähköisen viestinnän kulta-aikana vanha kunnon paperiposti tuntuu suorastaan uhkaukselta - siitä huomaa että joku on tosissaan kun saa snailmailia
Halinen.org
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
Update : eli laitoin applelle mailia jossa kerroin koko tarinan ja sen että kuluttajasuojalain mukaan koneen pitäisi kestää vähintään se 2v vaikka takuu onkin 1v.
Ja yllätys yllätys sieltä tulikin soitto ja sanottiin että halutaan korjata kone ilmaiseksi hyväntahdon eleenä. :-)
Olin jo tätä ennen soittanut paikalliselle kuluttaja-asiamiehelle ja sain jo koneen varimporttiin jossa aina ystävällinen huolto ottikin jo koneeni työn alle :-) Eli ainakin nyt kaikki vaikuttaa hyvältä
Pitää heti vedota siihen virhevastuuseen kun ottaa yhteyttä Appleen takuuajan jälkeen (jos kone on virhevastuun alainen). Silloin asia todennäköisesti ratkeaa onnellisesti jo ekalla soitolla.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Repe Ruutikallo kirjoitti:Pitää heti vedota siihen virhevastuuseen kun ottaa yhteyttä Appleen takuuajan jälkeen (jos kone on virhevastuun alainen). Silloin asia todennäköisesti ratkeaa onnellisesti jo ekalla soitolla.
Joo niin ilmeisesti, nyt vaadittiin vielä maili perään :-)
Ongelmat alkoivat kolmisen kuukautta sitten. Näyttö meni yllättäen aivan sekaisin. Kokeilin käynnistää uudestaan ja ei käynnistynyt. Otin akun irti ja yritin käynnistää. Käynnistyi muutaman yrityksen jälkeen.
Ibook kaatui melkein heti käynnistyttyä samalla tavalla. Taas vaati monta käynnistysyritystä. Tätä jaksoin pari päivää ja toivoa parasta. Parhaillaan kone taisi toimia vajaat puoli tuntia.
Laitoin koneen kaappiin ja ajattelin ruveta tutkimaan ongelmaa tarkemmin. Onkohan tuossa Ibookissa jotain ongelmia esim. näytönohjaimessa tms. Mikä on tuo Applen takuuasioiden puhelintuen numero? Kone on nyt n. 2 vuotta vanha.
Mika82 kirjoitti:Ongelmat alkoivat kolmisen kuukautta sitten. Näyttö meni yllättäen aivan sekaisin. Kokeilin käynnistää uudestaan ja ei käynnistynyt. Otin akun irti ja yritin käynnistää. Käynnistyi muutaman yrityksen jälkeen.
Ibook kaatui melkein heti käynnistyttyä samalla tavalla. Taas vaati monta käynnistysyritystä. Tätä jaksoin pari päivää ja toivoa parasta. Parhaillaan kone taisi toimia vajaat puoli tuntia.
Laitoin koneen kaappiin ja ajattelin ruveta tutkimaan ongelmaa tarkemmin. Onkohan tuossa Ibookissa jotain ongelmia esim. näytönohjaimessa tms. Mikä on tuo Applen takuuasioiden puhelintuen numero? Kone on nyt n. 2 vuotta vanha.
Tuo asian pitkittäminen oli kyllä hölmöä, miksi niin teit? Kyseessä lienee vika emossa, mikäpä muukaan. Toivotaan että saat vielä apua, mutta kyllä asia silloin kolme kuukautta sitten olisi eduksesi selkeämpi ollut. Onneksi Suomessa ei ole tiukkaa kahden vuoden rajaa virhevastuulle kuten monessa muussa maassa.
Kysymäsi numero löytyy Applen sivuilta, enpä muista ulkoa.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Mika82 kirjoitti:Ongelmat alkoivat kolmisen kuukautta sitten. Näyttö meni yllättäen aivan sekaisin.
Onkohan tuossa Ibookissa jotain ongelmia esim. näytönohjaimessa tms. Mikä on tuo Applen takuuasioiden puhelintuen numero? Kone on nyt n. 2 vuotta vanha.
Aijaijai... kuluttajasuojalain aika on aika tarkalleen se 2 vuotta. Sen jälkeiset takuukorjauspyynnöt eivät enää välttämättä mene läpi kuluttajavirastossa (joka toimeksi antaa nämä takuupyynnöt virallisen takuun jälkeen). Olisi todellakin ollut suotavaa toimia hieman ripeämmin.
Itselläni oli kaveri jolla oli 4000 euron Plasmassa uusiutunut vika joka oli kertaalleen korjattu takuussa. No kaverilla oli jo puoli vuotta ettei televisio ole kunnossa. No sitten kun sitä viitsittiin alkaa selvittämään että voisikohan sitä laittaa vielä kuluttajasuojalain perusteella takuuseen niin saatiin vastaus paikalliselta kuluttajaneuvojalta (asiakkaan tulee ottaa yhteyttä aina ensin oman kunnan kuluttajaneuvojalle) että yli 2 vuoden ikäisissä laitteissa on heikot mahdollisuudet saada takuukorjausta tai uusi vastaava tilalle.
Lopputulos oli se että ei jaksettu viedä asiaa eteenpäin kun televisio toimii vaikka siinä onkin tyyppiviaksi luokiteltu vika (en jaksa selittää vikaa mutta se ei ole kiinnipalaminen joka on käyttäjän oma moka plasmoissa).
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
hks kirjoitti:Update : eli kone tuli huollosta ja siihen vaihdettiin koko liuta osia :-) (mm. uusi kovalevy yms.)
Nyt on taas iskussa ibookki, tuli jopa uudet tassutkin alle
jahas ja tähän vähän updatea taas eli noin viikon ajan on taas ibookki kaatuillut noin kerran päivässä samaan virheeseen, ja huoltoon menossa taas. 3kk takuu vaihdetuille osille.
hks kirjoitti:Update : eli kone tuli huollosta ja siihen vaihdettiin koko liuta osia :-) (mm. uusi kovalevy yms.)
Nyt on taas iskussa ibookki, tuli jopa uudet tassutkin alle
jahas ja tähän vähän updatea taas eli noin viikon ajan on taas ibookki kaatuillut noin kerran päivässä samaan virheeseen, ja huoltoon menossa taas. 3kk takuu vaihdetuille osille.
Jos ton kolmannen kerran vielä kaatuilee niin kannattaa vihjata Applelle että uusi kone säästäis paljon vaivaa.
hks kirjoitti:Update : eli kone tuli huollosta ja siihen vaihdettiin koko liuta osia :-) (mm. uusi kovalevy yms.)
Nyt on taas iskussa ibookki, tuli jopa uudet tassutkin alle
jahas ja tähän vähän updatea taas eli noin viikon ajan on taas ibookki kaatuillut noin kerran päivässä samaan virheeseen, ja huoltoon menossa taas. 3kk takuu vaihdetuille osille.
Jos ton kolmannen kerran vielä kaatuilee niin kannattaa vihjata Applelle että uusi kone säästäis paljon vaivaa.
Joo no tää on 4s kerta kun on huollossa alle 2v aikana. Kattoo nyt mitä toi paikallinen huoltovirma on mieltä tästä :-)
hks kirjoitti:
Joo no tää on 4s kerta kun on huollossa alle 2v aikana. Kattoo nyt mitä toi paikallinen huoltovirma on mieltä tästä :-)
Apple on se joka sanoo mitä korjauksia se maksaa, ja yleensä korjausluvan selvittää asiakas eikä huolto etenkin jos on kyse virhevastuusta. Etenkin koneen vaihto on asia joka ei kuulu huollolle ollengas.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
hks kirjoitti:
Joo no tää on 4s kerta kun on huollossa alle 2v aikana. Kattoo nyt mitä toi paikallinen huoltovirma on mieltä tästä :-)
Apple on se joka sanoo mitä korjauksia se maksaa, ja yleensä korjausluvan selvittää asiakas eikä huolto etenkin jos on kyse virhevastuusta. Etenkin koneen vaihto on asia joka ei kuulu huollolle ollengas.
Joo totta olinkin yhteydessä jo Appleen ja sieltä nyt odottelen tuomiota, huomiseen menee ainakin.
Tein ammattikoulun vanhan tavaran poistossa mahtavan löydön, löysin "pefletin mallisen" iBookin, mutta en kyselyistä huolimatta löytänyt siihen laturia. Siispä tulin kyselemään olisiko jollekin jäänyt varaston pohjalle tai hyllyyn pölyttymään ylimääräistä laturia, jonka voisi myydä minulle. Yhdellä tutullani on samanlainen kone ja pyysin häntä testaamaan koneen ja se oli täysin soiva peli, vain sähkö puuttuu
Jatketaan samaan ketjuun eli G4 800Mhz ibookki ostettiin rikkinäisenä ja tehtiin ns. shimmi korjaus http://www.coreyarnold.org/ibook/ toimi hienosti noin 8kk ja sitten alkoi uudestaan.
Purin koneen osiksi ja huomasin että nyt oli tullu uusi vika, eli näytön taustavalolle menevä virtajohto oli rispaantunut poikki. Se menee todella ahtaasti saranan läpi ja sieltähän ne kuparit paisto kun katsoi. Vaihdoin johdon, tosin tilalle ei ollut laittaa ihan yhtä ohutta johtoa joten kasaaminen tuotti hiukan hankaluuksia
Kokeilin myös juottaa voltage regulaattorin jalat uudelleen kiinni mutta ei vielä ihan onnistunut kun nykyinen kolvi on hiukan liian iso siihen odottelen että saan lainaksi työhön paremmin sopivan kolvin ja kokeilen uusiksi.