Luulen että Mini on puristettu niin pieneksi kuin sen nykyisellä varustuksella saa, ja yksikin lisäliitäntä tekisi sen inansa suuremmaksi. Olisiko tämä kaupallisesti järkevää, sitä sopii pohtia. Nykyisellään Mini on omanlaisensa mestarinäyte, luulen.Nemesis kirjoitti: Jos Minissä olisi yksi USB-portti lisää (valmistus maksaisi marginaalisesti enemmän), voisi käyttäjä liittää siihen hiiren ja näppiksen ilman mitään kikkailuja, ja vieläkin olisi yksi portti vapaana.
Mac mini
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Re: ...onpas itse asiassa aika kallis...
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Re: Mac mini
Viesti Kirjoittaja RaakaOmppu »
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Näppiksessä on usb1 ja joskus jokin muistikortinlukija herjaa ettei virta riitä. 2 usbia on tässä Ibookissakin ja on riittänyt, eikä hubit ole kalliita..Onko ne näppiksessä olevat USB-portit USB2-portteja? Voiko niihin tökätä virtaa vaativia USB-laitteita? Pointti tässä aiemmassa valituksessa on se, että tuo (ja USB-hubit tjsp.) vaatii käyttäjältä ylimääräistä työtä ja kustannuksia. Esim minun näppiksessä ei USB-portteja ole. Jos Minissä olisi yksi USB-portti lisää (valmistus maksaisi marginaalisesti enemmän), voisi käyttäjä liittää siihen hiiren ja näppiksen ilman mitään kikkailuja, ja vieläkin olisi yksi portti vapaana.
Voit lohduttautua sillä että (muistin määrän lisäksi) tuo on oikeastaan ainoa puute jonka Minissä näen. Noh, jos näyttiksessä olisi ollut 64MB muistia....
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »

-
Viesti Kirjoittaja MVi »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Topsi »
Kerran kokeilin jotain hieman enemmän virtaa syövää laitetta ja se sitten taas valitti.
Sitä en ymmärrä että ensin valitetaan että tulostinta, hiirtä, eikä näppistä saa kytkettyä, mutta sitten kun sanotaan että saa hyvinkin, niin aletaan tivaamaan onko ne USB 2 liitäntöjä.
Tulostimelle, näppikselle, skannerille, hiirelle, ja useimmille muille lisälaitteille riittää hyvin USB 1:sen nopeus. Samoin näppiksen usb portit riittävät.
-
Viesti Kirjoittaja Rewes »
-
Emmmäää, mutta masa ^^MVi kirjoitti:Niinpä levis. Miten teit sen?

-
Viesti Kirjoittaja MVi »
-
Viesti Kirjoittaja Nemesis »
Kerrataan nyt ne minun valituksen aiheet liittyen tähän USB-jupakkaan:Topsi kirjoitti:Mulla ainakin on hiiri + USB muisti yleensä näppiksessä kiinni, eikä ole ongelmia ollut.
Kerran kokeilin jotain hieman enemmän virtaa syövää laitetta ja se sitten taas valitti.
Sitä en ymmärrä että ensin valitetaan että tulostinta, hiirtä, eikä näppistä saa kytkettyä, mutta sitten kun sanotaan että saa hyvinkin, niin aletaan tivaamaan onko ne USB 2 liitäntöjä.
Tulostimelle, näppikselle, skannerille, hiirelle, ja useimmille muille lisälaitteille riittää hyvin USB 1:sen nopeus. Samoin näppiksen usb portit riittävät.
2 USB-liitäntää ei riitä, jos hiiri ja näppis käyttää USB:tä. Em. laitteet vievät kaikki laitteen tarjoamat USB-portit.
Toki, käyttäjä voi ostaa USB-hubeja tjsp, mutta se osaltaa lisää johtorumbaa ja lisää kustannuksia, vaivasta puhumattakaan. Samaten käyttäjä voi hommata USB-hubilla varustetun näppiksen. Mutta taas: lisää kustannuksia ja säheltämistä. Ja näppiksessä oleva USB-portti ei tod. näk. ole USB2-portti, jolloin suurien datamäärien siirtäminen on hankalaa (esim. juuri iPod Shuffleen). Samaten ongelmia voi tulla jos se USB-laite vaatii virrallisen portin (kuten Shuffle).
Ennekuin taas sanotaan että "osta USB-hubi! Ne ei maksa paljoa!", niin sanon tämän: Tuo on silti ylimääräistä rahanmenoa ja vaivannäköä. Ja se on taas yksi laite lisää työpöydälle, Jos niitä portteja olsii ollut yksi enemmän, koko rumbalta oltaisiin säästytty. Oikeasti: miksi Apple säästi pari senttiä valmistuskustannuksissa cripplaamalla Minin tuolla tavalla? 3 USB-porttia olisi oikeasti auttanut todella paljon, nyt tuon tilanteen korjaamiseksi käyttäjän täytyy nähdä ylimääräistä vaivaa ja käyttää enemmän rahaa kuin on tarvis.
Kyllä, minä ostan Minin joka tapauksessa, tuo puute ei estä minua. Mutta siltikin kummastuttaa, että firma jota kehutaan siitä kuinka paljon aikaa ja vaivaa he laittavat laitteidensa ja käyttöliittymiensä suunnitteluun voi tehdä tuollaisen virheen. Olen kyllä eivan varma, että tämä asia huomattiin suunnitteluvaiheessa, mutta asialle ei siltikään tehty mitään. Tuntuu siltä, että kyse on tietoisesta cripplaamisesta. Jos Mini olisi liian hyvä, se söisi kalliimpien mäkkien myyntiä?
and the machine is bleeding to death
-
Mitä muuta sitten voisi kuvitella. Totta kai se on juuri niinkuin sanot, ei Apple niitä usb-porttien määriä tuulesta tempaise.Nemesis kirjoitti:Tuntuu siltä, että kyse on tietoisesta cripplaamisesta. Jos Mini olisi liian hyvä, se söisi kalliimpien mäkkien myyntiä?
Mac mini on musta A) karvalakkikone jossa ostaja saa onnentunteen säästäessään sen kymmenen euroa B) Life-style kone mikä ostetaan vaikka siihen uppoaisi se 1000-1200 euroa. Kumpikin voittaa. Raw-Power-Userit ostaa PowerMacin. Hubittomien klaanin voiteleminen ei sitten liene taloudellisesti kuitenkaan kannattavaa.
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Hubiin jää vapaaksi yksi, näppikseen yksi.
-
Viesti Kirjoittaja Tee-Rex »
Yksi lisäplugi taakse todennäköisesti olisi vaikuttanut palikoiden layoutiin ja mekaaniseen kokoonpanoon -> kuorien kokoon. Sitä ei tietysti osaa varmaksi sanoa yhden kuvan perusteella, mutta minusta ihan hyvä noin. Todennäköisesti on haluttu pitää kiinni jostakin mittakriteereistä eikä esim. yhden plugin takia jättää muutamaa kuutiosenttiä tyhjää tilaa ja kasvattaa äärimittoja. Tuollaisiin kompromisseihin sitä törmää itsekin käsissä pyörivien palikoiden kanssa.
Enkä sitten tiedä miten näppärä soitinta tms. olisi koneen taakse tökkiä vähän väliä, mielelläni itse sijoitan laitteen/laitteet niin että kaikki krääsä - johdot yms. eli koneen takapaneeli ovat jemmassa.
-
Viesti Kirjoittaja vesku »
Mulla hubin virkaa toimittaa tämmönen kuutiometrin vetoinen Eizo FlexScan 19" näyttö jossa sisäänrakennettuna neljän portin hubi (kolmessa poweri). Tosin eipä oo mulla noin paljon kiinnitettävääkään!MVi kirjoitti:Eipä nuita USB-portteja ole omassa PowerMacissakaan kuin kaksi. Oma ratkaisuni on virtalähteellä varustettu 7-porttinen hubi. Siihen tulee kiinni printteri, kamera, headset, korppuasema, Logic-dongle ja näppis, jossa on kaksi porttia, joista toinen hiirelle. Audiointerface menee koneen toiseen porttiin.
Hubiin jää vapaaksi yksi, näppikseen yksi.
Nemesiin ajatus varmaan oli se että kun PC-koneissa näppis ja hiiri liitetään PS/1 -liittimillä niiden USB portit jäävät vapaiksi (ei PC:issäkään kauaa ole useampia ollut!) Tämä on varmaan Applen pyrje saada nimenomaan Apple -näppiksiä kaupaksi näiden kans. (Hiiriä tuskin saavat switchaajille myytyä ennekuin oppivat kaksnappia+scroll tekemään...)
-

-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
No ainakin niitä voi toistaa millä tahansa koneella (vaikka VLC:llä tai Quicktimellä, eli polton pitäisi sujua mainiosti.)Mikko kirjoitti: OT kysymys: voiko EyeTV:llä nauhoiteltuja lähetyksiä polttaa toisen koneen Superdrivellä?
-
Viesti Kirjoittaja Topsi »
Eli: USB näppis jossa hubi. Toinen portti hiirelle siitä näppiksestä.Nemesis kirjoitti:Ja näppiksessä oleva USB-portti ei tod. näk. ole USB2-portti, jolloin suurien datamäärien siirtäminen on hankalaa (esim. juuri iPod Shuffleen). Samaten ongelmia voi tulla jos se USB-laite vaatii virrallisen portin (kuten Shuffle).
Toinen, tarpeeksi virtaa antava USB 2 portti löytyy _VAPAANA_ takapaneelista
(Johon voit survoa sen esimerkkisi iPod Shufflen), ja vielä on yksi vapaa USB1 portti näppiksessä.
Eli Hubillinen USB näppis ratkaisee ongelman. Missä on vielä ongelmaa??
V: Kun en saa yhtäaikaa sitä paljon viraa ja nopeutta vaativaa Creativen MuVoa kiinni...
Johtosotku ei lisäänny yhtään, tai ainakaan johtojen absoluuttinen määrä ei lisäänny.
Kaikki vain haukkuu tätä uutta laitetta kun siitä puuttuu tämä ja se ja se ja se inputti ja outputti, mutta kukaan ei huomaa että tässä on se laite mitä kaikki Mac käyttäjät ovat odotelleet vuosikausia. HALPA mac.
Ja jos tarvit sen paremman, osta PowerMac tai iMac.
ps. Jotku jopa kehtaavat valittaa siitä kun mukana ei tule näyttöä, näppistä eikä hiirtä... Silloin kun on taas puhuttu iMacista, niin porukka valittaa kun ei haluta samalla näyttöä kuin se jo löytyy tms...
-

-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Ihmiset on valitettavan huolimattomia noiden tagien kanssa. Eikä kovin moni varmaan tiedä, että nämä lukuisat ketjujen hajoamiset johtuu juuri siitä, että joko alku- tai lopputagi on virheellinen... Tostahan voisi heittää kehitysidean, että tagit parsittaisiin pareittain. Jos toinen puuttuu niin toistakaan ei muunneta vaan annetaan mennä sellaisenaan läpi. No voi olla helpommin sanottu kuin tehty...MVi kirjoitti:Jep, korjaus auttoi. Alun tagi uupui. Nyte on ok.
Aiheeseen: nyt on tilaus AppleStoressa valmiina odottamassa odottamassa sitä, että 42" LG RZ-42PY10 plasman (tai vastaavan) hinta tippuu 3000 euron alle. Sitten voi säästyneen tonnin tuhlata Mac miniin. [H]
-
- Ylläpitäjä
Mac mini
Viesti Kirjoittaja Muffe »
• 512MB DDR333 SDRAM - 1 DIMM
• 40GB Ultra ATA drive
• DVD/CD-RW
• 56k V.92 modem
• Mac OS X
599.1 €
Sopiiko tuo kotikäyttöön, photoshop, irc, surffailu, kotisivujen tekeminen..?
-
Viesti Kirjoittaja Roadstar »
Off-topiciksi menee, mutta tagien kanssa mokailuun vaikuttanee myös se, että esikatselulla ei ole lopputuloksen kanssa tasan mitään tekemistä (ja esim. HTML-tagit parsitaan, toisin kuin lopullisessa postissa), eli lopullisen postin näkee vasta lähettämisen jälkeen. Muutenkin foorumi on uudistusten jälkeen ollut valitettavan buginen. Kohta on helpompi laskea täysin toimivien ominaisuuksien määrä kuin bugisten ominaisuuksien määrä. No, toivottavasti parannusta on luvassa mahdollisimman pian.Mikko kirjoitti:Ihmiset on valitettavan huolimattomia noiden tagien kanssa. Eikä kovin moni varmaan tiedä, että nämä lukuisat ketjujen hajoamiset johtuu juuri siitä, että joko alku- tai lopputagi on virheellinen...MVi kirjoitti:Jep, korjaus auttoi. Alun tagi uupui. Nyte on ok.
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Muffe kirjoitti:Kyllähän tuoon 70% varmasti hankintalistalla, EHKÄ tällassella kokoonpanolla:
• 512MB DDR333 SDRAM - 1 DIMM
• 40GB Ultra ATA drive
• DVD/CD-RW
• 56k V.92 modem
• Mac OS X
599.1 €
Sopiiko tuo kotikäyttöön, photoshop, irc, surffailu, kotisivujen tekeminen..?
Sopii varmasti!!
Olen kans harmitellut porukan kykyä löytää kaikista asioista negatiivisia juttuja. Mun mielestä aivan SAIRAAN HYVÄ JUTTU että on nyt vaihtoehtoja. Itsekin meinasin ostaa töihin eMacin mutta nykyisen iMac 350:n tilalle taitaa tulla MM ja joku edullinen 3-400 euron tft, silti hintataso on samaa luokkaa.
Sanoisin notta HYVÄ APPLE!!
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Muffe »
-
Viesti Kirjoittaja bandha »
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Mutta, onko jollakin jo _varmaa_ tietoa kovalevyn koosta? 2,5 vai 3,5 tuumaa?
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka