T: WP 10 käyttäjä
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Viesti Kirjoittaja jefreitteri »
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Viesti Kirjoittaja peku »
Viesti Kirjoittaja jeppe »
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Viesti Kirjoittaja toke »
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Erittäin hyvä kirjoitus, joka kannattaa lukea ajatuksella toisenkin kerran. Kunpa Tim Cook saisi kuulla tämän alaisiltaan. Tumpelot käyvät kalliiksi muille.mikastus kirjoitti:On totta, että Apple on vittumainen yritys tällä hetkellä. Mutta on yhtä totta, että huippuunsa konfiguroitu Mac Mini on melkein yhtä tehokas kuin Vanha 2009 Mac Pro on. Ok, muistia saa vain vain 64GB ja aivan hirveällä Apple-hinnalla. Ok, Flash-muisti on nopea, mutta NVMe SSD on ylimaallisen totaalisen törkeän hintainen. Luultavasti se on Samsungin 970 EVO, joka on oikeasti alle puolta halvempi kuin mitä Applen hinta palikalle on.
Kaikki tämä ottaa pattiin, koska rahan lypsäminen on keinotekoista Applen taholta. Siellä on ihan samat teknologiset kamat kuin nykyisissä perus-PC:issä on. Mutta Apple kuitenkin ottaa niistä yli tuplahinnan. Ja sitten lisäksi mukaan pannaan Tx-series kontrollichipit jotka estävät hackintoshit. Ja estävät myös kaiken muun.
Itseäni ei edes haittaisi yhtään uuden 2018 Minin uusi kova lähtöhinta, jos siihen voisi itse päivittää muistit ja NVMe -bladen. Mutta kun ei voi. Apple haluaa rahastaa myös peruskomponentit, ihan kuin niissä olisi jotain parempaa tarjolla omenalogon kera. Ei ole.
Lisäksi harmittaa se, että vaikka TDP on madaltunut 2012-mallista, niin silti ei ole mahdollisuutta asentaa toista levyä koneeseen. Se voisi olla vaikka toinen NVMe-blade. Tai AHCI-levy tai mikä tahansa ihan normaali SSD mutta eri muotoisena fyysisenä kappaleena. Ei sen edes tarvitsisi olla 2.5" vanha lätty. Kuka niitä muka kaipaa (no minä tietysti). Myös blade-muotoinen SSD-kelpaisi aivan mainiosti.
Näytää siltä että on olemassa määrällisesti riittävästi puolustelijoita Applen politiikalle. On ihmisiä jotka ovat hyvin kädettömiä, eivätkä he tajua missä mennään. Ja miksi ja mistä syystä. Tähän Apple luottaa. Ei haluta ns. "säätää" yhtään mitään. Halutaan vain toimivuutta; "It just works". Tähän Apple luottaa. Ja sen vuoksi hinnat nousevat, ja tietämättömät maksavat.
Tämä on toiminut hyvin pitkään. Olen itsekin ollut osallisena tässä toiminnassa. On ollut helppoa suositella Applea, koska se on kätevä ja tosi iisi ottaa käyttöön. Ja se vaan on toiminut.
Valitettavasti ollaan tultu siihen pisteeseen, että hinta on liian kova, ja käyttöönotto/käytettävyys ei ole parantunut, vaan ajoittain mieluumminkin huonontunut.
Varmasti osakkeenomistajat ovat saaneet mitä on tarvittukin, eli voittoja maanalaisen paikan suuria osinkoja. Se ei paljon minua lämmitä, koska olen pelkästään Applekäyttäjä. En omistaja.
Weikkaisin, että kyseessä on asia, joka ostajalle pitää kertoa, jos sitä kysytään.mikastus kirjoitti:Apple ei kerro. Itse arvaan että 2x4GB.
Askel parempaan on se pienikin askel.mikastus kirjoitti:On totta, että Apple on vittumainen yritys tällä hetkellä. Mutta on yhtä totta, että huippuunsa konfiguroitu Mac Mini on melkein yhtä tehokas kuin Vanha 2009 Mac Pro on. Ok, muistia saa vain vain 64GB ja aivan hirveällä Apple-hinnalla. Ok, Flash-muisti on nopea, mutta NVMe SSD on ylimaallisen totaalisen törkeän hintainen. Luultavasti se on Samsungin 970 EVO, joka on oikeasti alle puolta halvempi kuin mitä Applen hinta palikalle on.
Kaikki tämä ottaa pattiin, koska rahan lypsäminen on keinotekoista Applen taholta. Siellä on ihan samat teknologiset kamat kuin nykyisissä perus-PC:issä on. Mutta Apple kuitenkin ottaa niistä yli tuplahinnan. Ja sitten lisäksi mukaan pannaan Tx-series kontrollichipit jotka estävät hackintoshit. Ja estävät myös kaiken muun.
Itseäni ei edes haittaisi yhtään uuden 2018 Minin uusi kova lähtöhinta, jos siihen voisi itse päivittää muistit ja NVMe -bladen. Mutta kun ei voi. Apple haluaa rahastaa myös peruskomponentit, ihan kuin niissä olisi jotain parempaa tarjolla omenalogon kera. Ei ole.
Lisäksi harmittaa se, että vaikka TDP on madaltunut 2012-mallista, niin silti ei ole mahdollisuutta asentaa toista levyä koneeseen. Se voisi olla vaikka toinen NVMe-blade. Tai AHCI-levy tai mikä tahansa ihan normaali SSD mutta eri muotoisena fyysisenä kappaleena. Ei sen edes tarvitsisi olla 2.5" vanha lätty. Kuka niitä muka kaipaa (no minä tietysti). Myös blade-muotoinen SSD-kelpaisi aivan mainiosti.
Näytää siltä että on olemassa määrällisesti riittävästi puolustelijoita Applen politiikalle. On ihmisiä jotka ovat hyvin kädettömiä, eivätkä he tajua missä mennään. Ja miksi ja mistä syystä. Tähän Apple luottaa. Ei haluta ns. "säätää" yhtään mitään. Halutaan vain toimivuutta; "It just works". Tähän Apple luottaa. Ja sen vuoksi hinnat nousevat, ja tietämättömät maksavat.
Tämä on toiminut hyvin pitkään. Olen itsekin ollut osallisena tässä toiminnassa. On ollut helppoa suositella Applea, koska se on kätevä ja tosi iisi ottaa käyttöön. Ja se vaan on toiminut.
Valitettavasti ollaan tultu siihen pisteeseen, että hinta on liian kova, ja käyttöönotto/käytettävyys ei ole parantunut, vaan ajoittain mieluumminkin huonontunut.
Varmasti osakkeenomistajat ovat saaneet mitä on tarvittukin, eli voittoja maanalaisen paikan suuria osinkoja. Se ei paljon minua lämmitä, koska olen pelkästään Applekäyttäjä. En omistaja.
Viesti Kirjoittaja jrp »
En vain ymmärrä, miksi tässäkin viestissä mainittu itsestäänselvyys ei olekaan itsestäänselvää myös Applen johtajille ja varsinkin Tim Cookille. Miten mielettömiä voivat olla suuret johtajat ahneudessaan?jrp kirjoitti:Uuden Mini ja muidenkin Applen laitteiden suurin heikkous on juuri tuo juotettu ssd. Kyseessä on kuitenkin kuluva osa, joka ei tehokäyttäjällä välttämättä kestä yhtä pitkään kuin muu kone. Mitä pienempi tuo levy on, sitä nopeammin se voi kulua loppuun.
Viesti Kirjoittaja yartsa »
Viesti Kirjoittaja jani73 »
Viesti Kirjoittaja jrp »
Aika yksipuolista ja lisäksi osittain paikkaansapitämätöntä tekstiä Applen työntekijältä.jani73 kirjoitti:Juotettujen SSD-levyjen eduista
https://www.quora.com/Is-there-a-valid- ... r-ProBooks
Viesti Kirjoittaja jani73 »
Hinnassahan Apple ei varmaan väitäkään että se loppukäyttäjälle olisi edullisempi, vaan valmistuksessa halvempi kun ei vaadi erillisiä liittimiä emolle. Osakkeenomistaja kuitenkin saa enemmän tuottoa sijoitukselleen Appleen...jrp kirjoitti:Aika yksipuolista ja lisäksi osittain paikkaansapitämätöntä tekstiä Applen työntekijältä.jani73 kirjoitti:Juotettujen SSD-levyjen eduista
Hintaperuste ehkä kaikkein räikein esimerkki. Ostin 500 gigan Samsung 970 nvme levyn 108 eurolla ja myyjälle jäi tästäkin varmasti muuta kuin työnilo. Paljonko Apple veloittaa vastaavasta juotetusta kun se kerran säästää kustannuksia?
Toinen on juotettujen varmempi toimivuus. Lukuisissa Applen läppäreissä on ollut ongelmia juotettujen muistien kanssa ja olen myös itse uunittanut yhden Airin joka ei tunnistanut muistia ennen tätä. Juotokset eivät ole tänäpäivänä niin luotettavia, että tällä syyllä voisi perustella mitään.
Voi halvattu, mitä yökastelua!?jani73 kirjoitti:Juotettujen SSD-levyjen eduista
Viesti Kirjoittaja jrp »
Jos Applen edustaja mainitsee julkisuudessa, että juotettu on edullisempi, niin pitäisikö loppukäyttäjän ymmärtää hinnan yli tuplaantuvan tämän vuoksi? Tiedossa on, että Apple on aina vetänyt näistä rutkasti välistä, mutta jos puhutaan säästöistä, niin luulisi sen myös näkyvän hinnassa muuten kuin nousevasti.jeppe kirjoitti:Hinnassahan Apple ei varmaan väitäkään että se loppukäyttäjälle olisi edullisempi, vaan valmistuksessa halvempi kun ei vaadi erillisiä liittimiä emolle. Osakkeenomistaja kuitenkin saa enemmän tuottoa sijoitukselleen Appleen...
Kumma juttu, mutta en ole törmännyt uutisiin tai valituksiin, että ei juotetut koneet olisivat muuttuneet käyttökelvottomiksi muistin vikaantuessa tai, että muistiliittimien juotokset olisivat pettäneet itsestään. Tämä on toisaalta aika loogista, sillä muistit lämpenevät jonkin verran käytössä ja mitä lähempänä juotosta lämpötilanvaihtelu tapahtuu niin sitä helpommin se tekee hallaa juotokselle.jeppe kirjoitti:Lukuisissa juotetuissa levyissä on voinut olla ongelmia, mutta ilmeisesti kuitenkin vähemmän lukuisissa kuin ei-juotetuissa koneissa? Se, että olet itse uunittanut yhden koneen, ei sinänsä oikein toimi validina perusteluna koko toimintamallin lyttäämiseen?
Mitäköhän tähän pitäisi vastata?jeppe kirjoitti:mutta näissä argumentoinneissa kannattaa kyllä pitää joku terve järki mukana :)
Loppukäyttäjän ei pitäisi tuosta tehdä sen kummempia johtopäätöksiä lopputuotteen hintaa koskien.jrp kirjoitti:Jos Applen edustaja mainitsee julkisuudessa, että juotettu on edullisempi, niin pitäisikö loppukäyttäjän ymmärtää hinnan yli tuplaantuvan tämän vuoksi? Tiedossa on, että Apple on aina vetänyt näistä rutkasti välistä, mutta jos puhutaan säästöistä, niin luulisi sen myös näkyvän hinnassa muuten kuin nousevasti.
Varmaan löytyy myös faktaa siitä, kummalla keinoin vikatiheys on pienempi. En tosin osaa sanoa mistä. Mutuilu ei tässä tilanteessa auttane.jrp kirjoitti:Kumma juttu, mutta en ole törmännyt uutisiin tai valituksiin, että ei juotetut koneet olisivat muuttuneet käyttökelvottomiksi muistin vikaantuessa tai, että muistiliittimien juotokset olisivat pettäneet itsestään. Tämä on toisaalta aika loogista, sillä muistit lämpenevät jonkin verran käytössä ja mitä lähempänä juotosta lämpötilanvaihtelu tapahtuu niin sitä helpommin se tekee hallaa juotokselle.
Nvme -levyille myydään jäähdytettyjä pcie kortteja, joten voisi olettaa niiden kuumenevan enemmän kuin hieman käytössä. Kiinnostaisi tietää, että onko Apple ottanut ssd:n jäähdytyksen huomioon koneita suunnitellessa vai viilataanko pc käyttäjiä linssiin näillä korteille?
Ei ollut varsinaisesti kysymys, joten ei kaipaa vastaustakaanjrp kirjoitti:Mitäköhän tähän pitäisi vastata?
Viesti Kirjoittaja jrp »
Näin minäkin ajattelisin jos olisin myyjänä. Mutta ovatko kaikki ostajat typeriä kuten Apple ajattelee?jeppe kirjoitti:Loppukäyttäjän ei pitäisi tuosta tehdä sen kummempia johtopäätöksiä lopputuotteen hintaa koskien.
Viesti Kirjoittaja Mika73 »