Mac mini
-
Re: ...onpas itse asiassa aika kallis...
Viesti Kirjoittaja koneistaja »
-
Viesti Kirjoittaja mellin »
Hintaa on jo moni ihmetellyt, mikä tuntuukin varsin kohtuuttomalta rahastukselta. Ensimmäinen ajatus oli toki, että 519 euroa tämmöisestä koneesta? Heti mulle!! Mutta sitten, kun kävi lukemassa speksit tarkemmin, niin innostus laimeni samantien. Ensinnäkin, jos edes WLAN oltaisiin sisällytetty tuohon mainittuun alkaen-hintaan, niin olisin ollut heti kiinnostuneempi.
No, kyllähän minä kuitenkin olen kiinnostunut

-
BTO-optiot ratkaisevat hinnan.
Viesti Kirjoittaja MVi »
Ehdottomasti. Parin nyrkin kokoinen laite OS X:llä varustettuna. Built-to-order-lisukkeet olisivat itsellenikin ok. Mikään rakentelijan konehan Mac mini ei ole. Se on niille, jotka haluavat selvitä ilman säätöä ja rautapäivityksiä valokuviensa ja videoidensa kanssa pari-kolme vuotta eteenpäin. Niille, joilla on iPod. Jos aikoo pyörittää muutakin kuin iTunesia, muistia pitää laittaa lisää.Ja siis onhan tämä mahtava edistysaskel applelta tulla lähemmäs switchaamista aikovia
Prosessoriteho riittäa kotivideoiden editointiin ihan hienosti.
Jos itselleni lasken, niin kireämpi malli SuperDrivella, täyteen muistia ja langattomat optiot, hintaa kertyy 1 276,99 euroa. Eli omiin tarpeisiin katselen G5 PowerMaccia edelleen.
Itseoikeutettua kotiteatterin monitoimilaitetta saadaan vielä odottaa jonkin aikaa.
Mutta jokainen malli kehittyy. Ehkä seuraavassa mini rev.2:ssa on G5 ja digitaaliset tulot ja lähdöt, digivirittimet sun muut vakiona.
-
Viesti Kirjoittaja tiimo »
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Tietenkin mikä tahansa USB hubi käy, mitens olisi USB headsetti? USB mikrofoni?tiimo kirjoitti:Ilmeisesti joku USB -jakaja tarvittaisiin ...toimiikohan PC:n vastaavat tässä. Mikrofonia vartenkin pitäisi olla liitäntä jos tähän asentaisi Skypen. Muutenhan Mac miniä voisi harkita. Hintoihin tulee se normaali Eurooppa-lisä, mutta ehkä täällä on niin rikasta porukkaa verrattuna Yhdysvaltoihin, että hintoja on pakko nostaa.
-
Viesti Kirjoittaja jpn »
Eikähän tuo mainitsemasi porttien määräkin hieman viittaa siihen suuntaan että käytännössä BT-valmiuden, -näppiksen ja -hiiren hankkiminen. Ovat minimissään minin 'pakko-lisukkeita' ja sieltä sitä katetta haetaan.tiimo kirjoitti:USB 2.0 porttia tuntuu todella vähältä. Kun on liittänyt näppäimistön ja hiiren niin mihin digi-kamera, muistitikku, mp3-soitin ja webbikamera ( jos se nyt toimii tässä) litetään.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
-
Re: Mac mini
Tuon perusteella vaikutti siltä että kuvittelit että S/PDIF ei ole optinen...Mikko kirjoitti:Aivan! Väitinkö jotain muuta? Totesin vain, että tarvitsen optisen (Toslink) ja ne tuppaavat maksamaan enemmän ja ovat muutenkin aika harvassa...kallekilponen kirjoitti:Mitä höpiset? Tuohan on juuri USB to S/PDIF adapteri!Mikko kirjoitti:Tarttee optisen.. vaikka tämmösen.kallekilponen kirjoitti:Ainahan voit ostaa USB to S/PDIF sovittimen.
...sori
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja wanders »
Mutta asiaan:
Onko Applella mitään virityksiä kosketusnäyttöjen kanssa? Ajattelin että tällainen pikkuloota olisi aika näppärä, jos siihen hankkisi vaikka 8"-12" kosketusnäytön ainoaksi hallinnointi- ja syötelaitteeksi. Kun en tunne kosketustekniikkaa, niin vaatiiko se jotain erikoista käyttikseltä - ja onko OS X:ssa siihen valmiudet?
Tai pystyykö vastaavaa ohjausta tekemään esim. PalmOnen PDA-laitteilla? Kun nuo kosketusnäytöt tuntuvat maksavat vähintään 300 €, jolloin alkaisi saada Palminkin.
Niin, entäs tuollaisen asentaminen autoon? Miten virranotto onnistuisi?
--
wanders
-
Viesti Kirjoittaja tiimo »
Ai niin ...ei tullutkaan mieleen, että mikrofoneja löytää myös usb-liitännällä. Semmoinen pitäisi sitten ostaa myös USB- hubin lisäksi.Jamac kirjoitti:
Tietenkin mikä tahansa USB hubi käy, mitens olisi USB headsetti? USB mikrofoni?
-
Viesti Kirjoittaja Kemuri »
Ovat he aiemminkin mäkkejä miettineet, mutta hinta on ollut este. Nyt tuo Mini laski hinnan kipurajajn alle. Vaikka Applestoressa lisukkeineen laitteen hinta nousi yli tuhannen euron, eivät he pitäneet sitä kuitenkaan kalliina. Nimittäin kun saa tyylikkään, pienen ja hiljaisen koneen, missä ei ole windowsia vaan os x.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Homma siis toimii. Ilmeisesti näitä tarinoita kuullaan jonkin verta lisää. Pieni koko, hiljaisuus ja vapaus oheiskaman valinnassa tuntuvat purevan, kuten tietysti halpa lähtöhinta. eMacin suurin ongelma on melu ja nalkitus pienehköön putkinäyttöön, ja ne asiat ovat tässä kunnossa.Kemuri kirjoitti:En tiedä muista PC-käyttäjistä, mutta meidän pikku toimistolla tuo Mini käänsi viimeistenkin PC-miesten kelkan.
Voisikohan eMacin seuraaja olla Mac midi? G5, näytönohjain kortilla, yksi PCI-paikka ja tietysti toinen muistipaikka. 2-3 kertaa isompi kotelo kuin minissä, kantokahva ja poweri edelleen plaattialla. Sopiva toinen kone ministä ulos kasvaneelle switchaajalle. Hinta eMacin paikkeilla ilman näyttöä. Vähän kuin Cube siis...
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Gascibator »
Luitko mun viestin jossa vertailin suht samoilla spekseillä rakennettua Dellin konetta? Tämä ei ole kallis. Vielä kun lasketaan päälle tuleva Tiger & iLife 05, niin päästään softalla sille tasolle että Dellin mitätön paketti (Works 7.0) on aika kuivan oloinen ja iLifen tasolle pääsy vaatii jo pari-kolme sataa euroa tai tiukkaa waretusta. Vaikka ottaisi AppleCaren ja laittaisi Dellille samanlaisen 3 vuoden täystakuu paketin, on tuo pikku leipälaatikko silti halvempi ja tyylikkäämpi.jpn kirjoitti:...vehje tuo mini. Pääasiassa johtuen kyllä tuosta omituisesta vaihtokurssista ja törkeän hintaisista, mutta käytännössä pakollisista extroista, jotka nostavat laitteen todellista hintaa. Esim. hinnat alkaen mallilla:
- mini: 519,-
- muistia on liian vähän - pakko päivittää. Oikeasti G olisi hyödyllinen, sillä konseptin ideana on ettei konetta päivitetä hankinnan jälkeen mutta tämä ei ole järkevää hinnoittelun vuoksi. (1GB -> 430€!) Eli on tyydyttävä 512MB muistiin joka sekin kustantaa 80,01€. Todellinen hinta tässä vaiheessa on siis 599,01€.
- kovalevy on iPodin luokkaa, joten päivitys on tarpeen, jotta koneelle mahtuu jotain muutakin kuin MP3:sia. 80GB kovalevy on 50€, joten välisummaksi tulee 649,00€.
- hetkinen... vuosi on 2005 ja tätä härpäkettä myydään ilman BT:tä ja WLANia! Option hinta: 127,99€! Huh, on ainakin katteet kunnossa. Komponenttien hinta valmistuksessa jäänee tuonne 12-15€ tuntumaan. Tässä vaiheessa hinta on kivunnut jo 776,99 euroon.
- Näppiksen ja hiiren puute oli tiedossa etukäteenkin, joten siihen oli osannut varautua. Hinta BT:nä muiden optioiden hintoihin verrattuna yllättävän kohtuullinen 100,00€. Yhteishinta 877,00.
Todelliseksi hinnaksi muodostuu siis 877,00! Tähän kun vielä vetäisi AppleCaret päälle (198,99€), päästäisiin loppusummaan 1075,99!. Ollaan siis varsin kaukana siitä markkinoidusta 499+vero taalaa (376€+vero) hintatasosta.
-
Mac Mini jenkeistä.
Viesti Kirjoittaja kride »
Mitäs muita asioita tulisi huomioida jenkkilästä konetta ostettaessa?
Innolla helmikuista matkaa rapakon toiselle puolelle odottaessa...

K
-
Re: Mac Mini jenkeistä.
Viesti Kirjoittaja Jouna- »

-
Viesti Kirjoittaja shadov »
256MB riittää peruskäyttöön, eli selaimen ja tekstinkäsittelyohjelman pyörittämiseen OS X:ssä. Muistin määrän tuplaaminen tuo kyllä silminnähtävän nopeuslisän, mutta 256MB ei vielä tahmaa pahasti jos ei ole liikaa ohjelmia auki.jpn kirjoitti: Koneella on potentiaalia muodostua monen enimmäiseksi Mac-kokemukseksi, joten on harmi että laite on näinkin alikalustettu muistin määrän, kovon ja langattomien yhteyksien suhteen.... Joko hankinta hinta nousee tai kokemuksesta voi muodostua aikamoinen anti-kliimaksi.
Jos ei wareta musiikkia ja/tai leffoja, tai harrasta muuta multimediaa missä syntyy satojen megojen tiedostoja, 40GB on enemmän kuin tarpeeksi. Toisaalta on varmasti ihmisiä, joille mini olisi muuten sopiva laite, mutta 80GB on aivan liian vähän.
Ainakaan omassa tuttavapiirissäni WLAN tai Bluetooth eivät ole saavuttaneet niin suurta suosiota että kannattaisin niiden integroimista kiinteästi halpislaitteen hintaa nostamaan.
Halvin Mac mini ilman mitään ylimääräistä olisi juuri sopiva kone esim. äidilleni. Ehkä fifti-sixti että laittaisinko 512MB muistia.
-
Viesti Kirjoittaja never again »
Mm on "taviksille" suunnattu perusmylly , taviksilla tarkoitan juuri niitä jotka eivät wareta mitään isompaa settiä tai eivät väännä koneella mitään raskasta. Tiedättekö, tavalliset ihmiset... ja niitähän tässä maailmassa riittää yllin kyllin, leffojen imuttajat,pelaajat ja raskaiden piirrustusten vääntäjät on täysin eri asiakaskunta kuin mille tämä laite on suunnattu. Että silleen .. vuodatus ++
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Lopettakaa toi täysin turha keskustelu tuon laitteen riittämättömyydestä juuri TEILLE , koskaa vaatimuksistanne päätellen ette koneiden saralla ole "taviksia" kiitos ja huomenta kaikille!
-
Viesti Kirjoittaja xsta »
Samaa mieltä ehdottomastinever again kirjoitti:Lopettakaa toi täysin turha keskustelu tuon laitteen riittämättömyydestä juuri TEILLE , koskaa vaatimuksistanne päätellen ette koneiden saralla ole "taviksia" kiitos ja huomenta kaikille!

Mikä muuten mahtaa olla taloudellisin keino tuoda esim digiboxista tai VHS-videoista tai muusta vastaavasta SCART-laitteesta kuva Miniin (tai eMaciin)? Firewireä pitkin vissiin pitäis pökätä jonku adapterin kera. Laiskuuttani en vaan jaksa avata nyt toista tabia tähän firefoxin ikkunaan selvittääkseni asiaa ^ ^.
etunimi.sukunimi {ät} sange.fi
-
Viesti Kirjoittaja thebanzai »
Sitä paitsi, oletteko unohtaneet, että ei se ole mikään kannettava? Vaikka kevyt onkin. Se on pöytäkone. Siihen voi ihan hyvin laittaa wlan/bt-dongelin kiinni. Tuskin edes näkyy sieltä takaa. Tulee sinne näyttökaapeli ja virtajohtokin.
Ainoa motkotuksen aihe mulla on tuo muistin määrä. Ei edes se paljonko se maksaa laittaa applestoressa. Olis vaan niin kiva napata laatikko kantoon kaupasta. Nyt se ei onnistu. Apple saisi jo pikkuhiljaa siirtyä todellisuuteen tossa perusmuistin määrässä, tuskin juuri mitään puuceitä tyrkytetään enää 256MB:llä, apple myy g5-powermaccejakin sillä muistimäärällä!!
-
never again kirjoitti: ...
Lopettakaa toi täysin turha keskustelu tuon laitteen riittämättömyydestä juuri TEILLE , koskaa vaatimuksistanne päätellen ette koneiden saralla ole "taviksia" kiitos ja huomenta kaikille!
Kyllä se minulle passaisi oikein mainiosti kolmoskoneeksi...
...vielä kun keksisi tekosyyn, miksi sellaista tarvitsisn...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jpn »
256MB riittää vielä nyt, vaan miten on kun tikru tulee? Koneen elinkaaren olisi kuitenkin oltava tuollaiset 2-3 vuotta ja epäilen kahden vuoden kuluttua 256MB:n jo olevan liian vähän.... Päivitys 512MB:hen ei sinänsä ole pahan hintainen, mutta tosiasioiden tunnustamisen kannalta olisin nähnyt paremmaksi että kone olisi oletuksena kalustettu muistin osalta realistisesti. WLAN ja BT eivät komponentteina montaa euroa maksa, joten sillä niiden poisjättöä on hankala perustella. Sen sijaan niillä olisi ollut mahdollista luoda hyvää high-tec imagoa laitteen ympärille. Lisäksi WLAN-valimiudella olisi ollut varmasti postitiivinen vaikutus APE-tukiasemien myyntiin... ("Kappas vain, otetaanpas tuollainen niin ei tarvi niitä kaapeleita...") Ja tukiasemaa ei olisi edes tarvinnut hankkia koneen oston yhteydessä, vaan se olisi ollut helppoa jatkomyyntiä. Nyt tätä ei pääse tapahtumaan sillä moni jättää tuon valmiuden hankkimatta etenkin sen 'mielenkiintoisen' hinnoittelun vuoksi. Pienemmän levykoon kohdalla ongelmaksi muodostuu vertailu isoihin iPodeihin. Eli koneen kovo ei riitä edes ison iPodin sisällön synkkaamiseen, mikä laittaa nykyiset iPodin omistajat miettimään koneen hankintaa toistamiseenkin. (Win-iPod -kombinaation omistajien houkuttelu Mac-leiriinhän piti olla yksi tämän koneen tarkoituksista.)shadov kirjoitti:
256MB riittää peruskäyttöön, eli selaimen ja tekstinkäsittelyohjelman pyörittämiseen OS X:ssä. Muistin määrän tuplaaminen tuo kyllä silminnähtävän nopeuslisän, mutta 256MB ei vielä tahmaa pahasti jos ei ole liikaa ohjelmia auki.
Jos ei wareta musiikkia ja/tai leffoja, tai harrasta muuta multimediaa missä syntyy satojen megojen tiedostoja, 40GB on enemmän kuin tarpeeksi. Toisaalta on varmasti ihmisiä, joille mini olisi muuten sopiva laite, mutta 80GB on aivan liian vähän.
Ainakaan omassa tuttavapiirissäni WLAN tai Bluetooth eivät ole saavuttaneet niin suurta suosiota että kannattaisin niiden integroimista kiinteästi halpislaitteen hintaa nostamaan.
Halvin Mac mini ilman mitään ylimääräistä olisi juuri sopiva kone esim. äidilleni. Ehkä fifti-sixti että laittaisinko 512MB muistia.
Tässä hintaluokassa vertailukohdaksi muodostuu helposti supermarketin 'ota-ja-kävele' Wintel-paketti. Tonnin pintaan näitä näkee jo myytävän 15" paneelilla, näppiksellä ja hiirellä. Muistia niissäkin on hankintahetkellä liian vähän, mutta päivittäminen on mahdollista ilman takuun laukeamista. Olemassa oleville Mac ihmisille tämä myy kuin häkä ja kuten sanoin hankin itsekin tälläisen jossain vaiheessa. Mielestäni on todennäköistä että laitteen menekkiä tulee haittaamaan se, ettei todellisuudessä 2-3 vuoden tähtäimellä käyttökelpoista kokoonpanoa voi ostaa hyllytavarana vaan ennakkotilaus on tarpeen.
Mikäli kone on tehty siten että jälleenmyyjä voi kalustaa laitetta asiakkaan preferenssien mukaan voi tilanne jo olla mielenkiintoinen, sillä jälleenmyyjien tekemät räätälöinnit mahdollistaisivat koneen päivittämisen jälkikäteen (esim Levyn vaihdot isompiin, BT:t, APE:t, jne). Onko tämä mahdollista jää nyt hieman epäselväksi; tuotteen sivuilla puhutaan ainoastaan muistin lisäämisestä.....
-
Tietenkin niitä voi päivitellä jälleenmyyjällä...miksei muka voisi?jpn kirjoitti:Mikäli kone on tehty siten että jälleenmyyjä voi kalustaa laitetta asiakkaan preferenssien mukaan voi tilanne jo olla mielenkiintoinen, sillä jälleenmyyjien tekemät räätälöinnit mahdollistaisivat koneen päivittämisen jälkikäteen (esim Levyn vaihdot isompiin, BT:t, APE:t, jne). Onko tämä mahdollista jää nyt hieman epäselväksi; tuotteen sivuilla puhutaan ainoastaan muistin lisäämisestä.....
-
Tekosyitä?
Viesti Kirjoittaja Artheory »
...meikäläiselle riittää syyksi hinta, joka nyt mahdollistaa ensiaskeleet Mac-puolelle siirtymisessä.kallekilponen kirjoitti:
...vielä kun keksisi tekosyyn, miksi sellaista tarvitsisn...
Lienen juuri sitä kohderyhmää jolle Apple tuota laitetta suuntaa(ainakin osittain). Siirto on kiinnostanut erinäisistä syistä(vakaus, musiikki/graafisen puolen työt ja harrastukset) mutta vähintään reippaan tonnin pistäminen laitteeseen jonka käyttöjärjestelmä on täysin tuntematon (ja ympäristö muutenkin uutta ja ihmeellistä) ei motivoi liiemmin rahatilanteen ollessa rajallinen(kuten yleensä).... mutta kiitos Applelle! Viitisen sataa koneesta jolla em. opettelu käy jouhevasti ja päivittäiset askareet siinä ohessa, ei ole ollenkaan liikaa. Vaikkakin ehkä "karvalakki"-osastoa Mac-puolella, so what? Raskas käyttö hoituu yhä PC:llä, kunnes aika (ja lompakko...) on kypsä Applen tehomyllyn hankintaa varten.
Great, I say.
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
No ehkä siksi, että jälleenmyyjä ja valtuutettu huolto eivät ole ihan sama asia. Muististahan sanotaan, että valtuutettu huolto saapi vaihtaa. Ei esim. Mansesterissa ole huoltoa kuin Varrissa, vaikka mm. Tenhunen ja e-piste myyvät myös.kallekilponen kirjoitti:[Tietenkin niitä voi päivitellä jälleenmyyjällä...miksei muka voisi?
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Nemesis »
Tuossa on yksi ongelma. Eli, minä kuulun tämän koneen kohderyhmään. Omistan PC:n, ja olen vieläpä niin onnekas että näppis ja hiiri on USB-laitteita, ei PS/2. Eli jos käytän olemassaolevia laitteitani (mikä tuntuu olevan ideana), niin Minissä ei olisi yhtäkään vapaata USB-porttia. Yksi ratkaisu olisi ostaa Bluetooth-härpäkkeet, mutta ne nostaisivat paketin hintaa entisestään. Ja mitenkähän ne toimisivat PC:ni kanssa (jota en kuitenkaan ole heivaamassa pois)? Toinen vaihtoehto olisi hommata USB-hubi. Mutta se lisäisi johtorumbaa ja nostaisi taas hintaa.jpn kirjoitti:Eikähän tuo mainitsemasi porttien määräkin hieman viittaa siihen suuntaan että käytännössä BT-valmiuden, -näppiksen ja -hiiren hankkiminen. Ovat minimissään minin 'pakko-lisukkeita' ja sieltä sitä katetta haetaan.tiimo kirjoitti:USB 2.0 porttia tuntuu todella vähältä. Kun on liittänyt näppäimistön ja hiiren niin mihin digi-kamera, muistitikku, mp3-soitin ja webbikamera ( jos se nyt toimii tässä) litetään.
Noh, LCD:ni toimii myös USB-hubina (2 porttia), joten se auttaisi kummasti. Mutta ne on USB1-portteja, joten esim iPodia ei niihin kannata tunkea. Ja tuo hubi on jo kiinni PC:ssäni. No, ehkä sen voisi siirtää Miniin....
Kummasti olisi helpottanut jos niitä USB-portteja olisi ollut vaikkapa 3. Ja mieluusti yksi etupaneeliin, niin siihen olisi voinut laittaa vaikkapa iPodin

and the machine is bleeding to death
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka