jos suunnittelee käyttävänsä Blender 3D softaa + OS X uusien Mac Minien (2012) kanssa, niin kannattaa varautua UI ongelmiin. Ongelmat näyttävät liittyvän Intelin integroituihin GPU piireihin + huonoihin OpenGL ajureihin/tukeen OS X:ssä.
Omat kokemukset pohjautuvat Blender 2.64a käyttöön seuraavilla Mac Mini kokoonpanoilla:
Mac Mini Early 2009 (2.0GHz Core 2 Duo, 8GB, SSD, Nvidia Geforce 9400M)
+ Blender tukee parhaiten Nvidian GPU piirejä eli UI toimii sulavasti.
+ Blender toimii sulavasti vanhallakin koneella ja perusrenderointi yllättävänkin nopeeta
- Ei tue GPU renderointia (liian hidas/vanha GPU)
- Monimutkainen renderointi (CPU) suht hidasta
Mac Mini 2012 (2.6GHz i7, 16GB, SSD, Intel HD 4000)[/*]
+ Renderointi (CPU) 4-5x nopeampaa
- UI hidastelee (Intelin GPU, vaikkakin huomattavasti nopeampi kuin yo. Nvidia)
- Ei tue Cycles GPU renderointia (ei Nvidian GPU tai tuettu AMD GPU)
Mac Mini 2012 toki pieksee renderoinnissa 2009 mallin ja OpenGL testeissä (OpenGL xtension viewer for OS X) IntelHD 4000 on 3-4x nopeampi kuin Geforce 9400M. Mutta ymmärtääkseni juuri huonosta opengl ajureista tms. johtuen uudessa Mac Minissä Blenderin UI hidastelee (valikoissa + muissa UI elementeissä) niin paljon, että käyttö on suhteellisen tuskaista.
Jos jollain on keinoa korjata ko. UI ongelma, niin olisin erittäin kiitollinen.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Pitää siihen asti tyytyä käyttämään Blenderiä muilla koneilla tai kokeilla buutata Mac Mini linuxilla/Win7, jospa niissä olisi paremmat ajurit.
J