Mac mini 2024
Pienen ihmeen ystävät
Re: Mac mini 2024
Viesti Kirjoittaja Matkamies »
Mietin kotikoneen vaihtamista. Tällä hetkellä käytössä on kaksi konetta. Palvelimena toimii vanha Mac pro isoilla levyillä ja työasemana toimii vanha (2012) MacBook pro. Ajatus olisi korvata nämä molemmat uudella minillä. Työaseman korvaajaksi riittäisi varmaan alkaen-malli, mutta ajattelin leikkiä hiukan tekoälyllä ja päätyä pro-perusmalliin.
Miten hyvin mini toimii palvelimena. Tarvitaan tietysti muutama iso ulkoinen levy. Osaako kone pysyä aina päällä. Toimiiko ulkoisten levyjen jako luotettavasti. Tarve on dokumenttien ja elokuvien jako. Käytössä on kiinteä verkko.
Miten hyvin mini toimii palvelimena. Tarvitaan tietysti muutama iso ulkoinen levy. Osaako kone pysyä aina päällä. Toimiiko ulkoisten levyjen jako luotettavasti. Tarve on dokumenttien ja elokuvien jako. Käytössä on kiinteä verkko.
Historiaa: Plus, Se, Ci, PB160, Duo230, LC475, Mac mini 2007, MacBook mid-2009 ja pari ei-Apple-macciä, iPhonet 4, 4s, 5, 5s 6s, 7, 8,11pro, SE, iPad 3 ja 4, AW0
Itsellä on pikkunassi jossa kiinni levyjä ja sitten mac mini pro jossa kiinni levyjä ja hyvin jakaa. Pikkunassin kautta jaettavat tulevat verkkokohdan kautta, koneeseen kiinnitetyt suoraan.
Mac mini olis kyllä kova peli ihan serverikoneeksi pelkästään, kun siihen saa kohtuullisella vaivalla vaihdettua ison kovon (ei vielä pro). Täytyy pohtia jos vielä varastuu jollain ihmeellä sen verran. Toisaalta jos ostaisi kaksi isoa nvme levyä koteloineen/kotelossa niin ne voisi raidata kulkemaan nopeammin. Toki voisi odottaa että tulee noita TB5 koteloita kun Mac mini prossa on noi TB5 portit. Tosin moista vauhtia en tarvii mihinkään, mutta periaatteessa.
Aiemmin mainittiin että ohjelmat - ja itseasiassa koko kotikansionsa voisi liittää ulokoiselle. Ohjelmat mulla on ja Brewkin pienin muutoksin pistelee ohjelmat sinne ulkoiselle. Muuta tapaa kun en ohjelmien lataamissa ole oikein välittänyt käyttää. Applen omat ohjelmat jää sitten sisäiselle. Toki voi tehdä myös niin että vähemmän käytetyt siirtää ulkoiselle - vaikka voivatkin tietyssä tapauksissa toimia nopeamminkin kun applen levyillä. Luonnollisesti steamin pelit ulkoiselle ja nypäivänä vaikka Ollaman isot kielimallit. Muistiin ne kuitenkin ladataan.
Eli kannattaisko jos ei pron nopeampia väyliä niin tarvitse, olisi että samalla hinnalla ostaisi kaksi ei-pro mallia tai toisen tuppaisi täyteen muistia ja toiseen levyjä? Jollain ohjelmallahan mäkit saatiin ketjutettuakin että käytetään tehoja yhteisesti.
Ja sitten on tietenkin yksi vaihtoehto että asennetaan mäkkikäyttis ulkoiselle ja käytetään itse konetta sitten säilytystilana. Saiskohan tuossa vielä niin, että ohjelmat olis toisella ulkoisella
Kaikenlaista.
p.s ilmeisesti wifi toimii nopeammin kun on kone kyljellään, samoin luulisi tuuletuksenkin parantuvan. Ja pääsee siihen parjattuun pohjanappiinkin liiankin herkästi kiinni.
Mac mini olis kyllä kova peli ihan serverikoneeksi pelkästään, kun siihen saa kohtuullisella vaivalla vaihdettua ison kovon (ei vielä pro). Täytyy pohtia jos vielä varastuu jollain ihmeellä sen verran. Toisaalta jos ostaisi kaksi isoa nvme levyä koteloineen/kotelossa niin ne voisi raidata kulkemaan nopeammin. Toki voisi odottaa että tulee noita TB5 koteloita kun Mac mini prossa on noi TB5 portit. Tosin moista vauhtia en tarvii mihinkään, mutta periaatteessa.
Aiemmin mainittiin että ohjelmat - ja itseasiassa koko kotikansionsa voisi liittää ulokoiselle. Ohjelmat mulla on ja Brewkin pienin muutoksin pistelee ohjelmat sinne ulkoiselle. Muuta tapaa kun en ohjelmien lataamissa ole oikein välittänyt käyttää. Applen omat ohjelmat jää sitten sisäiselle. Toki voi tehdä myös niin että vähemmän käytetyt siirtää ulkoiselle - vaikka voivatkin tietyssä tapauksissa toimia nopeamminkin kun applen levyillä. Luonnollisesti steamin pelit ulkoiselle ja nypäivänä vaikka Ollaman isot kielimallit. Muistiin ne kuitenkin ladataan.
Eli kannattaisko jos ei pron nopeampia väyliä niin tarvitse, olisi että samalla hinnalla ostaisi kaksi ei-pro mallia tai toisen tuppaisi täyteen muistia ja toiseen levyjä? Jollain ohjelmallahan mäkit saatiin ketjutettuakin että käytetään tehoja yhteisesti.
Ja sitten on tietenkin yksi vaihtoehto että asennetaan mäkkikäyttis ulkoiselle ja käytetään itse konetta sitten säilytystilana. Saiskohan tuossa vielä niin, että ohjelmat olis toisella ulkoisella

Kaikenlaista.
p.s ilmeisesti wifi toimii nopeammin kun on kone kyljellään, samoin luulisi tuuletuksenkin parantuvan. Ja pääsee siihen parjattuun pohjanappiinkin liiankin herkästi kiinni.
Viimeksi muokannut jhalmu, 9.4.2025 klo 18.52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Macbook Pro 16" M1
Macbook Pro 16" i9
MacBook Air 13" i5 w/ Fedora/macos 15.4
Mac Mini Pro M4
MacBook Air 13,3" M2 (sama talous, eri käyttäjä)
Macbook Pro 16" i9
MacBook Air 13" i5 w/ Fedora/macos 15.4
Mac Mini Pro M4
MacBook Air 13,3" M2 (sama talous, eri käyttäjä)
Ajattelin, että kyllä se on aika vaativa ja suuri operaatio, mutta sitten huomasin, että Applen virallisilla sivuilla on ohje tähän simppeliin operaatioon. Ajattelin virheellisesti, että näissäkin olisi levy emossa kiinni samalla tavalla kuin MBP:ssa.
https://support.apple.com/en-us/121003
e: Toki toinen Mac, jossa vähintään Sonoma, on oltava restorea varten.
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
Saatavuus on kyllä heikkoa. Täältä ainakin löytyy: https://expandmacmini.com/shop/
Uudessa minissäni on ikävä ominaisuus: USB-laitteet irtoilevat yhteydestä jatkuvasti. Minulla on hubi, johon kytken usb-laitteita yleensä yhden tai kaksi. Kun yksi on siinä jo kiinni, sen yhteys usein katkeaa, kun lisään toisen laitteen tai sitten jompi kumpi irtoaa yhteydestä omia aikojaan. Hubin vaihtaminen ei auta.
Minulla on myös usb-kytkin, jolla valitsen koneen, joka käyttää näppäimistöä ja langatonta hiirtä. Jostain syystä näppäimistön yhteys katkeaa aina välillä. Luulin ensin, että kytkimen liitin on viallinen, mutta ei siinä mitään vikaa ole. Yhteys palaa, kun rämpyttää kytkimen näppäimiä kerran tai pari.
Minulla on yhdessä usb-portissa kiinni jatkokaapeli, jonka päähän voi laittaa usb-laitteen. Myös sen yhteys pätkii välillä.
Kaksi ulkoista kovalevyäni on kiinni suoraan koneessa. Onneksi niille riitti omat portit, niin ne pysyvät yleensä kiinni yhteydessä. Kun ne olivat alunperin kiinni hubissa, nekin irtoilivat.
Mitähän tälle ongelmalle voisi tehdä? Ei siitä pahempaa vahinkoa ole vielä tullut, paitsi yksi MP3 -kansio hävisi bittiavaruuteen. Joskus "virheellisesti poistetun" ulkoisen levyn tai muistitikun saaminen näkyviin voi kestää aika kauan ja vaatii koneen uudelleen käynnistyksen tms. Olenkin alkanut useimmiten tehdä kopioita tiedoston siirtämisen sijasta, jotta joku versio säilyy, jos siirto epäonnistuu.
Onko muilla esiintynyt minin kanssa tällaisia ongelmia?
t. Hanu
Minulla on myös usb-kytkin, jolla valitsen koneen, joka käyttää näppäimistöä ja langatonta hiirtä. Jostain syystä näppäimistön yhteys katkeaa aina välillä. Luulin ensin, että kytkimen liitin on viallinen, mutta ei siinä mitään vikaa ole. Yhteys palaa, kun rämpyttää kytkimen näppäimiä kerran tai pari.
Minulla on yhdessä usb-portissa kiinni jatkokaapeli, jonka päähän voi laittaa usb-laitteen. Myös sen yhteys pätkii välillä.
Kaksi ulkoista kovalevyäni on kiinni suoraan koneessa. Onneksi niille riitti omat portit, niin ne pysyvät yleensä kiinni yhteydessä. Kun ne olivat alunperin kiinni hubissa, nekin irtoilivat.
Mitähän tälle ongelmalle voisi tehdä? Ei siitä pahempaa vahinkoa ole vielä tullut, paitsi yksi MP3 -kansio hävisi bittiavaruuteen. Joskus "virheellisesti poistetun" ulkoisen levyn tai muistitikun saaminen näkyviin voi kestää aika kauan ja vaatii koneen uudelleen käynnistyksen tms. Olenkin alkanut useimmiten tehdä kopioita tiedoston siirtämisen sijasta, jotta joku versio säilyy, jos siirto epäonnistuu.
Onko muilla esiintynyt minin kanssa tällaisia ongelmia?
t. Hanu
Mac mini M2 2023, MacBook 12" (late 2016 ), Mac mini (late 2012), Mac mini Intel Duo 1,66 Ghz, iPhone 11 pro, Macintosh Power PC G3, iPad mini, iPad mini3, iPad mini 6, Apple TV 3, Apple watch 6 cellular, Apple watch Nike 6, jne.
Viesti Kirjoittaja Andreas66 »
Mulla on virtalähteellinen hubi ja sen kanssa ei ole ollut ongelmia. Onko mahdollista että laitteita on niin paljon hubissa kiinni että Mini ei jaksa syöttää niille virtaa?
Nimim: en minä mittää mistää tiiä.
Nimim: en minä mittää mistää tiiä.
Mac Mini M1 2020, Lenovo ThinkVision T27p 27" 4K, iPad Air 2, iPhone 14 Pro, Apple Watch Ultra 2 Black Cellular, Apple TV 4K, AirPods Pro 2.
Voi tosiaan olla. Minulla on yksi virtalähteellinen vanha hubi, niin sillähän voisi kokeilla. Näppiksen pätkiminen tuntuu pahentuneen, kun otin käyttöön ikivanhan Applen näppiksen, jossa on kaksi usb-porttia. Niitä ei tosin voi käyttää, kun ne ovat niin tiukat, ettei niihin saa mitään kiinni ilman kovaa voimankäyttöä. Vievätkö muuten langattomat usb-laitteet enemmän virtaa kuin langalliset? Minulla ei kyllä ole kuin yksi hiiri.
t. Hanu
Hubeissa on tosiaan eroja. Jos passiivisessa hubissa on esim. kaksi kovalevyä joissa ei ole omaa virtalähdettä, moni hubi sylkee toisen pois. Siksi tällaisia tapauksia varten kannattaa olla aktiiviinen hubi.
Ulkoisilla kovalevyilläni on omat virtalähteensä, paitsi yhdellä 2 Tt levyllä, jota käytän tilapäisesti. Viimeksi se tuli näkyviin niin hitaasti, että luulin sen hajonneen. Voi olla virran puutetta.
Onko minin USB -porteilla eroa virransyötön kannalta (thunderbolt vs. usb3)?
t. Hanu
Onko minin USB -porteilla eroa virransyötön kannalta (thunderbolt vs. usb3)?
t. Hanu
Mac mini M2 2023, MacBook 12" (late 2016 ), Mac mini (late 2012), Mac mini Intel Duo 1,66 Ghz, iPhone 11 pro, Macintosh Power PC G3, iPad mini, iPad mini3, iPad mini 6, Apple TV 3, Apple watch 6 cellular, Apple watch Nike 6, jne.
Ahaa, no sitten jokin muu vaikuttaa poissylkemiseen. Itse olen havainnut tätä omassa käytössäni vain passiivihubilla, jossa on hubin lautta virtansa ottavia laitteita. Kun siihen kytken muiden laitteiden ja yhden ulkoisen kovalevyn lisäksi toisen ulkoisen levyn, joka ottaa virran myös hubin kautta, sylkee se toisen levyn pois. Tuntuu tyhmältä, että edes kommentoin, koska mulla ei ole käytössä 2024 Miniä. Anteeksi ja näkemiin
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mulla putoilee 4TB 2,5" Toshiba ja muutkin satunnaiset pyörivät levyt työpöydältä, mutta luulen että se ottaa häiriön kaapelin hipaisusta. Palaa kyllä heti takas. Passiivinen hubi kyseessä (ei tuota suoraan saa edes kiinni kun USB-A on kaapelin pää).
Bluetooth-härvelit ei kai kulje mitenkään USB:n kautta joten ei liity häiriöihin.
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka