Koneen päivitys vai uusi laite vai jotain muuta
-
Koneen päivitys vai uusi laite vai jotain muuta
Viesti Kirjoittaja Tron »
Koneessa on macOS High Sierra, versio 10.13.6. Se ei ole alkuperäinen käyttöjärjestelmä, vaan olen päivittänyt sen joskus.
Rauta on vuodelta 2012. Keskusmuistia on 4 Gt. Prosessori 2,5 GHz Intel Core i5. Kovalevytilaa on noin 500 Gt, josta noin puolet on käytössä.
Esimerkiksi Brave selain ilmoittaa, että päivitä se. Ei voi päivittää kun Brave vaatii tuoreemman käyttöjärjestelmän.
Kovin montaa eri ohjelmaakaan ei voi olla auki yhtä aikaa ilman että kone tilttaa.
Käytössä on myös Linux läppäri joka on suunnilleen yhtä vanha, mutta toimii jouhevasti. Siinä on keskusmuistia noin 7 Gt ja kovalevytilaa yli 900 Gt.
Vaihtoehdot:
1. Luovun kokonaan Macista ja käytän pelkästään Linux konettani.
Ongelma on siinä että mun koko "elämä" eli valokuvat, dokumentit, sähköpostit ja paljon mutta on tässä vanhassa Mac-koneessa. Kaikki on varakopioitu ulkoiselle kovalevylle mutta se on Macin omassa tiedostoformaatissa, joten valokuvia ja muita ei saa siirrettyä näppärästi Linux koneeseen kovalevyn kautta kun muut koneet eivät ymmärrä Macin formaattia. Tietojen siirto onnistuisi ehkä ethernet kaapelin kautta suoraan koneesta koneeseen.
Macissa on myös paljon suurempi näyttö. Kaipa sekin saisi kytkettyä läppäriin. En vaan ole perehtynyt asiaan, ainakaan vielä.
2. Ostan uuden Macin.
3. Päivitän nykyisen Macin. Ostin ekan mac-koneeni vuonna 2005. Siinä tuli jossain vaiheessa vastaan jumitumisongelma. Osin siihen lisää keskusmuistia. Sain tekohengitettyä sillä konetta aika pitkään, mutta lopulta kone piti vaihtaa.
Arvelen että suurin ongelma koneessa on keskusmuistin vähäinen määrä. Kovalevykin on pyörinyt aika pitkään, joten ei tiedä milloin se sanoo sopimuksen irti.
Mitä kannattasi tehdä?
-
Re: Koneen päivitys vai uusi laite vai jotain muuta
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
-
Nykyinen käyttis lienee HDD:llä, eli kun HDDn vaihtaa niin käyttis häviää HDDn mukana? Eli uusi käyttis pitäisi saada ladattua koneeseen jossa ei ole entuudestaan mitään käyttistä, pelkkä bootloaderi koneen mikropiireillä?
Ei ole mitään käsitystä mitä muisteja, millainen SDD ja miten käyttis ladataan tyhjään Mac-koneeseen. Varmaan osaisin jos käytän riittävästi aikaa asioiden selvittelyyn, mutta jätän tämän mieluummin jollekin joka on tehnyt tätä ennenkin. Onko suositusta jostain pajasta pääkaupunkiseudulla joka voisi tehdä tämän?
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Itse tehden tai kaverin tukemana muistin tuplaus ja SSD:n vaihto tarkoittaa runsaan 50 euron investointia, joka tapauksessa alle 100 euroa.
Ulkopuoliselle taholle ei kannattane kovin paljoa maksaa, koska laitteen jälleenmyyntiarvo terästettynäkin on vain runsaat 200 euroa.
Tyhjään koneeseen saa asennettua käyttöjärjestelmän netistä kun käynnistää koneen ns. palautustilaan:
https://support.apple.com/fi-fi/102655
-
Kone on Late 2012. Mun ulkoinen teratavun varakopiokovalevy näyttää olevan melkein täynnä vaikka se on tuplasti suurempi kuin Macin levy. Se tarkoittaa vain sitä että varakopiolevyllä on duplikaatteja ja roskaa, kuten kirjastohakemistoja ja valokuvia kansiossa "valokuvat" ja osittain samoja kuvia kansiossa "tron/valokuvat". Vanhempia kuvia ja muuta dataa löytyy myös kansioista johon on varakopioitu vielä vanhemman koneen dataa päivämäärän perusteella. Paljon turhaa on siivottu pois tänä yönä mutta on vielä tehtävää. Pitää varmistaa että kaikki arvokas on tallella varakopiolevyllä ennen koneen päivitystä.
Linkkisi takana on ohje kuinka macOS asennetaan uudelleen. Herää kysymys että mistä se asennetaan jos kovalevy on vaihdettu? Eikö käyttöjärjestelmä olekaan kovalevyllä? Tuota uudelleen asennusta voisi kokeilla itsekin ennen päivitystä.
-
Viesti Kirjoittaja arv »
Vihdoin sain hankittua uuden koneen ja sitä hetken käytettyäni harmitti; miksi en päivittänyt aikaisemmin. Kaikki toimii niin paljon nopeammin ja miellyttävämmin.
Vaikka uusi kone on iso sijoitus niin suosittelen silti hankkimaan ihan uuden koneen.
-
Palautustila-käyynistyksessä on useita vaihtoehtoja, näppisyhdistelmiä. Osa niistä hakee Internetistä ’käyttöjärjestelmätyngän’ levynkuvana (.dmg) ja kone käynnistyy tältä keskusmuistissa olevalta järjestelmä’levyltä’. Perinteinen ’bootstrap loader’ lähestymistapa siis. Tarvitsee koneelta kuitenkin jonkin verran tukea, jotta pääsee verkkoon jne.
Vanhemmissa Maceissa tai Macintosheissa ei tällaista mahdollisuutta ollut vaan tarvittiin fyysinen käynnistyslevy.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Jos raha on ongelma tai jos on ideologisia syitä tekohengitellä vanhaa niin ebaysta saa 21,68 € 16 GB muistit (Kiinasta, postikulu sisältyy). 1 TB SSD maksaa uutena 60 €, myyntipalstoja selaamalla voi löytää puoleen hintaan. Jos pienempi välttää niin mullakin saattaa pari turhaa olla hyllyssä. Käyttömukavuus ja -varmuus ei ole uuden tasolla. Asennuksesta muut varmaan osaavat sanoa, mutta tuo mini on kai kohtuuvaivalla avattavissa. Systeemin asennukseen löytyy ohjeet, ja omien datojen siirto on helpointa TimeMachine-levyltä Siirtymisapurilla.
-
Koneen suuri tehokkuus ei ole oleellista, oleellisinta on se että onko päivitetty kone taas tiensä päässä jonkin ajan kuluttua.
Raha ei ole ongelma mutta ei sitä silti viitsi "heittää pois" kun koneen käyttötarve on kuitenkin vähäistä. Ja onhan se ekologisempaakin korjailla vanhaa kuin ostaa uutta.
Nuorempana oli intoa väsäillä itse mutta nyt teetän homman mielläni jollain joka on tehnyt sitä aiemminkin, jos päädyn päivittämiseen. Sain jo asiasta yksityisviestinkin halukkaalta päivittäjältä.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ja päivitä se mini niin pitkälle kuin menee, mulla on kaksi näin tehtyä mutta käyttispäivitykset pysäytin Mojaveen kun mulla on 32-bittisiä softia käytössä.
-
Minulla oli joskus mansikkamaa jossa oli ihan liikaa rikkaruohoja. En jaksanut kitkeä niitä pois joten kitkin mansikat pois. Sitten käänsin maan ja istutin mansikat takaisin. Nyt vastaava pitäisi tehdä tietokoneelle.
Seuraavat "mansikat" pitäisi tallettaa ulkoiselle levylle talteen:
- hakemistot joissa on valokuvat ja muu oma media
- dokumenttihakemisto jossa valitettavasti on myös vanhentunutta roskaa
- sähköpostit pitää exportata, samoin postien asetukset
- osoitekirja, joskin ehkä kaikki tiedot ovat myös Googlen yhteystiedoissa. En tiedä.
- salasanat
- joitain arvokasta saattaa löytyä myös työpöydällä olevista kansioista ja niiden alikansioista
Muuta, mitä? Macin kalenteri ei ole käytössä.
Hmmm... taidan olla digitaalinen himohmastraaja. Liikaa kaikkea. Pakko siivota vielä konetta.
-
-
Nyt lähdössä reissuun joten olen hetken aikaa pelkän kännykän varassa.
-
Olen kahden vaiheilla teenkö itse vai teetänkö. Molemmissa on plussat ja miinukset.
Jos kyseessä on esimerkiksi opiskelija joka haluaa tienata tällä tavalla ja varmasi osaa, niin maksan ihan mielelläni asian hoitamisesta.
Tai sitten siellä voi olla myös roisto joka kolkkaa minut, heittää ruumiini parvekkeelta alas ja varastaa tietokoneeni.
Tai joku joka ei osaakaan ja rikkoo koneeni. Jos kyseessä on yksityishenkilö, niin ongelmia voi tulla tapaamisaikojen sovittelussa, jos jompi kumpi on aina poissa.
Itse tekemälläkin voi sörssiä jotain, mutta jos itse rikkoo koneen, niin ei tarvitse vihata ketään loppuelämäänsä. Kaikenlasia työkalujakin löytyy, jopa pientä torx ruuviavainta, jollainen näyttää olevan tarpeen joidenkin videoiden perusteella. (Pienin oma on kokoa oleva torx-avain on T10. Ilmeisesti liian iso. Olisi myös pieniä kuusiokoloavaimia, mutta ne ovat nyt muualla kuin kotona.)
Eli RAM ja SDD-pitäisi hankkia. Mallit epäselvät, mutta eiköhän ne löydy googlaamalla tai kysymällä täältä. Tai antaa ulkopuolisen hoitaa ihan kaiken.
Nykyinen HDD on 500 Gt josta on käytössä noin 300 Gt. Levyllä on vielä turhaa tavaraa jota voisi poistaa.
Eli laitteiston päivitys on asian yksi puoli. Sitten toinen puoli asiassa on käyttöjärjestelmän ajaminen tyhjään levyasemaan. (Olen joskus kauan sitten ladannut Linuxin verkosta USB-muistitikulle ja muuttanut sillä vanhan Windows koneen Linux koneeksi.)
Arvelen että käyttöjärjestelmän asennus Maciin tapahtuu sunnilleen samalla lailla. Käytettävissä olisi 8 gigatavun USB-tikku. Siitä pitäisi tehdä boottaava ja ladata jostain käyttiksen levykuva. Ja sitten sovellusohjelmat ilmeisesti pitäisi asentaa erikseen?
Tuota voisi tietysti kokeilla ennekuin on päivittänyt laitteistoa. Ja sitten toistaa se levyaseman vaihdon jälkeen. Jos nyt yleensäkään lähtee tekemään asiaa itse.
Tässä olisi pari ohjetta hardiksen päivitykseen. Kumpikin tekee asian eri tavalla.
https://www.ifixit.com/Guide/Mac+mini+L ... ment/11716
https://www.youtube.com/watch?v=QaMUgh1gTSM
Edelleen fifti-fifti teenkö itse vain annako jonkun muun tehdä kaiken alusta loppuun.
Kaikki helpotkin asiat ovat vaikeita silloin kun ne tekee ensimmäisen kerran.
-
Jos itse ilmoittautuisin, tällaisia esittäisin.
Rakettitieteestähän on kyse ja hyviä ohjeita löytyy.
[Tietänet, että raketit ym. perustuvat tavanomaiseen, koeteltuun luotettavaksi tiedettyn teknologiaan,.]
-
-
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka