Mac mini 2024
-
Re: Mac mini 2024
Viesti Kirjoittaja Matkamies »
Miten hyvin mini toimii palvelimena. Tarvitaan tietysti muutama iso ulkoinen levy. Osaako kone pysyä aina päällä. Toimiiko ulkoisten levyjen jako luotettavasti. Tarve on dokumenttien ja elokuvien jako. Käytössä on kiinteä verkko.
-
Viesti Kirjoittaja jhalmu »
Mac mini olis kyllä kova peli ihan serverikoneeksi pelkästään, kun siihen saa kohtuullisella vaivalla vaihdettua ison kovon (ei vielä pro). Täytyy pohtia jos vielä varastuu jollain ihmeellä sen verran. Toisaalta jos ostaisi kaksi isoa nvme levyä koteloineen/kotelossa niin ne voisi raidata kulkemaan nopeammin. Toki voisi odottaa että tulee noita TB5 koteloita kun Mac mini prossa on noi TB5 portit. Tosin moista vauhtia en tarvii mihinkään, mutta periaatteessa.
Aiemmin mainittiin että ohjelmat - ja itseasiassa koko kotikansionsa voisi liittää ulokoiselle. Ohjelmat mulla on ja Brewkin pienin muutoksin pistelee ohjelmat sinne ulkoiselle. Muuta tapaa kun en ohjelmien lataamissa ole oikein välittänyt käyttää. Applen omat ohjelmat jää sitten sisäiselle. Toki voi tehdä myös niin että vähemmän käytetyt siirtää ulkoiselle - vaikka voivatkin tietyssä tapauksissa toimia nopeamminkin kun applen levyillä. Luonnollisesti steamin pelit ulkoiselle ja nypäivänä vaikka Ollaman isot kielimallit. Muistiin ne kuitenkin ladataan.
Eli kannattaisko jos ei pron nopeampia väyliä niin tarvitse, olisi että samalla hinnalla ostaisi kaksi ei-pro mallia tai toisen tuppaisi täyteen muistia ja toiseen levyjä? Jollain ohjelmallahan mäkit saatiin ketjutettuakin että käytetään tehoja yhteisesti.
Ja sitten on tietenkin yksi vaihtoehto että asennetaan mäkkikäyttis ulkoiselle ja käytetään itse konetta sitten säilytystilana. Saiskohan tuossa vielä niin, että ohjelmat olis toisella ulkoisella

Kaikenlaista.
p.s ilmeisesti wifi toimii nopeammin kun on kone kyljellään, samoin luulisi tuuletuksenkin parantuvan. Ja pääsee siihen parjattuun pohjanappiinkin liiankin herkästi kiinni.
Macbook Pro 16" i9
MacBook Air 13" i5 w/ Fedora/macos 15.5
Mac Mini Pro M4
MacBook Air 13,3" M2
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
Ajattelin, että kyllä se on aika vaativa ja suuri operaatio, mutta sitten huomasin, että Applen virallisilla sivuilla on ohje tähän simppeliin operaatioon. Ajattelin virheellisesti, että näissäkin olisi levy emossa kiinni samalla tavalla kuin MBP:ssa.
https://support.apple.com/en-us/121003
e: Toki toinen Mac, jossa vähintään Sonoma, on oltava restorea varten.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
-
-
Viesti Kirjoittaja hnu »
Minulla on myös usb-kytkin, jolla valitsen koneen, joka käyttää näppäimistöä ja langatonta hiirtä. Jostain syystä näppäimistön yhteys katkeaa aina välillä. Luulin ensin, että kytkimen liitin on viallinen, mutta ei siinä mitään vikaa ole. Yhteys palaa, kun rämpyttää kytkimen näppäimiä kerran tai pari.
Minulla on yhdessä usb-portissa kiinni jatkokaapeli, jonka päähän voi laittaa usb-laitteen. Myös sen yhteys pätkii välillä.
Kaksi ulkoista kovalevyäni on kiinni suoraan koneessa. Onneksi niille riitti omat portit, niin ne pysyvät yleensä kiinni yhteydessä. Kun ne olivat alunperin kiinni hubissa, nekin irtoilivat.
Mitähän tälle ongelmalle voisi tehdä? Ei siitä pahempaa vahinkoa ole vielä tullut, paitsi yksi MP3 -kansio hävisi bittiavaruuteen. Joskus "virheellisesti poistetun" ulkoisen levyn tai muistitikun saaminen näkyviin voi kestää aika kauan ja vaatii koneen uudelleen käynnistyksen tms. Olenkin alkanut useimmiten tehdä kopioita tiedoston siirtämisen sijasta, jotta joku versio säilyy, jos siirto epäonnistuu.
Onko muilla esiintynyt minin kanssa tällaisia ongelmia?
t. Hanu
-
Viesti Kirjoittaja Andreas66 »
Nimim: en minä mittää mistää tiiä.
-
Viesti Kirjoittaja hnu »
Voi tosiaan olla. Minulla on yksi virtalähteellinen vanha hubi, niin sillähän voisi kokeilla. Näppiksen pätkiminen tuntuu pahentuneen, kun otin käyttöön ikivanhan Applen näppiksen, jossa on kaksi usb-porttia. Niitä ei tosin voi käyttää, kun ne ovat niin tiukat, ettei niihin saa mitään kiinni ilman kovaa voimankäyttöä. Vievätkö muuten langattomat usb-laitteet enemmän virtaa kuin langalliset? Minulla ei kyllä ole kuin yksi hiiri.
t. Hanu
-
-
Viesti Kirjoittaja hnu »
Onko minin USB -porteilla eroa virransyötön kannalta (thunderbolt vs. usb3)?
t. Hanu
-
Ahaa, no sitten jokin muu vaikuttaa poissylkemiseen. Itse olen havainnut tätä omassa käytössäni vain passiivihubilla, jossa on hubin lautta virtansa ottavia laitteita. Kun siihen kytken muiden laitteiden ja yhden ulkoisen kovalevyn lisäksi toisen ulkoisen levyn, joka ottaa virran myös hubin kautta, sylkee se toisen levyn pois. Tuntuu tyhmältä, että edes kommentoin, koska mulla ei ole käytössä 2024 Miniä. Anteeksi ja näkemiin
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Bluetooth-härvelit ei kai kulje mitenkään USB:n kautta joten ei liity häiriöihin.
-
Viesti Kirjoittaja hnu »
-
-
Viesti Kirjoittaja Mikki69 »
Olin palauttamassa sitä tehdasasetuksiin/tyhjentämässä mutta kun kone käynnistyi uudestaan, niin näytölle ei tullut enää mitään, eli näyttö ei tunnista konetta enää.
Kokeilin toiseen koneeseen näyttöä ja samaa piuhaa, niin pelitti ihan normaalisti.
Olen kokeillut vikasietotilaan käynnistämistä, mutta edelleen näyttö pimeänä.
Kone siis käynnistyy ihan normaalisti. Jossain vaiheessa kone vilkutti oranssia valoakin aikansa, mutta se loppui.
No koneessa on takuuta jäljellä ja vien torstaina koneen Tectorille, jos täältä ei löydy apuja.
-
Viesti Kirjoittaja Nuuska1 »
Älä sure
Täten julkisesti lahjoitan käyttöösi oman ideani.
Virtanappulan alle lieriö, joka on niin korkea, että koneen massa painaa napin pohjaan - ja luonnollisesti sopivan kapea.
Lieriön ympärille jousi, joka keventää nurkkaa juuri sen verran, että täytyy painaa kulmasta käyttääkseen nappulaa.
Pakettiin mukaan joukko jäykempiä jousia, mikäli ostaja haluaa pinota Minin päälle muutakin . . .
Ei tarvitse maksaa mitään, mutta ensimmäisen kymppitonnisi tienattuasi voisit lahjoittaa minulle tuollaisen Minin.
Ihan karvalakki riittää.
Ja jos tuntuu, että et halua - niin sitten ei tarvitse.
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Saatko toistettua sen palautustilakäynnistyksen näyttökuvan kera?Mikki69 kirjoitti: ↑25.6.2025 klo 17.40 Olisiko jollain ideaa, mitä oikein tapahtui M4 Minilleni.
Olin palauttamassa sitä tehdasasetuksiin/tyhjentämässä mutta kun kone käynnistyi uudestaan, niin näytölle ei tullut enää mitään, eli näyttö ei tunnista konetta enää.
Kokeilin toiseen koneeseen näyttöä ja samaa piuhaa, niin pelitti ihan normaalisti.
Olen kokeillut vikasietotilaan käynnistämistä, mutta edelleen näyttö pimeänä.
Kone siis käynnistyy ihan normaalisti. Jossain vaiheessa kone vilkutti oranssia valoakin aikansa, mutta se loppui.
No koneessa on takuuta jäljellä ja vien torstaina koneen Tectorille, jos täältä ei löydy apuja.
Palautustilassa vaikka vaihtoehto ’Käyttöjärjestelmän asennus uudestaan’.
https://support.apple.com/fi-fi/guide/m ... 829c17/mac
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka