ostin 3G:n käytettynä 1,5 vuotta sitten. Puhelimessa oli tuolloin Soneran kytky, mutta itseäni sen ei haitannut, koska olin tuolloin kyseisen puljun asiakas. Jossain vaiheessa päätin upgradata luurin 3GS:ään ja möin vanhan luurini edelleen kolmannelle taholle.
Nyt kytkyaika on mennyt umpeen ja kolmas taho lähestyi minua kysyäkseen puhelimen alkperäisen omistajan nimeä, jotta saisi tähän yhteyden ja kytkyn laillisesti purettua. Valitettavasti en muista henkilön nimeä eikä minulla ole tallessa mitään yhteystietoja. Sonera kieltäytyy auttamasta nykyistä omistajaa, eikä Soneralta suostuta vahvistamaan edes tietoa olisiko puhelimen kytkyn purku mahdollista maksujen yms. puitteissa.
Onko kenellekään muulle käynyt näin? Miten laillinen kytkyn purku onnistuu, jos puhelimen on ostanut käytettynä eikä alkuperäisestä omistajasta ole enää tietoa?
iKiitokset etukäteen vastauksista!
EI MITENKÄÄN !
Siinähän se koko lain KUSIPÄISYYS tuleekin ilmi kaikessa hölmöydessään.
Laki mikä laki, roskiin vaan kytkyt...
Ostettaessa kytky on 12kk tai 24kk, niin eikö se kuuluisi purkautua tuon ajan päätyttyä ilman, että tarvitaan mitään tietoja sopijahenkilöstä - tai ylipäätänsä mitään kontaktia operaattoriin?
Jos jotain kontaktia kuitenkin haluaa ottaa, niin puhelimen asetuksista löytyy koodit, joilla tiedetään mihin alkuperäiseen sopimukseen/sopijaan se on sidottu.
Kuullostaa venkoilulta operaattorin suunnalta.
Laptop 15"-i7-8GB-Radeon8770M(2GB) | iMac24" | TimeCapsule | iPhone | IPhone 4 | iPad 1st gen | iPad 2nd gen | iPod Touch 3rd gen
Ostettaessa kytky on 12kk tai 24kk, niin eikö se kuuluisi purkautua tuon ajan päätyttyä ilman, että tarvitaan mitään tietoja sopijahenkilöstä - tai ylipäätänsä mitään kontaktia operaattoriin?
Jos jotain kontaktia kuitenkin haluaa ottaa, niin puhelimen asetuksista löytyy koodit, joilla tiedetään mihin alkuperäiseen sopimukseen/sopijaan se on sidottu.
Kuullostaa venkoilulta operaattorin suunnalta.
Kytky puretaan VAIN alkuperäisen omistajan PYYNNÖSTÄ.
Kukaan, tai mikään muu tapa ei ole mahdollista.
Itsestään kytky ei purkaannu.
LAKI on P A S K A !
Mjoo, eli sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Näin kai se on.
Mielestäni, koska puhelinlaite ja siihen kuulunut kytky on myyty eteenpäin, on myyjä luovuttanut oikeudet myös kytkyn purkamiseen.
Tuollainen limbon kaltainen tila, josta ei ole ulos pääsyä, ei ole sallittavaa - ja kuluttaja-asiamies (tai kuka näitä tilanteita nyt ohjeistaa) varmaan pyrkii antamaan jonkinlaisen ratkaisun pattitilanteeseen.
Ehkä kannattaisi lähteä sieltä hakemaan ratkaisua?
Laptop 15"-i7-8GB-Radeon8770M(2GB) | iMac24" | TimeCapsule | iPhone | IPhone 4 | iPad 1st gen | iPad 2nd gen | iPod Touch 3rd gen
Itsellä viime hetken kokemusta 3GS kytkyn purusta.
Puhelimen 24kk:n kytkyaika umpeutui eilen ja tänään soitin aspaan. Pelkän liittymänumeron annettuani unlockkaus tehtiin Soneran puolelta. Samalla sanoin vanhan minuuttihinnoitellun liittymäni irti, koska hankin tässä kuussa Soneran talvitarjouspaketin. Puhelinsoiton päätteeksi todettiin homman olevan täysin kunnossa ja ensi viikolla saadaan varmistus homman toimivuuteen kun luovutan puhelimen kaverilleni.
Luin ketjua pari sivua taaksepäin ja eräs asia jäi hieman epäselväksi. Minulla on nyt 24 kuukauden sopimus liittymästä ja iPhone 4S:stä. Mikäli haluan vaihtaa hamassa tulevaisuudessa iPhone 5 kesken sopimuskauden, miten asiassa menetellään? Säilytän liittymäni, 4S unlockataan Soneran puolelta ja minä maksan jäljellä olevat kuukausimaksut ja kytky siirtyy iPhone 5:teen?
PeePee kirjoitti:Itsellä viime hetken kokemusta 3GS kytkyn purusta.
Puhelimen 24kk:n kytkyaika umpeutui eilen ja tänään soitin aspaan. Pelkän liittymänumeron annettuani unlockkaus tehtiin Soneran puolelta. Samalla sanoin vanhan minuuttihinnoitellun liittymäni irti, koska hankin tässä kuussa Soneran talvitarjouspaketin. Puhelinsoiton päätteeksi todettiin homman olevan täysin kunnossa ja ensi viikolla saadaan varmistus homman toimivuuteen kun luovutan puhelimen kaverilleni.
Luin ketjua pari sivua taaksepäin ja eräs asia jäi hieman epäselväksi. Minulla on nyt 24 kuukauden sopimus liittymästä ja iPhone 4S:stä. Mikäli haluan vaihtaa hamassa tulevaisuudessa iPhone 5 kesken sopimuskauden, miten asiassa menetellään? Säilytän liittymäni, 4S unlockataan Soneran puolelta ja minä maksan jäljellä olevat kuukausimaksut ja kytky siirtyy iPhone 5:teen?
Juuri noin. Ja tietenkin se 24kk:n kytky alkaa uudestaan.
Soitin omasta iPhone 4:sesta Soneralle noin vajaa vuosi sitten, että miten toi minun kytkyn purku onnistuu, niin sanoivat että se on nykyään Soneralla automaattinen. Ja sitten nainen tarkensi, että Sonera purkaa automaattisesti nykyään operaattorilukitukset iPhonesta ilman erillistä soittoa, että riittää kun tökkäät puhelimen iTunesiin kytkyn päätyttyä ja synkkaat niin puhelimen kytky on purkautunut. Mutta lopetin kyllä samalla tuon soneran liittymänkin.
Eli tietenkin toi tilanne mikä on yläpuolella esitetty voi olla aika ??? Kannattaa soittaa Soneralle.
Viimeksi muokannut exlex, 30.1.2012 klo 22.01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBP 16” | iPhone 13 PRO | iPad mini | Watch 5 | TV - 4 gen http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)