Mac Pro 5.1 nvme m2
Kun työhön tarvitaan tehoa...
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
Mac Pro 5.1 nvme m2
Viesti Kirjoittaja F1.4 »
Macrumors sivuston ohjeet on vuodelta 2018 joten vähän vanhaa tietoa kun uutta pukkaa kokoajan. Toshiba / KIoxia XG5 XG5-5 XG6 XG6-6 toimivat hyvin ovat vain turkasen kalliita, uudesta Kioxia exceria sarjan toimivuudesta ei löytynyt tietoa.
-
Re: Mac Pro 5.1 nvme m2
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Mitä tässä haetaan massamuistilta? Mihin se koneessa asennettaisiin, ja minkälaiseen adapteriin? En tosin tunne mainittua laitetta, voi olla että puhun läpiä päähäni. Kioxia oli kaiketi aiemmin Toshiba, eli luotettava pitkän linjan valmistaja.
Ei taida olla järkeä ostaa uusimpi 5000-7000Mbps levyjä cMP Macciin. Siirtonopeuksia kuitenkaan ei saa irti ilman kalliita erikoiskortteja. Jos taas hakuajat ja IOPS:it ovat hakusessa, niin niihin pääsee halvemmilla ja/tai vanhemmillakin ratkaisuilla mielestäni. Jopa tavallinen 2,5" SSD on riittävä hakuajoissaan. Throughputti eli jatkuva siirto on toki PCIe väylässä ihan eri luokkaa. Ammattilaisille videohemmoille voi tulla tarpeen.
Itse kuitenkin katsoisin niitä vähän vanhempia NVMe-malleja mitä on vielä tarjolla. Ja jos on tarve suurelle kaistalle/siirtonopeudelle, niin sitten joku kahden tai kolmen NVMe-bladen sekä "switch"-piirin omaava korttiratkaisu. Ja tämä kortti x16 PCIe-väylään, eli 1 tai 2 slottiin.
Tarkoitan siis että ihan uusimmista NVMe ratkaisuista ei ole mitään hyötyä cMP:ssä enää, vaikka mitä ostaisi. PCIe2 väylä ei enää siihen kykene.
Ei taida olla järkeä ostaa uusimpi 5000-7000Mbps levyjä cMP Macciin. Siirtonopeuksia kuitenkaan ei saa irti ilman kalliita erikoiskortteja. Jos taas hakuajat ja IOPS:it ovat hakusessa, niin niihin pääsee halvemmilla ja/tai vanhemmillakin ratkaisuilla mielestäni. Jopa tavallinen 2,5" SSD on riittävä hakuajoissaan. Throughputti eli jatkuva siirto on toki PCIe väylässä ihan eri luokkaa. Ammattilaisille videohemmoille voi tulla tarpeen.
Itse kuitenkin katsoisin niitä vähän vanhempia NVMe-malleja mitä on vielä tarjolla. Ja jos on tarve suurelle kaistalle/siirtonopeudelle, niin sitten joku kahden tai kolmen NVMe-bladen sekä "switch"-piirin omaava korttiratkaisu. Ja tämä kortti x16 PCIe-väylään, eli 1 tai 2 slottiin.
Tarkoitan siis että ihan uusimmista NVMe ratkaisuista ei ole mitään hyötyä cMP:ssä enää, vaikka mitä ostaisi. PCIe2 väylä ei enää siihen kykene.
-
PCIe väylään tarkoitus laittaa tosin tällä hetkellä on tarjonta vähän huonoa sovittimen osalta ja myös massamuistien osalta tietyissä malleissa ja hinnat ylhäällä. 6000 mbs raid sovitin maksaa jo noin 400€ nopeita kun ei näytä olevan yhdelle kortille, hitaampi Kryon sovitin yhdelle massamuistille kustantaa alle 40 € jolla pitäisi päästä noin 2000 mbs ainakin yhden sivun mukaan riittäisi nopeuden puolesta. Asennus x16 väylään tekee kyllä tiukkaa kun näytönohjain ei ole ihan matalin malli. Ehkä ostan yhden 2.5 SSD:n lisää kun lähinnä pyörittelee noita valokuvia ruudulla.
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Jos korttisovitin on tulossa 3. tai 4. paikkaan, niin max noin 1500Mbps on luvassa, NVMe bladesta riippumatta ja sovittimesta riippumatta. PCIe 2 väylän maksimi taitaa olla 2000Mbps x4 väylään, mutta overheadin jälkeen 1500Mbps on luvassa. Mielestäni se on hyvä vauhti, ja hakuajat ja IOPS:it ovat yhä silti kovia.
Aquan Kryo on hyvä ja suosittu sovitin maailmalla mitä olen katsellut, ja sellaisella itsekin ajan Samsungin 2TB 970 EVO+:aa tällä hetkellä, ainakin vielä jonkun aikaa hengittävässä 5,1 cMP:ssä. Kokeilin myös switch-sirulla varustettua kahden kortin adapteria, mutta omassa työssä ei vaikutus oikeastaan koskaan tullut näkyviin. Bifurkaatio ei näissä ole tuettu, ja switch-adapterit ovat aika kalliitakin. Mielestäni eivät ole hinnan arvoisia ainakaan minulle, paitsi joillekin HC-videovääntäjille ehkä ovatkin. He pyörittävät tavaraa läpi teratavujen, ja minä vain gigatavujen.
Aquan Kryo on hyvä ja suosittu sovitin maailmalla mitä olen katsellut, ja sellaisella itsekin ajan Samsungin 2TB 970 EVO+:aa tällä hetkellä, ainakin vielä jonkun aikaa hengittävässä 5,1 cMP:ssä. Kokeilin myös switch-sirulla varustettua kahden kortin adapteria, mutta omassa työssä ei vaikutus oikeastaan koskaan tullut näkyviin. Bifurkaatio ei näissä ole tuettu, ja switch-adapterit ovat aika kalliitakin. Mielestäni eivät ole hinnan arvoisia ainakaan minulle, paitsi joillekin HC-videovääntäjille ehkä ovatkin. He pyörittävät tavaraa läpi teratavujen, ja minä vain gigatavujen.
-
Pahuksen pahus ei se nopeus päätä huimaa vaikka on 2 slotissa kiinni, verrattuna ssd levyyn minkä ohjainkortti on kiinni 4 slotissa. En huomaa juurikaan nopeus eroa ohjelmien aukeamisessa. Lämpö näyttää olevan nvme 42 astetta verrattuna ssd 32 astetta.
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Mac Pro ja Mac Studio”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka