Jos ajatellaan ministä kodin viihdekeskuksen ytimenä olemista: hoitaa tv:n katselua, musiikkikirjastona olemista ja valokuva-albumina. Tuossapa keskeisimmät ja ehkä yleisimmät vaatimukset. Tv:hen liittäminen lienee helppoa, ainakin mitä tulee uusiin, mutta jos on antenni- ja scart -liitännät ainoastaan, niin onistuuko tällaisen kokoonpanon yhteen nivouttaminen minillä? Jonkun osa-alueen kärsimättä. Vai onko helpompi (lue:kalliimpi) ratkaisu myös toimivampi, jossa uudet laitteet saavat kirmata mielin määrin vapaasti digitaali- ja optistalähtöä pitkin?
Eli, jos hankin karvalakkimallin ministä, niin pärjäänkö sillä paremmin kuin rääkkäämällä 1,42 hevosvoiman miniä (04)? Sitten tuo kovalevyn koko, pitäisikö sen olla isompi, ei oikein viitsisi nurkkiin hankkia ylimääräisia laitteita surisemaan ellei ole pakko. Backuppien lienee pakko nöyrtyä. Ehkä ne vaativat erillistä tilaa.
Tuollaisen unen näin.
Minin karvalakkimalli, riittääkö?
Pienen ihmeen ystävät
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Minin karvalakkimalli, riittääkö?
Viesti Kirjoittaja venit »
Mini+23"+eyeTV+iPod Auto+kattot Vetok Ruohonl 2 risa mökillä Silppuri Fiskars sakset+pensasl (vm 05 mutta on 06) Harjoja Lapio Rautakanki ja 3 käsisahaa 1 lihasaha 2 Sukset ja liian lyhyet sauvat 2 pakkia Pumppu -72 pesuri ei katk 2 Moottoris Pyörä
-
- Ylläpitäjä
Re: Minin karvalakkimalli, riittääkö?
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Kyllä. Tällaisessa uudessa karvalakkiminissä on jo lähtökohtaisesti niin paljon enemmän tehoa ja vääntöä kuin viisi vuotta vanhemmassa mallissa, että uutta vaan kehiin. Muistit, kun laittaa tappiin (4GB), niin kuvailemassasi viihdekäytössä ei pitäisi tulla ongelmia jaksamisen kanssa. Kovalevyn koon riittämistä toisen käytössä on taas paha arvioida, koska 120GB on toisille ihan riittävästi, kun taas toisille se ei riitä alkuunkaan. Apple Storesta isompi 250GB levy alkuperäisen sijaan kustantaa n. 90 euroa, mikä on mielestäni ihan kohtuullista.venit kirjoitti:Eli, jos hankin karvalakkimallin ministä, niin pärjäänkö sillä paremmin kuin rääkkäämällä 1,42 hevosvoiman miniä (04)?
MBP 14" | Studio Display 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
-
Viesti Kirjoittaja ImacMan »
Itse tilasin tuon karvalakki-Minin ja niin keskusmuisti (1Gt -> 4 Gt Crucial) kuin kiintolevy (120Gt -> WS Scorpio Black 320Gt) menee vaihtoon. Syynä kuitenkaan ei ole kiintolevyn kohdalla koko (120 Gt taatusti riittää) vaan enemmänkin nopeus. Mineissähän on tunnetusti hitaat kovot (5400rpm) ja yleinen suositus tuon keskusmuistivaihdon lisäksi on tehdä kiintolevynvaihto. Esimerkiksi tuo mainitsemani Scorpio Black on 7200rpm-nopeuksinen kiintolevy, ja kuulemma tämä osaltaan edesauttaa koneen nopeampaa toimimista (keskusmuistin lisäys toki eniten siihen auttaa). Enihuu, omalla kohdalla kovonvaihtosyy on siis lähinnä nopeamman kovon lisääminen Miniin eikä niinkään se, että kaipaan enemmän tilaa. Verkkokauppa.comista saa esimerkiksi tuota 320Gt:n kokoluokkaa Scorpio Blackistä halvemmalla kuin 250Gt:n kokoluokkaa, niin siksi tuonkokoinen.Anghorn kirjoitti:Kyllä. Tällaisessa uudessa karvalakkiminissä on jo lähtökohtaisesti niin paljon enemmän tehoa ja vääntöä kuin viisi vuotta vanhemmassa mallissa, että uutta vaan kehiin. Muistit, kun laittaa tappiin (4GB), niin kuvailemassasi viihdekäytössä ei pitäisi tulla ongelmia jaksamisen kanssa. Kovalevyn koon riittämistä toisen käytössä on taas paha arvioida, koska 120GB on toisille ihan riittävästi, kun taas toisille se ei riitä alkuunkaan. Apple Storesta isompi 250GB levy alkuperäisen sijaan kustantaa n. 90 euroa, mikä on mielestäni ihan kohtuullista.venit kirjoitti:Eli, jos hankin karvalakkimallin ministä, niin pärjäänkö sillä paremmin kuin rääkkäämällä 1,42 hevosvoiman miniä (04)?
Käsittääkseni tuossa kalliimmassa Minissä ja sen variaatioissa on myös 5400rpm:n kovot, joten tosiaan ei kannata noita Apple Storen optioita valita. Jotkut eivät tietenkään halua riskeerata Minin aukaisemista, mutta kyllähän nuo OCW:n videoklipit antavat kokemattomallekin (esim. itse olen suhteellisen kokematon) aika turvallisen tuntuman hommaan: varsinkin kun tietää, että suuri osa Minin omistajista avaa koneensa (kyse ei ole tekniikkafriikkien ja pro-tyyppien toimista).
- 21.5" iMac (mid 2010) / i5 3.6GhZ Dual Core / 8Gt RAM
- Logitech diNovo Keyboard Mac Edition / Logitech Performance Mouse MX / Audioengine A2 -aktiivikaiuttimet / Nuforce Icon uDAC-2
- Logitech diNovo Keyboard Mac Edition / Logitech Performance Mouse MX / Audioengine A2 -aktiivikaiuttimet / Nuforce Icon uDAC-2
-
Viesti Kirjoittaja a.miller »
Itse laitoin 2x2GB Kingstonit + 500GB WD Bluen, kannattaa katsoa niitä testejä, ei 7200 rpm ole koko totuus... etenkään, jos saa vielä mukavat resonanssit kaupan päälle. Homma oli helppo, OWC:n video on todella havainnollinen. Xbench-testissä karvalakki-Mini em. varustelulla pesee nippanappa 2.53GHz MBP:n alkuperäisvarustein käytettäessä GF9400:sta (4GB + hidas 320GB kovo).
-
Viesti Kirjoittaja mineraalimies »
Aika kaukana kohtuullisesta minun mielestä 90 euroa upgreidauksesta. Alle 50 eurolla saa uuden 250GB-levyn ja entinen jää varalle.Anghorn kirjoitti:Apple Storesta isompi 250GB levy alkuperäisen sijaan kustantaa n. 90 euroa, mikä on mielestäni ihan kohtuullista.
-
Viesti Kirjoittaja CamoN »
Nojaa, se on suhteellista. Jos itse asentaessa säästää alle 50 euroa niin minä olisin ainakin valmis harkitsemaan tehdasasennusta. Siinä on kuitenkin aina oma värkkäämisensä kun kloonaa levyjä (tai asentaa ihan puhtaalle) ja repii minin kuoria auki. Sitten jos jälkeenpäin ilmaantuu jotain erikoisia vikoja niin ei ainakaan tarvitse ensimmäisenä miettiä meneekö omien poropeukaloiden piikkiin. Mutta tietysti jos haluaa päästä mahdollisimman halvalla, ratkaisut on aika selvät.mineraalimies kirjoitti:Aika kaukana kohtuullisesta minun mielestä 90 euroa upgreidauksesta. Alle 50 eurolla saa uuden 250GB-levyn ja entinen jää varalle.Anghorn kirjoitti:Apple Storesta isompi 250GB levy alkuperäisen sijaan kustantaa n. 90 euroa, mikä on mielestäni ihan kohtuullista.
iMac i5 (late 2009)
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
-
Viesti Kirjoittaja Elroy »
Niin työmäärä tai säästää puolet rahassa...CamoN kirjoitti:Nojaa, se on suhteellista. Jos itse asentaessa säästää alle 50 euroa niin minä olisin ainakin valmis harkitsemaan tehdasasennusta. Siinä on kuitenkin aina oma värkkäämisensä kun kloonaa levyjä (tai asentaa ihan puhtaalle) ja repii minin kuoria auki. Sitten jos jälkeenpäin ilmaantuu jotain erikoisia vikoja niin ei ainakaan tarvitse ensimmäisenä miettiä meneekö omien poropeukaloiden piikkiin. Mutta tietysti jos haluaa päästä mahdollisimman halvalla, ratkaisut on aika selvät.mineraalimies kirjoitti:Aika kaukana kohtuullisesta minun mielestä 90 euroa upgreidauksesta. Alle 50 eurolla saa uuden 250GB-levyn ja entinen jää varalle.Anghorn kirjoitti:Apple Storesta isompi 250GB levy alkuperäisen sijaan kustantaa n. 90 euroa, mikä on mielestäni ihan kohtuullista.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka